Xenon-lampa lyser svagare på ena sidan - trasig eller behöver jag justera?

niska
16 november 2017 · 264 Inlägg

Jag har precis monterat ny strålkastare på vänster sida. Lamporna har jag flyttat över från gamla strålkastaren. När jag jämför höger med vänster så syns tydligt att vänster sida inte lyser lika starkt. Kan detta bero på att jag monterat den fel (jag tror inte det) ELLER är lampan trasig ELLER kan det vara något annat elfel ELLER kan det vara så att de lyser lika mycket, men att smårepor på höger sida gör att man upplever ljuset så pass olika? Övriga lampor fungerar utan problem.

Kanske finns det något annat sätt att testa den nya lampan?

Tack för hjälpen!

En ytterligare fråga: om xenon-lampan är paj - hur vet jag vad lampan heter så att jag kan köpa en ny?

Bifogar foto på

VÄNSTER (som inte lyser lika starkt)

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-72b15bdf63870c7f1434a20e1c095323.jpg

HÖGER

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-955167b57cea9a90f47c98a12d08baf9.jpg

Senast redigerat av niska (16 november 2017)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
16 november 2017 · 264 Inlägg

Jag inser nu att jag kan ha råkat röra vid xenonlampan med fingrarna. Kan det vara det som är orsaken?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
16 november 2017 · 264 Inlägg

Eller kan det vara så att man behöver justera lampan?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
CC72
16 november 2017 · 1 661 Inlägg

Xenonlampor va?

Då har du D2S-lampor. Om du lix har plockat ner fronten så bör du också byta lamporna för även om dom fungerar så har dom tappat säkert 40% av sin ljusstyrka.

niska
16 november 2017 · 264 Inlägg

Tack för svar! Då borde jag byta ut på båda sidorna gissar jag? Är det denna modell du menar? https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … pa-423907/

Tror du att det är lampan som är orsaken till att vänster (ny) och höger (gammal) lyser så pass olika, eller kan det vara någon av de andra orsaker jag anger ovan?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
16 november 2017 · 264 Inlägg

Nu när det blev mörkt såg jag att den nya strålkastaren behöver justeras uppåt. Det kanske är därför jag upplevde den som annorlunda tidigare idag.

Jag tror jag hittat justeringsskruvarna för vågrätt och lodrätt, men vore fint om någon här kan bekräfta det och säga vilken som justerar ljuset uppåt. Det är två gula plastiga saker som jag tror man kan skruva på. Se foton.

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-88a4d200ec2d360de23081ce4b6a8a29.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-d52588ff0da2a8edddd2c8734944429c.jpg

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Bmsone Reservdelsnisse
16 november 2017 · 183 Inlägg

Du MÅSTE ställa in lyktorna i justeringsläge med VCDS eller liknande, annars ställer bilen bara tillbaka dom där de var innan du skruvade. Och du förstör skruvar eller motorer. Xenonlampans höjd ställer du på skruven som sitter på samma axel som motorn för höjdjustering, görs med en lång insex, tror det är 6 mm om jag inte minns fel.

Senast redigerat av bmsone (16 november 2017)

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
niska
16 november 2017 · 264 Inlägg

Ah - då förstår jag. Det låter som om det är lättast om en verkstad gör detta då.

Men två följdfrågor:

1) Kan verkstan justera lamporna med VCDS utan att skruva bort hela strålkastaren från bilen?

2) Tycker du jag borde byta ut xenon-lamporna innan jag lämnar bilen till verkstan, eller kvittar det?

Tack för hjälpen!

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
it_mutt Avstängd
16 november 2017 · 10 388 Inlägg

bmsone skrev:
Du MÅSTE ställa in lyktorna i justeringsläge med VCDS eller liknande, annars ställer bilen bara tillbaka dom där de var innan du skruvade. Och du förstör skruvar eller motorer. Xenonlampans höjd ställer du på skruven som sitter på samma axel som motorn för höjdjustering, görs med en lång insex, tror det är 6 mm om jag inte minns fel.

Går att ta sig runt det om man nu envisas.

Men, nej, om man inte gör det utan "bara justerar" så ska lamporna, om systemet fungerar "som det ska", gå ner i "felsäkert läge", dvs ställa sig längst ner, och kasta felkod.


niska skrev:
Ah - då förstår jag. Det låter som om det är lättast om en verkstad gör detta då.

Men två följdfrågor:

1) Kan verkstan justera lamporna med VCDS utan att skruva bort hela strålkastaren från bilen?

2) Tycker du jag borde byta ut xenon-lamporna innan jag lämnar bilen till verkstan, eller kvittar det?

Tack för hjälpen!

1) Ja, det ska justeras på plats. Inget som garanterar att den hamnar rätt annars.

2) Om du är osäker på hur fräscha lamporna är, så byt. Vet inte hur det är på Passat, men ser man på motsvarande Audi är det ju inte direkt tokgott om utrymme.

Alternativet är ju att du, lite beroende på var du bor, letar upp någon privatare med vcds och ber den samma hjälpa dig. Ställa in ljuset är ju inte någon raketforskning och kräver lite plan mark, måttband och något att markera upp på (och uppehåll om man nu ska vara ute)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
niska
16 november 2017 · 264 Inlägg

Dum fråga kanske. Men kan man använda OBD2/elm327 istället för VCDS?

Senast redigerat av niska (16 november 2017)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
it_mutt Avstängd
16 november 2017 · 10 388 Inlägg

niska skrev:
Dum fråga kanske. Men kan man använda OBD2/elm327 istället för VCDS?

elm327 i vagkärror ger inte så mycket mer än livedata (och typ felkoder för motorn om sådana finns), så nope, det går inte

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
niska
17 november 2017 · 264 Inlägg

Tänkte beställa nya xenonlampor. Visst kan jag behålla ballast? Nu kommer lite fler dumma frågor:

Stämmer det att jag behöver D2S?
Behöver jag 35W? Ser att det även går att köpa 55W.
Jag läste att original är 4300K, så borde jag byta ut till det också? Har tänkt att ha dessa året runt.

Jag kollar lite på nätet och ser bl.a. följande erbjudanden. Vad skulle ni valt?

Xenonkungen (W framgår ej):
D2S Xenonkungen 4300K 495 SEK/PAR

VVME:
12V 35W SINGLE BEAM xenon HID replacement bulbs D2R/D2S/D2C €8.22/styck

Ebay:
D2S Xenon HID Headlight Replacement Bulbs 4300K 35W £12.99/styck

Biltema:
XENONLAMPA D2S 4300K 349 kr/styck

Jula:
Xenonlampa D2S 35 W Hamron 5000 K (4300 verkar inte finnas) 299 kr/styck

Senast redigerat av niska (17 november 2017)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Soulman
17 november 2017 · 1 271 Inlägg

Jag rekommenderar dig att använda Phillips eller Osram som bilen levereras med. Kostar på Ebay lika lite som skräplamporna gör här hemma. Jag har helt enkelt sluta läsa trådar där no name lamporna inte fungerar ihop med ballasterna.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
17 november 2017 · 1 271 Inlägg

Om du har kopplat bort lamphusen och startat bilen utan lyktorna inkopplade kommer de ställa sig längst ned och vänta på en grundinställning. Detta kan göra bland annat VCDS, eller på auktoriserad verkstad.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Bmsone Reservdelsnisse
18 november 2017 · 183 Inlägg

JAg har haft noname lampor i en -05 Passat, det gick inte bra. De tändes inte alltid, och flimrade ibland. Kör på philips eller osram, men se till om du köper på Ebay att det är original, då de finns gott om kinakopior på dom.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
cyberk2
18 november 2017 · 214 Inlägg

Kinalampor har mindre salt i ljusbubblan. Så köp philips eller osram på autoexperten, mekonomen, meca eller ditt favorit bilställe smile så håller dom cirka 5 år innan nästa byte. Det är varje påslag som sliter på lampan. Antalet lystimmar har mindre betydelse

it_mutt Avstängd
18 november 2017 · 10 388 Inlägg

cyberk2 skrev:
Kinalampor har mindre salt i ljusbubblan. Så köp philips eller osram på autoexperten, mekonomen, meca eller ditt favorit bilställe smile så håller dom cirka 5 år innan nästa byte. Det är varje påslag som sliter på lampan. Antalet lystimmar har mindre betydelse

Mindre betydelse för vad? Efter ~1500 timmar är lampan (generellt för xenon) nere på 75% av ljusstyrkan, efter 3-4000h nere på 50%

Sen är det väl helt rätt (enligt mig) att förorda en märkeslampa. Men, jag personligen hade inte köpt den i Sverige utan ex.vis England

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
niska
18 november 2017 · 264 Inlägg

Jag bokade tid för justering hos verkstan nästa vecka. Men killen jag pratade med sa att jag inte behöver byta ut xenon-ljusen såvida de inte börjat gulna.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
granadadr
18 november 2017 · 7 289 Inlägg

man byter alltid xenon i par,, egentligen ska man alltid göra det på alla lampor smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
marcus80 Sir
18 november 2017 · 935 Inlägg

granadadr skrev:
man byter alltid xenon i par,, egentligen ska man alltid göra det på alla lampor smile

Inte om du äger en Peugeot. Fick byta lampa varje gång man tankade. Hade jag då bytt båda hade jag åkt utan framlyse, nu var det iaf 1 som funkade tills man hann köpa ny. Lärde mig att man köper 2 men byter bara den trasiga för att slippa åka hem på landet med parkeringsljus.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang