BMW E36 Trackday bygge

BMW E36 byggs om helt för fokus på för trackdays. Mantorp, Knutstorp och Kinnekulle avklarat i fjol, Iår väntas 4-5 bandagar samt att jag kommer ta racinglicens och gå förarutbildning. Kommer lägga upp mina tankar kring banor samt det jag meckar med bilen :)
  • 31 Följare
  • 27 657 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 april 2018
Pigges
7 november 2017 · 75 Inlägg

Dåligt med uppdateringar nu men har inte meckat något med den i princip och nu står den dessutom borta för vinterförvaring. Sista riktiga åket innan jag ställde av den så sköt jag den övre tryckslangen på kylaren så tömde systemet... Inget mer med det satte tillbaka den och drog lite hårdare, fyllde på och åkte hem, lät den stå hemma en vecka innan jag skulle bort till lagret. På väg dit så åkte den av igen... Nu står bilen där iaf och den ska hem först runt mitten på December då jag ska börja mecka lite smile

Köpte nya R-däck med! Yokohama Advan A048 225/47/R17 som jag fick köpt smidigt av en kille på rejsa. Helt oanvända men dock 4år på nacken, förvarade korrekt så jag är helnöjd. Jagar man de sista 10-delarna så kanske man inte köper något annat än helt färska däck men som det ser ut nu så kommer detta bli kalas. Tror det var så att detta är den något hårdare gummiblandningen dem kommer med, men med originalvikt och samma argumentation som förut så smile
Detta ska ju vara ett riktigt snabbt R-däck, ska bli kul att testa. Dyra nya med, min storlek kostar 3000kr styck, tur att man inte betalade det tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-a6607daafb760f73bb252b86b5f1fc4a.jpg

Glädje mäts i bar
BMW E36 325i Coupé "Trackday toy" (1994)
Rickard-v
7 november 2017 · 2 665 Inlägg

Jaha var det du som köpte dem. Det kommer bli kanonbra.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Pigges
8 november 2017 · 75 Inlägg

Rickard-v skrev:
Jaha var det du som köpte dem. Det kommer bli kanonbra.

Yes det var mitt inlägg på rejsa smile

Glädje mäts i bar
BMW E36 325i Coupé "Trackday toy" (1994)
Pigges
26 mars 2018 · 75 Inlägg

Länge sedan man la upp något här nu men bilen har stått inne hela vintern och jag har inte tagit tag och meckat med det som behövs. Nu däremot har det hänt lite den senaste veckan. Monterade nya dimljus fram med nya hållare då ena av de gamla var trasig. Nu är dem inte längre mörka utan utan toning och med LED i, inget vidare ljus att skryta med dock.

Problemen med att jag sköt kylarslangen resulterade ju i att motorn blev varmare än vad den skulle. Fick på slangen och fyllt på med kylarvätska, problemen kvarstod. Jag och far misstänkte det var termostaten eller vattenpumpen. Fick montera ner kylaren, motorfläkten och diverse för att komma åt. Bägge såg fräscha ut så vi bytte bara termostaten. I med kylarvätska igen, problemet kvarstod dock. Efter lite googlande upptäckte jag att dessa modeller är kinkiga med att man luftar systemet, något pappa aldrig behövt göra på Volvo under 30 år. Vi luftade det i uppförsbacke och nu verkar det funka big_smile Inte testat så mycket då den är avställd och obesiktigad men smile

Bytte hjullager och hjulnav vänster bak i helgen som var, gängorna i hjulnavet var ju kassa. Detta gjorde vi på verkstaden och det underlättade. Hittade en grym guide på hur man går till väga så det löste sig bra, underlättade verkligen med de lite mer avancerade verktygen på verkstaden.

Här är nya lagret inpressat och navet är påväg in
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-a3578b30211dc8edfeefe1ef327e80aa.jpg

Bra med riktig press för att kunna få in den smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-18ef4a4728e0c3292ab13505ae3fc768.jpg

passade även på att justera bakre H&R krängare till sitt hårdare läge och testa detta i sommar eller iaf någon bankörning. På tal om det så har jag köpt ett klippkort på 5 bandagar hos BavariaRacing, kolla in dem nu om ni vill det är special pris på Elmia t.ex! Kommer även köra en licenskörning med dem 7de April och ta racinglicens för deras olika tävlingar som Endurance och Time-attack. Ser verkligen fram emot detta då det erbjuds teori och praktik med väldigt erfarna herrar inom racing. Det är ju i förarutbildningen man kan hämta flest sekunder säger dem eller? tongue

Nu ska det köpas nya hjulmuttrar, nya muttrar till de justerbara topplagringarna fram, tuta ska fixas på en knapp jag ska montera diskret samt lite annat innan det är besiktning.

Även hunnit med att se över lite annat, en kontakt till ABS-givaren bak hade jag haft sönder så fick lösa detta. Hade en annan givare från min bakvagn som blev över från sedanen. Tog den sladden och lödde ihop med det på min bil och förhoppningsvis kan det funka i sommar. Inte haft fungerande ABS på den, har dock hört att ABSen på E36 är skit men om det ändå ska vara där och ta upp vikt så kan det ju fungera. Funkar det inte nu så får jag se i sommar om det blir lite fix med det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-6c900d8b722223b89a8773e725aaa801.jpg

Hobbymeck i sin finaste form, ska nog inte vara några problem smile Krympslang och lager efter lager med eltejp runtom så det blev skyddat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-422482d0e649babd9f861e9d9aeb628c.jpg

Igår fick bilen sig en första ordentlig tvätt med sedan dvalan, både utsidan och motorutrymmet. Insidan ska tas innan det blir licenskörning iaf, kommer ställa på bilen så snabbt jag kan i April och besikta den direkt när jag har möjlighet där. Inte lång tid kvar innan det är bana ju:) Nu laddar vi Elmia i helgen!

Glädje mäts i bar
BMW E36 325i Coupé "Trackday toy" (1994)
Rickard-v
28 mars 2018 · 2 665 Inlägg

Varför är skarven så lång? räcker med 10mm som skarv.

Ska du inte ha krympslang på varje ledare?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Pigges
30 mars 2018 · 75 Inlägg

Rickard-v skrev:
Varför är skarven så lång? räcker med 10mm som skarv.

Ska du inte ha krympslang på varje ledare?

Kort och gott jag är inte alltför erfaren med elektronik, skulle tippa på att det var 7-10mm skarv på vardera sladd.

Givetvis isolerades dem enskilt smile

Glädje mäts i bar
BMW E36 325i Coupé "Trackday toy" (1994)
Pigges
3 april 2018 · 75 Inlägg

Har fixat handbromsen med bra resultat, plockade ner hela anordningen bak och gjorde rent för att sedan montera tillbaka och spänna ordentligt. Det verkar ha gett resultat och den står nu still i även rätt branta backar smile

Nytt "fartgupp" kom dock upp när bilen besiktades idag... 3 anmärkningar som behöver åtgärdas, två jag hade förutspått innan men behövde besikta nu innan bankörningen på Lördag.
1. Dålig ljusbild på ena framlampan. Kommer nog byta båda två då dem har brännmärken från lampan på glaset, dem är väldigt fuktiga innuti och det är återkommande även om man får ut det.
2. Något högt LAMBDA värde. Hål i avgasystemet troligen, vet ett ställe där det är en glipa vid, förhopnningsvis bara det.
3. Glapp hjullager höger bak. Bytte ju nyss på vänstersidan men måste byta höger med, innan bankörningen på lördag med... Känns skitkul... Beställde förut idag så hoppas jag får på Torsdag, byter givetvis både lager och nav som jag gjorde på vänstersidan.

Kontentan av det är att jag får ju iaf köra en månad så bankörningen/licenskursen på Lördag riskerar inte att missas, behöver bara lägga en kväll på hjullagret.

Fick även fixat min tuta! Har ingen bild för tillfället men har satt en i min mening stilren och diskret knapp precis framför växelspaken i de plastbrickorna som finns för de som hade mer utrustning. Ser bra ut och nu funkar den för första gången på ett år smile

Elmia i helgen var trevligt med smile Alltför pepp på bilsäsongen för att deppa ihop över ett hjullager eller något liknande tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215881/215881-399e16ef354086a18bc9d0b4a07ddea8.jpg

Glädje mäts i bar
BMW E36 325i Coupé "Trackday toy" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang