panda666 skrev:
Evildan skrev:
panda666 skrev:
Har personligen blivit nekad goodwill på en rasad manuel låda på biljävel som var 2011 och ahde gått 13.000mil, säger du att jag skulle bli nekad av bmw/garanti/försäkring ifall bilfan hade vart en 2014 med 6.000mil? hade dom skitit i o fixa min låda gratis eller? på riktigt nu. ifall dom skulle skita i mig då säger jag väl också att köp inte tyskt^^ eller helre köp tyskt men helst gammalt som inte kostar mycekt i inköp.Vad tror du? Good Will vet du om någon hur den ser ut.
Försäkringen beror på försäkringsbolaget och vilket försäkringsavtal som tecknas.
BMW GARANTIER.
Din BMW serviceverkstad erbjuder 2 års nybilsgaranti, 12 års rostskyddsgaranti och 3 års lackgaranti för bilar som registrerats för första gången 2004 och senare.
För hela bilen (utom slitdelar), samtliga BMW Originaldelar och BMW Originaltillbehör gäller 2 års garanti utan milbegränsning giltigt från leveransdatum. Allt för att garantera din körglädje.
https://www.bmw.se/sv/avdelning/service … ranti.html
2års garanti om det inte är slitagedelar
Slitagedelar är skivor, ok, koppling, batteriet med mera med mera.vet inte vad jag ska säga, om inte bmw eller försäkringen tar nått sånt på en nyare bil samt lågmilare så ligger man för jävligt till kan jag säga. inte fan vill man punga ut 50k för ny låda eller 100k för ny motor. Försäkrings bolaget ska ta sånt skit, har ju läst lite om extra försäkringar som man tecknar hos större firmor men dom har strulat jävligt mycket för vissa, men nu talar jag om försäkringen som man har tecknat som halvförsäkring eller hel. min försärking säger iaf upp till 8 år eller 10.000mil och beroende på vad skiten har gått så är det max 40% självrisk, skulle dom neka mig tror du? ifall milen och åldern låg helt klart på min sida? eller skulle dom försöka mygla?
Dom här separata försäkringarna som bilhandlare och vissa sighter erbjuder är i regel bara rena rama skiten då som är fulla med undantag till försäkringsbolagets fördel.
Titta på vilka villkor som gäller för att en motorskadeförsäkring ska gälla förutom mil och ålder. Det är en del undantag där också samt en del krav som ska uppfyllas med bevisbördan hos försäkringstagaren.
Detta är en av anledningarna att jag tjatar om driftsäkerhet och övrig ekonomi för som du själv skrev så kan en motorskada kosta 40% i självrisk vad tror du att en ny motor plus arbetskostnad kostar på märkesverkstad? Är det värt risken? Är det värt besväret och hyrbilskostnaden (den går man betala till viss del nämligen) samt övriga omkostnader även om bilen står still på verkstad?
Jag har hellre en mindre "ball" fungerande bil att använda för en lägre kostnad än ngt häftigt och dyrare ståendes hos verkstaden. Men alla får göra som dom vill och anser sig vara bäst. Det håller felsökningsdelen levande på forumet och skapar arbetstillfällen samt skatteintäkter, så äginklegänn kan vi andra tråksvennar tacka premiumnissarna för allt ni gör för landets ekonomi...fortsätt så vid närmare eftertanke.