2700
Sök

När är däcken för gamla?

Forummoderator
17 895 Inlägg
19 mars 2019
Trådstartare
#1
Att man inte ska köra runt på gamla däck fattar jag med. Fast bilen ska ju säljas och det är bra mönster, riktigt bra till och med! När kan man säga att ett däck är för gammalt? Orsaken till frågan är att min bakhjulsdrivna bil mer än gärna tappar fästet i rondeller om vägen är våt. feta ställ modell tonårskörd och straffsänkt Volvo inte är speciellt ovanligt trots ett mycket blygsamt varvtal/hastighet. Dessutom är bilen inte direkt övermotoriserad. Snarare tvärt om. Den skriker mer än gärna på något hjul när man kör ut från en korsning trots ren gubbkörning.

Så vad säger expertisen?
Ska gå ut och se om jag hittar någon märkning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 167 Inlägg
19 mars 2019
#2
Hybrid_ skrev:
Att man inte ska köra runt på gamla däck fattar jag med. Fast bilen ska ju säljas och det är bra mönster, riktigt bra till och med! När kan man säga att ett däck är för gammalt? Orsaken till frågan är att min bakhjulsdrivna bil mer än gärna tappar fästet i rondeller om vägen är våt. feta ställ modell tonårskörd och straffsänkt Volvo inte är speciellt ovanligt trots ett mycket blygsamt varvtal/hastighet. Dessutom är bilen inte direkt övermotoriserad. Snarare tvärt om. Den skriker mer än gärna på något hjul när man kör ut från en korsning trots ren gubbkörning.

Så vad säger expertisen?
Ska gå ut och se om jag hittar någon märkning.
Brukar det inte finnas nån form av datummärkning?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
13 982 Inlägg
19 mars 2019
#3
det ska sladda det ska skrika.. det är normalt..  inget att fungdera på... när det slår gnistor (korden är framme)  då börjar det närma sig ett byte..  men man ska endå försöka hålla liv i dom så länge som möjligt.. för det blir bättre klipp på tuben när man leker i rondeller om det är ett lagom gnistregn bakom bilen smile     

skulle byta när dom är slut eller du börjar känna att dom är farliga.

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 423 Inlägg
19 mars 2019
#4
Det finns ju dock budgetdäck som beter sig som beskrivet även när dom är sprillans nya... Så åldern är inte allt...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 250 Inlägg
19 mars 2019
#5
Så hör ser datummärkmingen ut.
Samma storlek som skissen.
Sitter på sidan av däcket.

Detta däck tillverkat vecka 29 år 2012.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187363/187363-9c0807e309da5d784e61480e03a7e38d.jpg

Forummoderator
17 895 Inlägg
19 mars 2019
Trådstartare
#6
Kan eventuellt hittat problemet då:

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-b85fcda53f92929df6e0d68684f040e2.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
26 289 Inlägg
19 mars 2019
#7
Hahaha..ska man tolka det där som att däcken är 19 år gamla?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 167 Inlägg
19 mars 2019
#8
Mack skrev:
Hahaha..ska man tolka det där som att däcken är 19 år gamla?
Jaa, jag tror att Hybriden kör på hockeypuckar!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

* Voff voff *
10 423 Inlägg
19 mars 2019
#9
Om inte annat så förstärker torrsprickorna märkningen... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
19 mars 2019
#10
Det där är inte datummärkningen men av sprickorna att dömma är dom nog lite för gamla.
Senast redigerat av NIzmO (19 mars 2019)

- Time Attack -

Forummoderator
17 895 Inlägg
19 mars 2019
Trådstartare
#11
NIzmO skrev:
Det där är inte datummärkningen men av sprickorna att dömma är dom nog lite för gamla.
Hittade en som säger "149" men då skulle de kunna vara ännu äldre? Inte omöjligt. Sista ägaren har
väl kört ett par hundra mil sedan 1995.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
19 mars 2019
#12
Då kan det vara vecka 14 1999, efter år 2000 blev det 4 siffror och innan bara 3 men ska vara helt utan text i ovalen.

- Time Attack -

6 022 Inlägg
19 mars 2019
#13
De där däcken kan du sälja till någon volvoraggare som "börndäck", om du nu inte vill ha det stora nöjet själv när du ändå köpt en 740

6 011 Inlägg
19 mars 2019
#14
Hej!
Det var väl en volvo 740 ägare här på Garaget för några år sedan som påstod att hans otrimmade 740:a  spann loss på  både 3:an och 4:an.
-Det var nog med liknande däck! smile
Senast redigerat av jaka54 (19 mars 2019)


Forummoderator
17 895 Inlägg
20 mars 2019
Trådstartare
#15
Jag fick rådet att tokköra lite så däcken ruggades upp. Den stackars bilen fick väl en chock när varvräknaren stundtals visade rena fantasisiffror i form av 3500 rpm... Mycket riktigt så gick det bra att få några ställ men blev väldigt svårt efter ett par minuter bara. Även hasningen i framvagnen blev klart bättre. Det gjorde gott. För tillfället. Dessutom så visade utetempen 10 grader nu på eftermiddagen.

Hade en publik bestående av 2 killar i 12-årsåldern som troligen undrade vad gubbfan höll på med. De lär dock flytta på sig nästa gång de ser bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
13 982 Inlägg
20 mars 2019
#16
Hybrid_ skrev:
Jag fick rådet att tokköra lite så däcken ruggades upp. Den stackars bilen fick väl en chock när varvräknaren stundtals visade rena fantasisiffror i form av 3500 rpm... Mycket riktigt så gick det bra att få några ställ men blev väldigt svårt efter ett par minuter bara. Även hasningen i framvagnen blev klart bättre. Det gjorde gott. För tillfället. Dessutom så visade utetempen 10 grader nu på eftermiddagen.

Hade en publik bestående av 2 killar i 12-årsåldern som troligen undrade vad gubbfan höll på med. De lär dock flytta på sig nästa gång de ser bilen.
3500rpm?    dom där motorerna klarar timmar på varvstoppet..utan minsta problem tror en full tank sinar långt innan motorn ens börjar öka i temparatur smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
17 895 Inlägg
20 mars 2019
Trådstartare
#17
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
Jag fick rådet att tokköra lite så däcken ruggades upp. Den stackars bilen fick väl en chock när varvräknaren stundtals visade rena fantasisiffror i form av 3500 rpm... Mycket riktigt så gick det bra att få några ställ men blev väldigt svårt efter ett par minuter bara. Även hasningen i framvagnen blev klart bättre. Det gjorde gott. För tillfället. Dessutom så visade utetempen 10 grader nu på eftermiddagen.

Hade en publik bestående av 2 killar i 12-årsåldern som troligen undrade vad gubbfan höll på med. De lär dock flytta på sig nästa gång de ser bilen.
3500rpm?    dom där motorerna klarar timmar på varvstoppet..utan minsta problem tror en full tank sinar långt innan motorn ens börjar öka i temparatur smile
Medveten om det. Ska man försöka få tempen att stiga så har man och göra. Däremot så har jag idkat en mycket ekonomisk körstil för att få fram en så bra förbrukning som möjligt. Den siffran ska i sin tur styra om bilen ska säljas av fort eller om jag kan köra runt i den några månader till utan att svära varje gång den ska tankas. Tankning sker på Lördag då den troligen har hunnit rulla 40 mil på tanken.

Körs enbart till jobb och tillbaka. Frun har inte ens suttit i bilen och kommer troligen inte att göra det heller vad jag har förstått smile (Nej, hon gillar inte att "Ha skrothögen på utsidan")

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 022 Inlägg
20 mars 2019
#18
Growe skrev:
3500rpm?    dom där motorerna klarar timmar på varvstoppet..utan minsta problem tror en full tank sinar långt innan motorn ens börjar öka i temparatur smile
Å andra sidan går det ganska snabbt att tömma tanken på en 740...


Sök