caromania
Forummoderator
1 februari 2018
· 9 296 Inlägg
Loffe skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden men har energiförbrukning vid tillverkning och skrotning av bilen kommit på tal?
Elbil är endast miljövänliga vid brukande.
Nej det är det ingen som tänkt på... Eller?
Tyvärr måste du nog läsa igenom tråden. Alla vinklar har tagits upp och tråden består nu av tre läger om man ska hårddra det. Själva sakfrågan har det tyvärr tappats fokus på och det är några som tycker si och andra som säger emot mest för att de alltid säger emot och ett tredje gäng som kommer med konkreta för- eller emotteorier.
Jag börjar bli förbannat trött på tråden. Inte för att sakfrågan inte finns utan för sandlådenivån är enorm. Hejar du på DIF eller AIK? Det är ungefär det tråden handlar om nu. Vi mot dom.
För att kommentera elbilen vid brukandet så var det en forskargrupp i Sverige (om jag minns rätt) som kom fram till en nackdel med elbilen, nämligen att den tunga vikten gjorde att vägar samt bromsbelägg slits mer vilket ger ett högre partikelutsläpp.
En enorm fördel med elbilen blir samtidigt det minimerade servicebehovet. Ingen olja behövs. Inga filter. Inget avgassystem. Ingen glykol. Men tråden handlade inte om elbilar utan om varför vanliga människor är benägna att välja bort de miljövänliga alternativ som finns.
Ekonomi är en punkt som kommit fram. Flera alternativ är dyrare, framförallt hybrider. En sanning med modifikation då folk tenderar att köpa en modell med ex 180hk istället för 150. Varför?
Entusiasmfaktorn har kommit fram. 180hk-modellen är roligare än 150. Men är det verkligen därför tant Agda och familjen Svensson köper en 180hk-modell trots större miljöpåverkan? Tveksamt. Okunnighet eller någon form av lättja i kombination med att vilja skryta inför grannarna ligger nog närmare sanningen.
Osäker teknik är en faktor som kommit upp.
-Batterierna håller inte.
Den funderingen har förhoppningsvis dött ut eftersom det bevisligen finns bilar med el- och hybridteknik som rullat åtskilliga varv runt jorden.
Vårt elnät håller inte för att ladda alla bilar om alla köpte elbil. Nej. Det kanske stämmer om ex Tesla fick chansen att leverera ett par miljoner elbilar till samtliga bilägare i Sverige i nästa vecka. Men det är ju lika infantilt som att bonden Eskil 1942 skulle slängt ut sig att vägnätet inte skulle hålla för flera miljoner bilar. Eller att stadsplanerare Johansson 1953 sagt att det omöjligen kan bo 1.5miljoner människor i Stockholmsområdet för att det inte finns bostäder. Trams!
Personligen tror jag lösningen helt enkelt kommer av sig själv. Och den ligger hos biltillverkarna i kombination med de bespottade politiska styrningarna i form av avgifter, skatter och subventioner. Precis som att 99% eller mer av dagens bilpark i Sverige har katalysator. Det är lag på det sedan en stor mängd år tillbaka, biltillverkarna får då rätta sig efter det och begagnatmarknaden har på naturlig väg fasat ut bilar utan.
(Psst. En hemlis. Lova att inte skvallra. Man får fortfarande köpa en Jaguar utan kat med V12, eller en Corvette från -63...)
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.