Skoda Octavia-11 defekt växellåda

Winsaaaa
1 februari 2019 · 4 Inlägg

Hej!
Har en Skoda Octavia -11 som gått 12500mil. Manuell växellåda 6-vxl. Körde hemifrån allt funkade när jag sedan kommer fram till jobbet 10 min senare upptäcker jag att 1ans växel mitt i allt inte går i. Tvärtstumt att få i den växeln. Alla andra växlar funkar perfekt. Min tanke var att växellänkaget strular.

Hade in den till verkstan. De säger efter 1-2 tim felsökning att lådan är defekt. Växellådsbyte alltså. Jag blir fundersam om dom är rätt ute. Då alla andra växlar går i så fint och endast 1ans strular. Känns det som troligt med defekt växellåda?

Trevlig helg!

torsen
2 februari 2019 · 7 238 Inlägg

Har en granne som råkade ut för samma sak som du.
Byte till annan beg låda kostade cirka 40.000:-.
Efter drygt ett år (garantin upphört) havererade även den lådan.
Nu står bilen på garageuppfarten och han har skaffat annan bil.

Lockwood
2 februari 2019 · 394 Inlägg

Du kan starta i tvåan utan problem i de allra flesta fall, men det sliter mer på kopplingen. Jag skulle inte bli alltför förvånad om ettan "börjar fungera igen" efter ett tag.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 februari 2019 · 13 744 Inlägg

Plocka ner lådan hitta felet och laga den. .  Nu har jag inte lagat en så ny vw låda men det var ing problem att köpa delar till dom äldre lådorna iallfall. Säkert något enkelt fel.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Winsaaaa
2 februari 2019 · 4 Inlägg

torsen skrev:
Har en granne som råkade ut för samma sak som du.
Byte till annan beg låda kostade cirka 40.000:-.
Efter drygt ett år (garantin upphört) havererade även den lådan.
Nu står bilen på garageuppfarten och han har skaffat annan bil.

Aha! På en Skoda Octavia?

it_mutt Avstängd
2 februari 2019 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:
Har en granne som råkade ut för samma sak som du.
Byte till annan beg låda kostade cirka 40.000:-.
Efter drygt ett år (garantin upphört) havererade även den lådan.
Nu står bilen på garageuppfarten och han har skaffat annan bil.

Bytte till en -begagnad manuell- låda för 40.000kr....really?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Greenhorn
2 februari 2019 · 399 Inlägg

it_mutt skrev:

torsen skrev:
Har en granne som råkade ut för samma sak som du.
Byte till annan beg låda kostade cirka 40.000:-.
Efter drygt ett år (garantin upphört) havererade även den lådan.
Nu står bilen på garageuppfarten och han har skaffat annan bil.

Bytte till en -begagnad manuell- låda för 40.000kr....really?

Du som brukar hålla koll på det mesta it_mutt...
finns det inte bättre, hållbarare audi låda som passar till hans bil?

vet att det finns till de äldre Octavia... men är inte så hemma med hans årsmodell.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 februari 2019 · 13 744 Inlägg

finns nog dogbox borde fungera med en vanlig 02:A i dom där.  men vete fan om den är så mysig att köra med rakskurna drev ;-)

men gissar på att beg låda kostar kanske 10-15 att byta lär inte vara något speciellt på dom där bilarna.
men man vet ju inte vad det är för motor osv.   men jag skulle riva ur lådan och titta vad som är fel.  det är säkert ett skitfel   om det nu finns delar att köpa lösa.    till dsg verkar det rätt skralt med delar iaf till dsg7   letade lite när polarn hade en med rasad låda och där hitta vi inga delar när en växelgaffel gått åt skogen .   skulle vara intresant att veta vad det är för låda.. står i lappen i skuffen vad det är för motor och låda i den

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 februari 2019 · 13 744 Inlägg

fasen allt verkar finnas till vissa 6vxl lådor att köpa.    så då är det bara att klyva lådan hitta vad som gått sönder beställa nya delar och köra vidare..
j

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
2 februari 2019 · 7 238 Inlägg

Ifrågavarande bil är en Octavia AMB manuell -07.
Första lådan pajade ett hundratal mil över 10.000 men inom 10 år.
Andra lådan pajade hösten 2017.
Ett drygt år efter monteringen = garantin utgången.
Båda haverierna resulterade i att drivningen försvann helt.
Motorn funkade(inkl serostyrning & servobromsar) när bilen bogserades till verkstad båda gångerna.
Andra gången bogserades bilen hem, och där står den sedan senhösten 2017.
Synd för bilen är snygg och väl underhållen.
Tålamodet med VAG tydligen slut för annan "icke VAG" har inhandlats.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 februari 2019 · 13 744 Inlägg

torsen skrev:
Ifrågavarande bil är en Octavia AMB manuell -07.
Första lådan pajade ett hundratal mil över 10.000 men inom 10 år.
Andra lådan pajade hösten 2017.
Ett drygt år efter monteringen = garantin utgången.
Båda haverierna resulterade i att drivningen försvann helt.
Motorn funkade(inkl serostyrning & servobromsar) när bilen bogserades till verkstad båda gångerna.
Andra gången bogserades bilen hem, och där står den sedan senhösten 2017.
Synd för bilen är snygg och väl underhållen.
Tålamodet med VAG tydligen slut för annan "icke VAG" har inhandlats.

låter märkligt...  låter ju mer som en trasig drivaxel eller koppling än en låda..

för det ska mycket till att en låda tappar drivningen totalt.   visst en växel kan försvinna men det brukar låta bra jävla illa..

har själv lyckats spräcka/spränga en låda till en rwd Transit och det lät ju bra jävla illa men fullt körbar och "relativt" tyst på 4:ans växel (1:1)    kördes 4mil efteråt  och då var endå hela lådan spräckt i 2delar inte ens det stoppade den från att driva..

skulle vara intresant att veta vad som hände med första lådan..

och 40k var Väldigt dyrt  antar att det gjordes oss vag.. så det var säkert bara en trasig drivaxel men kunden fick betala för en låda sen gick den andra drivaxeln sönder denna gång smile


men hur som helst dom 6vxl lådorna jag hittar som sitter i 2011 skoda octavia så är det runt 10-15k en sån låda kostar beg jobbet max 5k  på en riktig verkstad (inte vag då så klart)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
it_mutt Avstängd
3 februari 2019 · 10 388 Inlägg

Greenhorn skrev:

it_mutt skrev:

torsen skrev:
Har en granne som råkade ut för samma sak som du.
Byte till annan beg låda kostade cirka 40.000:-.
Efter drygt ett år (garantin upphört) havererade även den lådan.
Nu står bilen på garageuppfarten och han har skaffat annan bil.

Bytte till en -begagnad manuell- låda för 40.000kr....really?

Du som brukar hålla koll på det mesta it_mutt...
finns det inte bättre, hållbarare audi låda som passar till hans bil?

vet att det finns till de äldre Octavia... men är inte så hemma med hans årsmodell.

Det finns en DRÖS lådor till Octavian, så att säga något utan att veta exakt vilken låda det är...är ltie svårt.

Däremot visste jag inte att Octavia hade problem med lådorna, lite beroende på låda sitter den ju i en drös andra vagbilar, bla Golf dieslar och så vidare. Och där håller dom. Så jag vet inte om jag faktiskt hört om några andra strullådor (just för manuella kärror) än dessa tre som påpekats i tråden.

Inte för att det var någon hjälp för TS iofs.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Brådhis * Voff voff *
3 februari 2019 · 10 280 Inlägg

Om det helt enkelt inte går att få i ettan, men alla andra växlar fungerar helt som vanligt. Är det verkligen mest sannolikt då att själva lådan är skrot?

Skulle tex vara intressant att veta om ettan går i med avstängd bil och vad som händer om man försöker köra då?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Greenhorn
3 februari 2019 · 399 Inlägg

Testa det hära... kan vara dina växelspaks bussningar som är slitna på lådan
och gör så att växlarna spökar... kolla att de är okej
här är en gammal guide på vad du kan titta över
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=409035

detta gör man sist efter gummi byte
https://youtu.be/sheTKD03hmo

Lasse62
3 februari 2019 · 292 Inlägg

Brådhis skrev:
Om det helt enkelt inte går att få i ettan, men alla andra växlar fungerar helt som vanligt. Är det verkligen mest sannolikt då att själva lådan är skrot?

Skulle tex vara intressant att veta om ettan går i med avstängd bil och vad som händer om man försöker köra då?

//Brådhis

Knappast troligt att själva lådan är skrot, om 1:an inte går att få i ens med motorn avstängd så kan det vara antingen länkaget (enkelt) eller att något lossnat inne i lådan och blockerar möjligheten att lägga i 1:an, sannolikt en bult/skruv.

Inga större svårigheter att fixa.

Och angående den andra bilen (-07) är det oerhört osannolikt att lådan är orsaken till att drivningen försvinner (under förutsättning att man får i en växel) Drivaxel eller koppling ligger nära till hands, och visst det kan man med lite vilja kanske hänföra till växellådan :-)

Greenhorn
3 februari 2019 · 399 Inlägg

Samma strul med 1ans växel som TS beskriver händer om en växellänk har hoppat lite grann
som i Youtube 1.37. jag har nu själv testat på min bil och fick inte in 1ans och knappt 2ans växel
trixande lite mera och fick till 1ans växel på baken (R)... bilen gick att köra, men inte bra alls
Har återställt allt tillbaka...
så titta över detta först, bara öppna huven och kolla in staget där växellänken sitter,
dra ryck och se hur de 3st (#4 – Cable Bracket Bushing stiffening) och även #2 – Shift tower Bushing ,
titta igenom

lessen om jag är hoppig av mig...sitter med feber och sjuk tonåring


tror den högra är för växlarna och den vänstra för finjusteringen, när du står framförhuven

är detta okej på bilen, då är det dags att titta i lådan

Gonatt.

ps. om den högra plast växelreglagen hoppat endas lite på den gängande stången,
så går inte 1ans växel i... titta på detta först innan du/ni går vidare med felsökningen.

Senast redigerat av Greenhorn (3 februari 2019)

Winsaaaa
4 februari 2019 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:
Skulle tex vara intressant att veta om ettan går i med avstängd bil och vad som händer om man försöker köra då?

//Brådhis

Nix går inte i med avstängd bil heller...

Winsaaaa
4 februari 2019 · 4 Inlägg

Greenhorn skrev:
Samma strul med 1ans växel som TS beskriver händer om en växellänk har hoppat lite grann
som i Youtube 1.37. jag har nu själv testat på min bil och fick inte in 1ans och knappt 2ans växel
trixande lite mera och fick till 1ans växel på baken (R)... bilen gick att köra, men inte bra alls
Har återställt allt tillbaka...
så titta över detta först, bara öppna huven och kolla in staget där växellänken sitter,
dra ryck och se hur de 3st (#4 – Cable Bracket Bushing stiffening) och även #2 – Shift tower Bushing ,
titta igenom

lessen om jag är hoppig av mig...sitter med feber och sjuk tonåring


tror den högra är för växlarna och den vänstra för finjusteringen, när du står framförhuven

är detta okej på bilen, då är det dags att titta i lådan

Gonatt.

ps. om den högra plast växelreglagen hoppat endas lite på den gängande stången,
så går inte 1ans växel i... titta på detta först innan du/ni går vidare med felsökningen.

Tusen tack för tipsen!! Ska kolla upp det nån dag här!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang