Flytta till Norge/Oslo? Är verkligen nervös :(

LIVINL0UD
11 januari 2007 · 1 582 Inlägg

kerki skrev:
Jag är inne på mitt 5:e år i Norge nu och jag trivs jäkligt bra där.

Angående skattekort och D-nummer (norskt personnummer) så rekommenderar jag att du går till ett likningskontor och ordnar det, för annars kan det ta en väldigt lång tid innan du får det.
De som jobbar för oss erbjuder vi hjälp med att skaffa det och då tar det 1-4 månader innan de får det, och det är alldeles för lång tid.

Vad gäller bankkonto så gå in på Swedbank i Degerfors så hjälper de dig att ordna ett norskt konto.

Tjena Kerki

Jasså, det var inte dåligt smile fast trivs man så är det en självklarhet att man stannar.

Okej jag förstår, men  likningskontor finns väl bara i Norge eller?
Vad exakt menar du att det tar lång tid, alltså skulle det ta lång tid om jag skulle beställa det över Internet eller?

1-4 månader, tar det så lång tid att skaffa skattekort och D-nummer? sad Då är jag ganska sent ute då jag ska flytta till Norge nu i februari.

Okej tack så mycket, ska kolla med Swedbank, får jag även ett norskt bankomat kort eller hur är det med de?

Tack för allt. Mvh Pappi

kerki Personalansvarig
11 januari 2007 · 12 Inlägg

Pappi skrev:

kerki skrev:
Jag är inne på mitt 5:e år i Norge nu och jag trivs jäkligt bra där.

Angående skattekort och D-nummer (norskt personnummer) så rekommenderar jag att du går till ett likningskontor och ordnar det, för annars kan det ta en väldigt lång tid innan du får det.
De som jobbar för oss erbjuder vi hjälp med att skaffa det och då tar det 1-4 månader innan de får det, och det är alldeles för lång tid.

Vad gäller bankkonto så gå in på Swedbank i Degerfors så hjälper de dig att ordna ett norskt konto.

Tjena Kerki

Jasså, det var inte dåligt smile fast trivs man så är det en självklarhet att man stannar.

Okej jag förstår, men  likningskontor finns väl bara i Norge eller?
Vad exakt menar du att det tar lång tid, alltså skulle det ta lång tid om jag skulle beställa det över Internet eller?

1-4 månader, tar det så lång tid att skaffa skattekort och D-nummer? sad Då är jag ganska sent ute då jag ska flytta till Norge nu i februari.

Okej tack så mycket, ska kolla med Swedbank, får jag även ett norskt bankomat kort eller hur är det med de?

Tack för allt. Mvh Pappi

Söker du via nätet tar det säkert lika lång tid som det tar för oss.
Det som tar tid är att få D-nummer.
Så vore jag du så skulle jag ta mig en tur till Likningskontoret i Kongsvinger(garanterat lite kö) och söka D-nummer ta med leg helst pass.
Sen kan du söka skattekort via nätet på www.skatteetaten.no/skort.
När du har ett D-nummer så går det fort.

Det vanligaste med bankerna i Norge är att du får ett uttagskort direkt och så kan du ansöka om Maestro, Visa o Mastercard efter att du har fått in 3 löner.

Mvh Kerki smile

<a href="http://www.bankrollmob.com/?t=5770">BankrollMob - no deposit poker bonus</a>
LIVINL0UD
11 januari 2007 · 1 582 Inlägg

kerki skrev:
Söker du via nätet tar det säkert lika lång tid som det tar för oss.
Det som tar tid är att få D-nummer.
Så vore jag du så skulle jag ta mig en tur till Likningskontoret i Kongsvinger(garanterat lite kö) och söka D-nummer ta med leg helst pass.
Sen kan du söka skattekort via nätet på www.skatteetaten.no/skort.
När du har ett D-nummer så går det fort.

Det vanligaste med bankerna i Norge är att du får ett uttagskort direkt och så kan du ansöka om Maestro, Visa o Mastercard efter att du har fått in 3 löner.

Mvh Kerki smile

Tjenare Kerki.

Du tack för hjälpen jag tror att jag börjar förstå lite nu smile Jag ska i allafall skriva ner all så som jag förstått, rätta mig om jag har fel.

Jag ska ta mig till ett Likningskontor i Norge.
Angående Kongsvinger, är det en stad i Norge, isåfall ligger den nära Oslo?
Passet tar jag med då det blir smidigast.

Angående skattekort ska jag vänta med det tills jag kommer till Norge eller ska jag beställa det på Internet? Måste jag ha D-nummer för att beställa skattekort?

Okej jag förstår, då måste man vänta tre löner alltså, finns det inget annat man kan göra så att de går snabbare, man kan väl inte ta ut lönen på 3mån då för att man måste vänta på kortet eller?

Du får gärna ge mig mer information om Norge ocvh vad som behövs att göra. Väldigt tacksam för all hjälp jag får.

Mvh Pappi

matte778 Chef
12 januari 2007 · 103 Inlägg

hello!

kongsvinger e inte direkt nära oslo nej så gör följande:

de tar ett bra tag å få skattekortet hemsändt till dig i sverige så om du ska flytta rätt snart så skit i å beställa hem de å dra in på liknings kontoret när du kommer ner.

norskt person nummer får du på en gång när du skriver in dig ,ett tillfälligt först men de brukar räcka för att öppna ett bankkonto, för du vill ju ha in din lön nånstans?
vad har du för bank i sverige?? checka med dom finns ju nordea å handelsbanken i oslo annars har dom postbanken i norge där får vem som helst konto å ett master med 50000;- på ;-)

du måste inte vänta 3 löner ditt konto fungerar på en gång men inte säkert du får ett visa eller mastercard förän dom ser att du får in pengar på kontot, du får bara ett vanligt utagskort.

sen står du ju seff skriven i sverige fortfarande så får du dra av på skatten för dubbelt boende.......... å hemresor..........

så in på skattekontor fixa skattekort som de lämnar till din nya arbetsgivare så han vet hur mycket skatt han ska dra på dig å så fixa ett bankkonto så du får in din lön nånstans sen e de ba å köra :-)

Habere Unum Acceptabilis Dies!
Paulis
12 januari 2007 · 71 Inlägg

Pappi skrev:

Paulis skrev:
FLYTTA FRÅN JÄVLA KARLSKOGA OCH BOSÄTT SIG I NORGE!!!  Det va mitt råd! Karlskoga är inte bra för nån!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Bomba skiten!!!

Ojoj här var det verkligen någon som hatar Karlskoga, tur att jag bor i Degerfors då haha big_smile Ne men jag håller med dig på ett sätt där förutom då att man ska bomba Karlskoga.


Har du bott där och trivdes inte eller?

Jo, jag har haft "äran" att bo i Karlskoga... får ångest bara jag kör förbi hålan!! mad

Det finns en låt som handlar om Degerfors "Spelar ingen roll om du vart borta ett tag, när du kommer tillbaks är allt likadant, det är som å va borta en dag"
"Spökstad" heter låten och den stämmer jävligt bra in på Karlskoga!

Nej, jag har nog bara träffat på fel folk i Karlskoga... jävligt fel folk!! hmm
Nåja... nu bor man lite utanför Stockholm i stället... men vill väldigt gärna till Norge och jobba!!
Lycka till med allt Pappi  big_smile

LIVINL0UD
12 januari 2007 · 1 582 Inlägg

matte778 skrev:
hello!

kongsvinger e inte direkt nära oslo nej så gör följande:

de tar ett bra tag å få skattekortet hemsändt till dig i sverige så om du ska flytta rätt snart så skit i å beställa hem de å dra in pånär liknings kontoret du kommer ner.

norskt person nummer får du på en gång när du skriver in dig ,ett tillfälligt först men de brukar räcka för att öppna ett bankkonto, för du vill ju ha in din lön nånstans?
vad har du för bank i sverige?? checka med dom finns ju nordea å handelsbanken i oslo annars har dom postbanken i norge där får vem som helst konto å ett master med 50000;- på ;-)

du måste inte vänta 3 löner ditt konto fungerar på en gång men inte säkert du får ett visa eller mastercard förän dom ser att du får in pengar på kontot, du får bara ett vanligt utagskort.

sen står du ju seff skriven i sverige fortfarande så får du dra av på skatten för dubbelt boende.......... å hemresor..........

så in på skattekontor fixa skattekort som de lämnar till din nya arbetsgivare så han vet hur mycket skatt han ska dra på dig å så fixa ett bankkonto så du får in din lön nånstans sen e de ba å köra :-)

Tjena

Ne ja kolla upp det igår på kartan, såg att det låg en bit ifrån Oslo.

Okej jag förstår, jag flyttar till Norge 10/11 februari, de kanske är lika bra att jag väntar med skattekort tills jag kommer dit eller?

Angående  liknings kontor finns det sådanna i Oslo eller? Jag är helt förvirrad när det gäller sådanna kontor :$

Jo självklart vill man ha lön och allt, jag har Swedbank i Sverige så, finns den banken i Norge om inte, kan jag välja en annan bank då?

Okej vad bra då att jag får nåt kort i allafall så jag kan ta ut pengar, visa och mastercard de gör inte så mycket om jag ej får de ska ändå inte handla i Norge då det är svindyrt smile

Jepp jag kommer så kvarskriven i Sverige, så jag kommer bå både i Sverige och i Norge. Men hur blir det då med skatten, jag fattar inte riktigt, kommer dom dra mindra skatt för att jag får pendla eller ja för att jag bor på två ställen? Jag behöver inte göra något med bilen?

När du menar skattekontor menar du då liknings kontor eller? Alltså vore toppen om det fanns ett sådant kontor i Oslo, då jag ska bo där, och gärna centralt med. Ännu en gång tack för all hjälp.

Mvh Pappi

LIVINL0UD
12 januari 2007 · 1 582 Inlägg

Paulis skrev:
Jo, jag har haft "äran" att bo i Karlskoga... får ångest bara jag kör förbi hålan!! mad

Det finns en låt som handlar om Degerfors "Spelar ingen roll om du vart borta ett tag, när du kommer tillbaks är allt likadant, det är som å va borta en dag"
"Spökstad" heter låten och den stämmer jävligt bra in på Karlskoga!

Nej, jag har nog bara träffat på fel folk i Karlskoga... jävligt fel folk!! hmm
Nåja... nu bor man lite utanför Stockholm i stället... men vill väldigt gärna till Norge och jobba!!
Lycka till med allt Pappi  big_smile

Okej jag förstår, det var ju inte bra att du känner så, som du skrev nedan så måste du ha träffat riktigt fel folk i Karlskoga. För personligen så tycker jag att de finns riktigt trevligt folk där, då mina flesta polare bor i Karlskoga och Degerfors smile

Hehe jo jag vet den låten, det är Fingal som gjort den låten, han har varit bla min friditsledare när jag gick i åk6 och det var bra tag sen tongue

Jo man får ta chansen, jag ser verkligen fram emot Norge, sen om jag inte skulle trivas så är det bara att åka hem big_smile Tack så mycket, lycka till själv med allt Paulis

Fosse
12 januari 2007 · 33 Inlägg

Tjena!

Jag jobbar och bor också i Oslo. Var grymt osæker på flytten hit før ett år sen, men FAN SÅ GLA JAG VA ATT JAG SATTE MIG I ECLIPSEN O ÅKTE HIT!! big_smile

Kom hit bara ffs! Guldlandet!

www.gatebil.no Nordens størsta biltræffar!
Gatebil @ Mantorp park helgen efter midsommar 2007! :)
Toyota MR2 (1990)
LIVINL0UD
12 januari 2007 · 1 582 Inlägg

Tjenare Fosse

Gör du fan vad trevligt då smile Hehe själv sätter jag mig inte i någon eclipse, utan det blir en seat för min del wink Men jag ska byta ut bilen till en mer bensinsnålare. Blir en Golf 1,4/1,6 eller en Passat 1,6 smile

Jag kommer dit i februari, man kanske kan träffas där så du kan visa mig runt lite om du får lust någon dag där då du är ledig big_smile

Mvh Pappi

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang