Saab 9000 A50 2.0t - Uppfräschning & Renovering

Uppfräschning och långtidsrenovering av en Saab 9000 A50.

SilverFiskN

  • 23 Följare
  • 8 098 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 juli 2018
SilverFiskN
23 januari 2018 · 33 Inlägg
#21

Bwonka skrev:
Den som söker han finner...
Bävar för rosten i underredet på min 9000. Har precis som du rost vid reservhjulsbaljan, bakskärmarna, nära domkraftsfästet pga nån fårskalle som placerat domkraften fel. Dessutom rötet vid infästningen till bakre hjälpstaget på bakaxeln b.la.
Men bara att kämpa på smile

Läste precis igenom din tråd, minns att jag läst den förut, hur går det med bilen?smile

Mr_Lööf skrev:
Ju mer man skrapar ju mer finner man. tongue Är inne på mitt tredje år med rostlagningen på min 9000 Aero. wink

Det har väl ändå inte varit 3 år med aktivt rostlagande wink


Jag ska nog försöööka att bara laga det värsta och det som man kommer åt lätt, så man får pilla med annat innan sommaren kommer tongue

Mr_Lööf
23 januari 2018 · 1 368 Inlägg
#22

Nä är ju en till två gånger i veckan. Men annars så var det tre år sedan jag på började rostlagningen.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Bwonka
23 januari 2018 · 147 Inlägg
#23

SilverFiskN skrev:
Läste precis igenom din tråd, minns att jag läst den förut, hur går det med bilen?smile

Har haft lite otur med den. Fick byta motor på den då ett ramlager skar samt vevlagret på 3:ans kolv. Detta trots pedantisk servicehistorik under de 26 500 milen som bilen gått.

Så turen har inte har inte varit på min sida om man säger så. Får hoppas turen vänder nu. Motorn som sitter i nu har inte visat på några överraskningar än så länge smile

Har införskaffat en Esab c141 enfasare. Första gången jag svetsar i bil (och nånsin). Ska bli väldigt spännande.

SilverFiskN
27 januari 2018 · 33 Inlägg
#24

Update igen! I torsdags åkte jag förbi biltema en sväng på hemvägen från praktiken och köpte mig deras MIG 140 svets, med en hjälm och en skiva plåt, så monterade ihop den och provade lägga några kattskitar på min nya fina plåt då jag inte hade något annat.. OBS varning för känsliga svetsar tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-df80cbe94dcbf3cf5a6bdcfaf818e30c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-398b428f4d8c12ff53645010e33643ad.jpg
Sen så hittade jag rost vid fästet till stänkskärmen i bakre hjulhuset så jag kapade bort den.. så gott jag kunde med vinkelslipen (måste verkligen hitta något bättre att kapa med). Och sen blev det till att försöka lappa ihop det med min första någonsin svetsning och tja ni ser resultatet tongue Var otroligt svårt att forma till en plåtbit i rätt form dessutom då jag hade kapat så knasigt eftersom det inte gick att komma åt med vinkelslipen..men men!
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-0d08cbca2c0fbeaf55c1531867793d91.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-adc7c496d21c03ac9a9c08bdff7b2b90.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-41adb2c7298966eabe8169e7b872bd45.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-ef0d87440fec51727b5c5fc570bef53e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-2d9c8f57591aefd902feeffb1959b069.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-11891993776e9c38c0ee70537438c8f8.jpg

Blev inte tätt på något sätt... så jag tror jag ska lägga över glasfiberspackel på svetsningen för att få det tätt och sen grunda med Ca primer på båda sidor. Och till nästa gång så ska jag kapa bättre så det blir enklare att forma en plåtbit som faktist matchar tongue Kanske blir lite lättare att svetsa då big_smile

Men det är bara att fortsätta öva med svetsen, man måste ju börja någonstans och med ingen till hands att hjälpa mig så får man prova sig fram tongue

VinternNoll02 Är man rädd för döden är man redan död
28 januari 2018 · 422 Inlägg
#25

Lägg över Ca primer först! Sedan tätar du med karosserikit så håller det sig riktigt tätt! smile

Mr_Lööf
28 januari 2018 · 1 368 Inlägg
#26

Ett tips! Gör en mall för att se om det passar. Då slipper du får så stora glipor.
Jag hade svetsat igen de hål som finns kvar. Sen grundat och sen lagt på karosserikit.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
SilverFiskN
3 februari 2018 · 33 Inlägg
#27

Hej hopp käre garagetprojekt! Nu har jag äntligen fått ihop lite framgång med bilen, det tar fruktansvärt mycket mer tid än vad man tror, och att svetsa var ju inte det största problemet märkte jag, det är såååå mycket mer, man måste ju tillverka all plåt också, som ska böjas och formas och klippas och ja.. det tar tid när man har noll kunskap.
Men här kommer iallafall några bilder på lagning av den vänstra sparklådan bakom bakhjulet, ingenting av detta kommer synas som tur är, eftersom bakkjolen kommer att täcka för tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-adf62bc329d5a01b24fe84b6ffb22b1f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-aee8df658a8595b1b6d4dcd62188fcdb.jpg

Här ser vi mina urfula kattskitsvetsar, men jag börjar lära mig att se när svetsen "smälter samman" med plåten så ett pyttelitet steg framåt ser jag :p Plåtarna sittar iallafall ihop och det är väl det som räknas antar jag...

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-eaeb3ba8c3770a49aad457475c6411aa.jpg
Sen blev det att för första gången blanda till epoxyprimern, som jag naturligtvis lyckades blanda typ 3 gånger så mycket som jag behövde, trodde den skulle vara mycket tjockare än vad den faktist var. Men nu är det gula guldet på och har duttat in det i varenda lilla skarv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-f6e73fcafe245e5275b1da6cf8160552.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-8d9b55eb32aba0cf7f51312418fb87d1.jpg

Dock så har jag inte något rostskydd på insidan av plåten eftersom jag inte lyckats hitta någon svetsprimer men jag tänker att det borde gå att kleta på en massa rostskydd typ vax/fett/olja inifrån eftersom det finns pluggade hål + det är öppet rakt upp in till bagaget. smile

Sen gäller det att inte vara för hård mot sig själv, det är inte lätt att varken svetsa eller bocka plåt eller få det snyggt eller om man ens använder rostskyddet på rätt sätt. Men jag måste fortsätta tänka på att detta projekt handlar inte om hur bra eller snyggt resultatet blir utan det handlar om att lära mig och att iallafall försöka även om man misslyckas, så vi får se hur länge detta håller sig fritt från rost, om det börjar rosta så får jag ta det den dagen det händer, och i värsta fall göra om hela processen för att göra ett bättre försök igen smile

En annan grej jag tänkt på är att, det gör egentligen ingenting om det finns lite rost på bilen, bara jag vet att rosten inte rostar mer än vad jag hinner laga, så jag ska fixa den rost jag kan & orkar, men sen om det är en rostfläck kvar så får den sitta där tills jag får tid att ta bort den med. Man får inte glömma att njuta av bilen istället för att se den som ett enda elände big_smile

Nu blev det lite mycket text men det var bara några tankar då det är lätt att se ner på sig själv när man gör någonting nytt. Det var allt för denna gång så vi ses i nästa update!

Mr_Lööf
3 februari 2018 · 1 368 Inlägg
#28

Zinkgrund funkar fint som svetsprimer. Ett litet tips där. Saab rekommenderar det t.o.m. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
SilverFiskN
3 februari 2018 · 33 Inlägg
#29

Mr_Lööf skrev:
Zinkgrund funkar fint som svetsprimer. Ett litet tips där. Saab rekommenderar det t.o.m. smile

Så vanlig Hagmans Zinkfärg på sprayburk från jula funkar att svetsa på?yikes Jag trodde den bara brändes bort oavsett men om den funkar så ska jag defintivt använda det på allt som ska svetsas!big_smile

VinternNoll02 Är man rädd för döden är man redan död
3 februari 2018 · 422 Inlägg
#30

Sket i svetsprimer på baksidan när jag och farsan svetsade min farmors skoda, vi dränkte den istället i hålrumsolja, gått snart två år och ngn antydan på rost finns ej. Men skulle ändå rekommendera ngn slags svetsprimer, zink ex

SilverFiskN
10 februari 2018 · 33 Inlägg
#31

Har verkligen inte haft någon lust alls med bilen, för praktiken tar all min tid på vardagar och sen så är det så jävla trångt och kallt i garaget nu på vintern så att spendera sin tid där med att laga rost är verkligen som att ha en rutten unken stövel som morot...Usch vad tråkigt rost är sad Men har iallafall skaffat lite zinkspray för att ha det som svetsprimer, så jag samlade lite ork och lagade en enkel grej på reservhjulsbaljan smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-0f43ab798c410816140cdc6727394155.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-10c69904baa28e5e5b0b6f9b7a59ee17.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-fd680337fd6eaae921fd8ec957757bac.jpg

Sen blev det till att ge sig på den vänstra balken där bak, tyvärr så var den rätt dålig så blev till att sätta kapen i den, och fy vad svårt det är att kapa när man inte kommer åt på något sätt?? Vinkelslip må vara effektivt, men lika smidigt som ett kylskåp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-152270bff10b26fad1c8fe47d59f32ea.jpg

Så jag passade på att studera Mr_Lööf's projekttråd där han lagat exakt samma ställen som jag försöker laga och det är väldigt trevligt med en liten guide på hur man ska göra big_smile Så tack för att du delar med dig wink Så jag försökte borra ur punktsvetsarna som fanns, men det var ett par stycken som var gömda så det tog en väldans massa tid att få bort skiten sen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-08f1a95323ee582bd4a163b2a5a0e274.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-62dd15b75f34a6d2ceb73e004cbed32a.jpg

Men efter ett par timmars bankande med stämjärn och kapande så fick jag lös en stor del iallafall...

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-2604e17dbbbabd8f0d45890f9dd1e2ff.jpg

Sen såg jag att det var en liten fläck på rostskyddsmassan eller vad det heter, så jag petade lite där och plötsligt så öppnade sig en mycket fin brun porös fläck, hur uppstår detta? Alltså rosten har krupit under "lacken" utan att synas så vem vet hur mycket mer det är sad Skulle nog behöva skrapa bort allt och göra det plåtrent på precis hela bilen så man verkligen vet hur rostig den är.. Förstår dock inte hur det kan gömma sig sådär? Är det ett stenskott som har vuxit eller har den som lagt på "rostskyddet" eller underredsbehandlingen fuskat? Bilen har fått sig en underredsbehandling nån gång i sitt liv vet jag men det känns ju lite onödigt om det bara täcker rosten?

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-e43ebe162d91d7fca87c562afeb378a5.jpg

Nåväl... Jag längtar tills det blir varmare ute så man kanske finner lite motivation till att hålla på, vintern är trist sad

Mr_Lööf
10 februari 2018 · 1 368 Inlägg
#32

Kul att en dagbok kan va en hjälpande hand.

Sen angående krypande rost så har 9000 ett rostskydd som typ som gummi. Detta har en för och en nackdel. Kanonbra rostskydd men blir det punkterat så blir rostskydd som ett skyddande täcke för rosten.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
SilverFiskN
18 februari 2018 · 33 Inlägg
#33

Hejsan allihopa, det har inte hänt så mycket mer än att jag har kapat bort ännu mer av balken på högra sidan där bak, rosten hade krypit i själva skarven och det är ju inte värt att sätta dit ny plåt utan att få det rostfritt först. Så vi får se om jag lyckas reparera det jag tagit bort tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-8b35660880e30e9f68918ff0db25f403.jpg

Sen så bestämde jag mig för att byta ut stereon då jag tagit ur den från den andra bilen jag har, men det var ju lättare sagt än gjort, tog mig typ (3 timmar!!!) För ingenting fungerade, hade i 4 stycken "pinnar" aka skruvmejslar, spikar och allt möjligt för att man ska lossa på några hakar i de 4 hålen och böjde o bände men inget fungerade och till sist blev jag så frustrerad att jag tog i med våld så då kom den iallafall ut big_smile Hurra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-36f89630bb4cb5ef1c6d3aec1849675a.jpg

Så nu har man iallafall bluetooth och usb även om ljudet låter förjävligt med original högtalare, men det ska ändras på i framtiden!
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-473764d62e4354314e0517b831e58047.jpg

Är dessutom klar med min praktik så kommer få lite mer fritid till att hålla på med bilen så ska försöka fixa balken i veckan smile

SilverFiskN
10 mars 2018 · 33 Inlägg
#34

Hej käre garaget, jag har inte haft någon lust alls att hålla på med bileländet för det varit så trångt och kallt och tråkigt, men jag har fortsatt med det jag kapade bort, så jag tillverkade en ny bit av balken, och använde zinkgrund på den. Anledningen till att jag svetsade var för att jag inte kan bocka plåt och få det i rätt form.. har bara ett litet skruvstäd och det gick inte så bra att få rätt vinkel osv så jag svetsade ihop den istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-be6157de426208a09e093646b4fa2c77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-08abbf6cf6253a97e67b99ce208b7ec7.jpg
Sen blev det till att försöka svetsa dit den på bilen, och fyfan vad det skvätter och har sig, och det blir bara kattskit av alltihop, men den sitter fast iallafall! Kanten ni ser på bilden blev jag dock tvungen till att slipa bort ännu mer gammal kit/body/rostskydd
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-8ac7509894c3be662d50d2346c5d5f19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-9aab176f5d5cee85c2026e5f922ba0cd.jpg
Sen fort på med hagmans gula för att täcka de otäcka svetsarna lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-cdcd48bd9655d30d898fa498ed5ef5f5.jpg
Jag bryr mig egentligen inte om hur det ser ut med skarvarna och sånt för detta är ändå under bilen och kommer aldrig att synas utifrån och jag tror ändå inte att det kommer hålla sig rostfritt, så jag ser väl detta mer som en lösning för ett par år.. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-ccccd9430bca60442bcdac999593d67d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-3a018d506dbd80771b0476572df7df93.jpg
Sen har jag nu borrat dräneringshål och ska försöka sätta dit fästet till stabilisatorstaget, så blir det att kitta alla skarvar och sen täcka med någon lack, och rostskydda alla hålrum med biltemas linoljebaserade rostskydd.

SEN! Så tänker jag försöka bege mig på rosten som syns utifrån, i själva lacken, för jag vill börja köra bilen så fort snön försvunnit så bilen får bli ett rullande projekt, blir nog trevligare att fixa rosten ute på uppfarten sen också då det finns mycket mer plats och solljus!  big_smile

Nu glömmer vi detta kapitel och blundar för hur det ser ut cool

Joel0666
11 mars 2018 · 422 Inlägg
#35

Prem Lagd! big_smile

Go low but not slow!
R.I.P. Jeff Hanneman 1964-2013
Mr_Lööf
11 mars 2018 · 1 368 Inlägg
#36

Gött! smile
Fästet sitter sen på insidan. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
SilverFiskN
11 mars 2018 · 33 Inlägg
#37

Mr_Lööf skrev:
Gött! smile
Fästet sitter sen på insidan. smile

Hehe jadå, hade det bara för att måtta ut ena hålet wink

JonnieLahti
16 mars 2018 · 3 216 Inlägg
#38

vilket jobb du lägger ner, blir ju riktigt bra smile

Fd. Saabentusiast som fastnat för Volkswagen :)
SilverFiskN
21 mars 2018 · 33 Inlägg
#39

Då gör vi ett nytt försök efter att ha skrivit ett väääldigt långt inlägg som senare försvann för jag tröck fel...mad

Jag har fuskat lite och tagit ut saaben ur garaget redan, kunde inte vänta på att få köra den big_smile Men jag upptäckte att centrallåset endast funkar på förardörren och höger bak, men jag tog lös dörrsidan och skiftade plats på den bakre låsmotorn och satte i passagerardörren så båda lås funkar i framdörrarna nu, så ska kika på skroten efter motorer till bakdörrarna smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-a0bba91bfb9b5ce831e19c6c04363435.jpg
medans jag satte tillbaka fronten och allt så passade jag på att demontera strålkastartorkarna då de var ur funktion och ändå inte ens hade några torkarblad så lite weight reduction på några hundra gram blev det wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-c3d0c9fc7cea82fb040c8de1ad7a729b.jpg
Jag har sen tidigare införskaffat en adapter för att kunna läsa T5/T7-boxar så jag bestämde mig för att även montera en T7 magnetventil då jag har en lättryckare och då jag hört att T5 ventilerna ska vara förutom lite "ostabilare" men också dyrare så var det lika bra att konvertera till T7 direkt när jag ändå har alla grejer som krävs tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-9f878ac8ac20c6809be81fb99ad59050.jpg
Själva monteringen av ventilen var enkel, 3 slangar som kopplas till compressorn på turbon, wastegaten och returen till luftburken, och sen fick jag skarva kablaget från originalkabeln som har 3pins med en som har 2pins för att passa T7. Det löddes ihop dock så behöver jag verkligen skriva upp krympslang på inköpslistan!
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-2b18a95ea4f21cd3cfd620b9a73cea1b.jpg
Sen kommer vi till det absolut värsta med att montera en T7-ventil! Lödningen i styrboxen... sad Fy farao vad detta var pilligt och nervöst att göra, det man ska göra är att "lyfta" ett av benen på chippet så att den inte får kontakt, samt som ni ser på vänster sida av den andra bilden, att brygga två kontaktpunkter. Detta var oerhört smått och jag ber om ursäkt för kvaliten på bilden då det i princip var så det såg ut med egna ögon hehe big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-4442a8cb3c2f5b9cd250399f05581010.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-ec49e0cb4d54866f618f886f96b159ef.jpg
Sen så behöver man ändra 2st värden i mjukvaran för att få magnetventilen att fungera rätt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-a46723e98fe4bea235d43934326b6e8d.jpg

Förra ägaren påstod att bilen hade "steg1" i sig när jag köpte den, men jag märkte att något inte stod rätt till när jag körde hem den för den var verkligen inte så pigg. Men nu när jag gjorde denna process så upptäckte jag detta när jag tog loss styrboxen från bilen... En B234R "box" i min B204E? roll Denna mjukvara ersattes med original lättrycksprogrammet på 150hk tongue Jag märkte också att innan mitt pill så var den lite orolig på tomgången, dock så verkar det ha hjälpt med att återställa till rätt mjukvara så det var ju bra!big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216209/216209-4356310de41cd3365aabc7781991856d.jpg

Sen så provade jag bara för skojs skull att slänga på T5Suites egna "autotune" steg 1, och den fungerade faktist! Så det var kul, nu går den lite snabbare och man hör pfsscch turboljudet ibland, vilket jag aldrig upplevt förut big_smile Och jag vet att denna "tune" absolut inte är någon pålitlig tune utan den är en väldigt väldigt grov grej att utgå ifrån, men jag ska försöka lära mig att mappa i framtiden! cool

Det var allt för denna gång och nu hoppas jag verkligen att mitt inlägg blir av...neutral roll

JAF
14 juli 2018 · 114 Inlägg
#40

Fint arbete med bilen! Du lär dig snabbt. Jag har en i princip likadan 9000. Midnattsblå, 2.0t, årsmodell 1998 och beige skinnklädsel. Och nu sitter det steg 1 och T7 magnetventil i den. big_smile

Hur går det med bilen förresten? Och funkar svetsen bra tycker du?

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang