Installation av elektrisk vakuumpump till bromsservon 
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d0447ab3d7443470c1bed83966bf0f97.jpg]()
Dieselpacko, en känd och mycket kunnig youtuber (flera av er som följer tråden känner säkert till honom) gjorde för ett tag sedan två videos om D24:ans kanske värsta akilleshäl -
vakuumpumpen.
https://www.youtube.com/watch?v=Gznrf4HiKoMhttps://www.youtube.com/watch?v=4s2A4z65zVEDet är inte allt för ovanligt att en sliten vakuumpump som rasar leder till att pinnen som går mellan vakuumpumpen och kamaxeln (för att pumpa vakuum) låser.

Följden blir att kamaxel och ibland även överfall knäcks av.

Sker detta är det oftast vid högt varvtal på en motor som gått långt. Men det finns ett sätt att eliminera den risken.

Det handlar om att byta till en annan typ av vakuumpump. Vakuum till bromsarna vill man ha. Det är ingen bra lösning att bara ta bort den, då blir bilen lika trög att bromsa som när motorn är avstängd. Det finns en del som installerat remdriven vakuumpump, som sitter original på flera Wolkswagen LT med D24.
Men efter att ha sett dessa ovan länkade videos blev jag mer sugen på att göra som Dieselpacko och
installera en elektrisk vakuumpump från Volvo V70N.

![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-50bb809e40153bbd077ded4c08cf5de2.jpg]()
Det blev en tur med Sudden på E6 ner till Delplocken i Falkenberg. Skönt man har farthållare numera! Vakuumpumpen för bromsservot jag letade efter sitter, precis som Dieselpacko säger på Volvo V70N med bensinmotor och automatlåda. Den är placerad under luftburken och sitter med ett fäste mot rambalken på förarsidan.
Tyvärr var det ganska utplockat på skroten. Men jag hittade trots allt tre vakuumpumpar. Två med fäste till V70N, den tredje kom från någon annan bil, men pumpen var av samma modell. Endast en var komplett med givare, som sitter en bit bort på slangen.
Har man inte givaren går pumpen non-stop.
Priset var 120 kr per pump, så jag valde trots att det bara fanns en givare att köpa alla tre pumparna. Om detta går vägen kommer jag nog montera elpump på "Hooken" också.
I videon nämner Dieselpacko att man bör koppla dessa över ett relä. Det skadar nog inte. Men jag tog loss hela kabelhärvan från V70:in, och pumpen är som synes på bilden faktiskt matad direkt genom givaren utan relä.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3a6e6e6b26961a288fff1fa73dfb5b8e.jpg]()
När jag kom hem demonterade jag den befintliga vakuumpumpen för att ta ut pinnen. Inspekterade pumpen när jag ändå höll på. Den såg ok ut. Bytet till elektrisk pump görs i rent förebyggande syfte.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f7811010f79beacccf5ae5a2c977098e.jpg]()
Efter att pinnen tagits ut satte jag tillbaka pumpen. Nu är den "inaktiverad". Tanken är att på sikt göra som Dieselpacko och ta bort den helt och ersätta den med ett täcklock i aluminium eller rostfritt som jag tänkt såga ut genom att rita av foten till vakuumpumpen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-39f9170e8d5c9a873f42d2da666be9d9.jpg]()
Jag demonterade även ledningen till bromsservon och fann då att gummitätningen mellan backventilen och bromsservo var sprucken. Jag har haft problem med lite dåligt vakuum och hård bromspedal precis när man startar. Det förklarar varför. Jag bytte denna mot en hel jag hade hemma.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ba03ba203626de698a28fc39c2dadfeb.jpg]()
Såhär ser den eldrivna vakuumpumpen ut med sitt fäste från V70N. Gummibussningarna motverkar vibrationer från att överföras till karossen. Tanken var att modifiera det här fästet, så att det passar 700-serien...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-125a3f205cb4be0202c750db6ace4c46.jpg]()
...så jag demonterade pumpen och mätte ut hur jag ville ha det. Placeringen jag valt krävde att fästet kortades och att bockningen istället gjordes tidigare. Jag sågade av förstärkningsvecken med hjälp av en vinkelslip och bockade sedan fästet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0a68906fbf7e74fc71f88a0ac9b48644.jpg]()
Provmonterade det på Sudden.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f2bbf94abe6c75857a3f58f8677fcbc8.jpg]()
Svetsade igen vecken jag kapat.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4989706d5ae171721fedeae392a31b33.jpg]()
Slipning med lamellskiva, därefter ännu en provmontering. Kom fram till att tre självborrande skruv för infästning räcker gott och väl. Tanken var att använda befintliga skruvhål i rambalken. Endast skruven längst fram behövde jag borra ett hål till. Men fästet behövde förlängas något för att nå till den bakre skruven, som tillfälligt monterats med hjälp av en större bricka.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dd3210d0a3f9406c1bb487e459c32bb5.jpg]()
Förlängde fästet med en bit plåt i samma tjocklek. Slipade ner svetsfogarna och gjorde rent med break clean.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a6e9fc397180587e13b21009e0324a84.jpg]()
Sedan målning och torktid. Därefter målning ytterligare en gång.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b4a03429c8c962f0a23160ab1e4dae7b.jpg]()
Montering.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cd7a479d634104de88e2c328e542bb49.jpg]()
Pumpen på plats. Det här ser väl inte allt för tokigt ut?
Den enda invändningen jag kan se är att det är i vägen för en eventuell AC-installation. Men någon sådan finns inte i planerna i nuläget.
Nu var det dags att koppla in pumpen och kontrollera att allt fungerade![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-32911eac50abf8ad72b98a71e4bf2f3c.jpg]()
Vakuumledningen från pumpen anslöt jag till en slangmonterad backventil för bromsservo jag plockat från skroten. Detta så att inte vakuum rinner tillbaka till pumpen (det gäller att montera den åt rätt håll, eftersom det handlar om vakuum, alltså ett sug, blir det tvärt vad man kanske är van vid).
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-910af2d1c9e353924c5f93f91c545de5.jpg]()
Efter backventilen går vakuumledningen vidare till givaren. Givaren (den del inringad i rött högst upp) har ytterligare två till anslutningar för vakuum. Den ena är för insuget på V70 (på bilden öppen). Den pluggade jag senare med en bult. Den andra för utgående vakuum till bromsservon (ledningen till vänster). Den drog jag upp till bromsservon.
Elen var mycket enkel. Svart ledning från pumpen anslöt jag med en kabelsko till jordplinten som sitter ovanför batteriet. Originalkabeln räckte.
Den gröna kabeln som går till givaren och sedan vidare till pumpen fick jag skarva. Anslöt den till en 15A säkring i säkringsboxen som endast har ström när tändningen är på. Man vill inte att pumpen skall gå non-stop och ladda ur batteriet om ett vakuumläckage skulle uppstå!
Nu var det dags att test! Det visade sig funka utan problem. Pumpen startar och går några sekunder när man bromsar och systemet håller tätt. Med motorn igång hör man inte pumpen alls.

En detalj jag inte nämnt är att även Suddens klimatanläggning går på vakuum. Den matas i normala fall med ett T-korts uppe vid vakuumledningen vid bromsservon, men är sedan tidigare urkopplad, då den läcker. Detta gör att man inte kan reglera värmen på ett bra sätt, något som behöver lösas på sikt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9fb51e773ad163d38e601dcc26e29be5.jpg]()
Hur som helst blev jag nöjd med den här installationen. Stort tack till Dieselpacko för inspirationen!
