Bulten på vevaxeln sitter som fan - verktyg? (honda cr-v 2001)

Honda_cr-v
25 april 2017 · 9 Inlägg

Hallå

Jag ska byta kamrem på min honda cr-v men det går segt som satan

remskivan på vevaxeln går inte att gå bort eftersom att bulthelvetet sitter så inni helvete
Jag har provat att gasa på med tryckluften ganska länge men 10 bar räcker nog inte(!))

efter att ha studerat problemet och googlat har jag kommit fram till att det finns ett ihåligt verktyg för att hålla fast vevaxeln som passar i ett sexkantigt hål, i mitten sitter då muttern som ska gå att dra loss med ett långt skaft..


Bild från internet över situationen
http://image.superstreetonline.com/f/97 … ey_nut.jpg


exempel på verktyget jag skulle behöva
http://image.superstreetonline.com/f/97 … l_tool.jpg

http://images.amazon.com/images/P/B0000 … ZZZZZ_.jpg
Den här modellen verkar finnas på amazon/ebay men det brukar väl vara en hemsk leveranstid?

Vet någon var jag kan hitta ett sånthär verktyg i sverige eller liknande substitut? Alternativt varifrån utomlands man kan få snabbast frakt?
Jag har vänt upp och ner på garaget i jakt på något som skulle passa men det ser illa ut på den fronten.

Senast redigerat av Honda_cr-v (25 april 2017)

engolf
25 april 2017 · 3 235 Inlägg

Har du en gasolbrännare? Värm skallen på bulten, och kör med mutterknackare, har alltid fungerat för mig!

granadadr
25 april 2017 · 7 286 Inlägg

jag brukar sätta dit ett dragskaft och köra på starten å vips lossnar ALLT wink se bara till att den roterar åt rätt håll smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Xebers76
25 april 2017 · 2 264 Inlägg

Japp som ovan, är det en K motor i den så funkar det fint, har du den äldre B motorn så går det inte tongue

Honda_cr-v
25 april 2017 · 9 Inlägg

tack för era svar!

jag har 147 hästars motorn, B20Z1 heter den om jag slår in regnr i en bildelsdatabas så det går nog inte med startmotorsknepet (roterar den åt andra hållet än vanliga bilar?)

visst ska muttern på vevaxeln av som en vanlig mutter, dvs motsols?
Vi har tillverkat ett verktyg som vi kan hålla stilla axeln med, problemet nu är att vi inte vågar ta i mer, det ser lite vekt ut tycker jag, drar man sönder något kring vevaxeln är det väl snart motorbyte nästa?

Nästa steg är väl värma, jag har inget större än en värmepistol att värma med så jag ska leta efter någon som kan hjälpa mig.

Eller så lämnar jag in den för ett kamremsbyte hos någon hondaverkstad helt enkelt

granadadr
26 april 2017 · 7 286 Inlägg

Honda_cr-v skrev:
tack för era svar!

jag har 147 hästars motorn, B20Z1 heter den om jag slår in regnr i en bildelsdatabas så det går nog inte med startmotorsknepet (roterar den åt andra hållet än vanliga bilar?)

visst ska muttern på vevaxeln av som en vanlig mutter, dvs motsols?
Vi har tillverkat ett verktyg som vi kan hålla stilla axeln med, problemet nu är att vi inte vågar ta i mer, det ser lite vekt ut tycker jag, drar man sönder något kring vevaxeln är det väl snart motorbyte nästa?

Nästa steg är väl värma, jag har inget större än en värmepistol att värma med så jag ska leta efter någon som kan hjälpa mig.

Eller så lämnar jag in den för ett kamremsbyte hos någon hondaverkstad helt enkelt

då sätter man nyckeln åt andra hållet wink

Honda_cr-v
26 april 2017 · 9 Inlägg

Vänta lite
Ska den av motsols som en vanlig bult eller blir det medsols den ska?
Om den ska medsols har jag ju dragit åt den yikes roll

caromania Forummoderator
26 april 2017 · 9 296 Inlägg

Honda_cr-v skrev:
Vänta lite
Ska den av motsols som en vanlig bult eller blir det medsols den ska?
Om den ska medsols har jag ju dragit åt den yikes roll

Jag har svårt att tro att det är vänstergängad skruv på vevaxeln även om det inte är helt ologiskt. Leta sprängskiss. Förmodligen handlar det om att låsa motorn med växel i och bromsa och sedan mer våld.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
cyberk2
26 april 2017 · 214 Inlägg

Testa att smörja din muttermaskin. Då blir den mycket starkare. Funkar inte det så testa med en 3/4 muttermaskin.. sen finns ju entummarna när man byter däck på tunga fordon.. Hjälper inte det så har man ju elmax som drivs med 380v... stort tungt svänghjul som snurrar som "slår" loss muttern. Den smäller på med säkert 5000-10000nm om man skulle vilja. Den kör jag när jag ska lossa navmuttern på lastbilarna när jag ska av med navet. 1 eller 2 knack så är allting löst. Har dock alltid funkat för mig med 3/4 maskinen på vevaxelbultar så det borde räcka för dig med

Xebers76
27 april 2017 · 2 264 Inlägg

B serien har inte felgängad skruv. En sak jag har provat på en E serie var att lägga bilen i växel och ha någon att hålla bromsen, och sen får någon annan dra loss bulten med ett rejält dragskaft, lägg bilen i 5an annars drar bilen iväg direkt pga utväxlingen

jaka54
27 april 2017 · 5 718 Inlägg

Hej!
Jag har en Audi 100 2.0E  -89:a och när jag första gången bytte kamrem på den så var jag tvungen att tillverka ett liknande verktyg som du visat på bilderna för att hålla undre remskivan på plats.
På verktyget svetsade jag på ett 1m långt rör för att hålla fast remskivan. -Sen var det lätt att lossa centrumskruven med vanlig hylsa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang