Motorer som låter annorlunda.

r3dsn0w
15 november 2018 · 22 Inlägg
#1

Hej!

Har 2st Volvo 740, en från 1987 med B230F-motorn och en 1990 med B230F-motorn. Den nyare 90:an när man gasar med den tycker jag man hör ett extremt högt fläktljud, man hör mer fläkt som spinner än vad man hör motorn. 87:an däremot är fläkten jättetyst och låter knappt någonting utan istället låter motorn mer.

Märker absolut ingen skillnad i prestanda och fläktarna fungerar på båda bilarna. Jag märker även ingen slags prestandaskillnad mellan bilarna.

Någon som vet något?

Senast redigerat av r3dsn0w (10 april )

caromania Forummoderator
15 november 2018 · 7 753 Inlägg
#2

r3dsn0w skrev:
Hej!

Har 2st Volvo 740, en från 1987 med B230F-motorn och en 1990 med B230F motorn. Den nyare 90:an när man gasar med den tycker jag man hör ett extremt högt fläktljud, man hör mer fläkt som spinner än vad man hör motorn. 87:an däremot är fläkten jättetyst och låter knappt någonting utan istället låter motorn mer.

Märker absolut ingen skillnad i prestanda och fläktarna fungerar på båda bilarna. Jag märker även ingen slags prestandaskillnad mellan bilarna.

Någon som vet något?

Kan kanske vara ett lager som är på väg, eller remmen möjligtvis. Jag skulle inte oroa mig förmycket så länge det funkar. Om det inte förändras och blir värre, till missljud rent av.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Svarte_Orm
15 november 2018 · 1 831 Inlägg
#3

I mitten av fläkten sitter en koppling som skall slira vid högre varvtal för att inte fläkten skall snurra så mycket när man gasar på. Om denna koppling fastnar får man gamla volvos karakteristiska helikopterljud. För länge sedan satt fläktarna stelmonterade utan slirkoppling men det gjorde de nog inte ens på de mest snikutrustade volvo 740

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
15 november 2018 · 11 622 Inlägg
#4

Amerikanska Ford V8:or låter annorlunda än t.ex. GM p.g.a. tändföljden som dom har.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2018 · 11 764 Inlägg
#5

Svarte_Orm skrev:
I mitten av fläkten sitter en koppling som skall slira vid högre varvtal för att inte fläkten skall snurra så mycket när man gasar på. Om denna koppling fastnar får man gamla volvos karakteristiska helikopterljud. För länge sedan satt fläktarna stelmonterade utan slirkoppling men det gjorde de nog inte ens på de mest snikutrustade volvo 740

Tror med på detta. Låter det som du har en trimmad hö-fläkt under huven? Lyssna från 0:40 i videon nedan
http://www.bilsport.se/artikel/volvo-24 … anga-ljud/

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Nybergrobin
15 november 2018 · 1 970 Inlägg
#6

Är det ac på någon av bilarna?

candyweiss
15 november 2018 · 309 Inlägg
#7

Vettemannen skrev:
Amerikanska Ford V8:or låter annorlunda än t.ex. GM p.g.a. tändföljden som dom har.

/Benny

Skrev du inte i fel tråd nu? big_smile

Senast redigerat av candyweiss (15 november 2018)

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
16 november 2018 · 11 622 Inlägg
#8

candyweiss skrev:

Vettemannen skrev:
Amerikanska Ford V8:or låter annorlunda än t.ex. GM p.g.a. tändföljden som dom har.

/Benny

Skrev du inte i fel tråd nu? big_smile

Var nog lite för snabb nu men rubriken är nog lite bristfällig, den sulle nog innehålla ordet "Volvo"!
smile

/ Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Nybergrobin
16 november 2018 · 1 970 Inlägg
#9

Ganska relevant att jämföra v8or faktiskt.   Det är stor skillnad mellan en 87a och 1990 volvo smile 

men ang fläktljudet så har jag egentligen ingen aning.....testa att snurra fläkten manuellt med kall och avslagen motor....snurar båda?  Det kan vara kopplingen som nypt

r3dsn0w
16 november 2018 · 22 Inlägg
#10

Nybergrobin skrev:
Är det ac på någon av bilarna?

Nej.

r3dsn0w
16 november 2018 · 22 Inlägg
#11

Svarte_Orm skrev:
I mitten av fläkten sitter en koppling som skall slira vid högre varvtal för att inte fläkten skall snurra så mycket när man gasar på. Om denna koppling fastnar får man gamla volvos karakteristiska helikopterljud. För länge sedan satt fläktarna stelmonterade utan slirkoppling men det gjorde de nog inte ens på de mest snikutrustade volvo 740

Okej! Låter rimligt, tack!

r3dsn0w
16 november 2018 · 22 Inlägg
#12

Nybergrobin skrev:
Ganska relevant att jämföra v8or faktiskt.   Det är stor skillnad mellan en 87a och 1990 volvo smile 

men ang fläktljudet så har jag egentligen ingen aning.....testa att snurra fläkten manuellt med kall och avslagen motor....snurar båda?  Det kan vara kopplingen som nypt

Båda fläktarna snurrar men 1990 låter betydligt högre som en helikopter.

Nybergrobin
16 november 2018 · 1 970 Inlägg
#13

Kan vara så att kopplingen skurit o fläkten snurrar snabbare jämfört med den andra?

candyweiss
17 november 2018 · 309 Inlägg
#14

r3dsn0w skrev:

Nybergrobin skrev:
Ganska relevant att jämföra v8or faktiskt.   Det är stor skillnad mellan en 87a och 1990 volvo smile 

men ang fläktljudet så har jag egentligen ingen aning.....testa att snurra fläkten manuellt med kall och avslagen motor....snurar båda?  Det kan vara kopplingen som nypt

Båda fläktarna snurrar men 1990 låter betydligt högre som en helikopter.

När jag och kompisarna var unga kallade vi Volvo för byggfläktar big_smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang