Akvarium en del frågor

KolGruvan
15 juli 2017 · 1 450 Inlägg

Lite off topic frågor Ang akvarium.
Här försökt googlat men inte kommit fram till så mycket.
Skaffade ett akvarium för ca 5-6 dagar sedan och fyllde det med vatten och sånt medel för att göra kranvattnet fiskvänligt, sedan fick det stå utan fiskar i 2 dagar.
Nu senaste dagen lägger det sig massa bubblor på ytan , typ som en fet hinna. Google säger att det beror på nitrit som bildas i vattnet.  Och att man kan hälla i salt i vattnet osv. Detta är sötvatten fiskar.
Vad ska man vidta för åtgärder?
Nån med erfarenhet?
Har både vatten pump å luft pump.
Luftpumpen är numera avstängd då det blev så mycket bubblor .
Vattnet kan ju inte blivit dåligt på några dagar tycker man ju.
Mvh

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Evildan
15 juli 2017 ·

Köp teststickor eller droppar och kontrollera vattenkvaliteten är mitt tips.
Vad har du för fisk?
Vissa arter som Black Molly trivs i lätt bräckt vatten.
Jag tycker nog att syrepumpen ska vara på om du inte har filtrets utgång över vattenytan så strålen syresätter lite lätt.
Hur stor burk har du?
Mindre akvarium är svårare att hitta en balans i, speciellt nu på sommaren med den starka algvänliga solen.

it_mutt Avstängd
15 juli 2017 · 10 388 Inlägg

Har du fiskar i ännu eller inte?

Gällande "syrepumpen". Den bidrar inte så mycket till syresättningen alls. Bubblorna är i kontakt med vattnet alldeles för kort tid. Som exempel kan jag peka på mitt C02-system. En bubbla tar ungefär 10-15 sekunder att vandra igenom trappan, och det är inte alltid den hinner lösas upp på den tiden. En syrepump med tillhörande sten/slang/dekoration är enligt mig enbart det sistnämnda i alla tre fall; dekoration.

För en god syresättning så placerar du filterutblåset någon cm under vattenytan. Tanken är alltså att ytrörelsen ska "dra ner" syret i vattnet. Du ska alltså sikta på en, om du nu inte har fiskar som direkt ogillar det, ganska livlig ytrörelse.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KolGruvan
15 juli 2017 · 1 450 Inlägg

Evildan skrev:
Köp teststickor eller droppar och kontrollera vattenkvaliteten är mitt tips.
Vad har du för fisk?
Vissa arter som Black Molly trivs i lätt bräckt vatten.
Jag tycker nog att syrepumpen ska vara på om du inte har filtrets utgång över vattenytan så strålen syresätter lite lätt.
Hur stor burk har du?
Mindre akvarium är svårare att hitta en balans i, speciellt nu på sommaren med den starka algvänliga solen.

Vad för fiskar har ja inte en aning om tyvärr då ja fick dom av en bekant som skulle göra sig av med dom. Akvariet är bara på 60L men det är bara tillfälligt för tänkte införskaffa ett 120-150 L om nån månad.
Men ja ska införskaffa såna stickor som man mäter vatten kvaliteten med som du sa.

it_mutt skrev:
Har du fiskar i ännu eller inte?

Gällande "syrepumpen". Den bidrar inte så mycket till syresättningen alls. Bubblorna är i kontakt med vattnet alldeles för kort tid. Som exempel kan jag peka på mitt C02-system. En bubbla tar ungefär 10-15 sekunder att vandra igenom trappan, och det är inte alltid den hinner lösas upp på den tiden. En syrepump med tillhörande sten/slang/dekoration är enligt mig enbart det sistnämnda i alla tre fall; dekoration.

För en god syresättning så placerar du filterutblåset någon cm under vattenytan. Tanken är alltså att ytrörelsen ska "dra ner" syret i vattnet. Du ska alltså sikta på en, om du nu inte har fiskar som direkt ogillar det, ganska livlig ytrörelse.

Ja ja stoppade i några fiskar för ungefär 3 dagar sedan,  ja har också hört att luftbubblor i ett akvarium är mer för dekoration då vissa säger att det räcker att ha en vanlig vatten pump så man får cirkulation på vattnet,
Ja har även levande växter och några stenar.  Men ja får byta en del av vattnet då man ser att det ligger som en fet hinna på vattnet .

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Evildan
15 juli 2017 ·

Jag har en annan uppfattning gällande syrestenen, den skapar rörelse i vattnet samt syresätter enligt min uppfattning även vattnet. Det finns dock lika många åsikter om detta som det finns akvarister och med en god ytcirkulation via en bra utgång är enbart renarens utblås klart tillräckligt men det kan ju bli bättre trots allt.

Har du fotomöjlighet på firrarna kan jag säkert svara på vad du har för något då jag haft fingrarna i fiskskit sedan mitten av -80 talet.

Rille0
15 juli 2017 · 2 021 Inlägg

byt gärna vatten ofta i början, nitrit bildas lätt i vattnet innan bakterierna i filtret kommit igång, finns filterbakterier på flaska att köpa för att hjälpa filter igång, ett fungerande filter är det enda som tar bort nitritet, salt hjälper inte.
ett sk dropptest är mer exakt och tillförlitligt än teststickor men vilket som så är det bra att ha koll på vattenvärdena, speciellt i början.
den feta hinnan på ytan kan även vara protein från fiskmaten, behöver inte vara nitrit.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
KolGruvan
15 juli 2017 · 1 450 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-045708ca81457c677440e3f0f1d026ac.jpg
Jag har en sådan här, med långa spröt på varje sida.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-a75e1a36f38fc11a98cf70880b8db013.jpg
Två såna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-1f0054c11509b9cb02433cc9e7fe5a32.jpg
Och en sån.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-f7d9f459edcc8393563adf51bf75be57.jpg
Och tre såna små.
Sedan har ja en liten mal som alltid gömmer sig. Så den ser man aldrig.

Är helt ny inom det här med fiskar så.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Evildan
15 juli 2017 ·

Grå gurami.
Sorgmanteltetra.
Regnbågsciklid.
Kilfläckstetra.
Någon som ser något annat?

Det är vad vi har forumet till...våga fråga.

it_mutt Avstängd
15 juli 2017 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:
Grå gurami.
Sorgmanteltetra.
Regnbågsciklid.
Kilfläckstetra.
Någon som ser något annat?

Det är vad vi har forumet till...våga fråga.

Vill väl iofs ha det till att jag ser Kilfläcksrasbora på sista bilden

MEN, det är inte så att det utseendemässigt skiljer något enormt på fiskarna. Tetrans "kilfläck" brukar väl vara betydligt kortare och inte så ...ehm... kilaktig....vill jag ha för mig iaf.

- - Edit - -

Ja, "syre"stenens nytta eller inte lär aldrig få något definitivt svar hur eller hur. Vi får väl stå på varsin sida i det hela.

- - Edit 2 - -

När kom hinnan? Innan eller efter fiskisläppet?
Sand/grus ordentligt genomsköljt innan uppstart osv?

Senast redigerat av it_mutt (15 juli 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KolGruvan
15 juli 2017 · 1 450 Inlägg

Evildan skrev:
Grå gurami.
Sorgmanteltetra.
Regnbågsciklid.
Kilfläckstetra.
Någon som ser något annat?

Det är vad vi har forumet till...våga fråga.

Jag antecknar det, tack för infon.
Här visade sig malen också för första gången:

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-51d03f700d13086ba12a0e61a682f488.jpg

Ja kan även passa på att fråga.... den stora fisken med långa spröt är uppe vid ytan väldigt ofta och hämtar "luft" men ingen annan fisk gör det. Är detta normalt?   
Om det är dåligt med syre i vatten borde det ju drabba alla fiskar men det är bara den stora fisken som gör så

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Evildan
15 juli 2017 ·

it_mutt skrev:

Evildan skrev:
Grå gurami.
Sorgmanteltetra.
Regnbågsciklid.
Kilfläckstetra.
Någon som ser något annat?

Det är vad vi har forumet till...våga fråga.

Vill väl iofs ha det till att jag ser Kilfläcksrasbora på sista bilden

MEN, det är inte så att det utseendemässigt skiljer något enormt på fiskarna. Tetrans "kilfläck" brukar väl vara betydligt kortare och inte så ...ehm... kilaktig....vill jag ha för mig iaf.

- - Edit - -

Ja, "syre"stenens nytta eller inte lär aldrig få något definitivt svar hur eller hur. Vi får väl stå på varsin sida i det hela.

- - Edit 2 - -

När kom hinnan? Innan eller efter fiskisläppet?
Sand/grus ordentligt genomsköljt innan uppstart osv?

Du ser rätt!
Det är givetvis en liten Karp. wink
Kilfläcksrasborans fenor är i regel tydligt röda också, vilket syns på bilden. My bad.
Vad har jag då för ursäkt?
Fick ut Fucithalmic på recept i veckan. sad

Men tror du inte ett tidigt delvattenbyte med skumning av hinnan kan vara ngt att testa?

it_mutt Avstängd
15 juli 2017 · 10 388 Inlägg

KolGruvan skrev:

Evildan skrev:
Grå gurami.
Sorgmanteltetra.
Regnbågsciklid.
Kilfläckstetra.
Någon som ser något annat?

Det är vad vi har forumet till...våga fråga.

Jag antecknar det, tack för infon.
Här visade sig malen också för första gången:

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-51d03f700d13086ba12a0e61a682f488.jpg

Ja kan även passa på att fråga.... den stora fisken med långa spröt är uppe vid ytan väldigt ofta och hämtar "luft" men ingen annan fisk gör det. Är detta normalt?   
Om det är dåligt med syre i vatten borde det ju drabba alla fiskar men det är bara den stora fisken som gör så

Gurami ingår i labyrintfiskarna. Labyrintorganet gör just att de kan hämta syre från...ptja, luften.

Det går att dränka en labyrintfisk (jodå), genom att hindra den från att kunna hämta atmosfäriskt syre.

F.ö. ganska hoppglad fisk, så täckglas är att rekommendera. Dels för den sakens skull, och även för att få temperaturen på luften som den hämtar syre från.

Senast redigerat av it_mutt (15 juli 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
15 juli 2017 ·

KolGruvan skrev:

Evildan skrev:
Grå gurami.
Sorgmanteltetra.
Regnbågsciklid.
Kilfläckstetra.
Någon som ser något annat?

Det är vad vi har forumet till...våga fråga.

Jag antecknar det, tack för infon.
Här visade sig malen också för första gången:

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-51d03f700d13086ba12a0e61a682f488.jpg

Ja kan även passa på att fråga.... den stora fisken med långa spröt är uppe vid ytan väldigt ofta och hämtar "luft" men ingen annan fisk gör det. Är detta normalt?   
Om det är dåligt med syre i vatten borde det ju drabba alla fiskar men det är bara den stora fisken som gör så

Guramin tillhör labyrintfiskar som går upp till ytan och andas, det är något den måste göra för att få tillräckligt med syre för att överleva.
Jag ser desvärre inte precis vad för mal det är men en Ancistrus eller Plecostomus tycker jag ligger nära till hands.

KolGruvan
15 juli 2017 · 1 450 Inlägg

it_mutt skrev:

Evildan skrev:
Grå gurami.
Sorgmanteltetra.
Regnbågsciklid.
Kilfläckstetra.
Någon som ser något annat?

Det är vad vi har forumet till...våga fråga.

Vill väl iofs ha det till att jag ser Kilfläcksrasbora på sista bilden

MEN, det är inte så att det utseendemässigt skiljer något enormt på fiskarna. Tetrans "kilfläck" brukar väl vara betydligt kortare och inte så ...ehm... kilaktig....vill jag ha för mig iaf.

- - Edit - -

Ja, "syre"stenens nytta eller inte lär aldrig få något definitivt svar hur eller hur. Vi får väl stå på varsin sida i det hela.

- - Edit 2 - -

När kom hinnan? Innan eller efter fiskisläppet?
Sand/grus ordentligt genomsköljt innan uppstart osv?

Såg detta imorse  då hade fiskarna varit i vatten ca 2-3 dygn och vattnet är endast 5 dagar gammalt, allt grus osv sköljde jag ordentligt innan jag "riggade" upp akvariumet

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
it_mutt Avstängd
15 juli 2017 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:
Du ser rätt!
Det är givetvis en liten Karp. wink
Kilfläcksrasborans fenor är i regel tydligt röda också, vilket syns på bilden. My bad.
Vad har jag då för ursäkt?
Fick ut Fucithalmic på recept i veckan. sad

Men tror du inte ett tidigt delvattenbyte med skumning av hinnan kan vara ngt att testa?

Du får skaffa andra vänner än stafylokocker tycker jag nog allt wink


KolGruvan skrev:
Såg detta imorse  då hade fiskarna varit i vatten ca 2-3 dygn och vattnet är endast 5 dagar gammalt, allt grus osv sköljde jag ordentligt innan jag "riggade" upp akvariumet

Hur ser matrutinerna ut?


Som Evildan är inne på

Ett litet vattenbyte, och ev. dra ner på matandet (hur nu den rutinen ser ut), skulle säkert kunna hjälpa. Det är ju inte ovanligt att det bildas en proteinhinna som ger symtomen.

Men, som det redan pratats om; tillsätta lite lite salt, och i kombination med försiktiga täta vattenbyten. Salt i sin tur tar inte bort nitriten visserligen, men det gör det lättare för fiskarna att ta upp syre, som ja, lite är problemet när fiskar nitritförgiftas.

O ja, det är väl kanske mer för trådens skull; vattenbyte har en nackdel; det tar visserligen bort/blandar ut nitriten(et?), men, man förlorar samtidigt delar av bakteriekulturen man vill behålla.


- - - Edit - - -

Ser ut som en  L144-mal. Dvs en "vanlig" Ancistrus sp./ Ancistrus / skäggmunsmal. Lättlekta krabater om man väl lyckas få tag i en hona och en hanne. I lilla karet här är det väl kull nr. 7 som simmar runt nu.

Senast redigerat av it_mutt (15 juli 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KolGruvan
15 juli 2017 · 1 450 Inlägg

it_mutt skrev:

Evildan skrev:
Du ser rätt!
Det är givetvis en liten Karp. wink
Kilfläcksrasborans fenor är i regel tydligt röda också, vilket syns på bilden. My bad.
Vad har jag då för ursäkt?
Fick ut Fucithalmic på recept i veckan. sad

Men tror du inte ett tidigt delvattenbyte med skumning av hinnan kan vara ngt att testa?

Du får skaffa andra vänner än stafylokocker tycker jag nog allt wink


KolGruvan skrev:
Såg detta imorse  då hade fiskarna varit i vatten ca 2-3 dygn och vattnet är endast 5 dagar gammalt, allt grus osv sköljde jag ordentligt innan jag "riggade" upp akvariumet

Hur ser matrutinerna ut?


Som Evildan är inne på

Ett litet vattenbyte, och ev. dra ner på matandet (hur nu den rutinen ser ut), skulle säkert kunna hjälpa. Det är ju inte ovanligt att det bildas en proteinhinna som ger symtomen.

Men, som det redan pratats om; tillsätta lite lite salt, och i kombination med försiktiga täta vattenbyten. Salt i sin tur tar inte bort nitriten visserligen, men det gör det lättare för fiskarna att ta upp syre, som ja, lite är problemet när fiskar nitritförgiftas.

O ja, det är väl kanske mer för trådens skull; vattenbyte har en nackdel; det tar visserligen bort/blandar ut nitriten(et?), men, man förlorar samtidigt delar av bakteriekulturen man vill behålla.

Precis, de kan ju iofs vara maten som ger denna hinna på vattenytan, som det står på burken får dom mat flera gånger dagligen i små mängder men ska prova med lite mindre, man vill ju inte svälta ihjäl fiskarna.

Det känns ju ändå lite fel att hälla salt i ett akvarium men

För att va säker på vatten kvaliteten så blir det ju att köpa på sig såna tester

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Rille0
15 juli 2017 · 2 021 Inlägg

japp vanlig ancistrus är det, bra algätare och otroligt tåliga, blir inte så stora heller, som sagt jättelätt och få dom att föröka sig om du har någon bra grotta, köp för guds skull ingen pleco, blir stora som hus och äter knappt nå alger, samt lever i en halv evighet.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
it_mutt Avstängd
16 juli 2017 · 10 388 Inlägg

KolGruvan skrev:
Precis, de kan ju iofs vara maten som ger denna hinna på vattenytan, som det står på burken får dom mat flera gånger dagligen i små mängder men ska prova med lite mindre, man vill ju inte svälta ihjäl fiskarna.

Det känns ju ändå lite fel att hälla salt i ett akvarium men

För att va säker på vatten kvaliteten så blir det ju att köpa på sig såna tester

Ja, tester är aldrig fel. Speciellt inte innan man lärt känna sitt kar och dess invånare.

Dra ner det till 1 gång/dag. Och små mängder. Men, ta det efter du skaffat något test, så du ser vad det gör för skillnad.

Det finns medel mot nitriten, men, enligt mig (och det får ju stå för mig), är det en nödlösning som man tar till när det gäller liv eller död för fiskarna.

Så;

Skaffa test - testa
Dra ner på matandet
Gör några små vattenbyten...varannan dag. Typ 10%

Och testa under tiden för att se hur utvecklingen går.

Alltid knixigt vid uppstart, speciellt om allt verkligen är nytt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KolGruvan
2 september 2017 · 1 450 Inlägg

Ja tänkte jämt fråga en fråga. Till er som har ett akvarium , måste ni teckna en tilläggsförsäkring hos erat bolag eller hur funkat det?
Ja ringde Folksam jämt nyss men han va så himla dryg så fattade inte riktigt, han började snacka om vitvaror som diskmaskin osv men framgick inte riktigt vilken försäkrings som krävs vid ev vattenläcka.  Söker man på Internet står det att de ingår men bäst att fråga vilken försäkring ni har.

Senast redigerat av KolGruvan (2 september 2017)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
it_mutt Avstängd
2 september 2017 · 10 388 Inlägg

KolGruvan skrev:
Ja tänkte jämt fråga en fråga. Till er som har ett akvarium , måste ni teckna en tilläggsförsäkring hos erat bolag eller hur funkat det?
Ja ringde Folksam jämt nyss men han va så himla dryg så fattade inte riktigt, han började snacka om vitvaror som diskmaskin osv men framgick inte riktigt vilken försäkrings som krävs vid ev vattenläcka.  Söker man på Internet står det att de ingår men bäst att fråga vilken försäkring ni har.

Jag har aldrig behövt det iaf. Samtidigt kan det (spännande nog) skilja inom samma FB beroende på var i landet man bor. Om det är sant även för detta låter jag dock vara osagt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang