Hybridbil som laddar batteri vid körning ?

KenthIJ
17 mars 2017 · 1 451 Inlägg

Vad jag förstår så laddar tex Toyota Prius batteriet under körning.

Finns det fler hybridbilar som funkar så ?

Har inte tillgång till att ladda från elutag hemma som det är nu.

Evildan
17 mars 2017 ·

KenthIJ skrev:
Vad jag förstår så laddar tex Toyota Prius batteriet under körning.

Finns det fler hybridbilar som funkar så ?

Har inte tillgång till att ladda från elutag hemma som det är nu.

Samtliga på marknaden förekommande hybridbilar laddar sig själva.
Den Prius Plug-In jag har fungerar som en vanlig Prius om jag inte laddar den i eluttaget med skillnaden att batterikapaciteten ändå är större än på en vanlig Prius.

Honda Jazz IMA kanske skulle fungera för erat behov?
Liten smidig högbyggd bil med hög driftsäkerhet, men den går inte att köra på enbart el då det är en parallellhybrid med en 14hk stark/klen elmotor.

Senast redigerat av Evildan (18 mars 2017)

KenthIJ
17 mars 2017 · 1 451 Inlägg

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:
Vad jag förstår så laddar tex Toyota Prius batteriet under körning.

Finns det fler hybridbilar som funkar så ?

Har inte tillgång till att ladda från elutag hemma som det är nu.

Samtliga på marknaden förekommande hybridbilar laddar sig själva.
Den Prius Plug-In jag har fungerar som en vanlig Prius om jag inte laddar den i eluttaget med skillnaden att batterikapaciteten ändå är större än på en vanlig Prius.

Honda Jazz IMA kanske skulle fungera för erat behov?
Liten smidig högbyggd bil med hög driftsäkerhet, men den går inte att köra på enbart el då det är en seriehybrid med en 13hk stark/klen elmotor.

Tackar!!!

Intressant. Behöver tydligen lära mig mycket mer ang. det här

KenthIJ
18 mars 2017 · 1 451 Inlägg

Hittar ingen Honda Jazz IMA hybrid på nära håll, att provköra.

Googlade lite och hittade en test fråm 2011 och den ger väl blandad kritik.
http://www.vibilagare.se/test/biltester … brid-31084
Batteriet verkar, som du oxå skrev, kanske lite klent. Kanske bättre på nyare modell?

Däremot har jag provkört en vanlig Honda Jazz 1.3 automat (2016). Tycker att modellen var väldigt trevlig !!!
Tyckte dock att automaten kändes lite seg men jag har ingen större erfarenhet av automatlådor överhuvudtaget.

Senast redigerat av KenthIJ (18 mars 2017)

xXSammy
18 mars 2017 · 6 569 Inlägg

Ford Mondeo hybrid använder också Atkinson Teknik som Toyota

De/Dem
KenthIJ
18 mars 2017 · 1 451 Inlägg

xXSammy skrev:
Ford Mondeo hybrid använder också Atkinson Teknik som Toyota

Tackar för tips.

Lite stor, tung och låg i insteget för vår del

Senast redigerat av KenthIJ (18 mars 2017)

Evildan
18 mars 2017 ·

Toyota RAV4 HSD, Lexus NX 300h eller Lexus RX450H är högre i insteget men dom är samtliga SUVs med hög ilastningshöjd.

KenthIJ
18 mars 2017 · 1 451 Inlägg

Evildan skrev:
Toyota RAV4 HSD, Lexus NX 300h eller Lexus RX450H är högre i insteget men dom är samtliga SUVs med hög ilastningshöjd.

Tackar för tips igen.

Det jag funderar på nu är bil till mig och frun och då är ilastningshöjden och bagageutrymmet inte lika känsligt (behöver inte kunna lasta dotterns rullstol)

Tycker det verkar vettigt med Hybridbil och skall kolla även

Toyota Yaris HSD

Toyota Auris HSD

Toyota RAV4 HSD

och kanske även

Toyota Prius

KenthIJ
18 mars 2017 · 1 451 Inlägg

Lite snabbt googlande visar att RAV4 blir lite "overkill" i vårt fall

Evildan
19 mars 2017 ·

Yaris HSD har bättre benutrymme i baksätet bakom mina 183cm än Volvo V70N. Yaris HSD har en längre hjulbas än "vanliga" Yaris.
Auris HSD är i storleksklassen Ford Focus /Volkswagen Golf fast mer ekonomisk att äga totalt sett när bilen ngn gång ska avyttras pga sina låga driftkostnader och sitt höga tredjehandsvärde.
Priusen är dyrare att köpa men ger i mitt tycke tillbaka i form av utrymmen och mer tekniska detaljer samt en mer avancerad konstruktion med egenutvecklade oljefria polymerer, inredningen släpper inga cancerogena ämnen så som polymerer annars gör. "Skinn" som även det är framställt på ett syntetiskt vis med lägre koldioxidutsläpp än fjärtande kossor.
Vidare är högtalarmembranen tillverkade av naturmaterial på liknande vis som inredningsplasten.
Samtliga från 2010 har HUD projicering av hastigheten i vindrutan, går givetvis att stänga av om så önskas och nyckellöst startsystem samt en mängd andra detaljer som i regel endast återfinns i det som kallas premiumsegmentet, företrädesvis tyska slädar. Ett annat plus med Prius är att Europamarknadens bilar byggs i Japan vilket har visat sig hålla bättre ihopsättningskvalitet än dom som byggs i Europa även om europeiskt byggda toylådor ändå håller generell högre mätbar kvalitet än europeiska bilmärken, det är oomkullrunkeligt bevisbart med en mängd oberoende statistik.

Vi har på garaget några medlemmar som gjorde valet att köpa Prius gen II 2004-2009 och deras bilar har rullat på helt smärtfritt. Gen III 2010-2016 är minst lika bra.
Mycket text blir det men jag vill bara upplysa om alla de som jag ser det fördelar med HSD och Prius i synnerhet.
Fråga på...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 mars 2017 · 17 468 Inlägg

Det var Evildans "fel" att vi köpte en Prius den där molniga höstdagen för ett antal år sedan. Kommer aldrig att köra något annat till vardags. Normalt sett byter jag gärna bil någon gång per år men denna ska behållas. Såg förskräckt att den närmar sig 18000 mil med stormsteg. Jag är lugn.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
19 mars 2017 · 3 324 Inlägg

Jag köpte en Prius efter en mängd olika bilar med både diesel och bensin stora och små men ångrar inte en sekund att jag köpte Prius

Både rymlig och god komfort samt billig i drift. Nästa bil blir och en Prius fast nyare smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 mars 2017 · 17 468 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Jag köpte en Prius efter en mängd olika bilar med både diesel och bensin stora och små men ångrar inte en sekund att jag köpte Prius

Både rymlig och god komfort samt billig i drift. Nästa bil blir och en Prius fast nyare smile

Se där! En idiot till som gynnar vår lilla men stadigt växande skara!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Juggen1988
19 mars 2017 · 161 Inlägg

Evildan och Hybridsmurfen fick mig att köpa en Prius för snart 3 år sedan. Har kört 5300 mil med den sedan dess och utöver vanlig service har jag bytt bromsskivor back och bromsklossarna fram/bak.

Min svärfar har beställt en ny V90 och vill avyttra sin Prius plug in, är lite sugen men tror att jag behöver en större bil nu när vi ska få tillökning. Men man vet aldrig wink

Senast redigerat av Juggen1988 (19 mars 2017)

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
KenthIJ
19 mars 2017 · 1 451 Inlägg

Tackar för all info. och synpunkter !

Har kollat upp att det finns några Yaris, Auris och Prius hybrider på inte alltför långt avstånd härifrån.

Hoppas kunna testa snarast.

Evildan
19 mars 2017 ·

http://www.thenug.com/sites/default/pub/082213/thenug-Q3t2ygR2Pk.jpg

Hybridsmurfen skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Jag köpte en Prius efter en mängd olika bilar med både diesel och bensin stora och små men ångrar inte en sekund att jag köpte Prius

Både rymlig och god komfort samt billig i drift. Nästa bil blir och en Prius fast nyare smile

Se där! En idiot till som gynnar vår lilla men stadigt växande skara!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 mars 2017 · 17 468 Inlägg

Evildan skrev:
http://www.thenug.com/sites/default/pub … ygR2Pk.jpg

Hybridsmurfen skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Jag köpte en Prius efter en mängd olika bilar med både diesel och bensin stora och små men ångrar inte en sekund att jag köpte Prius

Både rymlig och god komfort samt billig i drift. Nästa bil blir och en Prius fast nyare smile

Se där! En idiot till som gynnar vår lilla men stadigt växande skara!

Jag blir rörd till tårar. Så sant. Var tvungen att böka fram 300C förut när barnen skulle lämnas och Priusen var ute och åkte :-/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
19 mars 2017 · 1 451 Inlägg

Hur är det med kupevärmen i Toyota hybriderna ?

Funkar det som i en vanlig bensinare ?

Evildan
20 mars 2017 ·

KenthIJ skrev:
Hur är det med kupevärmen i Toyota hybriderna ?

Funkar det som i en vanlig bensinare ?

Det skiljer beroende på generation.
Den senaste genIV har en värmepump som stöttar det traditionella värmesystemet.
Min gen III har en värmekammare likt en VW bubbla fast utan avgaser i kupén plus ett traditionellt system.
Värmen kommer fort vintertid är min uppfattning och om inte ens hybridsmurfen har frusit ihjäl i sin under tre vintrar är betyget klart godkänt. tongue

Men kortfattat så fungerar klimatanläggningen automatiskt och effektivt.
Jag har ägt både gen II och III i sträng vinter och varmt blir det.

MicEE Saabtok
20 mars 2017 · 10 Inlägg

Kan bara hålla med om att Priusen är en klart underskattad bil! Har haft min i snart 9 månader, helt bekymmersfritt, nybesiktigad utan anmärkning och absolut inget att anmärka på gällande komfort och utrymme!
Tyvärr ska min Prius avyttras eftersom att vi har köpt en Outlander PHEV istället. Vill dock inte sälja egentligen men det är väl för det bästa....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang