Påfyllning av olja Audi S5 år 2013

caromania Forummoderator
14 april 2018 · 9 296 Inlägg

spillolja skrev:
Puuh !  det är inte lätt att vara ägare till en Quality-Wagen  med alla dessa påhopp

Jag tycker faktiskt inte det är påhopp utan bara konstaterande av ett välkänt problem som förnekas stenhårt i vissa läger. Källa på källa på källa presenteras i det syftet, att bara få ett erkännande. Men källorna duger inte, det haglar bortförklaringar.

Jag kör Rover 800. Inte fan kommer jag någonsin påstå att det är ett under av kvalitet. JAG har inte haft några problem med mina 2 som jag äger varav den ena har funnits med mig i över 10 år, men att förneka alla vanligt förekommande fel som funnits på dessa bilar vore oerhört idiotiskt.

Jag ser det som en samhällsplikt att informera spekulanter om att de bör ta del av de seriösa källor som finns.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
14 april 2018 · 4 250 Inlägg

Visa användare LassetffAntal inlägg4 st
Postad/InlagdIdag 09:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar: 520 xdrive d -14
Alfa Romeo Spider 85    Juha01. Ja det undrade jag också, hela detta motorras kostade mig ca 150.000kr med allt från hyrbil som BMW assistans inte ville ersätta. En service på bilen var inte gjord på BMW och därför så ville försäkringsbolaget inte betala för bytet eller stå för något. De sa att jag var tvungen att bevisa att rätt olja och mängd av olja hade använts vid bytet. Verkstaden sa att så var fallet men det fanns ju inget direkt bevis jag kunde visa upp.
Dyrköpt erfarenhet, Bilen kostade strax över 600.000 då den köptes maj -14 och jag hade en skuld på typ 150.000 kvar vid raset förra sommaren. Fick låna 150.000 för att få en fungerande bil. Kändes så där... nu har även luftkuddarna i bakvagnen och ad blue systemet lagt av under föregående vecka. Blir inte fler köp av BMW bilar för min del jag har haft rätt många som jag köpt både nya och beg. 525-88 E34 beg köp, 518-90 nyköp, 325-93 begköp, 540i touring-95 begköp, 523i 96 nyköp 740 i-94 begköp, 520 d xdrive touring nyköp.
Nu tyvärr måste jag ta över en X3 nästa vecka som tjänstebil med 1,5 år kvar av leasingen sedan är det slutkört med BMW.   

taget från autopower, bra bilar va? läste ja rätt? 600.000? sen reparation för 150.000? alla har väl råd för det va. tyskt skrep. bmw vägrar stå för garanti och goodwill för att en service inte var gjort hos dom. dom tänkte väl YES nu slipper vi pynta.

spillolja
14 april 2018 · 4 020 Inlägg

Jag hade låtit få ovanstående prövat hos ARN

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
trubbelturbo
14 april 2018 · 1 459 Inlägg

panda666 skrev:
Visa användare LassetffAntal inlägg4 st
Postad/Inlagd2018-04-10 08:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar: 520 xdrive d -14
Alfa Romeo Spider 85    Hallå, jag har en 520 x drive d -14 som har haft och har en massa fel. Det började med varningslampa för drivlina. Som övergick till motorhaveri vid 14.809 mil. Motorgaranti till 15.000 mil gällde inte bestämde BMW och försäkringsbolaget vägrade betala. Kostade mig ca 100.000 för motorbyte. Nu krånglar adblue och nivåreglering. Hur mycket kommer detta att kosta mig? Missnöjd som fasiken på denna bil.           IP: ...[.115.87]

För er vag ägare att inte säga att ja endast bankar vag, här är en till tysk skrep. Bmw bygger också bra bilar va, NOT. hehe helt otroligt, varning för drivlina o sen pajar motorn.  häromveckan hade ja på jobbet en audi a3 me gasmotor&bensin. svårtstartad och hackade som fan. endast 3tusen mil. 2015 va ja minns. Men jag ljuger säkert nu för ja har inga bevis och statistik kommer audi pojken komma att säga nu.

panda666 skrev:
Visa användare LassetffAntal inlägg4 st
Postad/InlagdIdag 09:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar: 520 xdrive d -14
Alfa Romeo Spider 85    Juha01. Ja det undrade jag också, hela detta motorras kostade mig ca 150.000kr med allt från hyrbil som BMW assistans inte ville ersätta. En service på bilen var inte gjord på BMW och därför så ville försäkringsbolaget inte betala för bytet eller stå för något. De sa att jag var tvungen att bevisa att rätt olja och mängd av olja hade använts vid bytet. Verkstaden sa att så var fallet men det fanns ju inget direkt bevis jag kunde visa upp.
Dyrköpt erfarenhet, Bilen kostade strax över 600.000 då den köptes maj -14 och jag hade en skuld på typ 150.000 kvar vid raset förra sommaren. Fick låna 150.000 för att få en fungerande bil. Kändes så där... nu har även luftkuddarna i bakvagnen och ad blue systemet lagt av under föregående vecka. Blir inte fler köp av BMW bilar för min del jag har haft rätt många som jag köpt både nya och beg. 525-88 E34 beg köp, 518-90 nyköp, 325-93 begköp, 540i touring-95 begköp, 523i 96 nyköp 740 i-94 begköp, 520 d xdrive touring nyköp.
Nu tyvärr måste jag ta över en X3 nästa vecka som tjänstebil med 1,5 år kvar av leasingen sedan är det slutkört med BMW.   

taget från autopower, bra bilar va? läste ja rätt? 600.000? sen reparation för 150.000? alla har väl råd för det va. tyskt skrep. bmw vägrar stå för garanti och goodwill för att en service inte var gjort hos dom. dom tänkte väl YES nu slipper vi pynta.

Vad har BMW med ämnet att göra?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
caromania Forummoderator
14 april 2018 · 9 296 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Vad har BMW med ämnet att göra?

Inte ett skit. Att generalisera så kraftigt kring tyska bilar är inte alls ämnet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
14 april 2018 ·

caromania skrev:

trubbelturbo skrev:
Vad har BMW med ämnet att göra?

Inte ett skit. Att generalisera så kraftigt kring tyska bilar är inte alls ämnet.

Jag ser det som en respons på en annan skribents försök att flytta fokus från VAG till att spridas över flera tillverkare när statistik presenterades tidigare.

caromania Forummoderator
14 april 2018 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:

trubbelturbo skrev:
Vad har BMW med ämnet att göra?

Inte ett skit. Att generalisera så kraftigt kring tyska bilar är inte alls ämnet.

Jag ser det som en respons på en annan skribents försök att flytta fokus från VAG till att spridas över flera tillverkare när statistik presenterades tidigare.

Men ändå. Vi släpper BMW. Topic är absurd oljeförbrukning på en Audi.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
14 april 2018 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:

Inte ett skit. Att generalisera så kraftigt kring tyska bilar är inte alls ämnet.

Jag ser det som en respons på en annan skribents försök att flytta fokus från VAG till att spridas över flera tillverkare när statistik presenterades tidigare.

Men ändå. Vi släpper BMW. Topic är absurd oljeförbrukning på en Audi.

Givetvis släpps det, ville bara belysa vad jag tolkade som anledningen.
Är oljeförbrukningen ijenkligen absurd? Kännare av märket påstår återkommande att motorerna inte har några direkta problem mer än vad andra tillverkare har men att en ägare får vara bredd på att hälla i 1-2 liter var hundrade mil. Jag ser något väldigt motsägelsefullt gällande detta, en absurd brist på logik skulle det kanske kallas.

Cuefa Ain't no place like home...
14 april 2018 · 4 628 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:

Evildan skrev:

Jag ser det som en respons på en annan skribents försök att flytta fokus från VAG till att spridas över flera tillverkare när statistik presenterades tidigare.

Men ändå. Vi släpper BMW. Topic är absurd oljeförbrukning på en Audi.

Givetvis släpps det, ville bara belysa vad jag tolkade som anledningen.
Är oljeförbrukningen ijenkligen absurd? Kännare av märket påstår återkommande att motorerna inte har några direkta problem mer än vad andra tillverkare har men att en ägare får vara bredd på att hälla i 1-2 liter var hundrade mil. Jag ser något väldigt motsägelsefullt gällande detta, en absurd brist på logik skulle det kanske kallas.

Det är mycket olja som går åt, då jag jobbar i butik se jag hur många liter olja vi säljer varje vecka. Men många kunder säger också att de kanske hunnit köra 800-1209 mil efter service innan de behöver fylla på. En hel del Audis är åtgärdade gällande oljeförbrukningen. Många av dem utan att det kostat kunden något.

Det finns folk som fått felen åtgärdade, det finns andra som fått nobben.
Många sidor av samma mynt.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Evildan
14 april 2018 ·

Cuefa skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:

Men ändå. Vi släpper BMW. Topic är absurd oljeförbrukning på en Audi.

Givetvis släpps det, ville bara belysa vad jag tolkade som anledningen.
Är oljeförbrukningen ijenkligen absurd? Kännare av märket påstår återkommande att motorerna inte har några direkta problem mer än vad andra tillverkare har men att en ägare får vara bredd på att hälla i 1-2 liter var hundrade mil. Jag ser något väldigt motsägelsefullt gällande detta, en absurd brist på logik skulle det kanske kallas.

Det är mycket olja som går åt, då jag jobbar i butik se jag hur många liter olja vi säljer varje vecka. Men många kunder säger också att de kanske hunnit köra 800-1209 mil efter service innan de behöver fylla på. En hel del Audis är åtgärdade gällande oljeförbrukningen. Många av dem utan att det kostat kunden något.

Det finns folk som fått felen åtgärdade, det finns andra som fått nobben.
Många sidor av samma mynt.

Det är ett känt fabrikationsfel, det bör kunna slås fast i tråden vid det här laget, speciellt som du skriver att det har reparerat "en hel del Audis" gällande detta? Ska jag tolka det som att majoriteten av kunderna själva fått stå för fiolerna?

Jag finner inget särskilt i att köra till nästa service utan att behöva fylla på motorolja, det är för mig självklart när det kommer till en frisk motor.

Evildan
14 april 2018 ·

Jag ska för jämförelse kika på min oljesticka i min motor, en motor som startas och stängs av mest hela tiden, för att se om nivån har ändrats på de 600milen bilen är körd sedan senaste servicen.

Cuefa Ain't no place like home...
14 april 2018 · 4 628 Inlägg

Evildan skrev:
Jag ska för jämförelse kika på min oljesticka i min motor, en motor som startas och stängs av mest hela tiden, för att se om nivån har ändrats på de 600milen bilen är körd sedan senaste servicen.

Mina 3 senaste VW har jag fått fylla på exakt 0 liter olja mellan servicarna.
Skodan har nu gått 830 mil sen 1a mars när jag tog ut den. Syns inte på stickan att det försvunnit någon olja hittills iaf.

En hel del bilar har åtgärdats, men jag har ingen % på andelen som kund har bekostat.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 april 2018 · 17 470 Inlägg

Cuefa skrev:

Evildan skrev:
Jag ska för jämförelse kika på min oljesticka i min motor, en motor som startas och stängs av mest hela tiden, för att se om nivån har ändrats på de 600milen bilen är körd sedan senaste servicen.

Mina 3 senaste VW har jag fått fylla på exakt 0 liter olja mellan servicarna.
Skodan har nu gått 830 mil sen 1a mars när jag tog ut den. Syns inte på stickan att det försvunnit någon olja hittills iaf.

En hel del bilar har åtgärdats, men jag har ingen % på andelen som kund har bekostat.

Du har ju en diesel. De är väl inte påverkade såvitt jag vet?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jokabsson
14 april 2018 · 1 175 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Cuefa skrev:

Evildan skrev:
Jag ska för jämförelse kika på min oljesticka i min motor, en motor som startas och stängs av mest hela tiden, för att se om nivån har ändrats på de 600milen bilen är körd sedan senaste servicen.

Mina 3 senaste VW har jag fått fylla på exakt 0 liter olja mellan servicarna.
Skodan har nu gått 830 mil sen 1a mars när jag tog ut den. Syns inte på stickan att det försvunnit någon olja hittills iaf.

En hel del bilar har åtgärdats, men jag har ingen % på andelen som kund har bekostat.

Du har ju en diesel. De är väl inte påverkade såvitt jag vet?

Tyvärr går ingen säker..
https://www.svd.se/polisen-fick-nya-vw- … liga-agare
Vet dock inte om det är exakt samma motorer som sitter i Golf/Passat. En gissning är att det gäller den populära 2l dieseln, eftersom det är 180hk.

Senast redigerat av Cracksoup (14 april 2018)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Cuefa Ain't no place like home...
14 april 2018 · 4 628 Inlägg

Vi har haft problem med dieslarna också.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Muttley
14 april 2018 ·

Soulman skrev:

Muttley skrev:
Ska vi summera lite ?

Argument från vag försvarare, som vissa tycker är rimliga
-Ok med 15-20 liter olja extra utöver servicen,på 1500 mil eller 3000 mil?  Vi räknar på vardera upp till en jämn summa där bilen bör anses vara slut totalt, 39000 mil.
vid 1500 intervaller så finner vi 26 byten och vid 3000 invervaller så har vi 13 stycken. Vi räknar på 15 liter extra mellan varje service från 0 mil. Räknar jämt med en hundring per liter olja.   Jag kan ha räknat fel, bara gjorde ett överslag,  det ligger någonstans i närheten.
1500 int. Ger   195 liter  19500kr EXTRA
3000 int. Ger  390liter   39000kr EXTRA

-Nästa argument som jag hoppas är ett stort skämt.
Man ska inte lita på rekommendationerna.      Från tillverkaren :p  Så det är brukarens fel att kedjorna kapsejsade.


Har jag fel?

Japp du har fel. Jag är inne på min sjätte VAG sedan 2007 och fyller inte på olja mellan service. Räkna om, för ditt exempel gäller inte mig och säker några miljoner fler bilar. Jag måste ha en himla tur som haft bilar som funkar.

Jaha, så jag drömde om det jag har läst?

Tack för den.   Det handlade inte om dig helt enkelt. Så har du inte yppat att du tycker det är okej med 15 liter olja mellan servicarna så gäller det ej heller dig.

panda666
14 april 2018 · 4 250 Inlägg

min gamla skräp som åkt runt hela jorden behöver nån gång kollas ifall oljan är ok och för det mesta behövs det inte att fylla på. glycolen däremot behöver fyllas på runt en gång per månad då den varnar för låg nivå. Det har dom flesta av mina gamla bimmers behövt. Ursäkta jag kommer inte att fortsätta babla om bimmers mer här. Men att man köper nya bilar som behöver fyllas på olja förstår inte jag. Det ska inte vara så.

Soulman
14 april 2018 · 1 271 Inlägg

caromania skrev:

Soulman skrev:

Muttley skrev:
Ska vi summera lite ?

Argument från vag försvarare, som vissa tycker är rimliga
-Ok med 15-20 liter olja extra utöver servicen,på 1500 mil eller 3000 mil?  Vi räknar på vardera upp till en jämn summa där bilen bör anses vara slut totalt, 39000 mil.
vid 1500 intervaller så finner vi 26 byten och vid 3000 invervaller så har vi 13 stycken. Vi räknar på 15 liter extra mellan varje service från 0 mil. Räknar jämt med en hundring per liter olja.   Jag kan ha räknat fel, bara gjorde ett överslag,  det ligger någonstans i närheten.
1500 int. Ger   195 liter  19500kr EXTRA
3000 int. Ger  390liter   39000kr EXTRA

-Nästa argument som jag hoppas är ett stort skämt.
Man ska inte lita på rekommendationerna.      Från tillverkaren :p  Så det är brukarens fel att kedjorna kapsejsade.


Har jag fel?

Japp du har fel. Jag är inne på min sjätte VAG sedan 2007 och fyller inte på olja mellan service. Räkna om, för ditt exempel gäller inte mig och säker några miljoner fler bilar. Jag måste ha en himla tur som haft bilar som funkar.

Soulman. Hur förklarar du all info som kommit fram i källorna? Jag är t ex fortfarande besviken över att ingen kommenterat det Clas Hoffsten sa, som jag citerade tidigare i inlägget. Plus alla andra källor som stöttar det faktum att det är långt ifrån ovanligt att problemet förekommer.

Nästa fråga. Du är inne på din sjätte bil på 11 år. Hur långt hade dessa gått när du bytte in dem? Inget fel att byta bil ofta (förutom det ekonomiska självmordet det betyder,) men det känns inte som om erfarenheten egentligen är så omfattande.

Jovisst absolut, det har till slut kommit fram lite fakta. Men det är fortfarande ingen som helst korrelation mellan antal sålda VAG bilar och felprocent för andra bilmärken.

Mina bilar är mellan 1-4år gamla innan jag säljer dem. Jag kör dem ungefär upp till 7000 mil. Det rapporteras ju här att även nya bilar är "skräp" så det saknar väl då betydelse hur långt bilarna har gått i denna diskussion.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
14 april 2018 · 1 128 Inlägg

Ärligt talat hur orkar ni bry er? Alla dagens bilar är skräp, spelar ingen roll vilket märke. Lycka till att ni kommer se plastraketerna från 2018 som brukisar efter 30 år. lol Ni kan köra era skräpbilar och se skiten packa ihop framför era ögon.

Nöjeskör närproducerat
Muttley
14 april 2018 ·

_Blue_Speed_ skrev:
Ärligt talat hur orkar ni bry er? Alla dagens bilar är skräp, spelar ingen roll vilket märke. Lycka till att ni kommer se plastraketerna från 2018 som brukisar efter 30 år. lol Ni kan köra era skräpbilar och se skiten packa ihop framför era ögon.

Det skulle kunna vara värt att behålla min 2010 fransös i 18 år till för att motbevisa dig.   Men jag kör hellre nytt än gammalt mög. Lovar att rapportera om jag väljer att ha kvar den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang