Hybridbil som laddar batteri vid körning ?

KenthIJ
21 mars 2017 · 1 465 Inlägg

Provkörde en Yaris HSD (ny demobil tror jag) som hastigast i dag.

Trevlig bil som kändes större och rejälare än jag förväntat mig. Ganska smidig att gå i och ur oxå, IAF fram. Bra sittkomfort på både förarplats och passagerarplat fram men... i baksätet satt jag, trots mina måttliga 177cm med huvudet i taket nåja iaf med håret i taket och då är jag ändå begåvad med en ganska gles hårväxt på skulten numera. Benutrymmet i baksätet kändes dock helt ok.
Körde ca 1,5 mil och då även i motorvägsfart. Även väg och vindljud kändes helt ok för en bil i den storleken (bättre än  flera andra jag testat) men jag fick skruva upp värmen till 23gr innan jag tyckte att jag fick upp bra värme.

Tänker mig att testa en sådan igen. mer ingående

Evildan
21 mars 2017 ·

KenthIJ skrev:
Provkörde en Yaris HSD (ny demobil tror jag) som hastigast i dag.

Trevlig bil som kändes större och rejälare än jag förväntat mig. Ganska smidig att gå i och ur oxå, IAF fram. Bra sittkomfort på både förarplats och passagerarplat fram men... i baksätet satt jag, trots mina måttliga 177cm med huvudet i taket nåja iaf med håret i taket och då är jag ändå begåvad med en ganska gles hårväxt på skulten numera. Benutrymmet i baksätet kändes dock helt ok.
Körde ca 1,5 mil och då även i motorvägsfart. Även väg och vindljud kändes helt ok för en bil i den storleken (bättre än  flera andra jag testat) men jag fick skruva upp värmen till 23gr innan jag tyckte att jag fick upp bra värme.

Tänker mig att testa en sådan igen. mer ingående

Trevligt att den föll på läppen.
Takhöjden var inget jag gjorde notis om den stund jag ägde min Yaris HSD, men så är jag ganska långbent i förhållande till mina 183cm och har Comviqfrilla, helt utan täckning med en bred mittbena om håret tillåts gro ut några centimeter.

Tenchi
21 mars 2017 · 99 Inlägg

Nu kör jag en plug-in som jag är väldigt nöjd med, men jag har tittat på en vanlig hybrid inann. Det jag aldrig fattat (och inte kollt upp heller) är om man i en vanlig hybrid kan få ett fulladdat batteri?
Jag tänker att eftersom man inte kan ladda batteriet utan att köra/ha moton igång så förbrukar den väl elen som moton laddar samtidigt.
Eller tänker jag fel?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2017 · 17 478 Inlägg

Tenchi skrev:
Nu kör jag en plug-in som jag är väldigt nöjd med, men jag har tittat på en vanlig hybrid inann. Det jag aldrig fattat (och inte kollt upp heller) är om man i en vanlig hybrid kan få ett fulladdat batteri?
Jag tänker att eftersom man inte kan ladda batteriet utan att köra/ha moton igång så förbrukar den väl elen som moton laddar samtidigt.
Eller tänker jag fel?

Kör genII. ICE går kontinuerligt i farter över cirka 80 km/h. Då blir accarna fulla.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
8 april 2017 · 1 465 Inlägg

Nu har både jag och frun provkört Toytota Yaris Hybrid.
Vi tycker att den kändes ovanligt rymlig och rejäl för att vara en såpass liten bil.
Ingen av oss är spec. van vid automatlådor men vi båda tyckte att Yarisen växlade väl så smidigt som andra automatlväxlade vi testat (en del upplever jag som väldigt “sliriga” mellan växlarna).

Yarisen gick tyst och smidigt I låga farter och var väldigt lättrattad. Ljudnivån var även ok I motorvägsfart även om motorn lät ganska ansträngd vid omkörning från ca 100-115 km/h. (är väl iofs inte så konstigt med en såpass liten motor). Däremot kändes den lite “stötig” mot vägbanan. Kom på så här I efterhand att försäljaren sa att det sitter lågprofil däck på. Kan “stötigheten” bero på det och isf,  kan man ha andra däck på ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 april 2017 · 17 478 Inlägg

KenthIJ skrev:
Nu har både jag och frun provkört Toytota Yaris Hybrid.
Vi tycker att den kändes ovanligt rymlig och rejäl för att vara en såpass liten bil.
Ingen av oss är spec. van vid automatlådor men vi båda tyckte att Yarisen växlade väl så smidigt som andra automatlväxlade vi testat (en del upplever jag som väldigt “sliriga” mellan växlarna).

Yarisen gick tyst och smidigt I låga farter och var väldigt lättrattad. Ljudnivån var även ok I motorvägsfart även om motorn lät ganska ansträngd vid omkörning från ca 100-115 km/h. (är väl iofs inte så konstigt med en såpass liten motor). Däremot kändes den lite “stötig” mot vägbanan. Kom på så här I efterhand att försäljaren sa att det sitter lågprofil däck på. Kan “stötigheten” bero på det och isf,  kan man ha andra däck på ?

Jo. Det ska erkännas: Bensinmotorn kan låta en smula hårt när man pressar den. Däremot så kan man få den att "växla ner djupt" om man släpper upp gasen lite när man uppnått önskad hastighet. Den drar dock sjukt lite bränsle och har en årsskatt på 360:- Inte dumt eller? Dessa är inga raketer som du är inne på... Men under 0.5 l/mil är normalt. Även om man stressar den stackarn klättrar det aldrig över 0.5... Tro mig jag har försökt. Och då har vi en gammal Prius... CVT-lådan krånglar INTE! 21 rörliga delar borgar för en pålitlig bil.

Vad försäljaren säger ska ni inte bry er om. Han vill bara sälja en bil och säger vad som helst.. Nyare bilar kan upplevas lite stötiga pga att de ska ha bra siffror på undanmanöverprov (Egen teori, bring the heat)

Jag har smällt på rätt saftiga däck och fälgar på tjejens prius i dagarna. Den går som tåget. Sen går det aldrig att övervarva en hybrid. Datorerna i bilen tillåter inte detta. Det går heller inte att skicka in fel växel under färd. Samma där. Det går inte heller att tokvarva på tomgång. Samma där. Man kan helt enkelt inte göra fel.

Vanligtvis så drar bilen en smula mer den första månaden man har den. Sen lär man sig hur systemet fungerar. Eller vad säger du Evildan?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
8 april 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

KenthIJ skrev:
Nu har både jag och frun provkört Toytota Yaris Hybrid.
Vi tycker att den kändes ovanligt rymlig och rejäl för att vara en såpass liten bil.
Ingen av oss är spec. van vid automatlådor men vi båda tyckte att Yarisen växlade väl så smidigt som andra automatlväxlade vi testat (en del upplever jag som väldigt “sliriga” mellan växlarna).

Yarisen gick tyst och smidigt I låga farter och var väldigt lättrattad. Ljudnivån var även ok I motorvägsfart även om motorn lät ganska ansträngd vid omkörning från ca 100-115 km/h. (är väl iofs inte så konstigt med en såpass liten motor). Däremot kändes den lite “stötig” mot vägbanan. Kom på så här I efterhand att försäljaren sa att det sitter lågprofil däck på. Kan “stötigheten” bero på det och isf,  kan man ha andra däck på ?

Jo. Det ska erkännas: Bensinmotorn kan låta en smula hårt när man pressar den. Däremot så kan man få den att "växla ner djupt" om man släpper upp gasen lite när man uppnått önskad hastighet. Den drar dock sjukt lite bränsle och har en årsskatt på 360:- Inte dumt eller? Dessa är inga raketer som du är inne på... Men under 0.5 l/mil är normalt. Även om man stressar den stackarn klättrar det aldrig över 0.5... Tro mig jag har försökt. Och då har vi en gammal Prius... CVT-lådan krånglar INTE! 21 rörliga delar borgar för en pålitlig bil.

Vad försäljaren säger ska ni inte bry er om. Han vill bara sälja en bil och säger vad som helst.. Nyare bilar kan upplevas lite stötiga pga att de ska ha bra siffror på undanmanöverprov (Egen teori, bring the heat)

Jag har smällt på rätt saftiga däck och fälgar på tjejens prius i dagarna. Den går som tåget. Sen går det aldrig att övervarva en hybrid. Datorerna i bilen tillåter inte detta. Det går heller inte att skicka in fel växel under färd. Samma där. Det går inte heller att tokvarva på tomgång. Samma där. Man kan helt enkelt inte göra fel.

Vanligtvis så drar bilen en smula mer den första månaden man har den. Sen lär man sig hur systemet fungerar. Eller vad säger du Evildan?

Jag instämmer till fullo!
Däcken gör stor betydelse för bullret, Yarisen levereras med Bridgestonedäck som är bra men passar bättre på jämn slät finkornig japansk vägbana än våra kostigar. Jag böt gummin på Priusen från 2010 jag hade och köpte Kumho Ecowing 195/65 15" vilka gjorde stor skillnad för kupeljudet. Många Yaris levererades med 16" såsom Edition 50 och då är det lägre profil och med det högre buller samt stötighet. Yaris i sig är lite småhård konfigurerad då marknaden efterfrågar "sportighet" framför komfort, men 15" gör mycket även där komforten.
Övning ger färdighet och efter några mil kommer blodtrycket sjunka och stressade bakomvarande rövslickare ignoreras när man fridfullt använder rörelseenergin rullandes och laddandes batterierna fram till korsningen.
Nyttigt för dom bakom också... wink

KenthIJ
8 april 2017 · 1 465 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

KenthIJ skrev:
Nu har både jag och frun provkört Toytota Yaris Hybrid.
Vi tycker att den kändes ovanligt rymlig och rejäl för att vara en såpass liten bil.
Ingen av oss är spec. van vid automatlådor men vi båda tyckte att Yarisen växlade väl så smidigt som andra automatlväxlade vi testat (en del upplever jag som väldigt “sliriga” mellan växlarna).

Yarisen gick tyst och smidigt I låga farter och var väldigt lättrattad. Ljudnivån var även ok I motorvägsfart även om motorn lät ganska ansträngd vid omkörning från ca 100-115 km/h. (är väl iofs inte så konstigt med en såpass liten motor). Däremot kändes den lite “stötig” mot vägbanan. Kom på så här I efterhand att försäljaren sa att det sitter lågprofil däck på. Kan “stötigheten” bero på det och isf,  kan man ha andra däck på ?

Jo. Det ska erkännas: Bensinmotorn kan låta en smula hårt när man pressar den. Däremot så kan man få den att "växla ner djupt" om man släpper upp gasen lite när man uppnått önskad hastighet. Den drar dock sjukt lite bränsle och har en årsskatt på 360:- Inte dumt eller? Dessa är inga raketer som du är inne på... Men under 0.5 l/mil är normalt. Även om man stressar den stackarn klättrar det aldrig över 0.5... Tro mig jag har försökt. Och då har vi en gammal Prius... CVT-lådan krånglar INTE! 21 rörliga delar borgar för en pålitlig bil.

Vad försäljaren säger ska ni inte bry er om. Han vill bara sälja en bil och säger vad som helst.. Nyare bilar kan upplevas lite stötiga pga att de ska ha bra siffror på undanmanöverprov (Egen teori, bring the heat)

Jag har smällt på rätt saftiga däck och fälgar på tjejens prius i dagarna. Den går som tåget. Sen går det aldrig att övervarva en hybrid. Datorerna i bilen tillåter inte detta. Det går heller inte att skicka in fel växel under färd. Samma där. Det går inte heller att tokvarva på tomgång. Samma där. Man kan helt enkelt inte göra fel.

Vanligtvis så drar bilen en smula mer den första månaden man har den. Sen lär man sig hur systemet fungerar. Eller vad säger du Evildan?

Jag instämmer till fullo!
Däcken gör stor betydelse för bullret, Yarisen levereras med Bridgestonedäck som är bra men passar bättre på jämn slät finkornig japansk vägbana än våra kostigar. Jag böt gummin på Priusen från 2010 jag hade och köpte Kumho Ecowing 195/65 15" vilka gjorde stor skillnad för kupeljudet. Många Yaris levererades med 16" såsom Edition 50 och då är det lägre profil och med det högre buller samt stötighet. Yaris i sig är lite småhård konfigurerad då marknaden efterfrågar "sportighet" framför komfort, men 15" gör mycket även där komforten.
Övning ger färdighet och efter några mil kommer blodtrycket sjunka och stressade bakomvarande rövslickare ignoreras när man fridfullt använder rörelseenergin rullandes och laddandes batterierna fram till korsningen.
Nyttigt för dom bakom också... wink

Tackar för all info.

Jo vi får fundera och kolla Hybrid Yarisen ändå mer ingående.

Eftersom vi kör våra bilar ganska mycket ( kör ca 4.000 mil/år totalt för båda bilarna tillsammans) så vill vi gärna köra så miljövänligt som möjligt.

Vi provsatt och mätte (hann inte provköra dock) även en Hybrid Auris Touring Sport ( den lite längre Aurisen) och vad det gäller måtten så verkar den faktiskt kunna lasta rullstolen ( vi har dock bara mätt och inte prövat med rullstolen). Skulle kanske kunna vara ett alternativ till vår VW Touran då. Aurisen har ju iofs inte samma höga/bekv'ma insteg som Touranen (där är ju Yarisen bättre) men jag får väl möjligen "böja på nacken då" :-)
Skall iaf provköra och provlasta rullstolen i även Auris Hybrid TS

Senast redigerat av KenthIJ (8 april 2017)

Evildan
8 april 2017 ·

Bagageutrymmet i Auris HSD TS är stort och rymmer hela 530 liter, V70N 485 liter.
Auris HSD är storsäljaren av flera anledningar och jag tror inte ni blir besvikna om ni anser att utrymmet är tillräckligt.
Jag som Priusfrälst övervägde en Auris HSD TS men tyvärr blir framsätet oanvändbart med en bakåtvänd bilbarnstol i baksätet sedan gillar jag dom där små extrafinesserna som bara finns på Prius som Head Up Displayen och digitala instrument samt givetvis sladdmöjligheten med den jag nu äger.
C-HR är inget jag rekommenderar för någon med småbarn eller behov att lasta skrymmande saker men annars en trevlig bil trots avsaknad av digitala instrument osv... wink

Senast redigerat av Evildan (8 april 2017)

KenthIJ
11 april 2017 · 1 465 Inlägg

Har varit och provlastat rullstolen I Auris Touring Sports Hybriden nu men... rullstolen fick bara plats om man tog ur båda täckskivorna och hårdplastlådan för tillbehör på bagagegolvet. Dessutom var man tvungen att fälla hela baksätet. Inte optimalt alltså.

Men... (igen) vad värre är så testade jag även RAV4 Hybriden och inte ens I den fick rullstolen plats. Det var en slags “låda bakom och längs med baksätena som var I vägen och den gick inte att ta bort (kanske nåt för batteriet?)

Så... det finns i nuläget ingen Toyota Hybrid som lastar rullstolen på ett smidigt sätt.

Återstår då ev en Yaris hybrid till mig och frun.

Funderar igen och ser över ev alternativ

Presidento Of World
11 april 2017 · 3 329 Inlägg

KenthIJ skrev:
Har varit och provlastat rullstolen I Auris Touring Sports Hybriden nu men... rullstolen fick bara plats om man tog ur båda täckskivorna och hårdplastlådan för tillbehör på bagagegolvet. Dessutom var man tvungen att fälla hela baksätet. Inte optimalt alltså.

Men... (igen) vad värre är så testade jag även RAV4 Hybriden och inte ens I den fick rullstolen plats. Det var en slags “låda bakom och längs med baksätena som var I vägen och den gick inte att ta bort (kanske nåt för batteriet?)

Så... det finns i nuläget ingen Toyota Hybrid som lastar rullstolen på ett smidigt sätt.

Återstår då ev en Yaris hybrid till mig och frun.

Funderar igen och ser över ev alternativ

Prius då?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
11 april 2017 · 1 465 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

KenthIJ skrev:
Har varit och provlastat rullstolen I Auris Touring Sports Hybriden nu men... rullstolen fick bara plats om man tog ur båda täckskivorna och hårdplastlådan för tillbehör på bagagegolvet. Dessutom var man tvungen att fälla hela baksätet. Inte optimalt alltså.

Men... (igen) vad värre är så testade jag även RAV4 Hybriden och inte ens I den fick rullstolen plats. Det var en slags “låda bakom och längs med baksätena som var I vägen och den gick inte att ta bort (kanske nåt för batteriet?)

Så... det finns i nuläget ingen Toyota Hybrid som lastar rullstolen på ett smidigt sätt.

Återstår då ev en Yaris hybrid till mig och frun.

Funderar igen och ser över ev alternativ

Prius då?

Priusen är för låg i bagagets takhöjd. Har inte kollat nu men jag kollade även Prius + innan vi köpte VW Touranen för ett par år sedan.

Då menar jag till att frakta även rullstolen.

Senast redigerat av KenthIJ (11 april 2017)

KenthIJ
14 april 2017 · 1 465 Inlägg

KenthIJ skrev:

opel_vectra_gts skrev:

KenthIJ skrev:
Har varit och provlastat rullstolen I Auris Touring Sports Hybriden nu men... rullstolen fick bara plats om man tog ur båda täckskivorna och hårdplastlådan för tillbehör på bagagegolvet. Dessutom var man tvungen att fälla hela baksätet. Inte optimalt alltså.

Men... (igen) vad värre är så testade jag även RAV4 Hybriden och inte ens I den fick rullstolen plats. Det var en slags “låda bakom och längs med baksätena som var I vägen och den gick inte att ta bort (kanske nåt för batteriet?)

Så... det finns i nuläget ingen Toyota Hybrid som lastar rullstolen på ett smidigt sätt.

Återstår då ev en Yaris hybrid till mig och frun.

Funderar igen och ser över ev alternativ

Prius då?

Priusen är för låg i bagagets takhöjd. Har inte kollat nu men jag kollade även Prius + innan vi köpte VW Touranen för ett par år sedan.

Då menar jag till att frakta även rullstolen.

- kort inlägg-
Provmätte en Prius+ i går (hade inte möjlighet att kolla med rullstolen dock) och enligt måtten (den är ju både högre, har högre lucköppning och är längre än vanliga Prius) så verkar det som att rullstolen faktiskt skulle få plats och man tar bort fotstöden på rullstolen (ingen större operation) och fäller /skjuter fram två av baksätena (då kan man ju ändå åka tre i bilen.

Får undersöka vidare även om det i nuläget är en mindre bil till mig och frun som har högsta prio. Skulle ju vara bra om det ändå finns ett (Toyota Hybrid alternativ till den VW Touran rullstolsfraktare som vi har i dag

KenthIJ
18 april 2017 · 1 465 Inlägg

xXSammy skrev:
Ford Mondeo hybrid använder också Atkinson Teknik som Toyota

Känner du till om det finns det planer på nån S MAX Hybrid ?
(S MAX och Mondeo har väl samma plattform?)

KenthIJ
18 april 2017 · 1 465 Inlägg

Är det rätt uppfattat att Toyota Yaris Hybrid har en sammanlagd effekt på ca 100 hk och att Auris och Prius har en sammanlagd effekt på ca 136 hk ?

Evildan
18 april 2017 ·

Det finns C-Max hybrid på den amerikanska marknaden och det ryktas om att även S-Max kommer med samma drivlina som i Mondeohybriden. Hoppas på detta för bilarna i sig är ju redan utmärkta transportörer för vettiga pengar.

Ang Yaris och Prius så stämmer det du skrev angående effekterna hos respektive modell.

KenthIJ
18 april 2017 · 1 465 Inlägg

Evildan skrev:
Det finns C-Max hybrid på den amerikanska marknaden och det ryktas om att även S-Max kommer med samma drivlina som i Mondeohybriden. Hoppas på detta för bilarna i sig är ju redan utmärkta transportörer för vettiga pengar.

Ang Yaris och Prius så stämmer det du skrev angående effekterna hos respektive modell.

Tackar för info.

Intressant!
Hittade det här   
http://www.ford.com/cars/c-max/2017/mod … d-hp-c-max

Det som är intressant med C Max och framför allt S Max sport ( är väl lite lägre/sänkta fjädringar men ändå med högt insteg) som hybrider (om de har samma mått som de vanliga C och S Max) för vår del är att de skulle funka som rullstols och iaf tre pers. transportörer eftersom de är relativt (spec. Smax sport) låga upp till lasttröskeln och har tillsräckligt stort lastutrymme, vilket underlättar inlastning av rullstol.

Prius + verkar ju oxå ha tillräckligt lastutrymme ( har ju bara mätt men tänkler mig att kunna provlasta och provköra en Prius + nästa vecka) för att kunna frakta tre pers. och en rullstol men... den är ju lite högre upp till lasttröskeln vilket innebär att man behöver ett par lättviktsrampe för att kunna rulla in rullstolen.

KenthIJ
19 april 2017 · 1 465 Inlägg

Tittade/ mätte även lite på KIA Niro.

Verkar dock ett par cm för liten för att transportera rullstol dock.

Även den är ju väl hög upp till lasttröskeln ( ett par tre cm högre än Prius + ) och sedan har den en ganska djup (ca 18cm) tröskel på insidan bagage, vilket ju ytterligare försvårar i och urlastning av rullstol.

Skulle möjligen vara ett alternativ som "åkbil" till mig och frun

Den har väl helt ny teknik vad jag förstår och det kan ju möjligen innebära en del "barnsjukdomar"

KenthIJ
24 april 2017 · 1 465 Inlägg

Dessvärre var Prius + en som jag tänkt provköra och provlasta rullstolen i dag, såld.

Funderar och testar vidare

KenthIJ
27 april 2017 · 1 465 Inlägg

Någon som tetstat "Nya" Toyota Yaris HSD 2017 ännu?

Såg att Toyotahandlarna annonserar den nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang