Originalrenovering Opel Kadett C 1.2S 1978

Tanken är att hålla så mycket som möjligt original, med lite små förfiningar! Tex, motorrenovering..

RandomMaister

  • 33 Följare
  • 8 722 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 17:08
RandomMaister
12 maj · 322 Inlägg
#1

Halloj!
Dags för ett nytt projekt! Blev en Opel Kadett C från 1978, med 1.2S på 60hk, i 2 dörras sedan utförande. big_smile

Hittade en annons på blocket på en riktigt fin Kadett. Men när jag såg vart den fanns så fortsatte jag bara att bläddra, den försvann ur minnet.
Sen några dagar senare såg jag annonsen igen av en slump, och tänkte för mig själv, why not?
Det var alltså en Opel Kadett C från 1978, med 1.2S motorn på 60hk, i 2 dörrars sedan utförande. Den hade varit i en familj i hela sitt liv, och endast gått 12800 mil. Den var även omlackad i originalkulör 2013, och därmed i princip rostfri.
Hur som helst, bilen fanns alltså i Boden(Norrbotten) och jag bor i Stockholm. Det är alltså ca 11h enkel resa.. yikes
Jag förstod att ingen i min omkrets skulle vilja följa med på denna resa lol, så det blev natttåget upp.
Åkte hemifrån runt 20:00 på fredagskvällen, och var framme i Boden 10:30. Jag hade pratat med säljaren om att han skulle möta mig vid järnvägsstationen.
När jag kliver ut från stationen ser jag kadetten! Den är i precis det skicket jag hade hoppats på!
Man var lite nojig på vägen upp om att man skulle blivit lurad..
Tittade runt bilen och allt såg fint ut! Sen skulle det provköras. Han sa att han skulle tankat innan han kom, men att han inte hann, och att vi skulle ta det direkt när han hämtat mig, det visade sig vara ett misstag.. Bilen startade ej.. Soppatorsk!! yikes
Bra första intryck, tänkte vi båda... Men men, det är sånt som händer! Så han ringde sin fru som kom med en dunk soppa. Vi hällde i den och testade igen, men den starta fortfarande inte??
Startmotorn tickade men ingen start..
Vi skämtade om att Kadetten verkligen inte ville lämna Boden lol
Sen kommer nästa käftsmäll. När vi försökte starta bilen såg jag hur det började ryka om tändningslåsets nedre del. Jag skrek STOPP STOPP STOPP!! Vi tog bort kåpan under ratten, och såg att där rykte det från ett stift, som går till startmotorn. Kortis? Vi kikade på kabeln i båda ändar, och det såg ut som det ska, och det rykte inte varje gång vi testade heller, utan bara ibland. Älskar "ibland-problem"...
Hur som helst, vi fortsatte felsöka varför den inte starta. Vi kollade så att det kom bensin, det gjorde det, vi kollade så luftfiltret var fint, och vi kollade tändkablar/tändstift, allt såg fint ut.
Sedan gick vi över fördelaren och rotorn, och det såg också fint ut, så vi satte tillbaks allt, och med 0% hopp så testade vi igen att starta. Vroom Vroom sa det så var den igång!
Vi vet fortfarande inte riktigt vad som var felet, men gissningsvis blev den bara sur efter soppatorsken.roll
Vi hoppade in i bilen och körde illa kvickt till bensinstationen och ägaren fyllde på till halvtank, sen begav vi oss mot hans hus, då tog jag över och rattade. Vilken fantastiskt charmig, och bekväm bil!
Styrningen kändes bra, chassit och bromsarna var som det ska, och motorn gick fint, långsamt, men fint!
Så fort vi kom fram till hans hus så skakade vi händer, och bilen var min! big_smile
Jag var lite orolig över att den inte skulle starta när jag körde därifrån, men det gjorde den utan några som helst problem!
I köpet ingick följande: Sats för brytarlös tändning, 2x Extraljus, Sotningssats, En gammal ekonomiplåt till förargolvet, en olackerad framskärm, uppsättning nya plåtfälgar med nya dubbdäck, och även en gammal 50 öring som låg i askkoppen..
Nu var det ju bara en liten detalj kvar. Denna bil, en Opel kadett från 1978 skulle sträckköras 93 mil hem till Stockholm.. Jag hade förberett mig med en liten verktygslåda, silvertejp och buntband. Man vet ju inte vad som kan hända? Det är en 41 år gammal bil..
Jag åker ett par mil men känner innan Luleå att jag vill tanka innan jag åker på E4. Så jag stannar och tankar, och när jag ska iväg så tickar inte ens startmotorn.. Snark....
Sen kom jag på, att förra ägaren hade sagt att man ibland behövde banka lite snällt på startmotorn/solenoiden. Så jag tog hammren och slog några försiktiga slag. Sen gick Kadetten igång som ingenting!
Okejdå, det rykte ett par gånger från tändningslåset, men det får jag titta på vid hemkomst.. Så länge jag får igång den så går den ju urfint!..
Det rullade på, och timmarna försvann. Samma visa vid nästa tankning.. Och samma visa vid middagsstoppet.. Dock ingen rök på de två senare, endast smekning på startmotorn behövdes..

Jag åkte från Boden 12:30, med 2800 mil prick på mätaren(OBS, notera att den hoppar över vid 10 000 mil..), och kom hem 00:30, och 2892 mil på mätaren. Dessa 92 mil hade gått som en dans på rosor!
Räknade även ut att bilen dragit 0,64L/mil, vilket är helt godkänt enligt mig.
Förarsätet var oväntat bekvämt, och det ända jag kunde klaga på var brist på ljudisolering, och brist på farthållare! Samt möjligtvis tristess..

För att väcka upp er från ovan långa text får ni nu ett par härliga bilder, där ni kommer inse varför jag anser att denna resa var 110% värt det.. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-70ce5a20fd202338f220435ca9afcba8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-4d4be00af43aeeccbf620031e6f669f2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b0e5b4d5befbe6419c114a5a796c4967.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-1e86cff707f6645216931b70d237ebeb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-437d6c0c4958b6b4921d480c8208471d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-1a19b15603dfc2c26311c970c36e369f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-3ece336b23d7af382898133117542d11.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-7a95bd1ed18eb0179abf586b7cb9acd5.jpg
Lyckades även buda hem denna! Mest roligt och bara för att man kan.. 99kr på tradera.. Och ja, jag hade redan budat innan jag åkte... roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-421789894d2ccafa65083c04d86209b5.jpg


Dagen efter fick sig kadetten en tvätt, och blev sedan inställd i garaget så länge. Jag skall vara iväg på jobb hela veckan, så ska ta tag i lite fix nästa helg! Längtar redan.. big_smile

Mina nuvarande små planer inför sommaren är följande:
- Byta tändstift
- Byta Luftfilter
- Byta termostat
- Få dit den brytarlösa tändningssatsen
- Ta en titt på tändningslåset, och startmotorn.
- Vaxa bilen
- Hitta nya sommarfälgar. Tips uppskattas!
- Byta lampor på innerbelysning och instrumentpanel
- Rejäl invändig städning
- Motortvätt
- Concept vista på utvändiga plastdetaljer
m.m

Hoppas ni ser fram emot detta lika mycket som jag gör! big_smile

Ha de fantastiskt! smile

Edit: Det råkade bli en motorrenovering helt plötsligt..

Senast redigerat av RandomMaister (9 juli )

andreas_1996
12 maj · 951 Inlägg
#2

Den va cool den ju big_smile ska följas med spänning big_smile

turbonova gillar en riktig burnout
13 maj · 874 Inlägg
#3

Den ser skitfin ut, dom är allt charmiga gamla oplar smile

RandomMaister
13 maj · 322 Inlägg
#4

andreas_1996 skrev:
Den va cool den ju big_smile ska följas med spänning big_smile

Visst är den det!

turbonova skrev:
Den ser skitfin ut, dom är allt charmiga gamla oplar smile

Tack! smile

ifakiezz
14 maj · 296 Inlägg
#5

coolt projekt!! kul att se en Norrbottens bil så långt nere smile

RandomMaister
18 maj · 322 Inlägg
#6

Första titten!

Kom hem lite tidigare än väntat från jobb, så fick lite tid över på fredagen och åka och hälsa på Kadetten i garaget! big_smile

Hade köpt nya tändstift och luftfilter, visste inte hur gammalt de var tongue
Olja + filter hade ägaren bytt förra veckan.

Kollade även till tändningslåset, och det visar sig vara tändlåskontakten som brunnit. Verkar inte jättelätt att hitta en att byta med.. Om någon har en, hör gärna av er!! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-500c086abb1240b64a40bf0b5ab0fefc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-d007e9e6106107f752277741ef229104.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-bcace6f7febbe4e1e05c2dc4f58116a4.jpg

Hittade även en rolig grejj, att det satt en motorrumslampa smile Dock ej inkopplad, men det ska fixas i framtiden! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-3f8ec61f7f3937465ffd87659aeca6a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6d199e112e4000b4c9b4090aa539f8ab.jpg

Hann även med att lägga concept vista på backspegelkåporna, och att torka av och fina till den invändigt. Dock inga bilder, det skall göras noggrannare sedan. Prio 1 är att hitta en tändlåskontakt, så man kan köra bilen iallafall! big_smile

Senast redigerat av RandomMaister (27 juni )

Snurriis
19 maj · 508 Inlägg
#7

Blir jäkla fint det där!
Tändnings lås lär väl finnas i Tyskland?
Btw vart får du tag på concept vista?

RandomMaister
30 maj · 322 Inlägg
#8

Tändlås och fälgar!

Hann med nån timme nu under Kristi himmelsfärd. smile
Prio 1 har varit att fixa tändningslåset, så man kan starta och köra bilen.
Har letat runt som en galning men omöjligt att hitta en likadan som jag har.. lol
Så började leta runt på andra liknande opel modeller, och hoppades på att det kan vara samma!
Hittade en från en Ascona A, och höll båda tummarna! Men tyvärr.. Passade ej..neutral

Då det kändes hopplöst att hitta en ny så gjorde jag mitt bästa med den jag hade. Tog bort allt som brunnit, och får bara hoppas att det funkar i framtiden! big_smile
Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e7f83274f4facbca4e09293fb9196359.jpg
Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-5619c4c77fac0dd58e23959490a33934.jpg

Var även och kikade på ett par nya 16" fälgar, en bekant hade liggandes. Vad tycker ni? Jag är lite kluven..roll Nya fälgar ska det bli, men vet inte vad... lol
Var iallafall skönt att äntligen rulla hem bilen, och bruka den big_smile
Ha de gott!
Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-30958644ebc9cd89736a437dbb039057.jpg
Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-aec00b08e45e5c9c7ba3deec84dbf669.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-8f5b3d58a7ad5db6a12adbf9cdbef95c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-fae40a56fd08c27d5b10fbe8dac9cdf3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b6e79ef86bec2d4cd4c0f5136ebe4f17.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-957e550805e024945c42a764e3e4b088.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f4aae5694b175aa4fbc015ce4811757f.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (27 juni )

RandomMaister
30 maj · 322 Inlägg
#9

Snurriis skrev:
Blir jäkla fint det där!
Tändnings lås lär väl finnas i Tyskland?
Btw vart får du tag på concept vista?

Tackar! smile
Jag letade massor, men hittar ingen likadan hmm
Jag köpte på Waxdog.se smile Rekommenderar starkt!

Amazon_123GT Driifter;)
30 maj · 1 515 Inlägg
#10

Nå breda plåtfälgar hade gjort sig bra

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Cassius Hobbymekaniker
31 maj · 333 Inlägg
#11

Jag tyckte de stod att du skulle hålla de original? Då får du väl leta dig några 70-tals stukade fälgar, alternativt tidigt 80-tal smile

ATS Classic skulle jag vilja föreslå. Passar ypperligt på dessa! Har haft en -79a med 14" slot mags på. De funkade väl rätt bra de med. BBS RS kopior är de många som kör med, ser bra ut men är kanske lite tråkigt eftersom de är så vanligt? Kadetten jag har kvar har 3SDM 005 som är rätt lik ATS Classicen, jag kan inte ha mindre än 16" pga bromsarna dock.. smile

ATS Classic finns i både 13 och 15" och är helt rätt tidsepok! https://farm1.static.flickr.com/757/230 … 4b59_b.jpg

Sen borde du faktiskt leta dig ett par C1 speglar.. dom kromade är så ofantligt mycke snyggare än de feta plastklossarna! Vore de inte för att jag så sällan är hemma så hade jag kunnat skicka ett set till dig för fraktkostnaden, men dom ligger utanför Skellefte och jag vet inte när jag ska upp nästa gång ännu, de kan dröja..

Om du inte är nojig över förbrukningen skulle jag rekommendera att du justerar upp CO'n till mellan 1,6 och 1,9 nånstans, sen vrider du tändfördelaren tills du tycker du har maximalt hög tomgång och låser den där och justerar ner tomgången på tomgångsskruven. Jag har haft 3 bilar med den motorn, och en som jag senare satte i en 1100 i. Gjort precis som ovan på alla och förbrukningen har landat på 0,8 max vid inspirerad körning vintertid (då pratar vi plattan i mattan 1an-2an-3an på sladd, ner till krypfart och desamma igen om å om igen) och drygt 0,7 när man kör lugnt. Men bilen blir markant piggare! När den är så klen från början märker man stor skillnad på bara 3-4 hästar smile

Däremot skulle jag hålla mig från att varva över 6000 upprepade gånger... Jag har som sagt haft 3 bilar med den motorn, 2 av dom har rasat... smile En vevlagerknack och den andra vevstake ut genom tråget. Men alla har jag plågat i sinne, de var mer regel än undantag att de växlades vid 6800-7000rpm smile

Glöm inte blyersättningen i bränslet också, så håller du fin fart på motorn i flera år frammåt wink

Edit: De är inte detta du behöver? http://dr-manta-shop.de/epages/0859c4be … s/03320016

Senast redigerat av Cassius (31 maj )

torsen
31 maj · 3 229 Inlägg
#12

C-kadetterna är vackra bilar.
Har själv ägt flera.
Bl a 2-d & 4-d sedan, 3-d Caravan, Coupé och nästan en City = Vauxhall Chevette.

RandomMaister
31 maj · 322 Inlägg
#13

Cassius skrev:
Jag tyckte de stod att du skulle hålla de original? Då får du väl leta dig några 70-tals stukade fälgar, alternativt tidigt 80-tal smile

ATS Classic skulle jag vilja föreslå. Passar ypperligt på dessa! Har haft en -79a med 14" slot mags på. De funkade väl rätt bra de med. BBS RS kopior är de många som kör med, ser bra ut men är kanske lite tråkigt eftersom de är så vanligt? Kadetten jag har kvar har 3SDM 005 som är rätt lik ATS Classicen, jag kan inte ha mindre än 16" pga bromsarna dock.. smile

ATS Classic finns i både 13 och 15" och är helt rätt tidsepok! https://farm1.static.flickr.com/757/230 … 4b59_b.jpg

Sen borde du faktiskt leta dig ett par C1 speglar.. dom kromade är så ofantligt mycke snyggare än de feta plastklossarna! Vore de inte för att jag så sällan är hemma så hade jag kunnat skicka ett set till dig för fraktkostnaden, men dom ligger utanför Skellefte och jag vet inte när jag ska upp nästa gång ännu, de kan dröja..

Om du inte är nojig över förbrukningen skulle jag rekommendera att du justerar upp CO'n till mellan 1,6 och 1,9 nånstans, sen vrider du tändfördelaren tills du tycker du har maximalt hög tomgång och låser den där och justerar ner tomgången på tomgångsskruven. Jag har haft 3 bilar med den motorn, och en som jag senare satte i en 1100 i. Gjort precis som ovan på alla och förbrukningen har landat på 0,8 max vid inspirerad körning vintertid (då pratar vi plattan i mattan 1an-2an-3an på sladd, ner till krypfart och desamma igen om å om igen) och drygt 0,7 när man kör lugnt. Men bilen blir markant piggare! När den är så klen från början märker man stor skillnad på bara 3-4 hästar smile

Däremot skulle jag hålla mig från att varva över 6000 upprepade gånger... Jag har som sagt haft 3 bilar med den motorn, 2 av dom har rasat... smile En vevlagerknack och den andra vevstake ut genom tråget. Men alla har jag plågat i sinne, de var mer regel än undantag att de växlades vid 6800-7000rpm smile

Glöm inte blyersättningen i bränslet också, så håller du fin fart på motorn i flera år frammåt wink

Edit: De är inte detta du behöver? http://dr-manta-shop.de/epages/0859c4be … s/03320016

Du har helt rätt! Jag har försökt hitta ett par fina mer tidsenliga fälgar, men har inte satt in mig i det helt då den ändå inte varit körbar, tills nu. smile
Dom du visar sitter ju riktigt fint! Tyvärr verkar de inte superlätta att få tag på! Kollade igenom blocket/tradera lite snabbt.. neutral

Är rätt ny på Opel, och framförallt kadetterna, så såna här tips uppskattas enormt! big_smile
Ska definitivt leta runt efter nya speglar, passar de bolt on?

Vi får se vad som händer i framtiden! Just nu tycker jag den går tillräckligt fort för mig! wink

Blyersättning fick jag rekommendation från förra ägaren att använda ca var fjärda tankning. Kanske borde jag använda i varje tank?

Det är nog en sån ja! Det får nog bli att köpa en sån om min nuvarande ger upp! Tack! smile

Edit: Du har inte fler tips på websidor där man kan köpa Kadett delar? smile Svenska som tyska! smile

torsen skrev:
C-kadetterna är vackra bilar.
Har själv ägt flera.
Bl a 2-d & 4-d sedan, 3-d Caravan, Coupé och nästan en City = Vauxhall Chevette.

Riktigt fina! Hade gärna haft en Coupé!

Senast redigerat av RandomMaister (31 maj )

Noiseprojekt
31 maj · 1 470 Inlägg
#14

Så jäkla fin! <3
Snälla börja inte förstöra den!

RandomMaister
1 juni · 322 Inlägg
#15

Någon som vet hur motorrumslampan är inkopplad original?(Är inte den bäste på elscheman..)
Hur funkar strömbrytaren som gör att det endast lyser när huven är öppen?(Står i handboken)

Skickar även med Elschemat. Om nån vill ha en kopia i bättre kvalitet, hör av er! smile

Tacksam för hjälp! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6d199e112e4000b4c9b4090aa539f8ab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-bf79ff21a8e5c6593b073d71a8609814.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-d352905d0031b403c5543e6fd937ff6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-0b3f5d8eae522a95e23b8b8027355993.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (1 juni )

Amazon_123GT Driifter;)
1 juni · 1 515 Inlägg
#16

De är väl en kvicksilver brytare i lampan som rör sig från av till på när du öppnar huven

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
RandomMaister
1 juni · 322 Inlägg
#17

Amazon_123GT skrev:
De är väl en kvicksilver brytare i lampan som rör sig från av till på när du öppnar huven

Såhär ser det ut. Hållaren kanske inte är original?
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-75cdda3f84e3f1634d84e65635dee757.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-12eb6d6bda6fdafbcc736ec592166838.jpg

Amazon_123GT Driifter;)
1 juni · 1 515 Inlägg
#18

Ingen aning om de e original de ja skrev vet jag e på Volvo så gissa att se va nåt liknande men de ser inte riktigt ut som det?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
RandomMaister
1 juni · 322 Inlägg
#19

Även, har ett problem med låset på passagerarsidan, så skulle behöva ta bort inre dörrsidan. Sitter den endast med clips? Verkar bara vara att dra ut, men vill inte ta sönder något, då det verkar vara svårt att få tag på... smile

turbonova gillar en riktig burnout
1 juni · 874 Inlägg
#20

Tänkte på dit tändlås, jag har ett liggandes som "fästöronen" är trasiga på. På den svarta alltså har bilder men vet inte hur jag kan visa dig dom?

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang