Hybridbil som laddar batteri vid körning ?

Evildan
13 maj 2017 ·

KenthIJ skrev:
Tackar för hurrarop och uppmuntran.

Jo det känns bra.

Undar dock en sak som jag inte riktigt fått kläm på -

Vad jag förstår kan bilen gå helt och hållet på el/batteri i hastigheter uppåt 40km/h och i ca 2km om batteriet är fullladdat men...
Hur lång tid/körning behövs innan batteriet är fulladdat igen och kan gå ytterligare 2km på el/batteri

Härligt.

Gällande sträckan så tar det väldigt olika tid/sträcka beroende på hur bilen körs, under vilka förhållanden. Allt från 5 kilometer upp till några mil kan man säga. Kör du i jämn fart ca 70km/h kommer det laddas ganska snabbt medans i stadstrafik eller motorväg tar det längre tid/sträcka då batteriet utnyttjas mer.

KenthIJ
14 maj 2017 · 1 465 Inlägg

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar för hurrarop och uppmuntran.

Jo det känns bra.

Undar dock en sak som jag inte riktigt fått kläm på -

Vad jag förstår kan bilen gå helt och hållet på el/batteri i hastigheter uppåt 40km/h och i ca 2km om batteriet är fullladdat men...
Hur lång tid/körning behövs innan batteriet är fulladdat igen och kan gå ytterligare 2km på el/batteri

Härligt.

Gällande sträckan så tar det väldigt olika tid/sträcka beroende på hur bilen körs, under vilka förhållanden. Allt från 5 kilometer upp till några mil kan man säga. Kör du i jämn fart ca 70km/h kommer det laddas ganska snabbt medans i stadstrafik eller motorväg tar det längre tid/sträcka då batteriet utnyttjas mer.

Tackar återigen för info.

Du skrev i en annan tråd https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 66&p=2                     att det fanns ett färdigt kit för bränslevärmare att sätta i Auris TS HSD.
Antar att det är lämpligast vid nybeställning av bil och att det går lös på 25.000-30.000 att eftermontera.

Evildan
14 maj 2017 ·

KenthIJ skrev:

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar för hurrarop och uppmuntran.

Jo det känns bra.

Undar dock en sak som jag inte riktigt fått kläm på -

Vad jag förstår kan bilen gå helt och hållet på el/batteri i hastigheter uppåt 40km/h och i ca 2km om batteriet är fullladdat men...
Hur lång tid/körning behövs innan batteriet är fulladdat igen och kan gå ytterligare 2km på el/batteri

Härligt.

Gällande sträckan så tar det väldigt olika tid/sträcka beroende på hur bilen körs, under vilka förhållanden. Allt från 5 kilometer upp till några mil kan man säga. Kör du i jämn fart ca 70km/h kommer det laddas ganska snabbt medans i stadstrafik eller motorväg tar det längre tid/sträcka då batteriet utnyttjas mer.

Tackar återigen för info.

Du skrev i en annan tråd https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 66&p=2                     att det fanns ett färdigt kit för bränslevärmare att sätta i Auris TS HSD.
Antar att det är lämpligast vid nybeställning av bil och att det går lös på 25.000-30.000 att eftermontera.

DeNada. Det är enbart kul att försöka hjälpa trevliga människor.
Stämmer bra att det finns färdiga kit, prisbilden är nog i det grannskapet hos märkesverkstaden. Hör efter med er närmaste Toyotahandlare för en exakt prisuppgift. 

Det brukar å andra sidan annonseras på blocket av ett företag baserat i Östersund vilka har priser runt 12-13000kr monterat och klart. Hittade inte företaget just nu men sök då och då på webasto thermo top bland bildelar och tillbehör så dyker det nog upp framåt säsongen.
Autoexperten säljer och monterar Webasto och sedan finns även Webastocenter att kontakta.

Evildan
14 maj 2017 ·
KenthIJ
17 maj 2017 · 1 465 Inlägg

Evildan skrev:
Hupp!
https://m.blocket.se/jamtland/Webasto_D … 12&w=3
Där var dom ju. big_smile

Kanoners !

Får kanske bli en semestertur till Östersund i slutet på september då :-)

Skall kolla med Toyota så att det inte blir nåt strul med garantierna bara (Toyotas kvalitetsgarantier verkar ju kanon så man vill ju inte sumpa dem) om man gör ett sådant ingrepp på bilen.

Skall även be dem koppla om varningsplinget på backen så att det bara plingar en gång när backen läggs i (skall enl. boken kunna göras av Toyota)

Dessvärre fick jag ett ordentligt ryggskott när jag fixade till inbytes VW Touranen, så jag har inte hunnit köra Auris TS Hybriden så mycket ännu men frun har kört mer och både frun och dottern verkar helnöjda.

Senast redigerat av KenthIJ (17 maj 2017)

KenthIJ
17 maj 2017 · 1 465 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

KenthIJ skrev:
Blev en Toyota Auris Touring Sport HSD - 2014.

Hämtas på måndag.

Gratulerar! Välkommen till klubben för bilar som inte strular! Smäll upp ett foto sen.

Kul!!!

Några år och mil på axlarna men väldigt fräsch!



https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-2ee8d5ca0824ba37e0e8b8d8e35acd6c.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-b0153b52ea5242eb900f4c1c3ca2554b.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-e5822162ff426eeb011b69c4ba93d11a.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-10d8835f97d417a5ca2a37b26a425b33.jpg

KenthIJ
28 maj 2017 · 1 465 Inlägg

KenthIJ skrev:

Evildan skrev:
Hupp!
https://m.blocket.se/jamtland/Webasto_D … 12&w=3
Där var dom ju. big_smile

Kanoners !

Får kanske bli en semestertur till Östersund i slutet på september då :-)

[b]Skall kolla med Toyota så att det inte blir nåt strul med garantierna bara (Toyotas kvalitetsgarantier verkar ju kanon så man vill ju inte sumpa dem) om man gör ett sådant ingrepp på bilen.

Då har jag kollat upp ovanstående med ytterligare en hjälpsam (har ju fått mycket värdefull info. och hjälp här på forumet)  Toyotakunnare  (son till en gammal god bekant och sonen har jobbat med Toyota i 11 år)

och

Eftermontering av Webasto Parkeringsvärmare påverkar INTE Kvalitetsgarantierna men själva Värmare omfattas dock inte av garantin.

Det idoga plingandet vid backning går att stänga av men det är ju egentligen en säkerhetsåtgärd men eftersom det står i instruktionsboken att Toyotaverkstad kan göra det så skall det vara ok att stänga av (en del verkstäder verkar dock reserverade eftersom det som sagt ingår i säkerhetsutrustningen, ung. som bältesvarnare)

Senast redigerat av KenthIJ (26 juni 2017)

Evildan
28 maj 2017 ·

KenthIJ skrev:

KenthIJ skrev:

Evildan skrev:
Hupp!
https://m.blocket.se/jamtland/Webasto_D … 12&w=3
Där var dom ju. big_smile

Kanoners !

Får kanske bli en semestertur till Östersund i slutet på september då :-)

Skall kolla med Toyota så att det inte blir nåt strul med garantierna bara (Toyotas kvalitetsgarantier verkar ju kanon så man vill ju inte sumpa dem) om man gör ett sådant ingrepp på bilen.

Skall även be dem koppla om varningsplinget på backen så att det bara plingar en gång när backen läggs i (skall enl. boken kunna göras av Toyota)


Dessvärre fick jag ett ordentligt ryggskott när jag fixade till inbytes VW Touranen, så jag har inte hunnit köra Auris TS Hybriden så mycket ännu men frun har kört mer och både frun och dottern verkar helnöjda.

Då har jag kollat upp ovanstående med ytterligare en hjälpsam (har ju fått mycket värdefull info. och hjälp här på forumet)  Toyotakunnare  (son till en gammal god bekant och sonen har jobbat med Toyota i 11 år)

och

Eftermontering av Webasto Parkeringsvärmare påverkar INTE Kvalitetsgarantierna men själva Värmare omfattas dock inte av garantin.

Det idoga plingandet vid backning går att stänga av men det är ju egentligen en säkerhetsåtgärd men eftersom det står i instruktionsboken att Toyotaverkstad kan göra det så skall det vara ok att stänga av (en del verkstäder verkar dock reserverade eftersom det som sagt ingår i säkerhetsutrustningen, ung. som bältesvarnare)

Då är det bara att bestämma sig kvar med andra ord. Jag har haft värmare på några bilar och man blir fort bortskämd med det. Det enda man inte får glömma är att värmaren förbrukar ström och många värmningar och korta körningar resulterar i start hjälp på en snöig ICA-parkering i mörkaste februarikvällen. Avrådes å det bestämdaste. wink

Jag börjar också bli småsugen på en Wedbastu. Jag har programmerat bort backvarnaren på min, att ha goda kontakter hjälper så klart. Läste felkoder och gjorde en hybridkoll direkt efter köpet vid samma tillfälle.
Hur känns Aurisen så här långt? Nöjda?

KenthIJ
31 maj 2017 · 1 465 Inlägg

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:

KenthIJ skrev:

Kanoners !

Får kanske bli en semestertur till Östersund i slutet på september då :-)

Skall kolla med Toyota så att det inte blir nåt strul med garantierna bara (Toyotas kvalitetsgarantier verkar ju kanon så man vill ju inte sumpa dem) om man gör ett sådant ingrepp på bilen.

Skall även be dem koppla om varningsplinget på backen så att det bara plingar en gång när backen läggs i (skall enl. boken kunna göras av Toyota)


Dessvärre fick jag ett ordentligt ryggskott när jag fixade till inbytes VW Touranen, så jag har inte hunnit köra Auris TS Hybriden så mycket ännu men frun har kört mer och både frun och dottern verkar helnöjda.

Då har jag kollat upp ovanstående med ytterligare en hjälpsam (har ju fått mycket värdefull info. och hjälp här på forumet)  Toyotakunnare  (son till en gammal god bekant och sonen har jobbat med Toyota i 11 år)

och

Eftermontering av Webasto Parkeringsvärmare påverkar INTE Kvalitetsgarantierna men själva Värmare omfattas dock inte av garantin.

Det idoga plingandet vid backning går att stänga av men det är ju egentligen en säkerhetsåtgärd men eftersom det står i instruktionsboken att Toyotaverkstad kan göra det så skall det vara ok att stänga av (en del verkstäder verkar dock reserverade eftersom det som sagt ingår i säkerhetsutrustningen, ung. som bältesvarnare)

Då är det bara att bestämma sig kvar med andra ord. Jag har haft värmare på några bilar och man blir fort bortskämd med det. Det enda man inte får glömma är att värmaren förbrukar ström och många värmningar och korta körningar resulterar i start hjälp på en snöig ICA-parkering i mörkaste februarikvällen. Avrådes å det bestämdaste. wink

Jag börjar också bli småsugen på en Wedbastu. Jag har programmerat bort backvarnaren på min, att ha goda kontakter hjälper så klart. Läste felkoder och gjorde en hybridkoll direkt efter köpet vid samma tillfälle.
Hur känns Aurisen så här långt? Nöjda?

Jo vi är nöjda med väldigt mycket/det mesta (återkommer i ämnet)

men...

Det var först häromdagen som jag hade möjlighet att köra lite längre sträcka (Gbg-Varberg ca 8 mil var väg) och då märkte jag dessvärre att Nackstödet/skyddet fram inte passade mitt huvud /nacke nåt vidare och dessvärre är ju stödet/skyddet bara justerbart en liten bit i höjdled och inte i fram/bak led.

Jag sitter i ganska upprätt körställning och då kommer nackstödet för långt fram, för min bekvämlighet, vilket gör att huvudet vinklas något nedåt och det blir inget stöd i själva nacken, vilket gör att jag får ont i nacken/axlarna.

Vet inte om det kanske går att lösa/förbättra men ett löst/monterbart stöd för själva nacken

xXSammy
31 maj 2017 · 6 570 Inlägg

Nackstödets huvudfunktion är väl ändå whiplash skydd?

De/Dem
KenthIJ
31 maj 2017 · 1 465 Inlägg

xXSammy skrev:
Nackstödets huvudfunktion är väl ändå whiplash skydd?

Absolut !
men jag menar att nackstödets/skyddets nuvarande/fasta läge pressar fram huvet i en för mig onaturlig ställning.

Det är alltså inte så att det inte är tillräckligt bekvämt att luta mig emot som är problemet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 maj 2017 · 17 478 Inlägg

KenthIJ skrev:

xXSammy skrev:
Nackstödets huvudfunktion är väl ändå whiplash skydd?

Absolut !
men jag menar att nackstödets/skyddets nuvarande/fasta läge pressar fram huvet i en för mig onaturlig ställning.

Det är alltså inte så att det inte är tillräckligt bekvämt att luta mig emot som är problemet.

Hmm. Förstår vad du menar. Kör en US-made kälke för tillfället. Med "Sportstolar". Sitter som en chimpans... Du skrev att du sitter väldigt upprätt? Korrekt uppfattat?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
31 maj 2017 · 1 465 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

KenthIJ skrev:

xXSammy skrev:
Nackstödets huvudfunktion är väl ändå whiplash skydd?

Absolut !
men jag menar att nackstödets/skyddets nuvarande/fasta läge pressar fram huvet i en för mig onaturlig ställning.

Det är alltså inte så att det inte är tillräckligt bekvämt att luta mig emot som är problemet.

Hmm. Förstår vad du menar. Kör en US-made kälke för tillfället. Med "Sportstolar". Sitter som en chimpans... Du skrev att du sitter väldigt upprätt? Korrekt uppfattat?

Precis... tänk som att sitta på en standard stol snarare än en fälld recliner fåtölj

KenthIJ
31 maj 2017 · 1 465 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybridsmurfen skrev:

KenthIJ skrev:
Absolut !
men jag menar att nackstödets/skyddets nuvarande/fasta läge pressar fram huvet i en för mig onaturlig ställning.

Det är alltså inte så att det inte är tillräckligt bekvämt att luta mig emot som är problemet.

Hmm. Förstår vad du menar. Kör en US-made kälke för tillfället. Med "Sportstolar". Sitter som en chimpans... Du skrev att du sitter väldigt upprätt? Korrekt uppfattat?

Precis... tänk som att sitta på en standard stol snarare än en fälld recliner fåtölj

Så här ser det ut. (svårt att få fram vinkeln på foto)



https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-2304e8791adea761aa5f3abad3ea2bbf.jpg

Senast redigerat av KenthIJ (31 maj 2017)

KenthIJ
4 juni 2017 · 1 465 Inlägg

Då så... har jag kört ytterligare två turer Varberg-Göteborg-Varberg, ca 9mil var väg (lite 40-60 km/h något 80km/h mer 100km/h mest 110km/h och lite 120km/h) . Har fått ned Average/current mätaren till 4.5 den stod på 5.0 när vi hämtade bilen. så det är väl ganska bra.

Justerade oxå upp nackstödet/skyddet så mycket det gick (går dock inte att höja så mycket.ca två hack tror jag) och justerade upp svankstödet så att det hamnade nästan under skulderbladen vilket gjorde att jag fick en ändå mer upprätt sittställning med axlar och huvud lite längre fram, vilket i sin tur gjorde att nackstödet/skyddet inte pressade lika mycket på bakhuvudet.

Blev lite bättre komfort på långtur tyckte jag.

Våra tre senaste bilar (före Auris TS HSDn) har varit med högre insteg så det kändes ju lite ovant med den lägre Aurisen men... jag tycker att jag vant mig ganska snabbt och utan större problem (förutom nackstödet då). Dessutom är ju det där med automat väldigt vanebildande :-)   Tycker oxå att HSDn växlar jämnare, inte så ryckigt som de få andra automater jag testat
I dag är frun iväg på en längre biltur på ca 14mil var väg. Får se vad hon tycker.

Evildan
4 juni 2017 ·

Jag sitter också upprätt vilket jag tycker är bekvämare och ger en mer avslappnad sittställning speciellt vid längre körsträckor.
Att du tycker den växlar mjukt förstår jag då den faktiskt inte växlar alls utan bara omfördelar kraften. Den här eminenta herren förklarar på sin sida hur det fungerar. http://goto.glocalnet.net/larsthomee/
Det tar några mil innan man helt behärskar körstilen för att krypa ned i förbrukning.

KenthIJ
4 juni 2017 · 1 465 Inlägg

Var inne hos vår lokala Toyota handlare (där jag köpt Auris TS HSDn) häromdagen och frågade on det fanns andra nackstöd/skydd till Aurisen som kanske passade mig bättre men enligt dem (och de HSD jag såg/snabbkollade i butiken) så sitter det samma sorts/likadana nackstöd/skydd i alla Toyota modeller (fattade det som att det satt samma i Lexus oxå).

De hade dock ingen Prius + inne som jag kunde kolla.

Någon som vet om + en har sammasorts/likadana stöd/skydd ?

Är även stolarna (till form och funktion, har observerat att klädseln sklijer) lika i alla Toyota/Lexus

Senast redigerat av KenthIJ (4 juni 2017)

KenthIJ
4 juni 2017 · 1 465 Inlägg

Evildan skrev:

KenthIJ skrev:

KenthIJ skrev:

Kanoners !

Får kanske bli en semestertur till Östersund i slutet på september då :-)

Skall kolla med Toyota så att det inte blir nåt strul med garantierna bara (Toyotas kvalitetsgarantier verkar ju kanon så man vill ju inte sumpa dem) om man gör ett sådant ingrepp på bilen.

Skall även be dem koppla om varningsplinget på backen så att det bara plingar en gång när backen läggs i (skall enl. boken kunna göras av Toyota)


Dessvärre fick jag ett ordentligt ryggskott när jag fixade till inbytes VW Touranen, så jag har inte hunnit köra Auris TS Hybriden så mycket ännu men frun har kört mer och både frun och dottern verkar helnöjda.

Då har jag kollat upp ovanstående med ytterligare en hjälpsam (har ju fått mycket värdefull info. och hjälp här på forumet)  Toyotakunnare  (son till en gammal god bekant och sonen har jobbat med Toyota i 11 år)

och

Eftermontering av Webasto Parkeringsvärmare påverkar INTE Kvalitetsgarantierna men själva Värmare omfattas dock inte av garantin.

Det idoga plingandet vid backning går att stänga av men det är ju egentligen en säkerhetsåtgärd men eftersom det står i instruktionsboken att Toyotaverkstad kan göra det så skall det vara ok att stänga av (en del verkstäder verkar dock reserverade eftersom det som sagt ingår i säkerhetsutrustningen, ung. som bältesvarnare)

1*_ Då är det bara att bestämma sig kvar med andra ord. Jag har haft värmare på några bilar och man blir fort bortskämd med det. 2* Det enda man inte får glömma är att värmaren förbrukar ström och många värmningar och korta körningar resulterar i start hjälp på en snöig ICA-parkering i mörkaste februarikvällen. Avrådes å det bestämdaste. wink

Jag börjar också bli småsugen på en Wedbastu  :-) . Jag har programmerat bort backvarnaren på min, att ha goda kontakter hjälper så klart. Läste felkoder och gjorde en hybridkoll direkt efter köpet vid samma tillfälle.
3 * Hur känns Aurisen så här långt? Nöjda?

1* Jo om vi bestämmer oss för att behålla Aurisen i flera år så blir det nog att fixa en We bastu.

2* Skall absolut tas i beaktande och undvikas för jag gissar att den upplevelsen är lika otrevlig på Coops parkering i mitten på januari :-)

2* Jo som ovan nämts så är vi mycket nöjda med det mesta förutom nackstöden/skyddet då.

Är ju lite svårt att upptäcka sådana saker som inte visar sig förrän efter en längre sträckas/tids körning.

Gissar att det inte är så poppis hos bilhandlarna att man provkör bil i tjugo mils/ tvåtimmars pass.

Ett alt. är kanske att man besöker bilhallen, provsitter bilen i nån timma, tar en gratisfika hos handlaren och sedan ytterligare en timmas provsittning :-)

KenthIJ
4 juni 2017 · 1 465 Inlägg

KenthIJ skrev:
Var inne hos vår lokala Toyota handlare (där jag köpt Auris TS HSDn) häromdagen och frågade on det fanns andra nackstöd/skydd till Aurisen som kanske passade mig bättre men enligt dem (och de HSD jag såg/snabbkollade i butiken) så sitter det samma sorts/likadana nackstöd/skydd i alla Toyota modeller (fattade det som att det satt samma i Lexus oxå).

De hade dock ingen Prius + inne som jag kunde kolla.

Någon som vet om + en har sammasorts/likadana stöd/skydd ?

Är även stolarna (till form och funktion, har observerat att klädseln sklijer) lika i alla Toyota/Lexus

Kom på ( tyckte att det verkade ganska underligt... så jag måste ha förträngt det :-) )  att
en servicetekniker på Toyota sa att man kunde bocka/rätta/vinkla upp nackstöden/skydden något men...
det borde väl vara stor risk att materialet i rören kan försvagas då ???

KenthIJ
7 juni 2017 · 1 465 Inlägg

Evildan skrev:
Jag sitter också upprätt vilket jag tycker är bekvämare och ger en mer avslappnad sittställning speciellt vid längre körsträckor.
Att du tycker den växlar mjukt förstår jag då den faktiskt inte växlar alls utan bara omfördelar kraften. Den här eminenta herren förklarar på sin sida hur det fungerar. http://goto.glocalnet.net/larsthomee/
Det tar några mil innan man helt behärskar körstilen för att krypa ned i förbrukning.

Tackar! mycket pedagogiskt. får t.o.m mig som är ganska oteknisk att få en aning om hur det funkar.

Senast redigerat av KenthIJ (7 juni 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang