Hjullager/nav bak citroen c5

munsobjorn
8 mars 2017 · 3 Inlägg

Hej!

Jag gjorde ett stort misstag. Tänkte efter istället för innan smile

Håller på att nya nav med inbyggd hjullager bak på min Citroen c5.

Att få bort allt för att kunna sätta dit det nya är ju en historia i sig men som jag ändå lyckades lösa...


Nu till min klantighet:

Slog på det nya navet med en gummiklubba och samma stora hylsa (40mm) som jag lossade centrumbulten med. Upptäckte ju såklart nu att jag slagit in det nya lagret genom att banka på kulorna istället för att använda en hylsa som bara täcker den inre lagerbanan. Detta gick relativt enkelt ändå.
Hur som hellst min fråga är:

Ska jag dra åt centrumbulten ordentligt och sätta tillbaka allt (ok, skiva, däck osv) och prova köra några dar (om kanske bara en timme) och lyssna efter ljud samt kolla om det glappar nått eller är det bara att bita i det sura äpplet att beställa ett nytt lager för 1000kr och göra om och göra rätt?
När jag snurrar på navet så ser det ju ut som att alla kulor rullar men svårt att se om det blivit några jack i lagerbanan av mitt bankande på fel ställe.

tacksam för konsultation big_smile

Cupra_
8 mars 2017 ·

Har du inget emot att mecka så kostar det ju inget att försöka.. Känner/hör du inget alls när du snurrar med handkraft så kan det ju ha klarat sig..

munsobjorn
8 mars 2017 · 3 Inlägg

ok tack som fan för svar smile

antar att du menar när jag snurrar runt navet bara?

känns väldigt mjukt o lätt sen har jag lite dålig hörsel men ska det vara helt tyst eller ska man höra kulorna något?

skulle va inspirerande och höra om nån annan som vart lika dum som jag och att det inte gick sönder.
verkar som att dom flesta säger att man absolut inte får slå på nått annat än inre lagerbanan big_smile
kanske säger sig själv men tänker att kulorna borde tåla lite grann och hylsan är ganska platt o bred också, ser inga direkta skador på dom heller.

mvh

Björn

jaka54
8 mars 2017 · 5 788 Inlägg

Hej!
Slog du inte allför hårt och lagret gick in relativt lätt är det nog ingen fara!

Xebers76
8 mars 2017 · 2 280 Inlägg

Jag har lyckats få lager att ramla isär några gånger, men sätter man ihop dem rätt igen så funkar det ju såklart, gjort det för mig tongue

munsobjorn
8 mars 2017 · 3 Inlägg

kanon, tack för alla svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang