Saab 900 1997 2.0

Stahre87
10 november 2018 · 346 Inlägg

Tjena. Har fått förmånen att köpa en 900 helt rostfri med 10k mil och en o samma ägare sedan ny. Min fråga är om denna modell har kedja, och om det isf är någon särskild intervall på byte eller om det är "i nödvändiga fall" man byter?

odfalk
10 november 2018 · 5 Inlägg

Denna modell har kedja.

Snurriis
10 november 2018 · 761 Inlägg

Inget byte på denna kedja, bilen hinner rosta/dö bort innan kedja behövs bytas :-)

Stahre87
10 november 2018 · 346 Inlägg

Möjligt. Men denna är helt rostfri, behandlad, gått 9890km i Norrland med samma gubbe sedan ny. Den är fan i nyskick vågar jag påstå.

Snurriis
10 november 2018 · 761 Inlägg

Bara att slå till! Billiga å äga å köra, skottsäker motor (tronic 5 motor)

Viktigt bara med relativt täta oljebyten så inte kedjesträckaren börjar slacka då kommer kedjan behövas bytas innan men annars så behövs det ej.

Stahre87
10 november 2018 · 346 Inlägg

Den är servad årligen enligt servicebok. Och med dom få milen lär ju inte det va särskilt många mil mellan bytena

Stahre87
10 november 2018 · 346 Inlägg

För 5000kr känns det som ett bra köp

Snurriis
10 november 2018 · 761 Inlägg

Service intervall är väl 1k 1,5k mil men skulle köra max 1k mil olja å filter å typ 500mil bara olja byte då bilen ej rullat så långt pga packningar m.m ej ska gå sönder i förtid
Inget å tjafsa om det priset! Bara å slå till!!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 november 2018 · 17 483 Inlägg

Drömpris. Slå till och kör bilen som sommarbil. Köp en bränslepump redan nu. Den lär ge upp någon gång.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Stahre87
11 november 2018 · 346 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Drömpris. Slå till och kör bilen som sommarbil. Köp en bränslepump redan nu. Den lär ge upp någon gång.

Sitter under bakre stolar i en lucka?
Hade en 9-5 som soppapumpen dog på, den satt så.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 november 2018 · 17 483 Inlägg

Stahre87 skrev:

Hybrid_ skrev:
Drömpris. Slå till och kör bilen som sommarbil. Köp en bränslepump redan nu. Den lär ge upp någon gång.

Sitter under bakre stolar i en lucka?
Hade en 9-5 som soppapumpen dog på, den satt så.

Japp. Under baksätet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mangisen
11 november 2018 · 1 034 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Stahre87 skrev:

Hybrid_ skrev:
Drömpris. Slå till och kör bilen som sommarbil. Köp en bränslepump redan nu. Den lär ge upp någon gång.

Sitter under bakre stolar i en lucka?
Hade en 9-5 som soppapumpen dog på, den satt så.

Japp. Under baksätet.

På en Saab 900 så finns ingen lucka under baksätet, utan man får plocka ner tanken för att byta pumpen, alternativt klippa upp plåten under baksätet för att komma åt.
wink

Senast redigerat av Mangisen (11 november 2018)

Stahre87
11 november 2018 · 346 Inlägg

Då får vi hoppas den håller en stund till

Mangisen
11 november 2018 · 1 034 Inlägg

Stahre87 skrev:
Då får vi hoppas den håller en stund till

Skulle den gå sönder är det inget större arbete att byta den, går sönder på alla bilar förr eller senare
Är det en vanlig 2.0 130hk sugmotor du har i den?

Stahre87
11 november 2018 · 346 Inlägg

Mangisen skrev:

Stahre87 skrev:
Då får vi hoppas den håller en stund till

Skulle den gå sönder är det inget större arbete att byta den, går sönder på alla bilar förr eller senare
Är det en vanlig 2.0 130hk sugmotor du har i den?

Japp en sugis (tyvärr)

Mangisen
11 november 2018 · 1 034 Inlägg

Stahre87 skrev:

Mangisen skrev:

Stahre87 skrev:
Då får vi hoppas den håller en stund till

Skulle den gå sönder är det inget större arbete att byta den, går sönder på alla bilar förr eller senare
Är det en vanlig 2.0 130hk sugmotor du har i den?

Japp en sugis (tyvärr)

Kanonbra pris och hållbar motor!
smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 november 2018 · 17 483 Inlägg

Jag körde upp en öppning med en vinkelslip... Inget som rekommenderas kanske men jag flög inte i luften, den gången.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Stahre87
11 november 2018 · 346 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag körde upp en öppning med en vinkelslip... Inget som rekommenderas kanske men jag flög inte i luften, den gången.

Hur fan visste du att luckan kom precis över pumpen, eller tog du upp ett sjujäkla hål?

Mangisen
11 november 2018 · 1 034 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag körde upp en öppning med en vinkelslip... Inget som rekommenderas kanske men jag flög inte i luften, den gången.

Haha varför gör man det?? yikes
Tanken plockas ner genom att skruva av tankbanden (4 bultar) och sedan några slangklämmor som ska lossas, man får vara lite försiktig om man har mycket bensin i tanken, kan bli lite spill wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 november 2018 · 17 483 Inlägg

Stahre87 skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag körde upp en öppning med en vinkelslip... Inget som rekommenderas kanske men jag flög inte i luften, den gången.

Hur fan visste du att luckan kom precis över pumpen, eller tog du upp ett sjujäkla hål?

En kompis visa ungefär var den skulle vara sen tog jag upp ett mindre hål och sedan fick det bli större. Inget jag skulle göra om i dagens läge kanske.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang