Påfyllning av olja Audi S5 år 2013

AudiJ Avstängd
12 april 2018 · 70 Inlägg

Nä men grabbar nu får ni lägga ner. Bara inse att Audi och andra tyska premiumvagnar är the shit. Håll ni er till era japanska kommunistlådor med 0,2 liters ecohippieboost motorer. Jag ser fram emot den dag då vi möter varandra vid rödljuset och jag drar ifrån med världens vrål från den turbomatade v6:an i min mattsvarta RS5:a. Era frugor och döttrar kommer sitta med dregel hängandes från mungipan när de ser hur jag flyger fram längs de krokiga stadsvägarna.

Skämt åsido, vi behöver inte göra det här i varje tråd. TS, det du beskriver är ett fenomen som uppstår hos vissa TFSI-motorer. Jag tror att vi alla kan hålla med om att det är ett problem, men det verkar som att vi alla har olika åsikter hurvida det är en deal-breaker eller inte. Det finns inte mycket att göra åt det, så antingen får du leva med att fylla på olja då och då, eller så får du sälja bilen.

caromania Forummoderator
12 april 2018 · 9 296 Inlägg

Kommer återigen ihåg Christer Glenning och hur han skulle beskrivit en bil som visat sig vara kass.
Bra att köpa. Dålig att äga. Dålig att sälja.
Ett klokare alternativ kan ju vara att välja en annan modell med lägre risk för problem, eller kanske rent av en annan tillverkare där risken för problem är mer eller mindre obefintlig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
12 april 2018 ·

Jag har ett förslag om det är prestanda och förfining samt driftsäkerhet som efterfrågas:
https://m.blocket.se/stockholm/Lexus_IS … 12&w=3
Dom här varken käkar kamkedjor eller dricker andra vätskor än bränsle...trots att det är hyfsad prestanda som erbjuds.

Är det en coupé som söks finns ju även denna, som bonus är den accelarationssnabbare än RS5 samt kommer med en V8.
https://m.blocket.se/goteborg/Lexus_RC_ … 12&w=3

Senast redigerat av Evildan (12 april 2018)

torsen
12 april 2018 · 7 202 Inlägg

Evildan skrev:

torsen skrev:
Sammanfattningsvis: Köper man en VAG-produkt köper man problem, såväl med motorer som växellådor, så då får man skylla sig själv.
I en AUDI finns alltid femte nollan bakom ratten.
Men skämt åsido, alla kan inte veta allt, och AUDI är ju mästare på marknadsföringen.
Ju sämre produkt, desto mer reklam!!!!!

Nu när NSU RO80 har gått ur tiden för 4 decennier sedan har jag hört att det är AUDI-ägare som blinkar med helljusen när dom möts, ett blink eller finger hålls upp per liter olja var tusende mil görs gällande.
Jag tror att dom även försöker kommunicera med andra bilister på samma vis ute i trafiken när dom ligger och trycker i backspegeln med helljusen frenetiskt signalerande, fast dom bilarna har aldrig förbrukat mer än en liter enligt förarens fingervisning.
Vad hände förresten med bilmärket NSU?

Den NSU RO 70 som var i vardande omdöptes till VW K70 i o m a VW köpte/övertog NSU.
Därmed upphörde även samarbetet med Citroen.
NSU och Citroen (och i viss mån Citroenägda Maserati) hade ett gemensamt utvecklingsföretag med namn COMOTOR.
Det bolaget tog fram de enskiviga rotationskolvmotorerna till Citroen M35 och NSU Sportprinz.
Den tvåskiviga sattes i Citroen Bi Rotor och NSU RO 80.
Och därmed var sagan all, som man brukar säga.
B t w så hade K70 en mycket intressant motor.

För övrigt är BMW- och AUDI-ägare de enda som tror att man med helljuset kan få en MB G-Wagen att flytta sig åt sidan.

Evildan
12 april 2018 ·

torsen skrev:

Evildan skrev:

torsen skrev:
Sammanfattningsvis: Köper man en VAG-produkt köper man problem, såväl med motorer som växellådor, så då får man skylla sig själv.
I en AUDI finns alltid femte nollan bakom ratten.
Men skämt åsido, alla kan inte veta allt, och AUDI är ju mästare på marknadsföringen.
Ju sämre produkt, desto mer reklam!!!!!

Nu när NSU RO80 har gått ur tiden för 4 decennier sedan har jag hört att det är AUDI-ägare som blinkar med helljusen när dom möts, ett blink eller finger hålls upp per liter olja var tusende mil görs gällande.
Jag tror att dom även försöker kommunicera med andra bilister på samma vis ute i trafiken när dom ligger och trycker i backspegeln med helljusen frenetiskt signalerande, fast dom bilarna har aldrig förbrukat mer än en liter enligt förarens fingervisning.
Vad hände förresten med bilmärket NSU?

Den NSU RO 70 som var i vardande omdöptes till VW K70 i o m a VW köpte/övertog NSU.
Därmed upphörde även samarbetet med Citroen.
NSU och Citroen (och i viss mån Citroenägda Maserati) hade ett gemensamt utvecklingsföretag med namn COMOTOR.
Det bolaget tog fram de enskiviga rotationskolvmotorerna till Citroen M35 och NSU Sportprinz.
Den tvåskiviga sattes i Citroen Bi Rotor och NSU RO 80.
Och därmed var sagan all, som man brukar säga.
B t w så hade K70 en mycket intressant motor.

För övrigt är BMW- och AUDI-ägare de enda som tror att man med helljuset kan få en MB G-Wagen att flytta sig åt sidan.

Jo det var mest en retorisk fråga i mening att skapa ett samband med de problem som fanns då för fyrtio år sedan och idag. wink

K70-motorn har ett intressant utseende och svart bälte gällande ventilkåpor, jag tror det är världsrekord. big_smile
En småhustung Geländewagen är tuff nog att förflytta framåt så sidledes kräver sin kraft.

caromania Forummoderator
12 april 2018 · 9 296 Inlägg

Såså. Lugna med offtopic även om det som vanligt är lärorikt och underhållande.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cuefa Ain't no place like home...
12 april 2018 · 4 628 Inlägg

En del VAG-bilar har hög oljeförbrukning.
En del VAG-bilar har problem med växellådorna.
En del VAG-bilar har problem med rost.
Samtliga VAG-ägare har problem med idioter som hävdar att allt Volkswagen gjort sen krigstiden är värdelöst skräp.
Sluta bete er så jävla barnsligt bara för att en del av oss råkar gilla våra VAG-produkter. Dessutom är det många av oss här inne som gång efter annan påpekat att vi inte haft några som helst problem med våra bilar från den koncernen.

Kan vi inte bara enas om att vara oense?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
caromania Forummoderator
12 april 2018 · 9 296 Inlägg

Cuefa skrev:
En del VAG-bilar har hög oljeförbrukning.
En del VAG-bilar har problem med växellådorna.
En del VAG-bilar har problem med rost.
Samtliga VAG-ägare har problem med idioter som hävdar att allt Volkswagen gjort sen krigstiden är värdelöst skräp.
Sluta bete er så jävla barnsligt bara för att en del av oss råkar gilla våra VAG-produkter. Dessutom är det många av oss här inne som gång efter annan påpekat att vi inte haft några som helst problem med våra bilar från den koncernen.

Kan vi inte bara enas om att vara oense?

Tycker det låter bra om det betyder en objektiv inställning från båda håll.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cuefa Ain't no place like home...
12 april 2018 · 4 628 Inlägg

caromania skrev:

Cuefa skrev:
En del VAG-bilar har hög oljeförbrukning.
En del VAG-bilar har problem med växellådorna.
En del VAG-bilar har problem med rost.
Samtliga VAG-ägare har problem med idioter som hävdar att allt Volkswagen gjort sen krigstiden är värdelöst skräp.
Sluta bete er så jävla barnsligt bara för att en del av oss råkar gilla våra VAG-produkter. Dessutom är det många av oss här inne som gång efter annan påpekat att vi inte haft några som helst problem med våra bilar från den koncernen.

Kan vi inte bara enas om att vara oense?

Tycker det låter bra om det betyder en objektiv inställning från båda håll.

Då kör vi på den linjen!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
panda666
12 april 2018 · 4 228 Inlägg

AudiJ skrev:
Nä men grabbar nu får ni lägga ner. Bara inse att Audi och andra tyska premiumvagnar är the shit. Håll ni er till era japanska kommunistlådor med 0,2 liters ecohippieboost motorer. Jag ser fram emot den dag då vi möter varandra vid rödljuset och jag drar ifrån med världens vrål från den turbomatade v6:an i min mattsvarta RS5:a. Era frugor och döttrar kommer sitta med dregel hängandes från mungipan när de ser hur jag flyger fram längs de krokiga stadsvägarna.

Skämt åsido, vi behöver inte göra det här i varje tråd. TS, det du beskriver är ett fenomen som uppstår hos vissa TFSI-motorer. Jag tror att vi alla kan hålla med om att det är ett problem, men det verkar som att vi alla har olika åsikter hurvida det är en deal-breaker eller inte. Det finns inte mycket att göra åt det, så antingen får du leva med att fylla på olja då och då, eller så får du sälja bilen.

hehe håller med, tror vi kommer att tänka på hmm undrar hur mycket olja hans bil drog nu när han gasade på sådär hårt? 5 liter?

hehe javvist vi kan enas, men även om flertal har haft 0 strul här me sina vag så går det inte att vifta bort alla tusentals som faktiskt har haft mycket strul. eller?wink

AudiJ Avstängd
12 april 2018 · 70 Inlägg

caromania skrev:
Kommer återigen ihåg Christer Glenning och hur han skulle beskrivit en bil som visat sig vara kass.
Bra att köpa. Dålig att äga. Dålig att sälja.
Ett klokare alternativ kan ju vara att välja en annan modell med lägre risk för problem, eller kanske rent av en annan tillverkare där risken för problem är mer eller mindre obefintlig.

Pratar du om Ahlgrens bilar nu eller vad syftar du på? För mig veterligen är det de enda bilarna som aldrig strular.

caromania Forummoderator
12 april 2018 · 9 296 Inlägg

AudiJ skrev:

caromania skrev:
Kommer återigen ihåg Christer Glenning och hur han skulle beskrivit en bil som visat sig vara kass.
Bra att köpa. Dålig att äga. Dålig att sälja.
Ett klokare alternativ kan ju vara att välja en annan modell med lägre risk för problem, eller kanske rent av en annan tillverkare där risken för problem är mer eller mindre obefintlig.

Pratar du om Ahlgrens bilar nu eller vad syftar du på? För mig veterligen är det de enda bilarna som aldrig strular.

Nej. Jag pratar om bilmärken som är mer pålitliga än Audi. Som håller bättre. Går sönder mer sällan. Kostar mindre att laga eftersom det är färre lagningar. Sådana bilar pratar jag om.

Jag är en sån som inte byter bil så ofta. Jag behåller. Anledningen är att jag valt bilar som håller bättre. Som inte går sönder lika ofta. Som kostar mindre att äga. Det är kanske därför jag samtidigt har möjlighet att äga två 30-talsbilar som det bara finns ett fåtal kvar av i världen? Och även en rolig sommarbil som det finns kanske 20kvar av? Plus två onödiga sådana där som bara finns för att det är kul? På en ynka lärarlön. Kanske beror det på att min ”vanliga bil” är en pålitlig familjebil. (Den är iofs inte tråkig för det med sina 250hästar och mycket mycket digra utrustningsnivå och bekvämlighetsfaktor.)

900 hästar på gården. Ingen är halt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Soulman
12 april 2018 · 1 271 Inlägg

caromania skrev:

Cuefa skrev:
En del VAG-bilar har hög oljeförbrukning.
En del VAG-bilar har problem med växellådorna.
En del VAG-bilar har problem med rost.
Samtliga VAG-ägare har problem med idioter som hävdar att allt Volkswagen gjort sen krigstiden är värdelöst skräp.
Sluta bete er så jävla barnsligt bara för att en del av oss råkar gilla våra VAG-produkter. Dessutom är det många av oss här inne som gång efter annan påpekat att vi inte haft några som helst problem med våra bilar från den koncernen.

Kan vi inte bara enas om att vara oense?

Tycker det låter bra om det betyder en objektiv inställning från båda håll.

Den blir ju inte objektiv eftersom falangen som hävdar att VAG bilar är skräp aldrig kan visa någon som helst fakta för att stödja det påståendet. Det står i bjärt kontrast till det faktum att VAG koncernen då tydligen säljer mest skräpbilar i hela världen. Hur är det ens möjligt?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
12 april 2018 · 9 296 Inlägg

Soulman skrev:

caromania skrev:

Cuefa skrev:
En del VAG-bilar har hög oljeförbrukning.
En del VAG-bilar har problem med växellådorna.
En del VAG-bilar har problem med rost.
Samtliga VAG-ägare har problem med idioter som hävdar att allt Volkswagen gjort sen krigstiden är värdelöst skräp.
Sluta bete er så jävla barnsligt bara för att en del av oss råkar gilla våra VAG-produkter. Dessutom är det många av oss här inne som gång efter annan påpekat att vi inte haft några som helst problem med våra bilar från den koncernen.

Kan vi inte bara enas om att vara oense?

Tycker det låter bra om det betyder en objektiv inställning från båda håll.

Den blir ju inte objek
tiv eftersom falangen som hävdar att VAG bilar är skräp aldrig kan visa någon som helst fakta för att stödja det påståendet. Det står i bjärt kontrast till det faktum att VAG koncernen då tydligen säljer mest skräpbilar i hela världen. Hur är det ens möjligt?

Det är faktiskt frågan. Förra året passerade ju VW Toyota med ca 120000 fordon. Toyota har ju legat i topp länge med 10miljoner men nu gick VW om. Iofs återstår frågan varför det är så många VW-bilar som då har problem från åren innan, alltså då Toyota låg i topp? Men det kanske är som många säger otur, eller oförståelse för att man behöver fylla på 15 liter olja extra mellan serviceintervaller? Konstigt att de 10miljoner bilar Toyota sålt år efter år inte har samma frekvens på problem och reparationer. Men eftersom VW gick om förra året så kan jag tänka mig att statistiken på reparationer kommer gynna Toyota ytterligare, även om VW iofs bara säljer en bråkdel fler bilar.

Men vänta nu, sitter vi och jämför pålitlighet mellan Toyota och VW? Hmmm...

Äsch. Jag är varken biltillverkare eller ekonom. Men jag gillar att åka bra utan att laga eller byta år efter år efter år. Men det är jag det. Kanske där jag sparar mina pengar. På värdeminskning som inte kasseras ut?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Presidento Of World
12 april 2018 · 3 306 Inlägg

Soulman skrev:

caromania skrev:

Cuefa skrev:
En del VAG-bilar har hög oljeförbrukning.
En del VAG-bilar har problem med växellådorna.
En del VAG-bilar har problem med rost.
Samtliga VAG-ägare har problem med idioter som hävdar att allt Volkswagen gjort sen krigstiden är värdelöst skräp.
Sluta bete er så jävla barnsligt bara för att en del av oss råkar gilla våra VAG-produkter. Dessutom är det många av oss här inne som gång efter annan påpekat att vi inte haft några som helst problem med våra bilar från den koncernen.

Kan vi inte bara enas om att vara oense?

Tycker det låter bra om det betyder en objektiv inställning från båda håll.

Den blir ju inte objektiv eftersom falangen som hävdar att VAG bilar är skräp aldrig kan visa någon som helst fakta för att stödja det påståendet. Det står i bjärt kontrast till det faktum att VAG koncernen då tydligen säljer mest skräpbilar i hela världen. Hur är det ens möjligt?

Subventionerade leasinbilar, alltså till under pris bara för att få marknadsandelar är ingen bra grej heller...

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Soulman
12 april 2018 · 1 271 Inlägg

caromania skrev:

Soulman skrev:

caromania skrev:

Tycker det låter bra om det betyder en objektiv inställning från båda håll.

Den blir ju inte objek
tiv eftersom falangen som hävdar att VAG bilar är skräp aldrig kan visa någon som helst fakta för att stödja det påståendet. Det står i bjärt kontrast till det faktum att VAG koncernen då tydligen säljer mest skräpbilar i hela världen. Hur är det ens möjligt?

Det är faktiskt frågan. Förra året passerade ju VW Toyota med ca 120000 fordon. Toyota har ju legat i topp länge med 10miljoner men nu gick VW om. Iofs återstår frågan varför det är så många VW-bilar som då har problem från åren innan, alltså då Toyota låg i topp? Men det kanske är som många säger otur, eller oförståelse för att man behöver fylla på 15 liter olja extra mellan serviceintervaller? Konstigt att de 10miljoner bilar Toyota sålt år efter år inte har samma frekvens på problem och reparationer. Men eftersom VW gick om förra året så kan jag tänka mig att statistiken på reparationer kommer gynna Toyota ytterligare, även om VW iofs bara säljer en bråkdel fler bilar.

Men vänta nu, sitter vi och jämför pålitlighet mellan Toyota och VW? Hmmm...

Äsch. Jag är varken biltillverkare eller ekonom. Men jag gillar att åka bra utan att laga eller byta år efter år efter år. Men det är jag det. Kanske där jag sparar mina pengar. På värdeminskning som inte kasseras ut?

Så är du där igen. Tack för det.
Hur många VW bilar är det som har problem egentligen. Och hur kan ett bilmärke som har så mycket problem sälja fler bilar än Toyota? Vad är det nu för felfrekvens på VW vs. Toyota?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
12 april 2018 · 1 271 Inlägg

Presidento skrev:

Soulman skrev:

caromania skrev:

Tycker det låter bra om det betyder en objektiv inställning från båda håll.

Den blir ju inte objektiv eftersom falangen som hävdar att VAG bilar är skräp aldrig kan visa någon som helst fakta för att stödja det påståendet. Det står i bjärt kontrast till det faktum att VAG koncernen då tydligen säljer mest skräpbilar i hela världen. Hur är det ens möjligt?

Subventionerade leasinbilar, alltså till under pris bara för att få marknadsandelar är ingen bra grej heller...

Alla "stora" märken krigar i det segmentet, 6,5 pbb eller vad det nu är. Krigar gör man med priset. Vad menar du?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
caromania Forummoderator
12 april 2018 · 9 296 Inlägg

Soulman skrev:

caromania skrev:

Soulman skrev:

Den blir ju inte objek
tiv eftersom falangen som hävdar att VAG bilar är skräp aldrig kan visa någon som helst fakta för att stödja det påståendet. Det står i bjärt kontrast till det faktum att VAG koncernen då tydligen säljer mest skräpbilar i hela världen. Hur är det ens möjligt?

Det är faktiskt frågan. Förra året passerade ju VW Toyota med ca 120000 fordon. Toyota har ju legat i topp länge med 10miljoner men nu gick VW om. Iofs återstår frågan varför det är så många VW-bilar som då har problem från åren innan, alltså då Toyota låg i topp? Men det kanske är som många säger otur, eller oförståelse för att man behöver fylla på 15 liter olja extra mellan serviceintervaller? Konstigt att de 10miljoner bilar Toyota sålt år efter år inte har samma frekvens på problem och reparationer. Men eftersom VW gick om förra året så kan jag tänka mig att statistiken på reparationer kommer gynna Toyota ytterligare, även om VW iofs bara säljer en bråkdel fler bilar.

Men vänta nu, sitter vi och jämför pålitlighet mellan Toyota och VW? Hmmm...

Äsch. Jag är varken biltillverkare eller ekonom. Men jag gillar att åka bra utan att laga eller byta år efter år efter år. Men det är jag det. Kanske där jag sparar mina pengar. På värdeminskning som inte kasseras ut?

Så är du där igen. Tack för det.
Hur många VW bilar är det som har problem egentligen. Och hur kan ett bilmärke som har så mycket problem sälja fler bilar än Toyota? Vad är det nu för felfrekvens på VW vs. Toyota?

Nej du har faktiskt rätt. VW är bättre bilar än Toyota. De håller bättre. Är billigare att äga. Osv. VW-ägare är mer nöjda med bemötandet på verkstäder vid service än vad Toyotaägarna är. Och det är inte så konstigt. De har ju valt rätt eftersom det är så. Och även om statistik fanns (Pun) så skulle den faktiskt inte betyda nåt, för man kan bevisa allt med statistik. Eller hur?

Det är okej. Nu kan folket somna om. De pastelvackra färgerna kommer snart tillbaka.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
12 april 2018 · 4 228 Inlägg

om ja hör skitsnacket om statistik och hur många bilar som faktiskt pajar från vw igen kommer ja börja skrika så det hörs hela vägen till göteborg. dom pajar fan punkt slut.

;soulman: igen bara för att en biltillverkare säljer miljontals me skit och massa folk som inte vet bättre köper dom är det då ett bra märke? blir så trött^^ idag igen såg ja en passat på jobbet från 2016 alltså nya karossen som hade rostangrepp nästan överallt. hela taket på framsidan var så fylld med rostrosor och rostangrepp att det såg ut som en bil från 96 och inte 2016, visst nästan 18.000mil men endå? ska det rosta sådär jävla mycket efter 2 år?

trubbelturbo
12 april 2018 · 1 442 Inlägg

panda666 skrev:
om ja hör skitsnacket om statistik och hur många bilar som faktiskt pajar från vw igen kommer ja börja skrika så det hörs hela vägen till göteborg. dom pajar fan punkt slut.

Du klarar inte av att hantera det faktum att alla inte är av samma uppfattning som du?

Senast redigerat av trubbelturbo (12 april 2018)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang