Brukar vara ganska dålig på att underhålla projekttrådar men ska göra ett försök Tänkte presentera mitt senaste projekt som förhoppningsvis blir kvar ett tag (har en dålig vana att köpa på hösten, bygga på vintern och våren, sälja på sommaren och sen repetera nästa år...). Fick tillfälle att köpa en Stagea billigt med rasad turbo. Turbobyte är ett tillfälligt besök i helvetet på dessa med motor ur, sänk framvagnen mycket eller på nått magiskt vis byt den ändå, jag lyckades med det sista. Har återhämtat mig efter blodförlusten från skinnflådda knogar osv och kommit till nästa tanke med bilen. Eftersom det är ganska "vanligt" att sätta R34 front på tidigare Stagean tyckte jag att denna förtjänade motsvarande. En inköpslista skrevs och det beställdes därefter. Notan slutade på mer än vad bilen med turbobyte gick på och var väl sådär populärt hemma men då var det för sent att backa ur Snart började delarna trilla in; front, strålkastare, ny kolfibergrill, nya kolfiberskärmar, ny kolfiberhuv och lite annat smått och gott. Tanken är att lämna originaldelar orörda så att bilen smidigt kan återställas. Ska även göra gjutformar av samtliga delar så att jag kan tillverka på begäran. Finns ett antal australiensare som är sugna och jag får väl hålla löften Framskärmarna har fått anpassa rejält mellan framhjul och dörr. Avståndet är bl.a. mycket kortare på Stagean än på en GTR så fram kom kapen. Dessutom behövde skärmarnas överkant sänkas en skaplig bit för att inte hela framdelen skulle bli för hög. När skärmarnas form är klar ska de gjutas av så att man slipper köra runt med en massa extra glasfiber och spackel som riskerar spricka. Efter skärmarna kommer jag att forma till den lilla kanten som sitter längst ner på skärmarna så att den fortsätter på framdörrarna, kommer även bredda bakdörrar och bakskärmar. Bilen blir runt 60mm bredare per sida fram så minst motsvarande bak kommer behövas. Det är planerat att göras i xps-cellplast som sedan ska stängas så att de kan användas för gjutformar. Ska försöka hålla de i stil med GTRs bakskärmar. Lack blir samma pärlemorvita som bilen har nu men den ska eventuellt folieras till något annat. Fälgar hänger lite i luften men tanken är 20"x10" runt om.
Planen är att vara klar i vår/tidig sommar så jag har flera månader på mig..
Ska försöka hålla tråden uppdaterad as i go
Senast redigerat av brother_david (19 februari 2017)
Hoppas det! Ska försöka hålla tråden uppdaterad också
Sist högg jag tag i en sur bit, var en utbuktad del på skärmarna, rester av GTR-formen mellan hjul och dörr, som skar bort. Plastade bakom och la spackel utanpå och har nu slipat det mesta så att de löper finare in mot dörr och a-stolpe. Tankarna går i att göra LB Works eller kanske Rocket Bunny GTR-inspirerad breddning till den också, jag menar varför inte löpa hela linan när man väl håller på.. Ska i så fall kunna monteras utanpå den breddning jag ska pyssla fram först. Har även funderingar på vilken färg jag ska köra i framtiden oavsett foliering eller lack. Alltid varit för en GTR i Gunmetal men gillar även skarpt Regal Red. Vill man gå lite fränare fram så är Brandy Wine (custom färg) en smaskig färg på GTR. Nissan har en färg man skulle kunna se som en utveckling av Midnight Purple III (med i tankarna) som heter Midnight Opal, gör sig riktigt bra. Finns även en Infiniti-färg som heter Malbec Black som är riktigt mörk men bryter fint i lila i solsken. Lyxproblem kan vara nog så jobbigt
Går segt just nu, får inte mer än ett par timmar per vecka över till att mysa i garaget. Dock rör det sig framåt, har några få timmars putsande med spacklet kvar innan det kan bockas av, ska bli riktigt skönt att lämna den biten Jag lutar mer och mer åt att köra grå lack i slutändan, R35-fronten gör sig riktigt bra i den och det hjälper till att få Stagean att kännas mer fabriksbil.
Har även fälgar att fundera på, kommer köra 20"x10" som planen är men antagligen inte GTR original. Hade lyxen att provköra en GTR -17 för några dagar sedan, bra bil, inget snack om saken
Senast redigerat av brother_david (24 februari 2017)
Fick lite mer spacklat och slipat idag och plastade lite extra på baksidan ena skärmen där glasfibern var för tunn. Nu tror till slut att nästa gång blir sista gången innan det blir grund på framskärmarna! Blir att få lack på dom sedan så att den har gott om tid att härda innan det ska göras formar av dom Finns ett antal australiensare som är sugna på skärmarna (även eventuellt resten av breddningen) när dom är klara så lika bra att göra allt så rätt som möjligt. Inga bilder denna uppdateringen heller för de är inte så intressanta.
Fick några timmar ikväll och hade planen att ta de sista porerna med finspackel men var inte nöjd med glipan mot dörren så la lite energi på det istället, finspackla går på en grisblink i jämförelse Inte helt nöjd med glipan än men skärmen/plasten ska justeras mot A-stolpen vilket kommer att flytta bak skärmen de 2'ish millimeter som borde räcka Gött att känna att plastandet är klart för ett tag iaf. Jag har ju snålat med bilder så nu fick det bli två för sakens skull,det är ju det första man kollar på en forumstråd så
Tanken att bredda med hjälp av XPS-skumskivor kanske får ge efter för fogskum.. I så fall blir det att bygga upp lite form runt dörrar, bakskärmar och hjulhus med wellpapp och sen fylla den med fogskummet. Mycket billigare än att köpa ett gäng skivor á 500-1000kr/st får jag för mig. Googlat ihjäl mig på breddning av kaross och hade helst kört lera men skum verkar lira bra det med. Kommer inte ihåg varför jag fått för mig att 2-komponents fogskum är bättre, nån som har tips på området?
Senast redigerat av brother_david (27 februari 2017)
Det är lite av en synvilla och lite annat Jag har varit noggrann att se till att hjulet hamnar centrerat men på bilden är dels delen av skärmen mot dörren inte fastskruvad så den är lite off, dels var delen av kolfiberskärmarna mot strålkastaren lite vridna när de kom (drar/vrider sig gärna om de inte får härda klart i formen osv) men den böjs lätt ner mot strålkastaren och då passar hjulet som ett smäck
Blev ändå lite nojjig efter din fråga så var tvungen att smacka ihop allt och kontrollmäta 100 olika ställen, de sitter som de ska Ihopsatt med buntband så det kan fortfarande se lite knepigt ut nånstans men ändå
Ä.N.T.L.I.G.E.N. är förm och yta klar för framskärmarna! Provmonterat och de stämmer (bilder tagna när de bara hängar på ). Nu ska jag städa bort glasfiberskägget i underkant/insida på vänsterskärmen och kolla båda igen så att jag inte missat något. Hellre nu än senare Efter det blir det grund och lack på dom, så kan jag äntligen hugga tag i breddningen!
Har funderat på om den skulle passa i Gunmetalgrå, var helt enkelt tvungen att testa och jag gillar det!
Bollat idéer med mig själv om bakstötisen, har plan på att få till looken av en -17 GTR-bakstötis (vill gärna komma över en billig -17 front också men 20.000+ är mer än vad jag vill slänga ut just nu.. ). Photoshoppade till det hyfsat, blir nog något åt det här hållet (ignorera färgen, photoshopandet ballade ur) :
Ja jag hoppas att jag kan få till den så att den ser hyfsat ut som mina PSade bilder på Kids Heart Stagea! Fick några minuter i garaget igår, passade på att ställa in primern i värmen (har förhoppningsvis inte frusit sönder..) och vinklade om en del av skärmen som löper upp mot a-stolpen, bättre nu än aldrig! Hittade en liten 1x1mm grop att finspackla på en skärmen också, så tog den med:) Det är ju ganska skönt att spackel härdar snabbare än polyester iaf
Fick grund på skärmarna idag, fin milstolpe Som sagt tidigare så hänger de bara på, därför hjulen ser ut att vara lite off Blir ut till garaget imorgon och kolla så att allt ser bra ut, mycket enklare när det inte är en massa olika nyanser av spackel
Fått på vit slipgrund på skärmarna idag, ger en liten hint om hur slutresultatet kommer bli Fick varningen innan att den rann lättare än den jag använt innan.. det stämde.. får våtslipa lite men inget värre!
Börjad med breddningen också, grävde ur ena styrofoam-skivan så att den sitter bättre mot dörren, sen ska den byggskummas fast innan jag kan börja med utsidan
Började med breddningen idag, hann ganska långt för 3 timmars jobb Sågat, slippat, grävt osv men än är jag inte nöjd med grunsformen, de ska bli lite mer konkava och har lite annat att putsa till också. Skärmen är alldeles för tjock än så länge men tänkt smala av den det sista jag gör så att jag slipper börja om OM jag skulle göra fel, skivorna var inte direkt gratis Störde mig lite på ena skärmens form mot huven så pysslade lite med det också
Hann med en liten stund i garaget i eftermiddags Limmade på extra bitar för att bygga resten av dörren av och skar ner dom till grundform att bygfa från vid nästa sesh
Hade några timmar i garaget igen! Slipar och klurar fort på breddningen. Som den är nu är den 50mm bredare över baken än fram och det känns ganska lagom Göra klart det sista på dörren och sen börja med bakskärmen, efter det blir det att kopiera till andra sidan och sen gjuta glasfiber!
Snabb uppdatering; rör sig ganska fort att formge när man väl fått till baksidan på skivorna mot plåten. Testspacklade en skarv för att se hur det var att lägga på skummet och det kan funka. Funderar på att använda det som spärr mot polyestern när jag ska lägga glasfiber. Går också och funderar på om jag ska lägga ett lager glasfiberväv och stabilisera upp den när den härdat, sen ta bort skummet med aceton och fortsätta lägga glasfiber på insidan. På så vis slipper jag få till en form som jag sen ska gjuta i. Mindre material men pilligare att få till ytan.
Lägger en kant/fläns runt hela så att jag sen kan välja att ha breddningen som over fender eller att de ska smälta in mer.
Ska fundera lite mer på utformning men det börjar bli klart på den fronten. GTR har ju rätt tydliga former på bakskärmarna och det blir nog att köra så här med.
Kul att fler gör samma, har kontakt med några australiensare som håller på de med. Använder inte laser, mätt in och justerat mig fram med tumstock eller måttband. Till exempel mätt skillnad mellan Stageans huvs infästningar och GTRns, sen ritat upp vissa delar i autocad för att få till rätt mått, hjälper att vara ingenjör ibland Sista injusteringen blir ändå på några millimeter fram och tillbaka pga att kolfibern/glasfibern rör sig och skruvhålen är större än skruven
Inte uppdaterat på ett tag; breddningen börjar arta sig, delarna är avgjutna och inslipade mot karossen, la på gelcoat (topcoat) idag. Det som ska göras nu är att slipa till utsidan för grunden, kapa bort all extra glasfiber i hjulhusen som inte ska bli fästöron. Hoppas att jag inte glömmer att göra hål för handtag och tanklock.. Har fått hem frontläpp, sidkjolar och bakre hörn för GTR. Frontläppen ska slipas in, sidkjolarna förlängas och breddas in mot karossen, bakre hörnen vet jag inte vad jag ska göra med än, kanske får vänta tills bakänden får en mer GTRisk look