Hur provköra bilar inför bilköp?

MrMcMuffinMan
10 juni 2017 · 18 Inlägg

Tja!

Om man har en viss summa pengar att köpa bil för och man står i valet mellan 3-4 olika modeller inom den budgeten och dessa är äldre entusiastbilar som man tidigare inte kört, hur bör man då gå till väga?

Jag funderar på e34 m5 touring, e39 m5, manuell e46 m3 comp-package och e90 m3. Genom att ha spanat på olika annonser under en längre tid framkommer det att säljarna ofta vägrar att låta eventuella köpare provköra.

Jag har lite(ingen) erfarenhet av dessa bilar och min uppfattning om hur körkänsla och karaktär upplevs har jag endast läst mig till och för att bestämma mig för ett så stort köp så vill jag ju såklart kunna bekanta mig med dessa personligen för att kunna avgöra vad jag vill ha.

Jag förstår att detta kanske är en lite skev fråga men det är en fundering jag har. Hur har andra gjort? Kanske snacka in sig hos olika bilägare och byta en tusenlapp eller två för att köra några minuter med ägaren i passagerarsätet så att man kan få lite känsla för modellerna.

Vill inte vara en oseriös spekulant som överdriver mitt intresse för att lura till mig en provkörning innan jag ens är säker på vilken bil jag vill köpa, det känns inte alls OK, så jag funderar kring hur man kan gå till väga.

Vänligen,
MrMcMuffinMan.

Senast redigerat av MrMcMuffinMan (10 juni 2017)

panda666
10 juni 2017 · 4 250 Inlägg

haha du har helt rätt! står helt på din sida här! vet inte vad det finns för folk där ute som inte låter en provköra! skulle aldrig, Aldrig själv köpa nått utan att sitta bakom ratten och känna allt hur det känns. absolut inte kan jag säga. Om dom inte tillåter en att provköra äre bara gå vidare, bryr mig inte vad det är för bil. Det ska finnas en balans liksom, jag som testpilot ska inte köra sönder bilen men ska provköra en runda och se till att allt känns bra. Hur vet man annars vad fan man köper? har provkört en m5 e39 längesen från michel o company läääängesen och minns att säljaren där var på min röv hela tiden så jag märkte aldrig ens att det var en m5a, känndes ingenting för man vågade inte trycka på nått bara för att säljaren var grinig, sen när jag inte köpte bilen blev han skitsur. Så självklart ska du klämma och provköra tills det känns okej. Dom bilarna kostar ju en hel del och man vill ju klämma på innan man är säker på att det är rätt bil för en. och det ska självklart inte kosta nånting att provköra heller.

mvh

Senast redigerat av panda666 (10 juni 2017)

MrMcMuffinMan
10 juni 2017 · 18 Inlägg

Ja, visst behöver man kunna testa. Jag tror säkert att det går att provköra en bil i ett skede där man är helt hundra på att köpa den om nu inte sista testkörningen visar något udda med just exet man provar.

I min situation är det ju däremot så att jag är intresserad av många olika modeller och kan inte med säkerhet veta vilken jag slutligen vill äga innan jag testat alla och då är man ju inte alls säker på att man vill köpa bilen innan man provkört och därför känns det inte schysst att provköra på det viset på säljarens bekostnad. En så kallad "testpilot"..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 juni 2017 · 14 061 Inlägg

Det är klart att man ska få provköra bilen, givetvis med ägaren bredvid. Jag kan förstå säljaren också om det är en udda och väldigt motorstark bil och den tilltänkta köparen inte har någon erfarenhet av dylik bil. Sälaren är ju rädd om bilen tills köpet gått igenom.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
panda666
10 juni 2017 · 4 250 Inlägg

Därför måste man komma överens om en tid där man kan ses och kolla på bilen och berätta vad man har för plan. Även om man provkört ett par hundra m3-m5 så vill man endå provköra och vara säker på vad man köper eller hur? bara för att ägaren påstår att bilen är i toppskick behöver det inte betyda att den är det. Jag skulle inte vara orolig alls, inte som att säljaren väntar bara på folk som kan dom bilarna utantill? den tänker väl sälja till nån som bara vill köpa? låter man nån testköra så kan den ju vara en möjlig köpare. behöver inte provköra i en timme och växla som en galning;) dör bilen ifall man tar en kort runda? hur lång körning behövs för att man ska märka att allt är som det ska?

torsen
18 juni 2017 · 7 240 Inlägg

Jag föreslår att du först provar dig fram till vilken modell du vill ha.
Därefter sållar du ut dem som du inte gillar p g a skick/kondition.
Att ställa 3 till 4 modeller mot varandra tror jag inte slutar bra.
Välj i första hand kaross, därefter motor och växellåda samt sist skick/kondition.
Är du känslig för färg så spelar det naturligtvis in.

Får du inte provköra - välj annan bil/säljare.

Och tänk på: det finns ett värde/skick när en bil är till salu och ett annat när man är köpare.

caromania Forummoderator
18 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Hela världen är dessutom full av gamla bilar. Fast det är iofs en sanning med modifikation. Jag köpte en bil helt osedd av en modell jag endast sett på bild, aldrig i verkligheten. Därefter flög jag 50 mil, plockade upp bilen och körde hem den. Man får ha lite is i magen ibland och chansa om man vill ha just en sådan. Nu är jag lycklig ägare till en bil som det finns två av i Sverige och kanske 50 av i världen.

Edit: fast det är klart, men så pass ordinära och vanliga bilar det handlar om i TS fall så är ju en provkörning absolut ett krav.

Senast redigerat av caromania (18 juni 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang