Opel Kadett C "Originalaren"

Originalrenovering av norrlandskörd Opel Kadett C som behöver lite kärlek!
  • 56 Följare
  • 174 804 Visningar
  • Projektet avslutat 5 september 2022
RandomMaister
20 april 2021 · 556 Inlägg

zzr94092 skrev:
Var mättes hk,i motorn eller på bakhjulen?

Hmm det vet jag nog inte. Det var min första gång och jag glömde fråga.
Men gissningsvis hjulen, då den körde på rullar, och är väl där det mäts gissar jag?

RandomMaister
21 april 2021 · 556 Inlägg

Studsar vid dragläge

Har länge haft ett problem att det alltid studsar och hackar vid dragläget, när man ska iväg från stillastående.
Ibland blir det bättre om man gasar lite extra och gubb-slirar lite, men inte alltid, och jag kan försäkra er om att det är något fel, och inte att jag är dålig.

Har trott att det kan vara lite felinställd kopplingsvajer, men googlade runt lite och många tror på dålig lamell, eller att det läcker olja på lamellen.
Kan det vara nåt med bakaxeln, eller dåliga motorkuddar eller nåt? Förövrigt går den kanon och jag känner aldrig av något annars!

Någon som varit med om samma problem? smile
Ganska irriterande, och det är ju lite pinsamt när man studsar iväg lol

RandomMaister
21 april 2021 · 556 Inlägg

Xebers76 skrev:
Lamell eller stödlagret i vevaxeln är min gissning, har samma hoppande på en egen bil dem första draglägena i fuktigt väder, lamell med högsta sannolikhet.

Är nog så. Stödlagret byttes 2019. Men lamellen är gammal och sliten, det vet jag. När jag tog isär motorn sommarn 2019 togs dessa bilder, och "Cassius" skrev följande:
"Kopplingen ser sliten ut, men dom nöts ganska sakta, sen är de enkelt att byta med motorn i bilen också så jag hade nog lämnat den tills den behöver bytas!"
Han hade rätt wink Har ju haft ner lådan en gång med motorn kvar, så ska inte vara några problem! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-3fc9373cb1502e977cb3c190f65941bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-dd4e074b974987d3faab58642bc5e7e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-974a1f96e7705d08d35c45ec1c1bc4d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2a5ee4356c8a0065fefe1a0b01987157.jpg

Dags att leta upp en ny koppling då.. Har hittat att det finns 170mm och 180mm till dessa lådor. Passar båda? Om inte, går det att ta reda på vilken man har innan man lyfter ner lådan..? smile
Svänghjulet ser ut att ha en djup repa, och vara vara slitet på några ställen. Tror ni den behöver bytas/svarvas?

Senast redigerat av RandomMaister (21 april 2021)

RandomMaister
21 april 2021 · 556 Inlägg

zzr94092 skrev:
Tycker att det ser som om svänghjulet är skrot!! Har du bytt bakre packboxen?

Hmm det är ju mindre bra.. kan man lämna det för att svarva ner ytan eller måste det bli ett nytt? Är nog både dyrt och svårt att få tag på en ny..
Bakre packboxen är bytt.

Senast redigerat av RandomMaister (21 april 2021)

RandomMaister
23 april 2021 · 556 Inlägg

RandomMaister skrev:
Dags att leta upp en ny koppling då.. Har hittat att det finns 170mm och 180mm till dessa lådor. Passar båda? Om inte, går det att ta reda på vilken man har innan man lyfter ner lådan..? smile
Svänghjulet ser ut att ha en djup repa, och vara vara slitet på några ställen. Tror ni den behöver bytas/svarvas?

Som svar på min egen fråga angående 170/180mm. Båda passar såklart inte. Men har iallafall tagit reda på vilken jag borde ha, och som verkar mest logisk!
170mm sitter på de mindre motornerna,  1.0 och 1.2N(och kadett B 1.1), och 180mm sitter på den större 1.2S vilket jag har.

Verkar inte finnas i Sverige någonstans, så jag har hittat ett par stycken i Tyskland. De flesta butiker vill ha den gamla i utbyte innan, vilket skapar lite problem.. Jag vill göra detta bytet direkt, och inte låta den stå i veckor utan låda.. Har därför kollat lite på https://www.ebay-kleinanzeigen.de/. Skrivit till 3 personer och frågat om de kan skicka till Sverige. Återstår att se, men håller tummarna! smile

Trevlig helg på er alla!

RandomMaister
30 april 2021 · 556 Inlägg

Koppling beställd!

Som sagt är det nog dags för kopplingsbyte. Jag har letat runt som en galning, men det var inte lätt att hitta.. De som sålde nya ville ha den gamla i retur, vilket hade medfört att jag behövt stå utan bil en vecka eller två..
Det går ju inte, så då gick jag in på https://www.ebay-kleinanzeigen.de/ och där hittade jag tillslut en annons med koppling, tryckplatta och urtrampningslager för ynka 190 Euro. Taget tyckte jag! smile

Har även beställt ett servicekit så i samband med detta ska det bytas olja oxå! Kanske borde gjorts direkt när jag hämtade från vinterförvaringen, men bättre sent än aldrig wink

Tyvärr blir jag borta i ca 2 veckor nu pga jobb, så det får dröja lite! Detta jobb kommer ske på parkeringen utanför jobbet, så inte helt fel om det hinner bli några grader varmare oxå! big_smile

Ha en fin Valborg!

RandomMaister
3 maj 2021 · 556 Inlägg

Såhär fint kommer det bli!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-8564bb74f722b7c15278260caecd2de8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-c554010a9a8f8d1b7d0c08a19de4bbe9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-aeae0d29d05ba5bf63998e01c3252a74.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-c0f11c48a772fff29796fb4f52c31252.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (3 maj 2021)

RandomMaister
3 maj 2021 · 556 Inlägg

Tankar och funderingar

Tänkte börja med åter säga att jag är supernöjd med besöket hos Rolf, och hur bilen presterar för tillfället!

Tyvärr har jag dock fortfarande problem vid kallstarter. Har den bara stått ett par timmar startar den direkt, men står den över natten är den kinkig.

Har satt timer på kallstart, och det tar nästan 20 sekunder innan första tändningen inträffar. Efter det ökar tändningarna successivt och efter ytterliggare 5 sekunder så tänder den normalt och startar, för att sedan tvärdö. Här har det testats med att gasa eller inte gasa, utan märkbar skillnad. Jag har även testat att ha choken i olika lägen, utan skillnad, snarare tvärtom. Med choken ute tänder den inget alls.

Så, efter ca 25 sekunder, startar den och dör direkt. Startar igen och även nu dör den. Här startar den INTE heller med choken ute, utan endast med choken fullt intryckt. Efter 3-4 försök, och choken halvt ute(efter den startat) så lyckas den hålla sig vid liv, och därefter är allt frid och fröjd!

Så, jag vill ha alla tips på vad detta kan orsakas av! Kan det vara att det bara är såhär på gamla bilar?
Är det för att det är en mekanisk bensinpump som gör att det tar en stund innan bensintrycket blivit tillräckligt?
Hade man kunna sätta ett filter med backventil efter bensinpumpen för att korta ner tiden, eller är kanske elektrisk pump bästa lösningen?

Tacksam för alla svar och funderingar! smile

RandomMaister
22 maj 2021 · 556 Inlägg

Cassius skrev:
Det är inget bränsletryck att tala om på förgasarmotorer. Du skulle kunna dra några sekunder på starten när den är kall och sen ta ut ett tändstift och kika. Är de blött är det inte bränslet som är problemet.

Stiften antar jag att du bytt i.o.m allt annat som är genomgånget? Rotor och fördelarlock med? Är dom bitarna friska hade jag sett mig om efter en bättre tändspole. Det skadar inte med en som är kraftigare än original. Bosch hade en blå back in the day som var poppis t ex. Bättre knuff i gnistan ger inte bara en mer lättstartad motor (förutsatt att bränsle finns) men också bättre bränsleekonomi och effekt wink Till bekostnad av något högre slitagetakt på stift/rotor/fördelarlock. Men jag har en känsla av att den här bilen inte går ett par tusen mil per år så det gör nog ingen större skillnad? smile

Billigt alternativ som kan vara värt ett prov: https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000017984

Det ska jag ta en titt på, tack! smile

RandomMaister
22 maj 2021 · 556 Inlägg

Hemma igen

Hemma igen från jobb i Spanien. Jobbar på kryssningsbåtar, och som alla kan förstå är pandemi och instängd på en båt en dålig kombo.
Detta medför hårda regler! Tex har de delat upp båten i zoner, så vi contractors inte träffar crew. Vi får såklart inte gå av, och när vi inte jobbar är det endast hytten som gäller. Och såklart, munskydd at all times, utanför hytten.. Så, kort sagt, work, eat, sleep i 14 dagar! wink

Men nu är jag hemma igen! Alla delar är hemma och redo, väntar bara på en dag med fint mek-väder! Kommande vecka ser därmed dålig ut..
Det är alltså kopplingsbytet jag pratar om. Men ska även klämma in ett oljebyte och lite annat smått! Ska bli skönt att få till de små "final touches", de gör ju otroligt mycket för körupplevelsen! big_smile

Har även öppnat plånboken för en annan pryl, som jag velat ha sen jag köpte bilen!
Det är en del jag vet kommer göra enormt mycket för känslan, utseende och framför allt körglädjen! Kan ni gissa vad? wink

RandomMaister
24 maj 2021 · 556 Inlägg

Richard-R skrev:

RandomMaister skrev:
Hemma igen

Har även öppnat plånboken för en annan pryl, som jag velat ha sen jag köpte bilen!
Det är en del jag vet kommer göra enormt mycket för känslan, utseende och framför allt körglädjen! Kan ni gissa vad? wink

Dubbla förgasare? smile

I wish! Har kikat som hastigast på alternativ, och det finns! Men förbannat dyrt.. lol

RandomMaister
27 maj 2021 · 556 Inlägg

Ledtråd!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-fb790bf87580359f54656548a4c8e91b.jpg

RandomMaister
31 maj 2021 · 556 Inlägg

Richard-R skrev:
ett reservhjul, i mint condition? big_smile

Hållandes i en hand, absolut wink

fadret skrev:
En ny ratt

Stämmer bra det! En Rally GTE ratt om jag inte har fel! Finns i både Kadett och Ascona från denna tid, kanske även Manta? Osäker.
Men grymt mycket snyggare, och skönare iallafall! Riktigt nöjd! big_smile
Måste bara rengöra den lite roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2fb64dc04aa47c29517228fb2b277c5f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-9f63ff4b20cd61636368cd2ed296992e.jpg

RandomMaister
1 juni 2021 · 556 Inlägg

fadret skrev:
Blev ju riktigt bra

Richard-R skrev:

RandomMaister skrev:

Richard-R skrev:
ett reservhjul, i mint condition? big_smile

Hållandes i en hand, absolut wink

fadret skrev:
En ny ratt

Stämmer bra det! En Rally GTE ratt om jag inte har fel! Finns i både Kadett och Ascona från denna tid, kanske även Manta? Osäker.
Men grymt mycket snyggare, och skönare iallafall! Riktigt nöjd! big_smile
Måste bara rengöra den lite roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2fb64dc04aa47c29517228fb2b277c5f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-9f63ff4b20cd61636368cd2ed296992e.jpg

Ja med tanke på att du har muskelservo är det inga probs big_smile

Tackar smile

RandomMaister
1 juni 2021 · 556 Inlägg

Märkte detta. Skiljer sig plastdelarna på kadett/ascona tro?

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-303a3c8f6bd3ff69f500662275e9d0f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-8351d74b3c156868ef283ebb2c18df64.jpg

Sen måste jag fråga om råd igen. Igår plötsligt så försvann tomgången helt. Gasen funkar normalt men så fort jag kopplar ur dör den, om jag inte har massa choke eller gasar själv.
Påminner om att förgasaren och allt är inställt för nån månad sedan, och funkat perfekt sen dess.
Nånting måste hänt känner jag! Nånting som täppts eller så? Kunde inte hitta något när jag kikade under huven som hastigast.

RandomMaister
1 juni 2021 · 556 Inlägg

Bmsone skrev:
Kolla så ingen vakumslang lossnat. Då brukar tomgången försvinna

Jag har kikat, och verkar vara hela och sitta..

zzr94092 skrev:
Har du ett elektriskt tomgångsmunstycke ?

Ja, om jag lossar kontakten dör bilen direkt, så den verkar fungera.

RandomMaister
2 juni 2021 · 556 Inlägg

Hmm.. Lossade alla vakuumslangar och kollade att de var hela, och det var dom! Pillade på lite annat men kunde inte hitta något direkt fel. Men när allt var på plats igen så lirade det igen.. Möjligen något lägre tomgång än innan, men helt ok. Skumt..

RandomMaister
13 juni 2021 · 556 Inlägg

Tappad motivation..

Som ni märkt har det inte blivit mycket updates här på sistone. Har ju hintat om kopplingsbyte och lite annat..
Detta beror på flera anledningar. Den största är motivationsbrist. Vad beror den på då?

Jo, har funderat lite och kommit fram till att det finns två anledningar.
Den ena är att den bara ger och ger.. Det kommer nya fel och problem hela tiden, samt att det jag gjort tidigare inte visat sig varit 100% utfört.
Det andra är platsbrist. Jag har ingenstans att hålla på. Hemma står jag i ett mörkt P-garage, och har tyvärr inte tillgång till att ens låna ett mekgarage.
Mitt ändå riktiga alternativ är att stå vid parkeringen på jobbet. Där finns iallafall plats, och solljus smile
Nackdelen med det? Jo att alla jobb måste bli klara på en dag. Skulle absolut inte vilja lämna den där över natten nedplockad, pga stöldrisk mm.
Sen är det ju också min enda bil, så av den anledningen vill jag heller inte ha en nedplockad bil..

Detta gör att alla jobb måste planeras in i minsta detalj, och sedan utföras enligt den planen. Annars står jag där..
Skulle det hända något, eller att ytterligare en del skulle behövas bytas, så är det ganska kört.

Men vi får se. Självklart är allt möjligt, man får ta allt en sak i taget och hoppas på det bästa. Allt löser sig förr eller senare.

Tänkte jag kan vara lite genomskinlig nu och berätta exakt allt som behöver åtgärdas, utan inbördes ordning.

1. Kopplingsbyte, samt svarvning av svänghjul.
2. Oljebyte och service
3. Spolarvätskepump behöver inhandlas och monteras. (Testade biltemas men var inte tillräckligt stark. hittar ingen bra ersättare..)
4. Bakluckan är skev och läcker in vatten. Har en bättre begagnad liggandes som måste provmonteras, och sedan lackeras.
5. Pga idiotlackerare måste vänster framskärm tas av, för att sedan lackera undertill, där det nu är plåtrent..
6. Backväxeln strular, och de andra växlarna kan vara tröga ibland. Tror det blir bättre av att byta oljan, men det i samband med kopplingsbytet..
7. Bakaxeln/stödlagret måste ses över. Det klonkar ibland vid växling osv.. Även packningen till bakaxelkåpan måste bytas. Igen..
8. Huvudcylindern måste lackas om/bytas ut. Har en ny liggandes.
8. Motorn läcker olja överallt. Bakre vevaxel-packbox verkar läcka, ventilkåpan samt oljetrågspackningen.
9. Besiktigade bilen i början på Juni. Fick en tvåa på spel i vänster hjullager fram, så det måste bytas. Igen..
10. Värmepaketet / spjällen håller inte tätt, så det läcker in varmluft vid fötterna konstant.
11. Motorn ser förjävlig ut. Biltemas skitfärg i samband med dåligt förarbete visar sig.


Finns säkert lite till som jag inte kommer på just nu. Många kanske tycker att det inte låter så farligt. Och det är det väl egentligen inte. Men det är tröttsamt eftersom nästan allt är backjobb. Jag har ju pillat på nästan allt innan och uppenbarligen inte gjort helt rätt. Det ingår såklart, och eftersom allt var första gången är det kanske inte så konstigt, men likförbannat lika tröttsamt.

Notera även att jag kör bilen varje dag, och blir påmind varje dag om i princip alla problem. Det blir lite överväldigande, typ.

Nåja, nu har jag fått skriva av mig. Vi får se hur det blir och går.

Until next time, peace! smile

Senast redigerat av RandomMaister (13 juni 2021)

RandomMaister
16 juni 2021 · 556 Inlägg

Nästa Bakslag

Senaste två dagarna har jag behövt spänna generatorremmen 2 gånger. Tyckte det var konstigt men såg inget fel.
Idag när jag kom hem från jobbet började oljetryckslampan blinka, så öppnade huven och kollade. Tråkig syn. Olja överallt och torrt på stickan.
Oljetrågspackningen ser ut som boven.
Hittade även problemet med generatorn. Bakre fästbulten för generatorn var borta..
Det var i den bulten generatorn jordades så den låg och sprakade…

Nåväl, oljetrågspackningen måste bytas ASAP. Borde komma en bit om jag fyller på lite olja.. Kommer man åt att byta den utan att ta ur motorn, någon som vet?

Även bensinpumpen verkar läcka.. eller packningen rättare sagt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-c2e2658a50e62a4301a12a9769b1e97e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-51b774bddf9b504ce0a59b8920327070.jpg
[url=https://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=222818&image=2861565]https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2f8d9a2246da2a3889995e2b7d6f0dae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-ef8ace91a3648ef222d9284d7d765899.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f0eec3da67023884b8191394a1fef9f4.jpg

RandomMaister
16 juni 2021 · 556 Inlägg

Cassius skrev:
Om hjullagret glappar, men är bytt, kan de vara så att det bara behöver en justering igen. Om det inte hjälper, eller om det är injusterat max, kan det vara axeltappen som är dålig. Det har jag råkat ut för på en Manta A en gång, då var det bara att byta spindeln hmm

Gamla bilar är dock ofta så här en period, man får fortsätta beta av allteftersom. Jag hade en gång en Toyota Celica som var precis så här. Köpte den med dålig toppackning, så bytte. Därefter gick en stötdämpare sönder så bytte alla 4 samt fjädrarna som var slut, därefter kom ett motorras. 2 dar efter moorbyte gick topppackningen, tätt därefter slutade kopplingen ta. Sen kom första bytet av bromsskivor fram, satte på beggade från en reservdelsbil som blev skeva efter 2 veckor. Bytte till Biltema med nya klossar. Skeva efter en månad. Bytte till Brembo skivor och nya klossar, sålde bilen och han som köpte den körde flera tusen mil utan minsta lilla hick-up!
Allt detta skruvande skedde på ca 6 månader, och då har jag inte tagit upp småsakerna smile

Det är motigt, men går till slut över smile

Tack för input. Har justerat lagret och nu känns det bättre!

Ja du har nog rätt! Men just när det är min enda bil är det lite extra tufft..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang