Yaris HSD har bättre benutrymme i baksätet bakom mina 183cm än Volvo V70N. Yaris HSD har en längre hjulbas än "vanliga" Yaris.
Auris HSD är i storleksklassen Ford Focus /Volkswagen Golf fast mer ekonomisk att äga totalt sett när bilen ngn gång ska avyttras pga sina låga driftkostnader och sitt höga tredjehandsvärde.
Priusen är dyrare att köpa men ger i mitt tycke tillbaka i form av utrymmen och mer tekniska detaljer samt en mer avancerad konstruktion med egenutvecklade oljefria polymerer, inredningen släpper inga cancerogena ämnen så som polymerer annars gör. "Skinn" som även det är framställt på ett syntetiskt vis med lägre koldioxidutsläpp än fjärtande kossor.
Vidare är högtalarmembranen tillverkade av naturmaterial på liknande vis som inredningsplasten.
Samtliga från 2010 har HUD projicering av hastigheten i vindrutan, går givetvis att stänga av om så önskas och nyckellöst startsystem samt en mängd andra detaljer som i regel endast återfinns i det som kallas premiumsegmentet, företrädesvis tyska slädar. Ett annat plus med Prius är att Europamarknadens bilar byggs i Japan vilket har visat sig hålla bättre ihopsättningskvalitet än dom som byggs i Europa även om europeiskt byggda toylådor ändå håller generell högre mätbar kvalitet än europeiska bilmärken, det är oomkullrunkeligt bevisbart med en mängd oberoende statistik.
Vi har på garaget några medlemmar som gjorde valet att köpa Prius gen II 2004-2009 och deras bilar har rullat på helt smärtfritt. Gen III 2010-2016 är minst lika bra.
Mycket text blir det men jag vill bara upplysa om alla de som jag ser det fördelar med HSD och Prius i synnerhet.
Fråga på...