Flytta till Norge/Oslo? Är verkligen nervös :(

LIVINL0UD
10 januari 2007 · 1 582 Inlägg

Hejsan alla underbara gorgare smile
Det är så att jag fått ett erbjudande att flytta till Norge/Oslo.

Jag har tackat ja till detta erbjudande, men jag vet inte alltså jag är så otroligt rädd och nervös hmm I nuläget så har jag ett jobb 87,5% sitter i en kundtjänst. Är anställd av Proffice, men Transcom i Karlskoga hyr mig, och sedan så hyr Tele2Vision mig från Transcom. Lite krångligt men ni förstår nog smile Mitt arbete är ganska enformigt. Jag trivs i allafall pga arbetskamraterna, i allafall så sitter jag i en telefon hela dagarna ut (använder headset som tur är) Jag sitter och svarar på frågor när det gäller digitalboxar, fakturor, beställningar, digitalisering (allt som kretsar kring Tele2Vision)

I allafall så tänkte jag säga upp mig imån på mitt nuvarande arbete då jag fått chansen att åka till Norge och jobba där. Lägenhet är klar i Oslo. Ska bo där med en nuvarande arbetskamrat och två vänner till henne då. Fast inget jobb är klart för någon av oss, enda vi ska på är en intervju då, fast jag har kollat lite på www.finn.no och det verkar finnas gott om jobb i Norge.

Har ingen alls erfarenhet när det gäller att jobba i Norge, vet bara att syrrans kille jobbar där och han tjänar fin fina stålar smile

Det jag ska betala hitils är 6000:- , 5000:- av dom 6000:- är som en säkerhet om något skulle gå sönder i lägenheten undertiden vi är där och 1000:- är hyran då till 25e:e mars.
Så säg att jag ångrar mig och vill flytta hem igen så får jag tillbaka 5000:- och går bara minus 1000:- så det spelar mig ingen större roll.

Har pratat med min flickvän och mamma och båda är glada för min skull, båda ser allting positivt så det känns väldigt skönt att ha deras "bekräftelse att det är OK att åka"

Ville bara skriva av mig lite. Är det flera här på garaget som jobbar i Norge, som kan säga hur det är osv. Mvh Pappi

matte778 Chef
10 januari 2007 · 103 Inlägg

hehehhe de där känner man igen.....^^

jobbar själv i oslo för tillfället å de e väl en ok stad. riktigt fin om sommaren faktiskt....
annars är de rätt så likt sverige förutom att tobak å alkohol e dyrare men man vänjer sig.
massa svenskar som jobbar i norge å oslo så du kommer garanterat träffa massa svenskar så man känner sig lite mer "hemma"
bara pm:a om du har nå frågor om nått eller vart nått ligger så ska ja prova hjälpa.

en annan sida för jobb är www.nav.no

det är norska motsvarigheten till svenska amv.se så där hittar du de flesta jobb som finns.

lycka till!

Habere Unum Acceptabilis Dies!
Paulis
10 januari 2007 · 71 Inlägg

FLYTTA FRÅN JÄVLA KARLSKOGA OCH BOSÄTT SIG I NORGE!!!  Det va mitt råd! Karlskoga är inte bra för nån!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Bomba skiten!!!

LIVINL0UD
10 januari 2007 · 1 582 Inlägg

Tjenare Matte big_smile

Tackar för det snabba svaret. Jasså det gör du smile Vad jobbar du med då? Har du jobbat länge i Norge och framförallt trivs du där?

Lät faktiskt positivt det du skrev, skönt att det finns en hel del svenskar där då wink Jo jag har hört att tobak och sprit är dyrt i Norge så jag ska ta med mig snus från Sverige dit så big_smile

Okej tackar smile Har kollat upp den sidan också, den var helt okej.

Tack för allt. Mvh Pappi

LIVINL0UD
10 januari 2007 · 1 582 Inlägg

Paulis skrev:
FLYTTA FRÅN JÄVLA KARLSKOGA OCH BOSÄTT SIG I NORGE!!!  Det va mitt råd! Karlskoga är inte bra för nån!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Bomba skiten!!!

Ojoj här var det verkligen någon som hatar Karlskoga, tur att jag bor i Degerfors då haha big_smile Ne men jag håller med dig på ett sätt där förutom då att man ska bomba Karlskoga.


Har du bott där och trivdes inte eller?

matte778 Chef
10 januari 2007 · 103 Inlägg

Pappi skrev:
Tjenare Matte big_smile

Tackar för det snabba svaret. Jasså det gör du smile Vad jobbar du med då? Har du jobbat länge i Norge och framförallt trivs du där?

Lät faktiskt positivt det du skrev, skönt att det finns en hel del svenskar där då wink Jo jag har hört att tobak och sprit är dyrt i Norge så jag ska ta med mig snus från Sverige dit så big_smile

Okej tackar smile Har kollat upp den sidan också, den var helt okej.

Tack för allt. Mvh Pappi

tjena!

jo har jobbat där en stund nu i restaurang branschen, skule bara bli ett år först men så blev de längre å längre... ;-)
man tjänar ju bra så de kna man inte klaga, men boendet e ju lite dyrare eftersom de e en storstad precis samma som i sverige.
trivs bra än så länge så ja stannar så länge jobbet är bra å man trivs annars kan man ju alltid flytta hem igen liksom så de e ju inte mer än så.
passa dig med snuset så du inte blir tagen i tullen som ja blev sist på flygplatsen, 5 dosor e max man får ta in ja hade 14 så han tog 9 å ja fick betala 300:-
men ja tjäna ändå på de för stocken kosta bara 139:- hhahahhaha!
vad ska du jobba med å vart ska ni bo??
kollektiv boende e rätt vanligt här bland svenskarna i alla fall om man inte vill betala 8000:-/mån själv för en 2:a.

Habere Unum Acceptabilis Dies!
LIVINL0UD
10 januari 2007 · 1 582 Inlägg

matte778 skrev:
jo har jobbat där en stund nu i restaurang branschen, skule bara bli ett år först men så blev de längre å längre... ;-)
man tjänar ju bra så de kna man inte klaga, men boendet e ju lite dyrare eftersom de e en storstad precis samma som i sverige.
trivs bra än så länge så ja stannar så länge jobbet är bra å man trivs annars kan man ju alltid flytta hem igen liksom så de e ju inte mer än så.
passa dig med snuset så du inte blir tagen i tullen som ja blev sist på flygplatsen, 5 dosor e max man får ta in ja hade 14 så han tog 9 å ja fick betala 300:-
men ja tjäna ändå på de för stocken kosta bara 139:- hhahahhaha!
vad ska du jobba med å vart ska ni bo??
kollektiv boende e rätt vanligt här bland svenskarna i alla fall om man inte vill betala 8000:-/mån själv för en 2:a.

Tjenare.

Jasså du har varit där ett bra tag, du lär känna till staden ganska nice så wink
Är det bra i restaurang branschen?, förhoppningsvis bättre än i Sverige? Nej självklart inte, trivs man och tjänar bra så varför klaga big_smile Jo det är ganska saftiga priser i Oslo när det gäller lägenheter så tongue

Jasså det säger du? Då får jag ta och smugla dom på något konstigt sätt, hur jag gör det märks haha inte fan tänker ja betala 50:- för en dosa big_smile

Jobba vet ja inte riktigt, har sökt lite olika jobb bla, lagerarbetare, jobba i livsmedelsbutik, säljare, blir och söka massa jobb när man kommer dit, har hört att de inte ska va så svårt att få jobb, stämmer det eller? Sen även är det Norska språket svårt att förstå eller?

Ne vi kommer vi 4pers i en 1:a haha big_smile det blir nog toppen tongue

matte778 Chef
10 januari 2007 · 103 Inlägg

oftast inge problem att få jobb som svensk de gillar dom vet du för vi jobbar hårdare än norrbaggarna ^^

4 pers i en 1:a kan bli kul hahaahahha fy fan va less ni kommer vara efter ett tag......

norksan lär man sig rätt fort de mesta e ju samma eller låter samma bara flyttat på en bokstav typ så de ska nog gå bra bara be dom prata sakta för de kan va svårt i början när dom i tillägg pratar as snabbt ;-)

sen beror de ju på va du vill göra..?? dom flesta e ju här ba för att spara pengar til typ en resa eller nå så dom tar ju jobb där dom kan få mycket övertid typ: bygg,el,lager, m.m å ås jobbar dom arslet av sig i 6 mån å sticker hem med 100 000:- på fickan... du får ju lite olika skatt beroende på hur länge du ska stanna.

de kan du kolla upp på www.likningskontoret.oslo.no 

du måste oansett beställa skatte kort från dom eller dra förbi där å skriva in dig i landet så att säga å få ett skatte kort så arbetsgivarn vet hur mycket skatt han ska dra annars drar dom 50 % rakt av...
tror om du stannar mindre än 6 mån får du typ bara 16 % skatt annars vanlig inkomst skatt runt 30%

Habere Unum Acceptabilis Dies!
LIVINL0UD
10 januari 2007 · 1 582 Inlägg

Tjenare Matte.

Hehe ok det har jag också hört faktiskt, alltså att vi jobbar hårdare än norrbaggarna som du kallar dom big_smile

Haha det tror jag också, men vi testar med det till en början, dom jag ska bo med tycker att vi kunde vara 1-2 till haha, då blir de alldeles för trångt tongue

Jaha det lät faktiskt inte så svårt på din beskrivning, ja då jag kommer nog säga till dom en hel del gånger i början då.

Ja lagerarbete har jag varit inne på och sökt lite jobb så det är mest intressant. Har tänkt att jobba arslet av mig faktiskt och sedan köpa mig bil bla.

Ja problemet är ju att jag inte vet hur länge jag ska stanna där hmm Jasså lät positivt med skatten där 16% fast jag har hört att skatten är låg där, fan 30% är ju inte lågt sad
och 50% får dom verkligen inte dra haha, ska skaffa sådant kort, kan man beställa på hemsidan eller vart annars kan man skaffa det?

Tack för all info, riktigt sjysst av dig smile

Mvh Pappi

LifeMan
10 januari 2007 · 17 Inlägg

Kan bara säga att det är väldigt trevligt i Norge. Tjejen är norsk och man är över titt som tätt och jobbar lite när det är lite lungt i högskolestudierna. Sköna är att jag har fått mig ett jobb där så jag kan bara ringa dagen innan så är det bara att börja jobba sen även om dte bara är för någon dag.

Är lagerjobb och tror nog man kan göra snabbast pengar där för finns alltid övertid.

LIVINL0UD
10 januari 2007 · 1 582 Inlägg

Tjenare LifeMan

Okej lät faktiskt helt nice det dära big_smile Jo jag har hört att de inte ska vara problem att hitta jobb om man är aktiv då, och det är jag, gick även ut skolan med väldigt goda betyg om det ska ha någon betydelse i Norge tongue

Men lagerjobb är det som jag ska satsa på, det borde finnas någon som vill anställa mig, Jag är villig att jobba 12h pass om det är så, åker till Norge för att få livserfarenhet samt tjäna pengar så.

Mvh Pappi

John87 Stolt Volvoägare
10 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Pappi skrev:
I nuläget så har jag ett jobb 87,5% sitter i en kundtjänst. Är anställd av Proffice, men Transcom i Karlskoga hyr mig, och sedan så hyr Tele2Vision mig från Transcom. Lite krångligt men ni förstår nog smile Mitt arbete är ganska enformigt. Jag trivs i allafall pga arbetskamraterna, i allafall så sitter jag i en telefon hela dagarna ut (använder headset som tur är) Jag sitter och svarar på frågor när det gäller digitalboxar, fakturor, beställningar, digitalisering (allt som kretsar kring Tele2Vision)

Tänkte bara säga att jag också är inhyrd från Proffice till Transcom och sedan till Tele2 som datorsupport tongue
Sitter i Kungsör istället för Karlskoga.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
LIVINL0UD
10 januari 2007 · 1 582 Inlägg

John87 skrev:

Pappi skrev:
I nuläget så har jag ett jobb 87,5% sitter i en kundtjänst. Är anställd av Proffice, men Transcom i Karlskoga hyr mig, och sedan så hyr Tele2Vision mig från Transcom. Lite krångligt men ni förstår nog smile Mitt arbete är ganska enformigt. Jag trivs i allafall pga arbetskamraterna, i allafall så sitter jag i en telefon hela dagarna ut (använder headset som tur är) Jag sitter och svarar på frågor när det gäller digitalboxar, fakturor, beställningar, digitalisering (allt som kretsar kring Tele2Vision)

Tänkte bara säga att jag också är inhyrd från Proffice till Transcom och sedan till Tele2 som datorsupport tongue
Sitter i Kungsör istället för Karlskoga.

Hehe jasså fan vad grymt big_smile Datorsupport, vad för slags kundtjänst är de, har du hand om de som har problem med Internet eller allmänt datorer? big_smile

Kungsör not bad, trivs du och så då eller tongue

John87 Stolt Volvoägare
10 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Pappi skrev:
Hehe jasså fan vad grymt big_smile Datorsupport, vad för slags kundtjänst är de, har du hand om de som har problem med Internet eller allmänt datorer? big_smile

Kungsör not bad, trivs du och så då eller tongue

Vi har Internet-support, men vi hjälper folk med deras datorer också, eftersom det ibland är orsaken till att internet inte fungerar tongue

Trivs rätt bra. Grymt mkt samtal bara, så man är trött efter en dag. Men det är lite pengar iaf smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
LIVINL0UD
10 januari 2007 · 1 582 Inlägg

John87 skrev:
Vi har Internet-support, men vi hjälper folk med deras datorer också, eftersom det ibland är orsaken till att internet inte fungerar tongue

Trivs rätt bra. Grymt mkt samtal bara, så man är trött efter en dag. Men det är lite pengar iaf smile

Hehe okej lät faktiskt inga fel big_smile Själv sitter jag i support för de mesta när det gäller Tele2Vision, Felanmälan, faktura frågor, digitalisering och beställning, så det blir en del samtal här också. Vad bra att du trivs då, haha jo tyvärr så är det lite pengar hmm därför ska jag byta smile

John87 Stolt Volvoägare
10 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Pappi skrev:

John87 skrev:
Vi har Internet-support, men vi hjälper folk med deras datorer också, eftersom det ibland är orsaken till att internet inte fungerar tongue

Trivs rätt bra. Grymt mkt samtal bara, så man är trött efter en dag. Men det är lite pengar iaf smile

Hehe okej lät faktiskt inga fel big_smile Själv sitter jag i support för de mesta när det gäller Tele2Vision, Felanmälan, faktura frågor, digitalisering och beställning, så det blir en del samtal här också. Vad bra att du trivs då, haha jo tyvärr så är det lite pengar hmm därför ska jag byta smile

Mja, precis.. Får ungefär 10.000 efter skatt jag. Räcker för mig iaf smile

Vi tar felanmälningar också, men fakturering skickar vi till kundtjänst ^^.

Har haft funderingar på Norge jag med, men inte riktigt vågat.. Håller mig kvar här ett tag tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
LIVINL0UD
10 januari 2007 · 1 582 Inlägg

John87 skrev:
Mja, precis.. Får ungefär 10.000 efter skatt jag. Räcker för mig iaf smile

Vi tar felanmälningar också, men fakturering skickar vi till kundtjänst ^^.

Har haft funderingar på Norge jag med, men inte riktigt vågat.. Håller mig kvar här ett tag tongue

Hehe precis, jag får mellan 10 och 11 efter skatt och det är ingenting att hurra för då jag betalar hemma 3000:- sen så har jag bil att betala och andra diverse saker så. Men förhoppningsvis så blir det mycket bättre när jag börjar jobba i Norge.

Aha okej ni verkar ha det ganska gött, faktura är jobbigaste sen felanmälan big_smile

Du kan inte tänka så, jag våga inte häller förens igår, om man inte satsar så kommer man aldrig vinna, och det skadar aldrig att de det en chans, ångrar man sig sen så är det bara åka hem till Sverige igen wink

matte778 Chef
11 januari 2007 · 103 Inlägg

Pappi skrev:
Tjenare Matte.

Hehe ok det har jag också hört faktiskt, alltså att vi jobbar hårdare än norrbaggarna som du kallar dom big_smile

Haha det tror jag också, men vi testar med det till en början, dom jag ska bo med tycker att vi kunde vara 1-2 till haha, då blir de alldeles för trångt tongue

Jaha det lät faktiskt inte så svårt på din beskrivning, ja då jag kommer nog säga till dom en hel del gånger i början då.

Ja lagerarbete har jag varit inne på och sökt lite jobb så det är mest intressant. Har tänkt att jobba arslet av mig faktiskt och sedan köpa mig bil bla.

Ja problemet är ju att jag inte vet hur länge jag ska stanna där hmm Jasså lät positivt med skatten där 16% fast jag har hört att skatten är låg där, fan 30% är ju inte lågt sad
och 50% får dom verkligen inte dra haha, ska skaffa sådant kort, kan man beställa på hemsidan eller vart annars kan man skaffa det?

Tack för all info, riktigt sjysst av dig smile

Mvh Pappi

Jo bara beställa från hemsidan deras som ja länka till men om de e rätt snart du ska dit så lönar de sig att ta ett par dar innan du börjar jobba å dra dit å få ett på en gång typ å skriva in din norska adress å sånt......

sen kan du ju passa på att lärra dig hitta lite i stan å så ,kna ju va skönt så du slipper irra 4 timmar innan du kommer till jobbet ;-)

Och de är alltid MASSA folk på likningskontoren så var tidigt ute elelr förbered dig på ett par timmar väntan....

lycka till!!

Habere Unum Acceptabilis Dies!
LIVINL0UD
11 januari 2007 · 1 582 Inlägg

matte778 skrev:
Jo bara beställa från hemsidan deras som ja länka till men om de e rätt snart du ska dit så lönar de sig att ta ett par dar innan du börjar jobba å dra dit å få ett på en gång typ å skriva in din norska adress å sånt......

sen kan du ju passa på att lärra dig hitta lite i stan å så ,kna ju va skönt så du slipper irra 4 timmar innan du kommer till jobbet ;-)

Och de är alltid MASSA folk på likningskontoren så var tidigt ute elelr förbered dig på ett par timmar väntan....

lycka till!!

Tjenare.

Riktigt sjysst av dig och hjälpa mig, har läst lite på hemsidan och några andra. Fan det är en hel del saker som måste fixas vad jag fattat hmm

Vad jag fattat rätt så måste jag skaffa en norsk skattesedel/skattekort.
Jag måste även skaffa ett norskt person nummer/id?
Norskt bankomat kort.
Adressändring behöver jag väl inte göra, då jag även kommer bo i Sverige på helgerna.

Lägenheten som vi har i Oslo står jag inte regristrerad på, det är min kompis som står på den.

Är det några fler saker som jag måste tänka på, vore tacksam för all hjälp eftersom du själv jobbar/bor i Norge så du kan detta bäst smile

Mvh Pappi

kerki Personalansvarig
11 januari 2007 · 12 Inlägg

Pappi skrev:

matte778 skrev:
Jo bara beställa från hemsidan deras som ja länka till men om de e rätt snart du ska dit så lönar de sig att ta ett par dar innan du börjar jobba å dra dit å få ett på en gång typ å skriva in din norska adress å sånt......

sen kan du ju passa på att lärra dig hitta lite i stan å så ,kna ju va skönt så du slipper irra 4 timmar innan du kommer till jobbet ;-)

Och de är alltid MASSA folk på likningskontoren så var tidigt ute elelr förbered dig på ett par timmar väntan....

lycka till!!

Tjenare.

Riktigt sjysst av dig och hjälpa mig, har läst lite på hemsidan och några andra. Fan det är en hel del saker som måste fixas vad jag fattat hmm

Vad jag fattat rätt så måste jag skaffa en norsk skattesedel/skattekort.
Jag måste även skaffa ett norskt person nummer/id?
Norskt bankomat kort.
Adressändring behöver jag väl inte göra, då jag även kommer bo i Sverige på helgerna.

Lägenheten som vi har i Oslo står jag inte regristrerad på, det är min kompis som står på den.

Är det några fler saker som jag måste tänka på, vore tacksam för all hjälp eftersom du själv jobbar/bor i Norge så du kan detta bäst smile

Mvh Pappi

Jag är inne på mitt 5:e år i Norge nu och jag trivs jäkligt bra där.

Angående skattekort och D-nummer (norskt personnummer) så rekommenderar jag att du går till ett likningskontor och ordnar det, för annars kan det ta en väldigt lång tid innan du får det.
De som jobbar för oss erbjuder vi hjälp med att skaffa det och då tar det 1-4 månader innan de får det, och det är alldeles för lång tid.

Vad gäller bankkonto så gå in på Swedbank i Degerfors så hjälper de dig att ordna ett norskt konto.

<a href="http://www.bankrollmob.com/?t=5770">BankrollMob - no deposit poker bonus</a>
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang