"Sudden" - Volvo 765 GLE Turbo Diesel - 87

Berättelsen om en silvergrå-metallic 765:a jag velat ha sen jag var 15 (och som slutligen blev min). Börjar med renovering, men övergår sedan till förfining och montering av diverse extrautrustning.
  • 125 Följare
  • 169 235 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 september 2021
Loveless
17 september 2020 · 532 Inlägg

Fortsättning med rutramen

Då var jag tillbaka här! big_smile (om nu någon saknat mig)

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-90cda1e20f6d09aa541d82229705bb44.jpg
Fortsätter där jag slutade, nämligen med vindruteramen. För att svetsa den övre delen i nederkant använde vi oss av en punktsvets, som Suddens tidigare ägare, Magnus hade med sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-73ffec214a34090108f912a09de697c1.jpg
Resultatet blev väldigt bra. Men eftersom svetsen behövde kontakt på båda sidor kunde vi inte punkta där clips-hållarna till den invändiga listen satt. Därav avståndsskillnaden mellan punkterna som syns på några ställen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-54e27bdea5170032cb3d81ed08dbc641.jpg
Vilken trevlig svets! Och det är skönt att inte behöva slipa ner svetsfogarna när man punktar på det här sättet! Dock måste det vara rent från färg på båda sidor, annars blir det ingen kontakt.

Över till taket

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-08e3d8729cb30f3dbef27e78bcc3516a.jpg
För att kunna ta itu med taket och även för att göra slipningen runt rutramen enklare köpte jag in lite nya luftverktyg för detta ändamål. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cca525234a37dcb1c6eee64f4f1b4cbe.jpg
Eftersom vi ändå gjorde vindruteramen kändes det fel att lämna de två rostskadorna framför takluckan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-98dfec77bf8c5f03dcb52f10f91e7b11.jpg
Kapade ut den dåliga plåten med hjälp av den tryckluftsdrivna kapmaskinen (eller getingen som jag kallar den). Eftersom skivan är mindre är det enklare att komma åt och kapa just där man vill utan att riskera att stöta emot något annat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-66fbecd7ed00420d4fe9be0a31a75a24.jpg
Sedan blev det slipning med den nyinköpta tryckluftsdrivna vinkelslipen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-65d0d3d1fa308f53fa90edebd7bda186.jpg
En pappbit togs fram för att passa hålet och därefter klipptes en plåtbit ut efter den. Med hjälp av en magnet satte jag den på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-06e052176c8fbd76d814650f94d7cd43.jpg
Punktning påbörjad. Det gäller att inte ha för bråttom, utan man får ta långa pauser så att inte plåten böjer sig av värmen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-17074a656fa3b506d5aa2895dbadab2d.jpg
Svetsning klar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-48ad88c256d5cb3d284f910a3ba588cc.jpg
Slipning påbörjad.

Det var allt för idag! Känns kul att ha kommit igång med att uppdatera tråden igen. Det har hänt väldigt mycket sedan sist. Bland annat besiktning som jag ju skrev en spoiler om. Men även en annan trevlig sak som ni kommer att få se. roll

Senast redigerat av Loveless (17 september 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
17 september 2020 · 532 Inlägg

Lucif3r skrev:
Rost, rost rost.... Hade nog gått snabbare att kapa längst backen och bytt allt tongue

Ser förresten att du tagit bort dropplisten vid A-stolpen. Hur sitter den fast? Är det bara med popnitarna i dörrkarmen eller?

Hehe det ligger något i det. wink

Ja, precis! Den sitter med fyra popnitar. Bara att borra ur dem så lossar den. Jag tog bort den eftersom risken kändes stor att man annars skulle komma åt den med vinkelslipen!

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
17 september 2020 · 532 Inlägg

Cuefa skrev:
Så galet mycket rostjobb! Men så galet bra slutresultat! big_smile

Ja, det var allt mer än man kunde tro när jag började. Tack så mycket! big_smile

Mew skrev:
Ser bra ut, som vanligt. Smart med magneten där, det tipset snor jag och lägger på minnet ifall det skulle behövas någon gång i framtiden. smile Välkommen tillbaka! big_smile

Jo, magneter är bra till mycket. Tackar! Ser att du fått gjort en hel del med dina projekt också. Ska kolla dem. wink

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
24 september 2020 · 532 Inlägg

Fortsättning med taket!

Ytterligare en rostskada i anslutning till takluckan behövde åtgärdas!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2681ce59a6c15e49ce15e201e9ce38b5.jpg
Började med att markera och kapa ur den dåliga plåten. Det visade sig att plåten var genomrostad. Plåten under hade även den börjat rosta. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ad6eec3d715d0a5f8f4e21eb8a83c419.jpg
Slipning påbörjad. Sedan tog jag fram en mallbit. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-696bca5eda8a56e4f956700a8db751ec.jpg
Efter ytterligare slipning klippte jag till en plåtbit. Precis som förra gången tog jag hjälp av en magnet när jag punktade fast plåten. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0026b4e81f4d2077d5369e82381edde2.jpg
Fyllde i med fler och fler svetspunkter. Tog långa pauser för att undvika att taket formar sig efter värmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c806f554eb6c9a88f229be16e544ed43.jpg
Då var svetsningen klar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c9150fe0b10c6fa1695b0c7b64c8da8e.jpg
Grovslipning påbörjad. tongue

Senast redigerat av Loveless (24 september 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
24 september 2020 · 532 Inlägg

Spoiler nr.2 big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1b71a937f8b835ed93d8121098b4521c.jpg
Sudden har fått en USA-front! yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9bfdb0d5db015b09c725c8b338c5e639.jpg
Sudden bredvid min förstabil, en 740 TIC -86 som var påväg till USA, men som användes som testbil av Volvo i Göteborg under tre år tills en anställd köpte ut den. Jag är fjärde ägaren, min pappa tredje, den anställde på Volvo den andra och Volvo Personvagnar den första. Den hade allt utan USA-fronten när vi köpte den. Till och med USA-kofångare. Även B230FT redan 86 (den kom på 87:orna i Sverige) och en del annat. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f0c1b0797563a40de8509c632776a03e.jpg
Mer info kommer i senare uppdateringar. Men kände att jag ville visa er detta redan nu. roll

Senast redigerat av Loveless (24 september 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
25 september 2020 · 532 Inlägg

Cuefa skrev:
Snyggt värre!

Hade rosten under det där hålet vid takluckan spridit sig i sidled eller var det begränsat till just under där det var dåligt?

Det var främst under där jag kapat. Men för säkerhets skull sprutade jag in ordentligt med hålrumsvax när jag var klar. smile

turbonova skrev:
Lätt den snyggaste fronten man kan ha på en 700-serie,
Finns det nån tråd på Ticen?
😊😊

Instämmer! roll
Inte än. Men vem vet, kanske kommer det en framöver. Kommer behöva åtgärda lite saker på den inför nästa besiktning.

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
25 september 2020 · 532 Inlägg

Slipning med de nya luftverktygen!

Efter att ha gjort en första grovslipning med vanlig eldriven vinkelslip var det dags att ta fram de nya luftverktygen jag köpt! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-adf1c975bae1c4e8b872d67a40ac14ba.jpg
Den här tryckluftsdrivna slipen som är av en enklare modell från Biltema visade sig vara riktigt effektiv! Till den fanns sandpapper 40, 80 och 120. Började med 40 och gick sedan upp till 120. smile

På nolltid gjorde den här slipen ett arbete som annars skulle ta åtskilliga timmar att göra för hand.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6a41bc1c1d08141fca129c0d82b57104.jpg
Det blev (tycker jag) verkligen ett fint resultat redan nu, även om det givetvis blir flera vändor med spackling och slipning med ännu finare sandpapper för hand. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5dbe19e924a39a257228d1477c2a31f7.jpg
I hörnen återstod lite svetsning. ^^

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d4a2df90b5695b58db91d544dbc4c363.jpg
Sedan tog jag fram den tryckluftsdrivna vinkelfilen från Jula. Tänk er en dremel fast som går flera gånger snabbare och är mycket mindre och smidigare. Där har man fördelen med tryckluftsdrivna verktyg. big_smile I sådana här hörn kommer man inte åt med en vanlig vinkelslip och en dremel tar oändligt mycket längre tid.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d3e1888e52cf57315628bc5135b7282a.jpg
Gjorde samma sak i andra hörnet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bdf2f8ce4ce832937044b4f9f04e7b19.jpg
Sådär! Fortsatte sedan med att slipa med Biltema-verktyget. Bland annat vid lagningarna jag gjort uppe på själva taket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-62f05f51869d4663f828b38b7e337f36.jpg
En första grovslipning var nu genomförd. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b77c0de6a49b183b569199127f4159fd.jpg
Minns ni skadan på rutramen från donatorbilen? Planen var hela tiden att åtgärda den. Nu var det dags för det, så jag tog fram den tryckluftsdrivna "getingen" från Jula som jag haft sedan innan och monterade en kapskiva.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-20394070a51ab384752fcf25a814ed17.jpg
Den dåliga plåten kapades ur. Sedan slipade jag under den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c3661d3382cbddcc8158facd95121f5a.jpg
I vanlig ordning togs en mallbit fram. Sedan klipptes en plåtbit till som bockades efter mallbiten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d58fb5282ae37dc1e9943a33e4815e78.jpg
Punktsvetsning in progress! cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c374704655591b0a5c5db5d46ec2991f.jpg
Efter flera pauser för att undvika värmespridning var svetsningen klar. Gjorde en första slipning med vinkelslipen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7f50b1a4f4eeb6de4d2c0570c93b2c38.jpg
Sedan slipning med det nya verktyget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7b1af7416ed0dd1fb993e3ae96cf517a.jpg
Sådär! En del spackling behövs men blev trots allt relativt nöjd med lagningen. smile

Det var allt för idag!

Senast redigerat av Loveless (25 september 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
14 oktober 2020 · 532 Inlägg

Hammarslag, slipning och blästring

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8a07eb48a1c3c2d87673612f13dfdb5b.jpg
Eftersom plåten rest sig på några ställen p.g.a. värmen vid svetsning behövde dessa bankas ner med en kulhammare. Sedan spackla så att man får till en jämn yta. Började markera de ställen där detta behövde göras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f160210e85a76f3b4ecce207e6166bbb.jpg
Sedan var det bara att börja knacka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fa7a4210857bba72adf8215f1b70ee1d.jpg
Då var en första vända med hammaren klar. Över till slipning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a091c94af6f5d80ded44eed41260fef2.jpg
Med slipning kommer mycket damm. Körde en vända med dammsugaren innan jag fortsatte slipa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a8fead97ce6c2dc56b378e903e834f2b.jpg
Slipade på sidorna av rutramen d.v.s. vid A-stolparna. Här var plåten inte genomrostad, så vi valde att inte byta ut den. Dock fanns en del rostkratrar, främst på vänster sida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-105eea220c1fa55117f4a505afddb6af.jpg
Högersidan var i betydligt bättre skick än vänstersidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f995ff60d274e5ed95a93618c1a5107f.jpg
För att få bort all rost från kratrarna valde jag blästring som metod.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-071dbd362613c1ce1454118b1e4ec5ce.jpg
Det är effektivt med blästring, men usch vad mycket sand som hamnar överallt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-db81d95aa9ae6ad885a0c6e163090ee7.jpg
Sådär! Då var det äntligen färdigblästrat.

Senast redigerat av Loveless (14 oktober 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
28 oktober 2020 · 532 Inlägg

Slipning och målning

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3cfeffc12162bd51fc74454f25b66426.jpg
Nästa steg blev att börja slipa för hand och sedan grundmåla. Tryckluftsslipen jag köpt hade inte finare än 120-papper.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4469f6eb8d892109540e0911c8cd7e8d.jpg
Men i nederkant kommer plåten vara täckt av såväl ruta som torpedplåt, så där lade jag inte allt för mycket tid åt att slipa och spackla. Grundfärg lades på och sedan Suddens färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bd18450f5eb8537a8bcdc3ce262a2a67.jpg
Slutligen lades klarlack på. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ae6a347f2faca4edbe551e15428efaf8.jpg
Efter att den nedre delen torkat var det dags att slipa ovandelen av vindruteramen tillsammans med främre delen av taket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-15941b1b25c1091bbb977ad9d7a21b77.jpg
I förra inlägget nämnde jag att jag "bankat" ner plåten med en kulhammare på de ställen där plåten rest sig vid svetsningen. Dessa skulle behöva spacklas upp. Men för att se tydligt var ojämnheterna fanns lade jag först på lite grundfärg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-962ef8110c40acf7fd70a2ad9d574674.jpg
Nedtill, d.v.s. under rutramen hade jag även lagt på karosserikitt i skarven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-eba47f6e26125899440ae479582b1b68.jpg
Det var allt för idag!

Senast redigerat av Loveless (28 oktober 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
29 oktober 2020 · 532 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Snyggt jobbat smile

Tack! smile

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
29 oktober 2020 · 532 Inlägg

Spackling, slipning, målning...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-16e834a8bca364e0aaa319f754934c59.jpg
Nästa steg var slipa lite och sedan fylla i ojämnheterna med finspackel. Är verkligen ingen expert på det här med spackling, men jag gjorde så gott jag kunde! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0ae6bb23c3bfcb9727d655ea923eb98a.jpg
När spacklet torkat blev det mer slipning och sedan mer grundfärg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3a673cf0c51da643fd0ee273121af848.jpg
Och efter det ytterligare en vända med spackling.

Fortsättning följer...

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
12 november 2020 · 532 Inlägg

Slipning, spackling, grund och lack smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c2ca2f9bf13e2659ef5eb2494a33e7fe.jpg
Nu följde ännu en vända med sandpapper.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-27d2f3aefc357fc07c67b3309e872400.jpg
Sedan på med lite grundfärg. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1dbf7df1d929867c9183c1695f3767c7.jpg
Efter det ännu en omgång spackling...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-110add328b9add37eb39d909ee9466d8.jpg
...samt slipning och grundmålning igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-def671f0e26247ed0e0d67863f0e8e39.jpg
För att bara komma fram till att ytterligare spackling behövdes...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-de551aebbeb558d36927fc7d358d2263.jpg
...vilket även krävde än mer slipning. Men efter det fick det räcka! Körde en sista gång med grundfärg...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b7e9533d9f30465eef4714c4ab84bcd8.jpg
...innan jag lade på Suddens färg och klarlack. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-969f0b651f142a028eb04a4ef9752f76.jpg
Som ni vet är spackling, slipning och lack verkligen inte min starka sida, men jag blev ändå hyfsat nöjd med resultatet, även om det är långt ifrån vad en riktig lackerare skulle kunna prestera. Nu har Sudden i alla fall en fräsch rutram, vilket möjliggör montering av en vindruta. Och det gör jag i nästa update! smile

Senast redigerat av Loveless (12 november 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
17 november 2020 · 532 Inlägg

Lucif3r skrev:
Jag tror problemet för många(mig själv inkluderat!) med spackling, slipning, spackling, slipning, lack, gör om gör rätt ... är att det tar sån fruktansvärt lång tid och är så fruktansvärt enformigt och tråkigt big_smile

Jo, det ligger något i det. smile Men sedan har man inte samma verktyg och erfarenhet av spackling och sånt som en som jobbar med det har.

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
17 november 2020 · 532 Inlägg

Montering av vindruta, torkarmotor, torpedplåt mm! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-702667f171b4cfc0ef5fb3fcd60eefe0.jpg
Nu var det dags att montera den "nya" rutan som jag köpt på skroten. Men först testade jag så att den passade. Vi hade ju trots allt bytt ut stora delar av vindruteramen. Men passformen var rätt, så jag tog bort rutan igen och rullade ut butyltejp. tongue Monterade även clipsen till torpedplåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f9c0a2d92ec09202324591ec985392ae.jpg
En hel rulle butyltejp som räcker till mer än bara vindrutan kostade 134 kr på Mekonomen. Vindrutan kostade 250 kr på skroten. Totalt hamnade alltså själva rutinstallationen på strax under 400 kr + lite jobb. Förmånligt tycker jag, speciellt då Sudden saknade glasförsäkring när jag köpte honom. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4437b848dbdd84b8b23e252c50d70a6a.jpg
Volvo gillar att använda butyltejp till lite allt möjligt. Bytte ut butyltejpen som håller fast gallret före luftintaget till klimatanläggningen. Monterade även den svarta "plasttratten" som hindrar vatten från att komma in i klimatanläggningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0d3e7c7c3cff1fb04073bb7b6169fa68.jpg
Sedan monterades täckkåpan och även torkarmotorn. Rutan kommer förresten från en rödmetallic 944 av 1994-års modell.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fcc05bbf01ec6d6dab2cfd70dc154fb1.jpg
Även gallret på torpedplåten (som ofta ramlar loss) fästes med ny butyltejp när torpedplåten ändå var demonterad. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6d8d6f113f2c43303e3cb66def3de800.jpg
Torpedplåten och gummitätningarna till torkarna monterade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e5c682ecbf18e9dd821b579b1ff8dcd6.jpg
Slutligen monterades även motorhuven samt torkarna med nya blad. roll

Senast redigerat av Loveless (17 november 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
26 november 2020 · 532 Inlägg

Montering av brädan

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f1507d39d359fae190adc5e8bce78578.jpg
Plockade fram och började göra rent brädan för montering. Den har visserligen lite sprickor, men då det är en 760-bräda (som till skillnad från på 740 har en kromlist och är färganpassad i blått även upptill) valde jag att behålla den. Lär aldrig få tag i en sprickfri sådan till ett vettigt pris ändå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-88f685748e674829643d2ab03cb52537.jpg
Montering av skumgummidistanserna mellan bräda och vindruteram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-29a681a914435ad080fb45884555107b.jpg
Brädan på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1e0bdc1b1aa5a388cb8f43503c2c91ab.jpg
Montering av kablaget under brädan är nog det jobbigaste.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e56c9fed9f78d59baedb57b5989a86dc.jpg
Blinkers och torkarspakar samt en del knappar och paneler monterade.

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
1 december 2020 · 532 Inlägg

Montering av de sista detaljerna inför bess

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b7cbcaa9cdf029d457f32ac0dad256c2.jpg
Monterade ihop det sista detaljerna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0678a2f235000f3df61b1fce24ccbee1.jpg
De nya framstolarna som jag köpt under projektets gång innebar ett stort lyft tycker jag!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7b7878bb9612d367068169641a56b541.jpg
Montering av dörridor mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-703317f8931eefb64a7646ccdf74c6eb.jpg
Elhissen höger bak behövde bytas då plasten spruckit. Som tur var hade jag en extra hemma.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-55e408fbb47d1466675738ddbbd55a9e.jpg
Tvätt inför besiktningen.

Besiktning
Har redan skrivit om hur det gick på bilprovningen i sommarspoilern, så jag kommer inte upprepa det nu. Men Sudden blev i alla fall godkänd efter att jag gjort en efterkontroll och åtgärdat några enklare fel. För er som inte läst det inlägget finns det här:

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 3#p4605063


https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-16589156f6da7ea6b5dba5245d3bc5ab.jpg
Det var allt för nu. Nästa gång tänkte jag berätta om USA-fronten, som jag också gjort en spoiler om:

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 9#p4610609

Senast redigerat av Loveless (1 december 2020)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
1 december 2020 · 532 Inlägg

Glömde nämna att Sudden nu har 780 fälgar, vilket syns på sista bilden ^^ smile

Till skillnad från vanliga 10-ekrade 760 ”Sirius”-fälgar Har 780 fälgarna 15 ekrar. Vad tycker ni, passar de på Sudden? Jag kom över den här uppsättningen med navkapslar och däck för 1000 kr.

Senast redigerat av Loveless (1 december 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
3 december 2020 · 532 Inlägg

Beställning och montering av USA-fronten
+ Ekonomisk kalkyl baserad på en jämförelse av priser! smile

Suget efter en USA-front hade blivit ganska stort efter att Sudden nu var besiktad. Som jag såg det skulle det se väldigt bra ut på Sudden, som dels hade sin silvriga färg, men även så mycket krom i övrigt.

Men priserna hade sannerligen gått upp! När jag köpte min USA-front till min 744 TIC -86 under ett besök i Kalifornien 2012 hade jag bara gett 1650 kr för en komplett front med helt nya Sealed Beams och helt nya positionslyktor. Då hade jag inte ens varit på en skrot, utan på en mindre bildelsbutik p.g.a. brist på tid. På en skrot hade sannolikt priset varit hälften eller lägre.

Nåja, priserna går upp i takt med att efterfrågan ökar. Ett par tusen får man allt ge för en front till 700-serien idag. Men några 8000 kr som folk ofta begär här hemma i Sverige tänkte jag inte ge! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2cb4f86beade189171a4a96f9ee3bc68.jpg
Istället började jag titta på Ebay och fann då en front som kanske skulle kunna funka. Den var inte komplett, men hade alla de delar som inte nytillverkas. Priset var satt till ca 2200 kr. Dock skulle frakt och även tull tillkomma... Men jag valde ändå att slå till! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2898f8bd05474e19271d881011c3c866.jpg
Säljaren hade funnits på Ebay länge och han hade lagt ut många bilder. Som han såg det var blinkersglasen i väldigt dåligt skick och ingick mest som en extra "bonus". Men plattorna, lykthållarna, sargerna o.s.v fanns. Även 2 av de totalt 4 lamphållarna för blinkers och positionsljus följde med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-194b10c664eeccbc1bd5e730477ab4e8.jpg
Det som skulle behöva köpas nytt var parkeringslyktorna (positionsljusen) och blikerslyktorna (om jag inte ville köra med de som följde med). Även två lamphållare och reflektorer (som inte ingick). Samt att de båda clipsen för att hålla sargerna på plats saknades (men dessa är samma som håller grillen på 700-serien 82-89 och sådana fanns i mängder hemma).  Reflektorer hade jag redan hemma, de är samma till USA-fronten till 200-serien och till många andra bilar. Reflektorerna till halvljuset hade ändå behövt bytas från Sealed Beams till H4-insatser om reflektorer hade ingått.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-268c70d0697948e83b1faa7d404b002c.jpg
Totalt hamnade det alltså på 5416 kr allt som allt. Då var ändå mycket delar helt nya! Genom en snabb jämförelse visade det sig (rätta mig om jag har fel) att ingen annan leverantör kunde matcha VP Autoparts för stunden. Det blev därför dem jag beställde av. Om jag låtit bli att köpa nya blinkerslyktor hade kalkylen hamnat på 4726 kr.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-667ca2205fbe5fc73eac12ebcb9ef3b2.jpg
Paketet från USA dök upp några veckor senare! smile Paketet från VP hade redan kommit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-149510c4ceb66a68470a0c2a6e38f2ef.jpg
Öppnade paketen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-55cc6f9d999d06d7b64f499e07ce6a23.jpg
De medföljande blinkerslyktorna var inte riktigt så dåliga som jag hade trott. Det som på säljarens bilder sett ut som stora sprickor tejpade med genomskinlig pakettejp var i själva verket bara att de var inlindade i flera lager plastfolie. Men nu hade jag ändå köpt nya så dessa får vara reserv. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6e53601e62630202a70932c0bcae30f6.jpg
Sargerna till fronten var datumstämplade 1984. Troligen har de suttit på en sen 84:a eller en 85:a.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6498eaa98c7dc7b387c37738e6009cb1.jpg
Demonterade den gamla fronten. Passade på att göra rent ordentligt och sprutade därefter lite rostskyddsmassa under strålkastarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7901876ea00d290eb520deefab3cd143.jpg
Stöldmärkning med svets. cool Det ska inte löna sig för någon elaking att ta den här fronten från Sudden! mad

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ce01fbc98dd88c7e5712f9b706350787.jpg
Färg på. Montering påbörjad! Gillens hållare fick flyttas över från de gamla lyktorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9df2e1c772753e2ef0e5e04328c46347.jpg
Det tar längre tid än man tror att montera en front. Man vill ju få det så bra som möjligt när man lägger ut så mycket pengar. Även elen tar sin tid. Men säljaren var schysst och skickade med originalkablaget (som egentligen inte skulle ingå) så jag behövde inte klippa i originalhärvan! Nu började det snart likna något! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-73fce41023bacb6a5afc0dcb91382cf9.jpg
Två av lamphållarna för blinkers och positionsljus medföljde från USA, men dessvärre var de andra två som jag beställt från VP restade. Oklart när de kommer in igen. Fick därför tillfälligt låna två från min 744 TIC. Om någon har två lamphållare att sälja får ni gärna skicka mig ett PM. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-95bc9d2b83e402c76d44058591b15a57.jpg
Blink, blink! <3

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9a31d3cd1dd47180fa96c82ae5ce869f.jpg
Det var allt för nu, kommentera gärna! big_smile

Nästa gång blir det nya skyltar + hållare + nummerskyltsbelysning i LED!

Senast redigerat av Loveless (3 december 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
5 december 2020 · 532 Inlägg

vw_audi skrev:
Mycket snyggt :-)

Brådhis skrev:
USA-fronten är riktigt snygg. Bra jobbat! smile

Tack! big_smile

Bob-Miller skrev:
Kanske en 265 skulle passa,,,  https://www.blocket.se/annons/varmland/ … 6/93269964

Köpte mig faktiskt en 265:a i våras! En Klassiker som finns här på garaget sedan länge också! Mer än så säger jag inte. Vågar inte lova nått men kanske blir en tråd om den med. wink

Brådhis skrev:

Bob-Miller skrev:
Kanske en 265 skulle passa,,,  https://www.blocket.se/annons/varmland/ … 6/93269964

Röd sista siffra på trippmätaren på en lågmilare är alltid värt att fundera över...

Jo, exakt. Utbytesmätarna från Volvo hade röd slutsiffra så troligen bytt mätare någon gång.

turbonova skrev:
Usa-front på en 700 bil är så jävla snyggt 👍👍

Håller med! smile

volvoqq skrev:
Liten rolig sak, köpte nog den allra sista lamphållaren ifrån GCP för ett tag sedan😂

Haha det var ju typiskt! xD

Grunden1700 skrev:
Tog ett tag att montera fronten med alla inpassningar som vi gjorde och gjorde om där lol  Blev riktigt snyggt smile

Ja, vi höll på långt in på natten med det! Tack för hjälpen förresten. smile

Senast redigerat av Loveless (5 december 2020)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
17 december 2020 · 532 Inlägg

Oljebyte i M46:an + ny nedre kylarslang

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e828ed49dd7a19f4ab29b64d8d2aa295.jpg
Kände att det var lika bra att göra ett oljebyte i växellådan, så jag körde upp Sudden till smörjgropen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1e5085d3038ca55f2d1471e62a81e387.jpg
Dropp, dropp. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-80f7d65dcdb2507462bdad95d8004a45.jpg
Rensade ur magnetpluggen. Endast avtappningspluggen var en magnetplugg, vilket är vanligt på äldre lådor. Efter att jag fyllt på med ny olja monterade jag en magnetplugg även vid nivåhålet. smile

Kylarslangen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ffd641f7b0fa1f1ba3596366e8b404b3.jpg
Ni som följt tråden från början vet att Sudden ställdes av förra ägaren eftersom toppen spruckit då övre kylarslangen brustit. Där hade jag monterat en helt nytillverkad slang.

Även nedre kylarslangen såg ut att behöva bytas. Exempelvis är den skarvad på ett ställe.
Men termostathuset är av den äldre modellen, vilket gör att kylarslangen är bredare i änden som går in i termostathuset. Dessa nedre kylarslangar med olika dimention är inga problem att hitta nytillverkade till 240...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6cf8b2ccb3aebd1832d86d5569cd1e43.jpg
...men till 7/900-serien finns endast modellen med samma dimension. Så jag köpte en sådan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f20077bf422389980bfce2b6b4afa7c3.jpg
...då jag nyligen hittat ett termostathus av den nya modellen i mina gömmor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-24d42c1b31be377842ce0327a4c95f22.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f166f635678005e7f4cfe0b7e96ce32c.jpg
Gamla termostathuset monterades av.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-02ee1cb8dffab21ae309db5defee4f10.jpg
Även termostaten togs ur för rengöring.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-15707c7ffeea37f7ee102203c4842e8c.jpg
Gjorde rent termostaten. Monterade tillbaka den med en ny O-ring.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d46e6ab9f2825be3e0e96ed7d43b2575.jpg
Nya termostathuset vs det gamla.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0c50710b1e42a36f569204adc433bbfd.jpg
Kylarslangen monterad med rostfria slangklämmor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2fb6461283ecc23557f47dbc381380bd.jpg
Passade på att även byta ut en del gamla rostiga slangklämmor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-efd0a37134219fe3020d00119c6a6335.jpg
Lika bra när jag ändå hade tömt kylsystemet. smile

What's next?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d632aa8e3d5c5edad743e8c10623be00.jpg
I nästa update tänkte jag montera nya skyltar, skylthållare och nummerskyltsbelysning med LED. big_smile

Men det får bli nästa år!
God jul och gott nytt år till er. roll

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang