Jag är på jakt efter en lite snabbare bil. Det viktigaste är att den är relativt driftsäker (Vet knappt hur man bytar torkarblad så bilen kommer åka till verkstaden för minsta lilla), och att den är pigg.
Den bil jag kollar på i nuläget är Audi A3 2.0T. Finns en -06:a i närheten med 14000 mil. Någon med erfarenhet av denna bil? Vad brukar krångla? Är den driftsäker?
Har även småkikat på Golf GTI, men har varit svårt att hitta en i rätt prisklass.
Vad finns det för andra liknande bilar? Vill inte lägga mer än 70k.
VAG bygger väl generellt inte överdrivet tillförlitliga bilar, men i övrigt är både A3 och Golf kompetenta ur de flesta avseendena. En Toyota Prius är däremot driftsäker.
Honda Civic Type R finns ju också.
Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
2.0TFSI kan dra olja. Har hört ett par historier om bilar som drar flera deciliter/100 mil. Berättar man det för Audi så kan man få svaret "det är fullt normalt". Det får en annan att klia sig i huvudet för då erkänner de bristen samtidigt som de skiter i att göra något åt det.
Hittar man däremot en A3 2.0T eller GTI (de delar samma motor) som inte dras med problemet så ska de vara väldigt trevliga. Gott om kraft och förhållandevis billiga att köra. Är bilen i fråga servad varje 3000e mil så är det bara att vända och gå därifrån. Long life service är ett uselt påhitt och dödar motorer i förtid.
IceEyes skrev: VAG bygger väl generellt inte överdrivet tillförlitliga bilar, men i övrigt är både A3 och Golf kompetenta ur de flesta avseendena. En Toyota Prius är däremot driftsäker.
Honda Civic Type R finns ju också.
Har också kikat lite på Type R, men inte hittat några i rätt prisklass. Tack för tipset!
Cracksoup skrev: 2.0TFSI kan dra olja. Har hört ett par historier om bilar som drar flera deciliter/100 mil. Berättar man det för Audi så kan man få svaret "det är fullt normalt". Det får en annan att klia sig i huvudet för då erkänner de bristen samtidigt som de skiter i att göra något åt det.
Hittar man däremot en A3 2.0T eller GTI (de delar samma motor) som inte dras med problemet så ska de vara väldigt trevliga. Gott om kraft och förhållandevis billiga att köra. Är bilen i fråga servad varje 3000e mil så är det bara att vända och gå därifrån. Long life service är ett uselt påhitt och dödar motorer i förtid.
Testade A3:an idag och den var riktigt härlig att köra. Dock såg jag att bilen blev long-life servad till en början, men vid ca 10000 mil så har bilen servats efter 1500 mil. Nu har den gått nästan 15k mil. Bör det vara någon fara?
Cupra_
9 mars 2017 ·
Om du vill ha samma teknik men komma ned i pris och ägandekostnader kan kanske en seat Leon vara något? Det är exakt samma bil som A3/golf, men lite annan design och kanske något sämre ljudisolering.
Leon FR motsvarar GTI och Cupra har 40 hästar till. Cupra R har samma maskin som S3 och golf R, alltså 265hk. Billigare försäkring och service än de övriga och billigare i inköp. Enda nackdelen är väl också att andrahandsvärdet är sämre när du ska sälja.
IceEyes skrev: VAG bygger väl generellt inte överdrivet tillförlitliga bilar, men i övrigt är både A3 och Golf kompetenta ur de flesta avseendena. En Toyota Prius är däremot driftsäker.
Honda Civic Type R finns ju också.
Har också kikat lite på Type R, men inte hittat några i rätt prisklass. Tack för tipset!
Cracksoup skrev: 2.0TFSI kan dra olja. Har hört ett par historier om bilar som drar flera deciliter/100 mil. Berättar man det för Audi så kan man få svaret "det är fullt normalt". Det får en annan att klia sig i huvudet för då erkänner de bristen samtidigt som de skiter i att göra något åt det.
Hittar man däremot en A3 2.0T eller GTI (de delar samma motor) som inte dras med problemet så ska de vara väldigt trevliga. Gott om kraft och förhållandevis billiga att köra. Är bilen i fråga servad varje 3000e mil så är det bara att vända och gå därifrån. Long life service är ett uselt påhitt och dödar motorer i förtid.
Testade A3:an idag och den var riktigt härlig att köra. Dock såg jag att bilen blev long-life servad till en början, men vid ca 10000 mil så har bilen servats efter 1500 mil. Nu har den gått nästan 15k mil. Bör det vara någon fara?
Den behöver inte ha tagit skada men det är alltid en risk att köpa bil som blivit long life servad. Går den bra och allt annat verkar okej så hade jag köpt den.
Cupra_ skrev: Om du vill ha samma teknik men komma ned i pris och ägandekostnader kan kanske en seat Leon vara något? Det är exakt samma bil som A3/golf, men lite annan design och kanske något sämre ljudisolering.
Leon FR motsvarar GTI och Cupra har 40 hästar till. Cupra R har samma maskin som S3 och golf R, alltså 265hk. Billigare försäkring och service än de övriga och billigare i inköp. Enda nackdelen är väl också att andrahandsvärdet är sämre när du ska sälja.
Har dessvärre inga kraftigare Leon i närheten. Men tack för tipset!
Är 67000 ett vettigt pris för en Audi A3 2.0T -06 med nästan 15k mil på mätaren?
IceEyes skrev: VAG bygger väl generellt inte överdrivet tillförlitliga bilar, men i övrigt är både A3 och Golf kompetenta ur de flesta avseendena. En Toyota Prius är däremot driftsäker.
Honda Civic Type R finns ju också.
Glöm inte mazda 3 mps! Börjar komma ner i pris runt 60... nästan 300 hk med bara chip... kul att köra och bättre kvalité än vag. Lättare att trimma än type r. Eller Corolla 1.8 turbo med 191hk...
Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!