Volvo Amazon Leadsled Kustom

Jag har fått äran att fortsätta med bygget som påbörjades av Simon. Tanken är ett projekt som kommer få ta den tid jag behöver. Strävar efter ett utställningsskick, eller nära på. Skulle jag ens få den körbar är jag dock nöjd till en början.
  • 45 Följare
  • 16 871 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 mars 2019
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
18 november 2018 · 183 Inlägg

Har funderat ett tag på om jag ska göra en projekttråd om den här bilen. Ibland kännt att de kan kvitta, men samtidigt känns det som att jag kan behöva den lilla extra ”sparken” för att få motivation att gå ner i garaget och hålla på.


Kort sagt.. här är min projekttråd.

Köpte bilen av en kille som heter Simon. Alla ombyggnader är hitills gjorda av honom och bilen har man kunnat se i Gasoline. Stod även utställd på Elmia för några år sedan.

Här är lite äldre bilder från honom
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-924290eb86d86ad1022f739fb63e6151.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-5b00528e2a542a6c9edc701f5762ea55.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-8d5caadb9e383c74d35e967f97d5e03f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-1bd39a1c298a08253fbe3237c9bcac6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-71079ed627765b43167280b2e8dfdc96.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-9e7108b1cebb8021800ec29cd026127e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-127a6b273b601e33ac2dc418cd8d7f1e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-2478f6406022fe0be785452934ecadb4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-0bfb6bc2098aa76a6721d59fdc85d2c2.jpg

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
Amazon_123GT Driifter;)
18 november 2018 · 1 630 Inlägg

Fräck

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Oggejay
18 november 2018 · 139 Inlägg

Så jäkla fränt big_smile

Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
18 november 2018 · 183 Inlägg

Hämtade bilen och då såg den ut såhär. Återstår SJUKT MYCKET jobb på bilen för att få den körbar. Ser bättre ut på bild.

Rambalkarna är omsvetsade så att framvagnen kommer högre upp. Måste svetsa klart balkarna, höja upp hela kardantunneln och fixa med drivlinan, bromsar, avgasrör, broms/bränsleledningar och tank.




https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-ddeaa123c2fc5209a7dc5ccdbba927ef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-6e4343be4853f9f7a873391929dc39f8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-e2bd62b4747d55dcdb133abf98043d97.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-8dd2c533595d65cb6f8f339508a78664.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-9d33170953e1b36f84e030eed937407d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-c549fa52012d2c6dcbad5a9cc9847df3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-4b24d5a25d0054825104c940a8a24271.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-d06ba8e5a8db545e4c6e59b1b9ff71f8.jpg

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
silverado350
18 november 2018 · 193 Inlägg

Intressant, följer!

Knugcab
18 november 2018 · 5 111 Inlägg

Trevliga former på den...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
18 november 2018 · 183 Inlägg

Har ägnat söndagen åt att rensa ur bilen, för att kunna börja kapa och svetsa om kardantunneln. Tog även ur motorn för att underlätta jobbet med balkarna.


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-83a6c7e1198b9a9e1a24b6e3790f3f09.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-9b6f367ac842c269afcc3cf0ec82cd5c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-ca653121c703a900237c6e50178a569c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-05452d335397c8f4cecb5617d1ddb497.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-f10b396a11631707fc8555830bc135d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-5603abb6de5edd8d8d1ec74717c374cf.jpg

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
DieLuftWaffe
19 november 2018 · 645 Inlägg

Väldigt lyckade proportioner på den bilen! Detta projekt följer jag med glädje smile

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
DieLuftWaffe
21 november 2018 · 645 Inlägg

Vad satt det i för motor btw? smile Och har du tänkt dig någon annan motor? smile

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
22 november 2018 · 183 Inlägg

DieLuftWaffe skrev:
Vad satt det i för motor btw? smile Och har du tänkt dig någon annan motor? smile

Satt en okomplett b18.. blir nog b18/b20 igen för att göra de lättare.

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
25 november 2018 · 183 Inlägg

Står lite stilla just nu, mest för att jag inte vet vart jag ska börja. Skulle kunna göra mkt jobb med karossen och underarbete inför lack. Det känns dock lite ”onödigt” att ta just nu, när jag har så mkt jobb att göra med drivlina/ höja kardantunnel och balkarna som är upphöjda. Skulle säkert bli klart på en helg om man körde stenhårt.  Däremot funderar jag på om det inte rent av är lättare att kapa ur innerkärmar/balkarna och allt som är upphöjt, få tag på en donatorbil och bygga om det till orginal igen.

Måste oavsett, hur jag än gör svetsa om rambalkarna i fram. Därav att jag funderar på vad som skulle vara lättast.

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
Pontiac_firebird72
27 november 2018 · 1 158 Inlägg

Varför behöver du ta bort balkar mm är det inte bra om det finns plats.

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
Chevrolet Impala "Impala 65 wagon" (1965)
Volvo V70n "Ocean race" (2006)
Pontiac Firebird "Eldfågeln" (1972)
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
27 november 2018 · 183 Inlägg

Pontiac_firebird72 skrev:
Varför behöver du ta bort balkar mm är det inte bra om det finns plats.

Mjo, men kan ta lite bilder på rambalkarna, så ni lättare förstår vad jag brottas med.

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
Cassius Hobbymekaniker
27 november 2018 · 470 Inlägg

Varför vill du bygga tillbaka till originalbalkar fram? Den är förmodligen höjd för att det inte går sänka tillräckligt mycket annars, jag vet inte hur de ser ut men förhoppningsvis har den som gjort det haft en bra tanke. De övriga arbetet ser ju väl utfört ut så då har grundbyggaren nog tänkt "bra" även med rambalkarna.

Att ta över "midway" kan så klart vara knepigt då man måste lista ut hur den som började tänkte för att förstå hur man ska gå vidare smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
28 november 2018 · 183 Inlägg

Cassius skrev:
Varför vill du bygga tillbaka till originalbalkar fram? Den är förmodligen höjd för att det inte går sänka tillräckligt mycket annars, jag vet inte hur de ser ut men förhoppningsvis har den som gjort det haft en bra tanke. De övriga arbetet ser ju väl utfört ut så då har grundbyggaren nog tänkt "bra" även med rambalkarna.

Att ta över "midway" kan så klart vara knepigt då man måste lista ut hur den som började tänkte för att förstå hur man ska gå vidare smile

På en amazon behövs inga större ingrepp för att få bilen KLAPPLÅG. Det räcker med att höja upp fjäderskålarna i framvagnen. I värsta fall får man höja lite av kardantunneln precis vid bakaxeln. Men ja, jag förstår tanken med att höja upp rambalkarna ändå, även om det blir väldigt mkt mer jobb runt om. Får se hur jag gör. Måste oavsett ha tag på en donatorbil smile

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
Cassius Hobbymekaniker
28 november 2018 · 470 Inlägg

Att höja fjäderskålarna må göra bilen jävligt låg, men du får jävligt kassa vinklar på a-armarna på köpet.. smile

Att höja hela framvagnen gör att man behåller mer av original geometrin vilket i sin tur kommer göra att bilen är bättre att köra trots att den är låg.

Jag har själv en Kadett C som jag sänkt ca 70-80mm, om de inte är mer.. (balken ligger nog runt 70mm lägre än std, men jag har större hjul också). Min ambition är att köra bana/konbana och för att behålla vettig framvagns geometri och få "rätt" respons vid fjädring har jag fått labba en del med geometrin. Hur noga man bör vara beror på vad bilen ska användas till, just denna ska de väl mest glidas runt i låg hastighet med gissar jag? Då kanske man inte behöver vara så noga med att framvagnen ska fungera "rätt" smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
28 november 2018 · 183 Inlägg

Cassius skrev:
Att höja fjäderskålarna må göra bilen jävligt låg, men du får jävligt kassa vinklar på a-armarna på köpet.. smile

Att höja hela framvagnen gör att man behåller mer av original geometrin vilket i sin tur kommer göra att bilen är bättre att köra trots att den är låg.

Jag har själv en Kadett C som jag sänkt ca 70-80mm, om de inte är mer.. (balken ligger nog runt 70mm lägre än std, men jag har större hjul också). Min ambition är att köra bana/konbana och för att behålla vettig framvagns geometri och få "rätt" respons vid fjädring har jag fått labba en del med geometrin. Hur noga man bör vara beror på vad bilen ska användas till, just denna ska de väl mest glidas runt i låg hastighet med gissar jag? Då kanske man inte behöver vara så noga med att framvagnen ska fungera "rätt" smile

Ja, fördelen är ju att jag kan åka bekvämt med fjädringsväg även när bilen är låg. Med orginal blir det ju som du säger, taskiga hjul/arm-vinklar och tvärstum komfort, vilket jag tröttnat på ordentligt!


Nu vet ju inte jag hur pass noga han har varit med att mäta och svetsa ihop allt så det är rakt. Svetsningen är oavsett under all kritik och måste göras om för att jag ska våga köra runt i den bilen sen, även om det bara kommer bli en glidare.

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
28 november 2018 · 183 Inlägg

Nackdelen är också att jag själv aldrig gjort ett så pass avancerat ingrepp som att höja rambalkar osv. Det är väl den enda saken jag känner att jag behöver väldigt mkt hjälp med. När det kommer till att svetsa om en karsantunnel är det säkert gjort på en helg.

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
Marqzter Friskt kapat, hälften kvar! ;)
28 november 2018 · 183 Inlägg

Gick ner i garaget och drog av några timmar nu.

De här bilderna förklarar en del av varför jag är tveksam på hur jag ska göra när det kommer till framvagnen och ombyggnaden av balkarna.

Började slipa ner svetsfogar och slipade av lite av spacklet som är på bilen för att se hur de ser ut under.

kapade även ur de där röret för de försänkta blinkers/positionsljusen.  Nej, jag är inte mkt för 59 cadillac lysen, de används ju ÖVERALLT!! Jag strävar efter ett stilrent och cleant stuk i fronten, så de blir att lägga slätt. smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-b99f527657d665a13844333e9d936610.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-5100558973594bb1537b1891e27aef26.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-5f3f8afcc53a56e1c39335fcb163aebb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-60132d195d17f502d386f80f4ab8ef59.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-1ff071d3f37edbdb32af1b8fbcbc5e13.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-c3f8620036f52c2aff6e1946fcef9325.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-e7fc6f719fea41c9a8161cab1c0cefd8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-4f751d6ca17ba9ba40210fe723a60218.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-4b0423d7a297ea4ed29897a2333f532b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154615/154615-bbde2bb31ca665ce5a30ca03c1cbfdc5.jpg

Orginal är för mig en svordom. Som jag brukar säga...Friskt kapat, hälften kvar! ;)
Chevrolet bel air custom "Kermit" (1954)
Pontiac_firebird72
28 november 2018 · 1 158 Inlägg

Förstår att du behöver en donator kaross med dom svetsarna. Men idén är fin bara att mäta noga och göra om. 😀

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
Chevrolet Impala "Impala 65 wagon" (1965)
Pontiac Firebird "Eldfågeln" (1972)
Volvo V70n "Ocean race" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang