Efter att ha blivit dragen av polarens Golf med Lancian så behövdes fyrhjulsdrift. Hade ju en tanke om att integrale konvertera Lancian men gav upp på det. Andra Evo generationen har alltid vart en dröm sedan Tommis framgångar i skogen. Listan av legendariska motorer är lång och där finns 4G63 definitivt.
Cuefa skrev: Sakta sakta Visst är det roligt när verktygen inte passar...
Helt värdelöst om man ska vara ärlig, bytte dessutom det emot den andra varianten ur Biltemas eminenta sortimentet men icke. Finns en variant där man kan ställa båda ändarna av bågen på Swedol och den ska inhandlas. Sedan så resonerade jag som så att det behövs ju inga specialverktyg för att få bort det hela så en liten smidig tving och en 19:s hylsa fick rycka in. Fungerade bra och hade inte handtaget blivit så sata** oljigt med blåsor i handen och kramp i underarmen som följd så hade även avgasventilerna fått säga hej då. Men snart så:-) ska snygga till loppen genom att toppen ska få bada badkar och sedan slätas till i loppen. Ser lite tomt ut:-p
Sådärdå, kan ju säga att jag inte är svintaggad på ett sätta ihop toppen igen, de där jäkla knastren satt ju där de skulle men nu så:-)
Alla ventiler borta och allt ska rengöras ordentligt, vet inte vilka medel och metoder jag kan använda mig av på toppen men det ger sig nog. Funderar på att köra ventilerna i ultraljudstvätten för att få bort skiten.
Har slipat på i toppen och känner mig relativt färdig på insugssidan. Ska polera upp det lite mer och sen fokusera på avgassidan. Lite bilder på före, under och efter.
Sedan så trillade det in lite skinande delar märkta Manley:-) Snart så... I instruktionen för inkörning ifrån Manley så står det att ”one night racing” är det som krävs:-)
Efter lite pilande som var förvånansvärt enkelt så har nu kolvar och stakar gift sig och blir till en. Hjälpen på vägen stavas mycket monteringspasta, tålamod och en hög smärttröskel i fingertopparna:-) Lite inslipning av ringar och sen så bör botten kunna skruvas ihop, ser ut som att jag har blött kraftigt efter att all monteringsgegga lagts på... Halvvägs...
Fila... Passa in och tryck ner med precisionsverktyg... Mät noga och upprepa stegen innan ungefär 2000 gånger tills det är färdigt... Bryt sönder en av de supersköra ringarna och svär högt, ljudligt och länge... Ta dig sen i kragen och fixa resten:-)
Att säga att inspirationen försvann var väl en underdrift, men nu så!!
Cuefa skrev: Ouch... :o Finns det lösa ringar att beställa eller blir det en hel sats nu?
Finns tyvärr inte en ringsats att beställa men JRM hade en extra över vilket var enormt uppskattat. KUDOS till dem!!
Har köpt lite allt möjligt och ska väl försöka få ihop det vad det lider. Inköpet i helgen vart lite HKS 272 kammar. Lite packningar här och var så ska väl det vara klart. Kör på med lite bilder
Blev helt ok anpassat till packningen efter lite slipande och filande i toppen
Drog ur de gamla ventiltätningarna och jämför man med de nya så är det en ordentlig skillnad i öppningen kontra de gammla.
Tog mig an det tålamodsprövande projektet inslipning av ventilerna. En går relativt snabbt men 16 stycken är lite drygt... Ventilerna hade först fått tillbringa 10 minuter i ett varmt ultraljudstvättbad och fått en liten spa behandling snäll som jag är:-)
Så här såg en utav avgasventilerna ut när jag körde igång efter ultraljudstvätten
På med slippastan runt ventilen, in med ventilen i toppen och börja gnugga
Så här ser här fint kan det bli efter ett ordentligt gnuggande:-)
Eftersom det är två stycken typer av slippasta där en är lite grövre som man kör först med och en liten finare som man rundar av med så blir det två omgångar per ventil, lite tradigt men bra blev det hoppas jag:-)
Toppen är väl i praktiken klar men väntar på lite stadigare ventilfjädrar så började med att försöka få ihop botten. Erfarenheten av det här är jäkligt begränsad men fick en på plats i varje fall, bara 3 kvar och det börjar ta sig:-)
Så nu var allting på plats i alla fall, fick göra om allting då oljesprutarna för kolvkylningen går sjukt tight med strokervev och strokerkolvar. Efter lite lirkande och pillande så gick det fritt!!
Körde igång med att få ventilerna på plats idag. Har vart tvungen att anpassa verktyget som inhandlades ifrån Swedol för att få det att fungera. Det har inte riktigt vilja låsa fast i ihoptryckt läge, inget superproblem när allt ska bort men när det ska på plats igen så det omöjligt om verktyget inte håller fjädern ihoptryckt av sig själv. Filat och slipat på verktyget för att få till det i väntan på att de nya lite hårdare ventilfjädrarna skulle komma och nu så låser ventilbågen som den ska:-) Nu har de landat och fjädersätet och retainerserna som håller fjädern ifrån ovan har fått sig ett nattbad i diesel. Rengjort allting och så här ser delarna ut för att få ventilen på plats ut. Ett enormt pyssel att få de två små knaster som låser fast ventilen på plats ordentligt men fick hela avgassidans ventiler på plats idag, så halvvägs nu:-) Lösningen stavas lite fett, typ vaselin och monteringspasta för att försiktigt klibba fast knastret på en liten skruvmejsel och sedan föra den på plats...
Lite stiltje i garaget då jobbet sugit musten ur mig och ett korsband som gissningsvis sa adjö gjort det lite svårt att ta sig fram. Dock är semestern snart här och hoppet börjar återvända:-)
Skvalpplåt som tog sin lilla tid på sig.
Toppen blir mer och mer färdig och jag håller på att trimma ut en tändstiftskåpa i kolfiber.