S60 t5 motor ras

Mrnurse
4 april · 24 Inlägg
#1

Hej alla
Hoppas att nån vänlig själ kan hjälpa mig. Har en s60 t5 -01 som jag hade BSR trimmat, för flera månader sedan märkte jag ett missljud från vxl lådan som försvann när den var i friläge (manuell) eller när kopplingen var nertryck. Var på väg hem så hörde jag ett skrapande ljud som blev värre o värre o bilen typ hackade. Plötsligt dör bilen o får upp reducerad prestanda, motorsystem service o sts. Det var vxl lådan som hade rasat men det konstiga är att bilen gick intr att starta hur man än försöker.

Min fråga är hur ska jag felsöka? Om det nu skulle vara motorn som rasat oxå kan jag slänga i en 2.4t/2.5t från en annan bil, byta turbo o spridare?

Tack för svar

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april · 12 309 Inlägg
#2

Du behöver även gifta in/byta ECU och startspärren vid motorbyte.

Loading signature: [||||||||||----------]
Mrnurse
4 april · 24 Inlägg
#3

Hybrid_ skrev:
Du behöver även gifta in/byta ECU och startspärren vid motorbyte.

Jaha även om jag behåller den gamla styrboxen?

Marlboroman
4 april · 7 987 Inlägg
#4

Det är väl bara att flytta över gasspjället så länge du byter till en likadan motor. Det är det enda på motorn som styrboxen behöver "känna igen".

Vad händer när du försöker starta motorn då?

Mrnurse
5 april · 24 Inlägg
#5

Hej o tack för svar
Den vägrar att starta när jag försöker o efter ett tag kommer det ett rasslande/knackande ljud o bilen rycker lite framåt även om den står i friläge

Motorn är en 2.3L T5,  har kollat på priserna från bildelsbasen... vill komma undan billigt genom att lägga i en 2.4T motor o byta spridare, turbo, spjällhus. Frågan är om det kommer att funka?

turbodeath
5 april · 2 444 Inlägg
#6

ja det kommer funka...du kan ta en 2,4t motor eller en s60 t5a motor...det du behöver kolla på är när du köper en motor så har du enkel wwt....har själv bytt på min bil 3 gånger...har även en bil stående med 2,4 t motor som skall säljas....ska bara ta turbon och grenrör samnt downpipe från denna....köp en reservdelsbil som du kan plocka från....

döden kommer tillbaka
Cuefa Kungen av dagspendlande.
5 april · 1 842 Inlägg
#7

Mrnurse skrev:
Hej o tack för svar
Den vägrar att starta när jag försöker o efter ett tag kommer det ett rasslande/knackande ljud o bilen rycker lite framåt även om den står i friläge

Motorn är en 2.3L T5,  har kollat på priserna från bildelsbasen... vill komma undan billigt genom att lägga i en 2.4T motor o byta spridare, turbo, spjällhus. Frågan är om det kommer att funka?

Hur menar du att den vägrar starta? Går den runt men tänder inte? Eller känns det som att motorn knappt snurrar?

Med tanke på din tidigare beskrivning så skulle jag kanske kolla så inte något hänt med t.ex svänghjulet.
Kopplingen kanske har ramlat i bitar och blockerar svänghjulet fysiskt, t.ex?

Det finns många frågetecken som kanske ska rätas ut innan du funderar på motorbyte, i min mening.
För o citera de flesta verkstäder; Vidare felsökning krävs.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mrnurse
5 april · 24 Inlägg
#8

turbodeath skrev:
ja det kommer funka...du kan ta en 2,4t motor eller en s60 t5a motor...det du behöver kolla på är när du köper en motor så har du enkel wwt....har själv bytt på min bil 3 gånger...har även en bil stående med 2,4 t motor som skall säljas....ska bara ta turbon och grenrör samnt downpipe från denna....köp en reservdelsbil som du kan plocka från....

Tack för svar
Ok, kunde du märka nån skillnad? Va menar du med enkel vvt?

Mrnurse
5 april · 24 Inlägg
#9

Cuefa skrev:

Mrnurse skrev:
Hej o tack för svar
Den vägrar att starta när jag försöker o efter ett tag kommer det ett rasslande/knackande ljud o bilen rycker lite framåt även om den står i friläge

Motorn är en 2.3L T5,  har kollat på priserna från bildelsbasen... vill komma undan billigt genom att lägga i en 2.4T motor o byta spridare, turbo, spjällhus. Frågan är om det kommer att funka?

Hur menar du att den vägrar starta? Går den runt men tänder inte? Eller känns det som att motorn knappt snurrar?

Med tanke på din tidigare beskrivning så skulle jag kanske kolla så inte något hänt med t.ex svänghjulet.
Kopplingen kanske har ramlat i bitar och blockerar svänghjulet fysiskt, t.ex?

Det finns många frågetecken som kanske ska rätas ut innan du funderar på motorbyte, i min mening.
För o citera de flesta verkstäder; Vidare felsökning krävs.

Tack för svar
Vet inte om motorn går runt men startmotorn går runt, olje trykket stiger upp till 4 bar ca.
Kanske är det så som du säger att svänghjulet blockerar motorn... får bogsera bort den o plocka av vxl lådan o kolla

turbodeath
5 april · 2 444 Inlägg
#10

sitter en wwt på toppen under kåpan...du ska ha en sådan enkel då passar motorn.....alltså effektmässigt så märktes ingen skillnad...nu tog jag alla 3 gånger en t5a motor....för det var vad jag hittade först...men funkar med en 2,4t med...bara o flytta över spridare o turbo...så funkar det som en t5a....

döden kommer tillbaka
Cuefa Kungen av dagspendlande.
5 april · 1 842 Inlägg
#11

Mrnurse skrev:

Cuefa skrev:

Mrnurse skrev:
Hej o tack för svar
Den vägrar att starta när jag försöker o efter ett tag kommer det ett rasslande/knackande ljud o bilen rycker lite framåt även om den står i friläge

Motorn är en 2.3L T5,  har kollat på priserna från bildelsbasen... vill komma undan billigt genom att lägga i en 2.4T motor o byta spridare, turbo, spjällhus. Frågan är om det kommer att funka?

Hur menar du att den vägrar starta? Går den runt men tänder inte? Eller känns det som att motorn knappt snurrar?

Med tanke på din tidigare beskrivning så skulle jag kanske kolla så inte något hänt med t.ex svänghjulet.
Kopplingen kanske har ramlat i bitar och blockerar svänghjulet fysiskt, t.ex?

Det finns många frågetecken som kanske ska rätas ut innan du funderar på motorbyte, i min mening.
För o citera de flesta verkstäder; Vidare felsökning krävs.

Tack för svar
Vet inte om motorn går runt men startmotorn går runt, olje trykket stiger upp till 4 bar ca.
Kanske är det så som du säger att svänghjulet blockerar motorn... får bogsera bort den o plocka av vxl lådan o kolla

Tycket det låter vettigt.
Meddela gärna vad ni hittar, kan vara intressant för oss här i tråden att få veta svaret! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mrnurse
6 april · 24 Inlägg
#12

Liten uppdatering
Har haft en mekaniker som har läst av koder, får två felkoder
1. Laddtrycksgivare som mekanikern säger att bilen borde starta ändå om denne är defekt/saknar signal
2. Vevaxelgivare, kan vara antingen kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren då denne förhindrar att bilen startar. Vevaxelgivaren sitter ovanför svänghjulet o är lätt att byta
Han skulle ge besked senare under dagen eller imorgon på felkoden precist om det är kamaxel eller vevaxelgivaren
Hoppas att det bara är detta (utöver vxl lådan)

Cuefa Kungen av dagspendlande.
7 april · 1 842 Inlägg
#13

Då håller vi tummarna i unison! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mrnurse
9 april · 24 Inlägg
#14

Liten uppdatering
Har bytt vevaxelgivare som var helt förstörd o mosad (av svänghjulet?), raderat felkoderna o försökt starta bilen
Tyvärr hände ingenting
Nästa steg är att byta kamaxelgivaren o se om det hjälper...

Mrnurse
9 april · 24 Inlägg
#15

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231514/231514-cec4f38a9b4fb603992184fb07617a41.jpg


Där kan ni se själva

Marlboroman
9 april · 7 987 Inlägg
#16

Ser givaren ut sådär så är ju frågan hur svänghjulet ser ut. Risken är att det havererat och det är därifrån som oljudet kom och då hjälper det inte med att byta givare på kamaxeln.

Mrnurse
9 april · 24 Inlägg
#17

Marlboroman skrev:
Ser givaren ut sådär så är ju frågan hur svänghjulet ser ut. Risken är att det havererat och det är därifrån som oljudet kom och då hjälper det inte med att byta givare på kamaxeln.

Tack för svar
Kan jag ta ett svänghjul från 2.4 motor o koppling+tryckplatta?

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
9 april · 3 821 Inlägg
#18

En undran från en okunnig..
Kan man ha en sån otur som att BÅDE växellådan och motorn pajar SAMTIDIGT ?
Hur säkert är det att vxllådan är kass ?

Senast redigerat av _- (9 april )

Janneutanb
9 april · 7 049 Inlägg
#19

_- skrev:
En undran från en okunnig..
Kan man ha en sån otur som att BÅDE växellådan och motorn pajar SAMTIDIGT ?
Hur säkert är det att vxllådan är kass ?

Jag tror att kopplingen/svänghjulet har rasat, förstört givaren och därav går inte bilen.

Mrnurse
9 april · 24 Inlägg
#20

_- skrev:
En undran från en okunnig..
Kan man ha en sån otur som att BÅDE växellådan och motorn pajar SAMTIDIGT ?
Hur säkert är det att vxllådan är kass ?

Är lika okunnig som dig
Men innan allt detta hände hade jag skramlande ljud från vxl lådan, blev mindre när jag tryckte in kopplingen eller la den i friläge. Bytte oljan två gånger under ca 1000 mil o oljan var svart. När jag accelererade o varvade typ 5-6000 varv ryckte det till i växelspaken ordentligt. Hade inte dom vanliga symptomerna att den hoppade ur vxl eller så, ibland var den svår att lägga i backen+1:an, gick med lite våld. Nu är det omöjligt att lägga i nån växel när bilen är avstängd (startar inte)

Jag undrade oxå om både motor+vxl låda kan rasa samtidigt, hoppas att det vara är koppling+svänghjul...

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang