Regler och riktlinjer bilel.

74 Inlägg
Skrivet 13 januari · Inlägg av trådskaparen #1

Hej.

Jag har lekt med tanken att dra helt nytt elsystem i min Amazon. Går att köpa färdigt, men vill göra det själv så jag har full koll på hur allt är draget och kopplat och ser det messt som ett roligt projekt.
Jobbar som elektriker så lite koll har man. Men kommer man till bilel är allt helt plötsligt annorlunda. Färgerna man har när det är lite mer kräm på är helt tvärt emot i bilen.

Så tänkte kolla dels vilka färger som är vad? Men även om det finns några regler och riktlinjer man bör följa. Sen kan man ju även få med lite "bonnvett" med misstag man ej bör göra och vad man ska tänka på osv.

1 736 Inlägg
Skrivet 13 januari #2

Man kanske ska kolla vad för färger som används orginal, tyska bilar har vanligen brun jord,
är det fel på det nuvarnade ?
om det är fel på det kan man ju laga det om är dåligt

oumbärligt är lödhylsor:
https://www.ebay.com/itm/192064897669
och värmepistol för sådana hylsor:
https://www.conrad.se/?websale8=conrad- … =liBlJl6qJ
flatstifthylsor:
https://www.conrad.se/Flatstifthylsa-Vi … 77_0225021
isoleringshylsor längre ned på sidan

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
74 Inlägg
Skrivet 13 januari · Inlägg av trådskaparen #3

Är inget direkt fel på nuvarande, lite småglappt osv är även rätt fult ut efter en liten kabelbrand.. dom där lödhylsorna såg rätt smidiga ut, blir det lika bra som att löda och sedan på med krympslang?

Evildan
Skrivet 13 januari #4

Pekkan1 skrev:
Är inget direkt fel på nuvarande, lite småglappt osv är även rätt fult ut efter en liten kabelbrand.. dom där lödhylsorna såg rätt smidiga ut, blir det lika bra som att löda och sedan på med krympslang?

Bättre, då hylsan stödjer kabeln och på så vis skyddar mot kabelbrott.

1 193 Inlägg
Skrivet 13 januari #5

Ibland är det bättre med pressade skarvhylsor i bilar, de lödade blir stumma och kan vibrera sönder. Men det är väl mest runt motorn och andra grejer som vibrerar mycket

74 Inlägg
Skrivet 13 januari · Inlägg av trådskaparen #6

Svarte_Orm skrev:
Ibland är det bättre med pressade skarvhylsor i bilar, de lödade blir stumma och kan vibrera sönder. Men det är väl mest runt motorn och andra grejer som vibrerar mycket

Rent spontant känns det ju som att pressade hylsor kan vibrera isär..

4 024 Inlägg
Skrivet 14 januari #7

Har lagat en del kablar där dom använder vanliga presshylsor, kablarna brukar då vibrera av inne i hylsan där den är klämd.
En presshylsa som man värmer ihop kanske funkar bättre. Den blir dessutom tät mot fukt vilket är viktigt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
4 024 Inlägg
Skrivet 14 januari #8

Rent spontant kom jag och tänka på kabelarea, eftersom den låga spänningen ökar strömmen ganska markant när man ökar förbrukning.

Effektlagen och ohmslag kan vara bra och ha :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
1 736 Inlägg
Skrivet 14 januari #9

kabelarea vs. max ström enligt biltema
0,75 mm²    9 A    
1,5 mm²      15 A    
2,5 mm²        18 A    
4 mm²        26 A    
6 mm²        34 A    

Lödhylsor: man behöver kanske öva lite på dessa så man får ett bra resultat

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Fri fart för ett fritt folk! · 9 368 Inlägg
Skrivet 14 januari #10

spillolja skrev:
kabelarea vs. max ström enligt biltema
0,75 mm²    9 A    
1,5 mm²      15 A    
2,5 mm²        18 A    
4 mm²        26 A    
6 mm²        34 A    

Lödhylsor: man behöver kanske öva lite på dessa så man får ett bra resultat

Längden måste räknas in oxå.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
1 193 Inlägg
Skrivet 14 januari #11

Längden är nog ingen fara i en bil, de är ju inte så stora. Men det blir stor skillnad hur kabeln ligger, om den ligger på en plats där det redan är varmt, inpackad så kylande luft inte kommer till eller fritt och ventilerat. Kablar klarar också en kortare tid av överbelastning så vissa grejer som bara drar en massa ström en kort stund kan gå på kablar som egentligen är för klena. Tutan till exempel, man sitter ju inte och kör den någon längre tid. Men exempelvis extraljus drar ju mycket ström konstant så där är det mera noga

74 Inlägg
Skrivet 14 januari · Inlägg av trådskaparen #12

Svarte_Orm skrev:
Längden är nog ingen fara i en bil, de är ju inte så stora. Men det blir stor skillnad hur kabeln ligger, om den ligger på en plats där det redan är varmt, inpackad så kylande luft inte kommer till eller fritt och ventilerat. Kablar klarar också en kortare tid av överbelastning så vissa grejer som bara drar en massa ström en kort stund kan gå på kablar som egentligen är för klena. Tutan till exempel, man sitter ju inte och kör den någon längre tid. Men exempelvis extraljus drar ju mycket ström konstant så där är det mera noga

Man får väl ta allt med en nypa salt och gärna lägga på lite i matematiken så man ligger säkert till! Visst dra en 35mm2 kabel till bakljus och 1000mm2 till extraljus är väl lite onödigt.. funderar dock på att se om det blir över några meter jordlina modell grövre vid något jobb (givetvis tar jag inte den utan bara kolla på den för att sedan köpa en likadan) och dra under hela bilen så den får fina jordpunkter och är klockrent potential utjämnat.

5 041 Inlägg
Skrivet 14 januari #13

Är inte så mycket standarder på färgerna, rött brukar sällan vara annat än matning och brunt eller svart är som regel jord, men felsökning skulle ju bli en mardröm med endast röda och svarta kablar.... Ett råd är att kolla på ett elschema till Amazon och följa de färgerna så gott det går. Då har du ju inte bara en referens för egen del utan det underlättar ju även för en eventuell nästa ägare om det bara är att plocka fram ett elschema som till vilken Amazon som helst om något strular.

74 Inlägg
Skrivet 14 januari · Inlägg av trådskaparen #14

Knugcab skrev:
Är inte så mycket standarder på färgerna, rött brukar sällan vara annat än matning och brunt eller svart är som regel jord, men felsökning skulle ju bli en mardröm med endast röda och svarta kablar.... Ett råd är att kolla på ett elschema till Amazon och följa de färgerna så gott det går. Då har du ju inte bara en referens för egen del utan det underlättar ju även för en eventuell nästa ägare om det bara är att plocka fram ett elschema som till vilken Amazon som helst om något strular.

Jo, finns nog stor risk för att alla jordkablar blir svarta. Resterande matning och styrkabel blir väl alla regnbågens färger och efter original elshema så långt det går.

1 736 Inlägg
Skrivet 14 januari #15

Ebay har ett urval av ledningar i regnbågens färger:
https://www.ebay.de/itm/112743871189
https://www.ebay.de/itm/282143917030

sök efter  KFZ Kabel  på ebay.de

Senast redigerat av spillolja (14 januari )

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
2 404 Inlägg
Skrivet 16 januari #16

För många många år sedan bekostade min dåvarande arbetgivare en bilelektrikerkurs i regi av AGB.
Då fick vi bl a ett "mini"-häfte med nomogram över sambandet mellan effekt, ledningsarea och -längd samt Boschbeteckningar för kontaktklämmor utgiven av Robert Bosch AB.
Boschbeteckningarna är grunden/underlaget för DIN-normen.
Följs av de flesta europeiska biltillverkarna utom fransoserna och Lucasanhängarna på andra sidan kanalen.

74 Inlägg
Skrivet 16 januari · Inlägg av trådskaparen #17

torsen skrev:
För många många år sedan bekostade min dåvarande arbetgivare en bilelektrikerkurs i regi av AGB.
Då fick vi bl a ett "mini"-häfte med nomogram över sambandet mellan effekt, ledningsarea och -längd samt Boschbeteckningar för kontaktklämmor utgiven av Robert Bosch AB.
Boschbeteckningarna är grunden/underlaget för DIN-normen.
Följs av de flesta europeiska biltillverkarna utom fransoserna och Lucasanhängarna på andra sidan kanalen.

Lät som att det kanske finns ett litet hopp om normer och riktlinjer för vad gäller bilel, finns detta häfte att få tag på på något sätt?

1 948 Inlägg
Skrivet 16 januari #18

Pekkan1 skrev:

torsen skrev:
För många många år sedan bekostade min dåvarande arbetgivare en bilelektrikerkurs i regi av AGB.
Då fick vi bl a ett "mini"-häfte med nomogram över sambandet mellan effekt, ledningsarea och -längd samt Boschbeteckningar för kontaktklämmor utgiven av Robert Bosch AB.
Boschbeteckningarna är grunden/underlaget för DIN-normen.
Följs av de flesta europeiska biltillverkarna utom fransoserna och Lucasanhängarna på andra sidan kanalen.

Lät som att det kanske finns ett litet hopp om normer och riktlinjer för vad gäller bilel, finns detta häfte att få tag på på något sätt?

Du kan skriva ut den här:
https://www.kjell.com/resources/sv-se/fraga_kjell/hur-funkar-det/elelektronik/batterier/7-batteripack/7-4_nomogram12v_large.png

Senast redigerat av ehedman (16 januari )

2 404 Inlägg
Skrivet 16 januari #19

Bra ehedman.
Jag kan inte att skanna och lägga ut nomogrammet.


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang