Bil går dåligt med ac på

MrRunne
28 maj 2018 · 29 Inlägg

Hej

Jag har en volvo 945 ltt från 95 som jag har lite problem med.
Det är nämligen så att jag har bytt kondensor på den och sen fått acn fylld till rätt mängd med gas och acn fungerar jätte bra men grejen är att den går ryckigt när acn är på som om den skulle misstända.
Jag har provat å kört med acn avstängd å då funkar det normalt och så fort jag slår på acn så börjar den gå ryckigt.
Jag har bytt tändstift till volvo orginal så det är inte de och det sitter en bra tändfördelare på med nya tändkablar så det är inte de heller.
Den gick bra innan jag fixade acn.
Bilen är trimmad med bränslechip av okänd sort och en ställbar wastegate och som sagt den går bra när den är avstängd och den gick bra innan acn blev fixad.
Jag tycker även den drar lite väll mycket extra bränsle än vad den borde med acn på så min fundering är om det är så att chipet inte är bra och att det inte klarar av ac jag vet inte kan va ett långskott.
Jag ska prova att sätta tillbaka orginal chipet å se om det blir nån skillnad men om inte det fungerar så skulle lite hjälp vara väldigt tacksammt.

Tack på förhand

Erik

Easterlily
28 maj 2018 · 40 Inlägg

Det konstiga är isåfall att det fungerade bra innan du gjorde förändringen. Det skulle vara om den nya kondensatorn är mer "krävande" än den som satt i tidigare. Köpte du motsvarande original eller var det något annat?
Möjligt att det kan göra skillnad med chippet men är lite tveksamt på att det skulle få bilen att gå sämre.

Skoda Octavia "VRS" (2015)
torsen
28 maj 2018 · 7 255 Inlägg

Ett långskott...……..
Prova med en multimeter om spänningen till tändspolens "+" sjunker när AC:n är påslagen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 maj 2018 · 17 509 Inlägg

När ac:n går så går ju även kompressorn. Kan vara något med den. Dåliga lagerr e. dyl.
Om den dessutom kämpa emot så rejält så drar ju givetvis bilen mer. En teori bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang