"Sudden" - Volvo 765 GLE Turbo Diesel - 87

Berättelsen om en silvergrå-metallic 765:a jag velat ha sen jag var 15 (och som slutligen blev min). Börjar med renovering, men övergår sedan till förfining och montering av diverse extrautrustning.
  • 121 Följare
  • 78 318 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 april
Loveless
18 februari · 497 Inlägg

Installation av innertempgivare och switch! smile
+ Ett elschema! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ebb6d68e962f090a56292d60a503a144.jpg
En Volvo original yttertempmätare varnar för temperaturer som kan innebära halt väglag och är guld värd så här års. En ren säkerhetsdetalj som jag ser det. Förutom att visa temperaturen tänds en röd lampa vid vissa temperaturer då det råder extra stor risk för halka. Men hur många av er vet att den även kan visa kupétemperaturen? wink

Fortsätt att läsa så visar jag hur ni installerar en givare och en strömbrytare för det. smile
För er som inte redan har en yttertempmätare visar jag även hur installationen av en sådan går till i mitt elschema nedan. Själva komponenterna som behövs hittar du billigast på skroten. Men de dyker även upp på Tradera och Marketplace med jämna mellanrum (dock till lite högre priser).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8d5d424299b6446d2b5caa793c9db894.jpg
Så här ser en Volvo original yttertemp härva ut. Jag har alltid undrat varför de tre första stiften (1-3) inte har några kablar anslutna. Fram tills jag för några år sedan lyckades lista ut svaret. De är till för innertempgivare och strömbrytaren som växlar mellan yttertemp och innertemp (vilket var ett extra tillval för yttertemp-satsen).

Detta tillval fanns precis som yttertemp-satsen att köpa från Volvohandlarna, men få gjorde det. Satsen innehöll en strömbrytare med en symbol av en termometer och en extra givare som placerades inne i kupén. Givaren var av samma typ som den för yttertemp, men något mindre till formen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-614b7f074ef1df6c081bcccb8cb9ad15.jpg
Jag har tidigare installerat detta på åtskilliga bilar och nu var det Suddens tur. Jag tog fram min låda med yttertemp-härvor och givare. Letade även fram en strömbrytare. Jag använder mig här av en vanlig strömbrytare som jag märkt upp med en dymo samt en yttertemp givare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-84e88d46e6385eebeb32bf3ad4e7f054.jpg
De extra kablarna installerade. Kabel 2 och 3 i anslutningen går till innertempgivaren, som jag valt att placera dold nere vid handbromsen. Kabel 1 går till strömbrytaren, som i sin tur slår mot jord (-). Ganska simpelt egentligen.

Själva kablarna som man sätter in i anslutningen kan man ta från en till yttertemp härva (om man har en över). Annars kan man ta kablar av andra färger från anslutningarna till de vanliga instrumenten från en bil på skroten. Även anslutningarna till baklyktorna på sedanmodellerna i 700-serien (1982-89) är av samma typ. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-312f1ff48489f37d8f2b364d926544cb.jpg
Och så här blev resultatet. Efter en längre provtur visade yttertemperaturen 0 grader och innertemperaturen 23 grader.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-53317442d6a81f9979be4247647c132e.jpg
Yttertemp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-31fe2db35bcb346629b9eb8a19d1e69f.jpg
Innertemp. Notera att den röda varningslampan för låg yttertemperatur även lyser i det här läget. Det är för att varna föraren även om man för närvarande har mätaren inställd på kupétemperatur. Inte så dumt faktiskt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e3b305539685d8aed3d957be66af2323.jpg
Bjuder även på ett litet elschema jag satte ihop. Hoppas någon får användning av det! big_smile

Senast redigerat av Loveless (18 februari )

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Lucif3r
18 februari · 854 Inlägg

Det är ju fränt att det fanns som orginal, men rent krasst kan man väl säga att det där går att fixa på alla tempmätare. Är ju bara att använda en brytare som växlar mellan 2 givare. smile
Skillnaden blir ju bara att man mister den röda halkvarningen om man visar innetempen.

Loveless
18 februari · 497 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det är ju fränt att det fanns som orginal, men rent krasst kan man väl säga att det där går att fixa på alla tempmätare. Är ju bara att använda en brytare som växlar mellan 2 givare. smile
Skillnaden blir ju bara att man mister den röda halkvarningen om man visar innetempen.

Exakt! Samma funktion kan uppnås på exempelvis en analog yttertempmätare till 200-serien för den som kan grundläggande el. smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Brådhis * Voff voff *
18 februari · 6 591 Inlägg

Snyggt elschema och alltid kul med originaltillbehör. Om jag inte minns fel fanns detta både till 200 och 700 (med digitala mätaren). Knappen ska dock vara återfjädrande så att den alltid visar yttertemp när man släpper knappen. Antagligen någon form av säkerhetstänk från Volvos sida där så att man inte ska glömma den i fel läge. smile

Senast redigerat av Brådhis (18 februari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Loveless
18 februari · 497 Inlägg

Brådhis skrev:
Snyggt elschema och alltid kul med originaltillbehör. Om jag inte minns fel fanns detta både till 200 och 700 (med digitala mätaren). Knappen ska dock vara återfjädrande så att den alltid visar yttertemp när man släpper knappen. Antagligen någon form av säkerhetstänk från Volvos sida där så att man inte ska glömma den i fel läge. smile

Stämmer bra att den finns till 200-serien med digital yttertempmätare. Den är nästan vanligare att hitta till 200-serien idag tror jag. Att den var återfjädrande visste jag inte! Häftigt.

Volvo tänker verkligen på säkerheten. Samma sak som att det inte finns taxihandtag eller handtag i taket på förarplatsen: man skall hålla händerna på ratten. smile

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Garage313
20 februari · 535 Inlägg

Snyggt o prydligt i vanlig ordning smile Sen har jag aldrig riktigt förstått vitsen med innertemp, men alltid kul med extragrejjer!

Kan även tipsa om volvo 480 turbo mätare som ska passa perfekt under stereon och finns med både tre och två mätare smile Oljetryck, laddtryck och voltmätare om jag inte minns fel

Loveless
5 mars · 497 Inlägg

Garage313 skrev:
Snyggt o prydligt i vanlig ordning smile Sen har jag aldrig riktigt förstått vitsen med innertemp, men alltid kul med extragrejjer!

Kan även tipsa om volvo 480 turbo mätare som ska passa perfekt under stereon och finns med både tre och två mätare smile Oljetryck, laddtryck och voltmätare om jag inte minns fel

Tackar! När man inte har en automatisk klimatanläggning finns det en viss poäng med det. Framförallt så att man hinner sänka värmen innan det blir allt för varmt i bilen. Men visst är det mycket av en extra-detalj som man monterar mest för att man kan.

Jo, dessa har jag sett en del montera. Kanske skulle vara något, men gillar mer 700-seriens originalinstrument. smile

Senast redigerat av Loveless (5 mars )

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
5 mars · 497 Inlägg

Fix av innerbelysning + inköp av en NOS glastaklucka yikes roll cool


https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-27e794dd9f64d4ebcebd5b0cdbf908b3.jpg
Taklampan i Sudden fungerade inte som den skulle. Endast de små läslamporna fungerade. När jag tog loss den visade det sig vara så att kretsen var bruten på två punkter. Varför vet jag inte. Det såg nästan ut som att den blivit avsågad manuellt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-35c7bcd0e99f8e00f69729be1c6cf2d5.jpg
Jämförde med en taklampa från en 740 GLE. På 760 är dessa färanpassade efter bilens inredning, så det fanns anledning att reparera denna istället för att byta ut den. Så jag tog fram lödkolven och ordnade detta. Markerade lödningarna på bilden ovan ^^.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-60f96ad5478af4ed3036a66657b8db6b.jpg
Jag fixade även belysningen till "sminkspegeln" på passagerarsidan. Det hade ärgat något vid strömbrytaren så det blev dålig kontakt, vilket var enkelt åtgärdat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f611b0473257adb263f8ef1bd7effdea.jpg
Samma sak med läslamporna bak. Nu fungerar dessa. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5fe6fde78717d72487e3d712790b904d.jpg
Några dagar senare åkte jag och köpte en komplett eldriven NOS glastaklucka från 960. Luckan var stämplad -96 och har fortfarande kvar skyddsplasten från luckan på undersidan. roll Den var i väldigt fint skick, aldrig monterad på en bil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-41bd7e196a87553611f7dbeb3fccb064.jpg
I nästa inlägg påbörjas arbetet med att byta ut Suddens lucka, som definitivt har sett bättre dagar. big_smile

Senast redigerat av Loveless (5 mars )

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Mew
5 mars · 1 615 Inlägg

Snyggt jobbat, roligt med lite småpill och förfiningar. smile

NOS glaslucka?! Vad.. hur... yikes Grattis!

Tänk på att glasluckan har kortare skruvar där den fästs i taket än plåtluckan har! Använder du de vanliga kan du bula till taket inifrån. smile

alex_v
7 mars · 290 Inlägg

Fränt med glaslucka(-: också tänkt montera ellucka i framtiden så passar bra att du visar här😁

Loveless
9 mars · 497 Inlägg

Mew skrev:
Snyggt jobbat, roligt med lite småpill och förfiningar. smile

NOS glaslucka?! Vad.. hur... yikes Grattis!

Tänk på att glasluckan har kortare skruvar där den fästs i taket än plåtluckan har! Använder du de vanliga kan du bula till taket inifrån. smile

Det var en som svarade på min köpes annons. Fick visserligen ge 3000 kr, men det anser jag att den är värd. Tack! smile

Jo, det där är lurigt! Lärde mig det den hårda vägen tyvärr. hmm Märkte att jag fick en bula, så jag fick kapa skruvarna så att de blev kortare. Åtgärdade bulan genom att knacka ner plåten med kulhammare, sedan spackla och måla över. Jaja, ska ändå försöka få hela taket riktigt lackat på sikt då det finns klarlacksläpp. Och rutramen jag bytte är bara lackad med enkomponents lack nu, så det finns en skarv vid luckan. För att det skall bli bra måste hela taket lackas.

alex_v skrev:
Fränt med glaslucka(-: också tänkt montera ellucka i framtiden så passar bra att du visar här😁

Jo, det är aldrig fel! wink

Senast redigerat av Loveless (9 mars )

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
16 mars · 497 Inlägg

Installation av glastakluckan big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-88ddb08b601c975a707649bc65864ff9.jpg
I det här inlägget installeras äntligen glastakluckan på Sudden. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fe32a99aa7be4674cda676d428a82527.jpg
Den gamla luckan skulle behöva en omlackering, så jag valde istället att byta till en glastaklucka. Som tidigare nämnt i tråden fick jag tag på en helt ny lucka som aldrig tidigare varit monterad på en bil. Givetvis eldriven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8c49cdb47b0a68360c4abd4164b7e137.jpg
Innertak, solskydd, belysning och taklister demonterades. Fördelen med kombi är att det blir något enklare att ta ut innertaket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f15c2eae166477e7eb1ba51f0255389c.jpg
Släppte de fyra dräneringsslangarna från takluckan. Det sitter en i varje hörn av taklucke-kassetten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2ea5ac5cbfe1bc72570bd242319247d0.jpg
Den gamla luckan ute. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5bc685af1e2bbd2593d81a8cf3f5b9de.jpg
Då var det dags för montering av den nya. Som tidigare nämnt i tråden behöver originalskruvarna kortas, alternativt att man väljer andra skruv för att inte riskera att få bulor i taket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-859847bb3f9965b9d78d61aeea0fd1ce.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-490713faf7a523df0f5beb37186f0106.jpg
Nya luckan monterad. Fick göra en adapterkabel då Volvo bytt kontaktstycket till elmotorn. Dessutom passade inte alla de gamla fästpunkterna för luckan, så på några fick jag tillverka rektangulära plåtbitar med skruvhål i, som hjälper till att hålla uppe kassetten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-505017fc7049568bc8d0fe2776814a0e.jpg
När jag ändå höll på valde jag att byta ut de gamla taklisterna, som var i mycket dåligt skick. Dels var de spruckna, men det fanns även infästningar för ett extra galler (som tidigare var ett krav på LB-reggade bilar). Infästningarna var poppnitade och det såg inte så snyggt ut. Behöver skära ut hål för läslamporna på de nya, vilket gick smidigt då Volvo markerat ut i plasten var man ska skära.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-535a862185cfc82f172b411e28b35337.jpg
De nya listerna är något kraftigare än de gamla. De kommer från 940 och är även bättre ljudisolerade än de gamla. Använde mig av ett litet bågfilsblad för att såga ut hålen för hand.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-68ac571f8b0891a0032f085c29766e67.jpg
Montering av läslampan. Fick ta bort lite av ljudisoleringen så att den inte ligger emot lampan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-67246ba60bad63ab4dd69d7aa61abba1.jpg
Monterade tillbaka innertaket. Den nya listen längs luckan passade hyfsat bra ihop med det gamla innertaket. Det är inte riktigt samma nyans på luckans tyg och innertaket, men skillnaden är inte allt för stor tycker jag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ee859f102f3f7ad40ace7b1683ad8b01.jpg
Lite annolunda känsla att kunna se himlen och regndropparna på taket inifrån bilen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-513d8981d430b09c36779850e553d3c2.jpg
Så här blev resultatet. Blev rätt nöjd. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-53ec233e4f8bb7f2aebcb1deaf914972.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-aa4b57853dc2cd5c8454dd7091d0e92e.jpg
Funderar nästan på att behålla original-plasten på luckan. Vad tycker ni?

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3ec323430da4f20c0d8f895ea9948850.jpg
Kan tillägga att innan jag monterade innertaket bad jag en kompis att spola taket med en vattenslang för att kontrollera så att det var tätt. Kom inte en droppe igenom. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-697df7f1d07d2030ca5d075f74c4689e.jpg
Även elen till luckan fungerar klockrent. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a91b07691b355e37f49a2f5d5a1d67a9.jpg
Det var allt för nu! tongue

Senast redigerat av Loveless (16 mars )

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Brådhis * Voff voff *
16 mars · 6 591 Inlägg

Snyggt! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Lucif3r
16 mars · 854 Inlägg

Finfint, nu saknas bara en vindavvisare för luckan big_smile Och rails... Kan ju inte ha en kombi utan rails wink

Dom där läslamporna har jag kikat lite på... Hur fungerar dom? Dvs, tänds dom med dörrarna också eller är det enbart manuell på/av som gäller? Vad jag har kunnat sett på diverse tveksamma bilder verkar det bara vara 2 kablar till dom, vilket känns lite skumt...

Loveless
16 mars · 497 Inlägg

Lucif3r skrev:
Finfint, nu saknas bara en vindavvisare för luckan big_smile Och rails... Kan ju inte ha en kombi utan rails wink

Dom där läslamporna har jag kikat lite på... Hur fungerar dom? Dvs, tänds dom med dörrarna också eller är det enbart manuell på/av som gäller? Vad jag har kunnat sett på diverse tveksamma bilder verkar det bara vara 2 kablar till dom, vilket känns lite skumt...

Tackar! Ja, en vindavvisare vore kanske nice. Tänker mig en svart i så fall. wink
Rails däremot är jag mer tveksam till. Har svarta rails från en 945:a. Men tycker det är lite synd att göra hål i taket och det innebär även en eventuell rostfälla på sikt.

Det är bara två kablar. De styrs manuellt med de inbyggda strömbrytarna. På taxibilar fanns det även en strömbrytare fram i instrumentpanelen för att manövrera dem. Men jag tror den enbart var till för att kunna stänga av dem om någon i baksätet glömt dem på. smile

Senast redigerat av Loveless (16 mars )

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Berglund_89
16 mars · 1 267 Inlägg

Natt & dag med glastaklucka.. big_smile

Nu är det väl bara ett par fälgar för att på riktigt passa in bland alla andra D24'or.. wink

Skämt åsido, tror ett par DTM/Eiker skulle bli smutt!

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
Audi A4 Avant 2.0 TDI S-Line quattro "B7l Four rings to rule them all" (2007)
Brådhis * Voff voff *
16 mars · 6 591 Inlägg

Loveless skrev:
Det är bara två kablar. De styrs manuellt med de inbyggda strömbrytarna. På taxibilar fanns det även en strömbrytare fram i instrumentpanelen för att manövrera dem. Men jag tror den enbart var till för att kunna stänga av dem om någon i baksätet glömt dem på. smile

Taxiströmbrytaren har tre lägen. Ett för helt av, ett så dom tänds ihop med dörröppning och ett där dom helt enkelt tänds.

Exakt hur det är kopplat vet jag inte, men på en gammal 745:a taxi jag hade för 16-17 år sedan så tändes läslamporna bak när man slog på helljuset om säkringen till extraljusen var paj... big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Loveless
18 mars · 497 Inlägg

Några vårbilder smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f269c6519b8a5ecc58050b8e2238c89e.jpg
Tog några bilder under en utflykt ihop med en kompis.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-32a1469b31758d47efa2508d8e945058.jpg
Vi åkte längs med Vättern.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5f445a69e9f34b2260c98f551f890a31.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a272746b61716ad682295831a5a5a8aa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2804f3c5433749a104e198d598d6f975.jpg

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
6 april · 497 Inlägg

Tygmattor! roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3faca4b76e24249a383241222adb7772.jpg
Bytte till mig en uppsättning Volvo original tygmattor i blå plysch från en 960 -91 av en kompis. De främre var något blekta, men annars var de i helt acceptabelt skick tycker jag. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c2f875657b177a6f9b92f62780433603.jpg
Det går ju mot vår och sommar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5496b3b5d128fe24c6901c8ea1fb88ca.jpg
...och då kan det vara skönt att ha dessa...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2c16194f4301eb619e6c7e88c04913d9.jpg
...istället för plastmattorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8fb2549f47b2837e76a2270cf2fb5409.jpg
Eller vad tycker ni? smile

Senast redigerat av Loveless (6 april )

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
12 april · 497 Inlägg

Smörjning av kupéfläkten!

Då Suddens kupéfläkt börjat gnissla och tjuta var det olidligt att ha den på. sad Kände att det var dags att göra något åt saken, så jag plockade ut den ur värmepaketet.

Sudden har haft AC med manuell reglering. Skjutreglagen ser alltså ut på samma sätt som på 740/760 utan AC (med undantag för symbolerna). Men värmepaketet är helt annorlunda. Så även fläkten, som istället för att skuvas på plats sitter på en stålplatta med självborrande skruv in i värmepaketet. Efter lite pill var den ute.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5c76f035328c83d41592e33039da746b.jpg
Eftersom man bara har en massa fläktar till modeller utan AC hemma på hyllorna blev det till att försöka smörja upp denna. När jag tagit loss fläktbladet insåg jag att den rostat något. lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5c00ed7b55076eb40dd00cfa557dab05.jpg
Blåste ur den med tryckluft (mycket damm hade samlats inuti). Kontrollerade kolen, som såg bra ut. Sedan smörjde jag upp lagren. Provkörde med ett batteri på arbetsbänken. Vilken skillnad!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9a28143f9d0dba4f6099545ffa591163.jpg
Då var fläkten klar att monteras tillbaka. Satte i den och tog en provtur. Nu hörs endast mindre vibrationer, inget gnissel eller tjut. smile Ångrar att jag inte åtgärdat detta tidigare!

Senast redigerat av Loveless (12 april )

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang