Hilmer
30 januari 2018
· 1 789 Inlägg
Svärmors Renault Grand Scenic 2010 med 1,6l 16V (etanol) stannade för henne i går med ett brak.
Tog hem bilen för felsökning:
*Kamremmen sitter på som den ska, bra spänst och inte så mycket som ett märke på remmen eller andra antydningar på att den ska ha hoppas över, såg dessutom ut att ligga rätt på markeringarna (kl.12 på alla dreven). Storservice med kamremssats och vattenpump i höstas enligt serviceboken.
*Tändstiften kontrollerade, 1, 2 och 4 UA, 3:ans stift fullkomligt mosat.
*Inspekterade cylindrarna med kamera, inga märken i 1, 2 eller 4, men i 3:ans cylinder råder det kaos!
Ventilerna är borta, hål i kolven eftersom den varit så pass långt uppe att stiftet typ gått rakt igenom.
Motorn går ej runt fullt ut, 3:ans kolv har inte plats att vända mot toppen.
Jag får inte ihop det, om remmen kommit fel vid bytet så skulle bilen inte gått som vanligt i x månader innan ett sånt här haveri. Och om remmen inte heller har tuggat över så ligger ju i så fall felet i bottendelen, eller!?
Jag är inte alls bekant med Renault så jag tar tacksamt emot idéer på vad som egentligen kan ha hänt eller rättare sagt vad som kan ha orsakat detta haveri!