Audi 80 1.8s - Första bilen får kärlek och kapade fjädrar

Uppfräschning och stukning av den första bilen jag ägde. Följ mig i okunskap och idioti men önska mig lycka till ändå! Jag tror detta kan bli kul för oss alla :)

iFerz

  • 24 Följare
  • 9 409 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 juni
MickeEng
3 augusti 2018 · 282 Inlägg
#21

Hallå hallå
Går framåt med Audin, tycker det blev fint med det röda på konsolen. Såg på bilderna, att den gula och röda kabeln sitter tillsammans det är därför som du måste stänga av stereon manuellt.
Den röda kabeln ska sitta på tändningslåset. Kolla med en testlampa var du har spänning, när du har nyckeln i tändningslåset på första hacket innan tändningen går på där ska du koppla in den kabeln.
Blir fin bilen din.

iFerz
5 augusti 2018 · 151 Inlägg
#22

spillolja skrev:
Tonade bakljus och blinkes tycker inte Fordons-inspektörerna om , jag ser att det finns lite avklippa ledare, samt en flatstifthona, är den möjligen kopplad till tändningen ?   jag hade en Polo från 1991, där det var en tråd framdraget till tändlåset men det var inte kopplad pga.a fel sorts tändlås-omkopplare, jag lödde några trådar och en fordons-säkringshållare för krertskortsmontage för att lösa det

Så länge ljusen syns igenom och reflexerna syns så ska det vara lugnt. Även om det är så så är det 2år tills nästa besiktning smile

MickeEng skrev:
Hallå hallå
Går framåt med Audin, tycker det blev fint med det röda på konsolen. Såg på bilderna, att den gula och röda kabeln sitter tillsammans det är därför som du måste stänga av stereon manuellt.
Den röda kabeln ska sitta på tändningslåset. Kolla med en testlampa var du har spänning, när du har nyckeln i tändningslåset på första hacket innan tändningen går på där ska du koppla in den kabeln.
Blir fin bilen din.

Tack för de fina orden! smile Vi löste kopplingen genom att tjuva ström från stolsvärmen (som endast går igång vid tändning). Letade febrilt efter en tändningskabel, men samtliga kablar som gick från bilen, med ström i sig, var konstant igång. Enligt en vän som skruvat mycket Audi 100 så var detta p.g.a att originalstereon stängdes av manuellt. Dagens stereos läggs endast i Standby och det var därför vi hade problem.


_________________________________________________________________________________________________________

Uppdateringsdags-ish

Det blev en lång kväll i garaget igår, riktigt kul, vi fick mycket gjort! Tyvärr så bestämde sig min telefon för att inte spara de få bilderna jag tog, och sen dog den så jag har tyvärr inga bilder att ge idag. Kommer jag iväg till garaget något idag (vilket jag hoppas på) så blir det en update med bilder på vad som gjordes!

Oavsett, det verkar som att topplockspackningen har bestämt sig för att ge upp totalt, så det måste inhandlas nytt. Beroende på hur den ekonomiska biten ser ut så kanske det inte blir förens nästa månad. När man kör bilen vanligt så går det utmärkt, men om/när den står på tomgång stillastående så går tempen upp över 90grader, var upp mot 100 när jag märkte det. Kylarvattnet var brunt, så misstanke att den blandar olja och vatten.

Antingen blir det en bildupdate idag, eller så får det bli imorgon! smile

Om det ser dumt ut, men fungerar, så är det inte dumt!
Är rejäl nybörjare inom bilar, men lär mig sakta men säkert. Förvänta dumma frågor från mig!
Kika gärna min projekttråd på min gamla Audi! samt min Subaru Impreza WRX!
spillolja
5 augusti 2018 · 2 065 Inlägg
#23

iFerz skrev:
Oavsett, det verkar som att topplockspackningen har bestämt sig för att ge upp totalt, så det måste inhandlas nytt. Beroende på hur den ekonomiska biten ser ut så kanske det inte blir förens nästa månad. När man kör bilen vanligt så går det utmärkt, men om/när den står på tomgång stillastående så går tempen upp över 90grader, var upp mot 100 när jag märkte det. Kylarvattnet var brunt, så misstanke att den blandar olja och vatten.

Motortempen kan nå över 100C+ när den är på tomgång och fläkten i gång, inget onormalt,  brun kylarvätska kan beror på att blå och röd glykol har blandats, helt i sin ordning, kolla så inte kompet kommer ut i kylarvätskan, man kan hälla på den senaste för vag-bilar som är lilafärgad   tex. lahega 774J
https://www.autoexperten.se/bilvard/kem … n-774j-1l/

dock kan om Blå och tidig version av den röda Glykolen blandats så kan det uppstått en brun sörja, då kan kylsystemet med fördel tappas ur och sköljas

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
iFerz
7 augusti 2018 · 151 Inlägg
#24

Snabb update, blev ingen sväng igår. Visade sig att mitt förråd vid lägenheten blivit rånad så hela morgonen gick åt det och sen på eftermiddagen/kvällen fyllde lillsyrran år. När jag väl kom hem var jag trött, less och genomblöt (vattenkrig stod på hennes önskelista) såå... Idag hoppas jag på en sväng smile

Om det ser dumt ut, men fungerar, så är det inte dumt!
Är rejäl nybörjare inom bilar, men lär mig sakta men säkert. Förvänta dumma frågor från mig!
Kika gärna min projekttråd på min gamla Audi! samt min Subaru Impreza WRX!
iFerz
8 augusti 2018 · 151 Inlägg
#25

Då var det dags för uppdatering!

Här kommer lite bilder då på vad som har gjorts. När nästa uppdatering efter detta kommer vet jag inte, men jag hoppas på att jag får lite gjort på fredag!

Detta började jag med, att lyckas installera stereon. Som nämnt tidigare så var det ju problem med hur vi skulle få tändningsström. Vi löste det genom att tjuva ström från rumpvärmen som går på tändningen, och det fungerar utmärkt! Man kan svagt se kopplingen ovanför stereon.

Även AUX-kabeln sticker igenom, Kenwood har ju någon idé med att AUX-uttaget ska sitta på baksidan så jag gjorde ett litet hål i en "knapp" där jag drog igenom AUX-kabeln. Jag valde att klippa den och dra igenom den innan jag satte ihop allt igen, för att undvika ett stort mellanrum mellan kabel och plastbit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-d5f65a786f68c75c0dd51e62a84999d8.jpg

Jag tog även en däckpenna och fyllde i däcktexten "Kumho" på däcken så att de ser lite fräschare ut. Och för att det är kul att göra big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-2df04d9fbd65d6af8066c05177f6bb9b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-f6f4399b1de9a643b69b7e3d681e8eea.jpg


Jag gav mig även på att gultona framlyktorna och dimljusen. På dimljusen så lämnade jag den lilla vita kanten runt själva lampan, tyckte det såg bättre ut, men lite osäker fortfarande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-1f8c980488becf7dbe84b74c3ed5e044.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-0dfa54803794b5e3edc60fce02637948.jpg

Så såg den slutgiltiga installationen ut av stereon. Jag plastidippade ramen för att passa in med mittkonsolen, lite osäker hur jag än ska göra. Ljudet spelar på bra, för att vara Audi-original högtalare så dunkar det på bra! Det ska ju inte bli en ljudbil, men iallafall låta bra. USB-kabeln från stereon är dragen ut till handsfacket om man skulle vilja använda det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-6a01452d24cb84e680c7a7c87d00f7eb.jpg

Den gamla sketna damasken syns också, men förhoppningsvis har jag en kompis som kan sy en ny.

Slutligen så installerade jag ljudet. Det var ett helvete med gamla lågnivåkablar som låg dåligt till, remote som pajade, men vi fick tillslut till det. Installerade även porrbelysningen för att testa hur det skulle kunna se ut. Det ser rätt så snett ut på bilden, och det är för att det är snett! Det är bara en MDF-skiva i botten med slutsteget fastskruvat. Jag började bygga en mockup av hur jag vill att ljudet ska bli, det blev så skevt men jag fick en idé iallafall.

Tanken är att det ska avskärmas på kanterna med luckor så jag kan komma åt. I mitten ska det byggas upp en låda med basen längst ner och utblåset uppe vid "skidluckan". Allt ska kläs i svart högtalartyg för att passa in i skuffen bättre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-69bc94e656141e14c265b22935237663.jpg
Ni ser även att en kabel hänger, det är en gammal (dåligt dragen) jord-kabel som jag inte fått bort än.


Och det är den uppdateringen jag har!
På fredag blir det nog att försöka få ner bilen på backen. Jag spanar även på att köpa nya fälgar om jag hittar några schyssta till ett överkomligt pris. Dock ligger ju prio på topplockspackningen, men vi får se wink

Ljudbygget hoppas jag kunna fortsätta med sen vid löning, ska försöka låna morsans snickeriutrustning så jag får en riktig såg.

På återseende!

Om det ser dumt ut, men fungerar, så är det inte dumt!
Är rejäl nybörjare inom bilar, men lär mig sakta men säkert. Förvänta dumma frågor från mig!
Kika gärna min projekttråd på min gamla Audi! samt min Subaru Impreza WRX!
spillolja
8 augusti 2018 · 2 065 Inlägg
#26

En ny packning om den nu behöver bytas:
https://www.bildelaronline24.se/audi/80 … categories[]=319&sort_categories[]=318

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
iFerz
8 augusti 2018 · 151 Inlägg
#27

spillolja skrev:
En ny packning om den nu behöver bytas:
https://www.bildelaronline24.se/audi/80 … categories[]=319&sort_categories[]=318

Hej!

Fick en lista av en kompis från mekonomen. Kunde inte skicka länken tydligen men:
Topplocksbultsats 1x457kr
Kilrem (för den behövs bytas) 1x77kr
Cylinderpackning 1x598kr
Oljefilter 1x114kr
Glykol 4L (då jag behövde det) 1x159

Han misstänker att detta är det som behövs bytas! smile

Om det ser dumt ut, men fungerar, så är det inte dumt!
Är rejäl nybörjare inom bilar, men lär mig sakta men säkert. Förvänta dumma frågor från mig!
Kika gärna min projekttråd på min gamla Audi! samt min Subaru Impreza WRX!
spillolja
8 augusti 2018 · 2 065 Inlägg
#28

bara att skicka efter:
https://www.bildelaronline24.se/audi/80 … ocksbultar
https://www.bildelaronline24.se/audi/80 … oljefilter
https://www.bildelaronline24.se/audi/80 … 550/kilrem

Pris en rejäl bit under 1000:-    inkl. frakt

kolla över bromsarna och köp hem det som behöver bytas i närtid

smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
iFerz
8 augusti 2018 · 151 Inlägg
#29

spillolja skrev:
bara att skicka efter:
https://www.bildelaronline24.se/audi/80 … ocksbultar
https://www.bildelaronline24.se/audi/80 … oljefilter
https://www.bildelaronline24.se/audi/80 … 550/kilrem

Pris en rejäl bit under 1000:-    inkl. frakt

kolla över bromsarna och köp hem det som behöver bytas i närtid

smile

Jag kikar på det! Bromsarna mår bra och nyper hårt! smile

Om det ser dumt ut, men fungerar, så är det inte dumt!
Är rejäl nybörjare inom bilar, men lär mig sakta men säkert. Förvänta dumma frågor från mig!
Kika gärna min projekttråd på min gamla Audi! samt min Subaru Impreza WRX!
MickeEng
8 augusti 2018 · 282 Inlägg
#30

Tänkte innan du köper alla grejor till motorn, efter som den går ok när du kör och stiger i temp när du står stilla har du kollat så kylfläkten startar som den ska så inte det är temp givaren till fläkten som krånglar, vanligt fel.
Testa att byta termostat så den inte har hängt sig eller plocka ur den och lägg den i en kastrull på spisen och med en termometer kolla så den öppnar som den ska.
Det bruna i kylaren kan ju vara rost, kolla i expansionskärlet så det inte bubblar eller luktar avgaser.
Kolla oljan så den ser ok ut brukar bli ett vitt skum om den blandas med kylarvatten.
Kanske komptesta motorn också.

Renjaegarn Den som ingen turbo har får åka utan bar
9 augusti 2018 · 843 Inlägg
#31

Håller med MickeEng..

Känn på kylarslangarna nä bilen börjat få värme, är ena fortfarande kall och den andra varm så är det troligtvis luft i systemet eller termostaten som strular.

Kolla oljan och kolla expansionskärlet innan du river smile

Administratör för JDM Life Sweden
iFerz
13 augusti 2018 · 151 Inlägg
#32

MickeEng skrev:
Tänkte innan du köper alla grejor till motorn, efter som den går ok när du kör och stiger i temp när du står stilla har du kollat så kylfläkten startar som den ska så inte det är temp givaren till fläkten som krånglar, vanligt fel.
Testa att byta termostat så den inte har hängt sig eller plocka ur den och lägg den i en kastrull på spisen och med en termometer kolla så den öppnar som den ska.
Det bruna i kylaren kan ju vara rost, kolla i expansionskärlet så det inte bubblar eller luktar avgaser.
Kolla oljan så den ser ok ut brukar bli ett vitt skum om den blandas med kylarvatten.
Kanske komptesta motorn också.

Renjaegarn skrev:
Håller med MickeEng..

Känn på kylarslangarna nä bilen börjat få värme, är ena fortfarande kall och den andra varm så är det troligtvis luft i systemet eller termostaten som strular.

Kolla oljan och kolla expansionskärlet innan du river smile

Hej!
Fläkten går när den står stilla, i perioder om det är relevant, men den sänker inte temperaturen.
Oljan glömde jag nämna förut, oljan ser bra ut, inget vitt skum där.

Jag ska testa termostat-tipset du gav!
Hur genomför jag ett komptest enklast? smile

--Snabb update utan bilder--
Fick tag på 2 10" och ett slutsteg igår, allting spelar och jag fick det för en femhunka så var så svårt att passa på det.
----------------------------------------------

Om det ser dumt ut, men fungerar, så är det inte dumt!
Är rejäl nybörjare inom bilar, men lär mig sakta men säkert. Förvänta dumma frågor från mig!
Kika gärna min projekttråd på min gamla Audi! samt min Subaru Impreza WRX!
iFerz
27 augusti 2018 · 151 Inlägg
#33

Delar är nu beställda för Audin! Körde på bildelaronline24, så får se kvalitén när det landar.

Förhoppningsvis kommer delarna till veckan så kan jag köra igång med lite skruvning i helgen! smile

Om det ser dumt ut, men fungerar, så är det inte dumt!
Är rejäl nybörjare inom bilar, men lär mig sakta men säkert. Förvänta dumma frågor från mig!
Kika gärna min projekttråd på min gamla Audi! samt min Subaru Impreza WRX!
spillolja
27 augusti 2018 · 2 065 Inlägg
#34

Om nu toppes tas av och man är överambitiös så kollar man upp skicket på ventilstyrningarna och byter dessa vid behov och slipar ventilerna

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Cuefa Kungen av dagspendlande.
27 augusti 2018 · 1 443 Inlägg
#35

Dessa vagnar kan ju nå 120 grader utan att koka eftersom kylarsystemet är trycksatt. Ibland kan det vara så enkelt som att locket till expansionskärlet öppnar sin övertrycksventil för tidigt. Då byggs inte rätt tryck i kylsystemet och kokpunkten sänkt. Ryker bilen vitt?
Jag tycker du är lite snabb på att riva motorn men det är helt upp till dig smile
Kul tråd, följer!

Autopilot: På.
iFerz
30 augusti 2018 · 151 Inlägg
#36

spillolja skrev:
Om nu toppes tas av och man är överambitiös så kollar man upp skicket på ventilstyrningarna och byter dessa vid behov och slipar ventilerna

Jag kikar detta om/när toppen byts! smile

Cuefa skrev:
Dessa vagnar kan ju nå 120 grader utan att koka eftersom kylarsystemet är trycksatt. Ibland kan det vara så enkelt som att locket till expansionskärlet öppnar sin övertrycksventil för tidigt. Då byggs inte rätt tryck i kylsystemet och kokpunkten sänkt. Ryker bilen vitt?
Jag tycker du är lite snabb på att riva motorn men det är helt upp till dig smile
Kul tråd, följer!

Det visste jag inte, bilen ryker vitt ja, inte konstant dock men det har märkts vid t.ex. tomgång. Hur justerar jag så att övertrycksventilen inte öppnas för tidigt?

Tack för följningen, uppskattas! smile

Om det ser dumt ut, men fungerar, så är det inte dumt!
Är rejäl nybörjare inom bilar, men lär mig sakta men säkert. Förvänta dumma frågor från mig!
Kika gärna min projekttråd på min gamla Audi! samt min Subaru Impreza WRX!
spillolja
30 augusti 2018 · 2 065 Inlägg
#37

Kolla upp kylarlocket innan toppen tas bort, toppen bör kollas så den inte har blivit skevt, om det blivit skevt så måste det planas

Lock kylare:
https://autopartsmarket.eu/?action=cata … w&data[id_make]=1&data[id_model]=31&data[id_model_detail]=1115&data[id_part]=10212&data[sort]=&data[name_group]=

Ventilstyrning:
https://autopartsmarket.eu/?action=cata … w&data[id_make]=1&data[id_model]=31&data[id_model_detail]=1115&data[id_part]=10477&data[sort]=&data[name_group]=

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
iFerz
30 augusti 2018 · 151 Inlägg
#38

spillolja skrev:
Kolla upp kylarlocket innan toppen tas bort, toppen bör kollas så den inte har blivit skevt, om det blivit skevt så måste det planas

Lock kylare:
https://autopartsmarket.eu/?action=cata … w&data[id_make]=1&data[id_model]=31&data[id_model_detail]=1115&data[id_part]=10212&data[sort]=&data[name_group]=

Ventilstyrning:
https://autopartsmarket.eu/?action=cata … w&data[id_make]=1&data[id_model]=31&data[id_model_detail]=1115&data[id_part]=10477&data[sort]=&data[name_group]=

Tackar! smile

Om det ser dumt ut, men fungerar, så är det inte dumt!
Är rejäl nybörjare inom bilar, men lär mig sakta men säkert. Förvänta dumma frågor från mig!
Kika gärna min projekttråd på min gamla Audi! samt min Subaru Impreza WRX!
Cuefa Kungen av dagspendlande.
30 augusti 2018 · 1 443 Inlägg
#39

Precis, locket byts ut, det går inte att justera. Men enligt länk är det ju också rätt billigt smile

Hur varm har motorn gått? Har den kokat ordentligt?
Min gamla Granada gick upp i kok ett antal ggr utan att topparna slog sig, något som verkar vara unikt för en gammal 2.8 :-O

Autopilot: På.
iFerz
30 augusti 2018 · 151 Inlägg
#40

Cuefa skrev:
Precis, locket byts ut, det går inte att justera. Men enligt länk är det ju också rätt billigt smile

Hur varm har motorn gått? Har den kokat ordentligt?
Min gamla Granada gick upp i kok ett antal ggr utan att topparna slog sig, något som verkar vara unikt för en gammal 2.8 :-O

Alright!

Som varmast (i min ägo) så var det ca 100grader, det var när vi märkte av problemet också. Då det endast var vatten i kylarsystemet då har det mest troligt kokat, men vet inte säkert. Så fort jag såg att den låg vid 100/strax under 100 så stängde jag av bilen. smile

Om det ser dumt ut, men fungerar, så är det inte dumt!
Är rejäl nybörjare inom bilar, men lär mig sakta men säkert. Förvänta dumma frågor från mig!
Kika gärna min projekttråd på min gamla Audi! samt min Subaru Impreza WRX!
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang