Påfyllning av olja Audi S5 år 2013

Muttley
17 april 2018 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

caromania skrev:
Nej det är de inte kända för. När vtec slår till ökar däremot tryck och flöde och ett resultat av det är att det inte finns många kända (om något) fall där motorerna skurit. Det som då kan hände om man slarvar med oljebyten är att vtec-mekanismen inte fungerar om oljan är dålig och gammal då ventilen känner av oljekvaliteten. Finurligt. I praktiken ökar detta oljeförbrukningen i vtec-registret men det påverkar inget i realiteten eftersom tiden i vtec-registret är så pass kort även om man skulle köra som en gris. Hondas motorer tillhör som du säkert redan vet de absolut bästa som tillverkas både vad gäller effektuttag per liter och pålitlighet, och så har det varit i många år.

Okej, men det verkar inte vara en ovanlighet att de dricker en del olja.

Ja, sen Volvo och Mercedes slutade tillverka riktiga motorer.

Muttley skrev:
Det var när man var yngre man körde för det var kul.  Nu är det ett illa måste smile

Springer hellre. Spar både pengar och blir av med fett.

Jag gillar att köra bil.


Jo, men tänk att den röda bilen är typ från Antikens Grekland(Hej Volvo 740 från 1984). Grabben klarade sig bra. Skulle vara sjukt missnöjd om jag jobbade på det gråa och trista märket som inte klarade av smällen bättre mot en sådan förlegad bil.

Den där gråa bilen skulle vara en enda smältdeg om den skulle mött en bil från Vikingatiden som typ en 850 från 1992. Utvecklingen för såna där Kina-märken är inte speciellt imponerande när Volvo hade bättre säkerhet för 26 år sedan liksom. Men inte ens Volvo själva dög till att göra speciellt mycket bättre i modern tid när det small mellan en V70 Faaaaas Tvååååååa och en plastikopererad 855a från 1997.

Fast nu kvittar det ju hur bilen ser ut utifrån.  Det är på insidan det räknas.
Jag läste om ett test med en äldre bil i veckan.   Om det var en volvo eller vad det nu var kommer jag inte ihåg.  Men den hade rullat och tidens tand hade gjort den betydligt farligare än när den var ny.   Dvs gammal plåt är inte säkert.   Den rök på att det var rostigt inne i balkar vilket är förklarligt på en 20 år gammal bil.

Så är det, plåten kan ha fått sämre hållfasthet efter 20-30 år. Men dagens bilar rullar ju ut med rost från fabriken. Volvo hade ju ett mycket gott rostskydd för en 20-30 år sedan, idag rullar XC40 ut från Kina-fabrikerna med rost på balkarna; http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … -xc40-2018

Medans gammhärkarna Volvo producerade från sent 80 till sent 90-tal fortfarande kommer sitta ihop kommer dagens bilar se ut som nedan redan efter några år.

Ditt argument faller här
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … or-gammal/

caromania Forummoderator
17 april 2018 · 9 296 Inlägg

Jag har egentligen inget emot den lilla ankdammsdebatten men försök sluta posta oväsentliga offtopic-påståenden nu så slipper vi rensa en massa inlägg. Ok? Puss.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang