Köpa riktig dragkrok, koppla el.

MoffeGreven
5 juli 2017 ·

Hej. Gick i tankarna med att montera dragkrok, såg det fanns en massa satser för under 2000kr, går ju fetbort då dom säljer satserna för att koppla strömmen genom strömtjuvar på bakljusen, att man ens får göra så är ju i min mening kriminellt.

Det jag undrar, finns det någon snabbkoppling på min bil, Volvo S40 -06 för att kunna koppla in 7 poliga kontakten rätt och riktigt? Alltså om den kopplingen finns från fabrik, jag tycker det borde göra det.

Eller är det bara strömtjuvar som gäller och det som sagt gör jag inte, grovt inbrott på strömmen kan bli dyrt i slutändan.


För den som monterat dragkrok är jättevälkommen med sina tips.

Tack på förhand.

torsen
8 juli 2017 · 7 238 Inlägg

Varför kollar du inte med Volvo om de har någon (dyr) "originalkrok" med elanslutningssats?

spillolja
8 juli 2017 · 4 025 Inlägg

13-pol ska vara mer inne
http://www.ebay.de/itm/400863357892
rabattkoden är POWERSOMMER

hel sats med dragkrok ej avtagbar:
http://www.ebay.de/itm/271747223610

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
viccoA
8 juli 2017 · 3 110 Inlägg

När jag monterade en fast biltema krok på Volvo S80n senast var kabelstammen liknade Volvo original och man behövde inga strömtjuvar. Behöver nog inte vara original för att hitta en bra kabelstam.

torsen
8 juli 2017 · 7 238 Inlägg

En vän till mig som är bilmekaniker på en allbilsverkstad monterade för bortåt 5 år sedan drag på sin nyinköpta S80.
Men något "sket sig" så han fick ta bärgare till Volvoverkstad eftersom bilen inte gick att starta efter monteringen.
Förutom bärgningen och kabelsatsen kostade det honom närmare 5.000:- för de elkomponenter som kommit till skada.
Han hade köpt draget och kabelsatsen på Mekonomen.
Vad han gjort för fel fick jag aldrig veta.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 juli 2017 · 13 742 Inlägg

köper man ett anpassad elsats och ingen universal så brukar man få riktiga elsatser. monterat både dessa man tjuvar från bakljusen och sånna man monterar där man ska.. varit vw bilar uteslutande och det har fungerat bra.. även om jag inte gillar den man tjuvar signalen.  men Arbetspolarn fick välja själv..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 juli 2017 · 13 742 Inlägg

http://accessories.volvocars.com/sv-se/S40(04-)/InstallationInstruction/Document/VCC-446632-1/2004

hitta den här...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
8 juli 2017 · 4 025 Inlägg

Om man ta en universalsats och bilen har samma lampa till bromsljus och Positionsljus bak  genom att dämpa spännigen till densamma  (tex.  Golf V och VI), släpvagnen har som bekannt separat positionsljus och Bromsljus  hur kopplar man in den då ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang