Opel Kadett C "Originalaren"

Originalrenovering av norrlandskörd Opel Kadett C som behöver lite kärlek!
  • 56 Följare
  • 174 374 Visningar
  • Projektet avslutat 5 september 2022
RandomMaister
7 juni 2019 · 556 Inlägg

Besiktad, och laglig i 2 år till! big_smile big_smile

Besiktningstiden gick ut 31 Juli, men jag visste att det skulle bli en del skruvande framöver som kan dra ut på tiden, och strula, så jag kände att det hade varit skönt att få den besiktigad innan man börjar pilla! smile

Visste att det var en liten gambling med tanke på oljeläckaget, men jag tänkte att om jag åker och torkar av växellådan osv innan så kanske besiktningsmannen missar det wink
Så jag bokade besiktning 11:40, och åkte till en okq8 med lyft i närheten, hade god marginal tyckte jag.
Gick sedan in och tog nyckeln till lyften, och betalde 50kr i startavgift.. Sen skulle jag ju "bara" köra in i Gör-det-själv-hallen, men bilen startar ej, IGEN! Denna gång gick inte startmotorn runt ens... Hade ingen hammare med mig, så jag tog fälgkorset och la emot, och sedan bankade med en sten lol
Det tog ett bra tag med tillslut gick han igång, 10 minuter innan besiktningstiden... Så det blev ingen tvätt på olja, utan vi lämnade tillbaks nyckeln och åkte iväg.
Vi kom precis i tid, 11:39, och anmälde vår ankomst. Pjuh, tänkte jag. Men man var ju lagom nervös att den inte skulle starta nu heller...

Besiktningsmannen var iallafall definitivt inte van med gamla bilar. Han fick fråga om allt! lol
Hur funkar bältet? Choken? Hur öppnar man huven? m.m
Kändes sisådär oproffsigt faktiskt.hmm

Hur som helst, bilen startade när den skulle. Vilken lättnad. Han påpekade även oljeläckaget, och jag såg samtidigt att det även läckte smått ur bakaxeln.. Och ett genomslagsgummi hade lossnat och låg löst i ena framfjädern lol

Men, som ni läst, så gick den igenom iallafall! big_smile Var helt säker på att jag skulle få en tvåa på läckaget, men icke! big_smile Jag var lagom nöjd när jag åkte därifrån kan jag säga big_smile

Dock, har jag ju lite jobb framför mig. En ny startmotor känns som ett måste, och att fixa dessa läckage känns också ganska välbehövligt, snarast! Jag lämnar ju en pöl vart än jag parkerar..
Måste även fixa motortempen, då den beter sig galet! Men det är nog lätt fixat tror jag..
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-9d8827fc5edbd26f5936a34cbac9a042.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-91345248a2094593698ffcab9a9bed43.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (27 juni 2019)

RandomMaister
9 juni 2019 · 556 Inlägg

Nu är det bestämt. Motorn och växellåda ska ur!! big_smile

Dags för bilbyte. Kadetten känns alldeles för osäker, eftersom den flera gånger har varit så otroligt svårstartad.. Så nu idag så åkte jag till garaget och bytte plats med Saaben. smile

Väl inne i garaget tänkte jag ta ur startmotorn, men det tog snabbt stopp, då jag läste till mig att grenröret måste flyttas för att få ur startmotorn. Jag hade inte rätt hylsa till bultarna, tyvärr. Men om jag ska vara ärlig är dom bultarna inget jag vill ge mig in på när motorn sitter i, jag gör det hellre på ett motorstativ. Gissningsvis har det suttit rätt många år, och är rädd för att flera av de kommer runddras, eller gå av.. hmm Det är invändig 12-kant, se bild. Tror det kallas XZN-hylsor, det skall inhandlas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-505454ceafc653fddbee800463716d14.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-55dbe93b7c943e437a2fc548b1e56749.jpg

Känns även som att flera av de jobb jag tänkt göra underlättas av att ta ur motorn först, tex ta bort växellådan och byta packningar, byta startmotorn, snygga till ventilkåpa osv.
Jag har länge velat renovera en motor, så detta känns som ett bra förstaobjekt!
Tyvärr lär det såklart dra ut på tiden, så blir nog inte mycket mer kadett i år hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-45ee7d302eb9c80e7ed8a63f4fa2b2ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-af30f222356f9cff551893c743dd4789.jpg

Ni som gjort detta tidigare(som sagt innan, detta är första gången jag kommer ta ur en motor eller liknande, kommer dock ha hjälp av svärfar som kan.), har ni några tips?
Båda på själva utförandet, men även på vad man bör göra när motorn väl är ur?

Jag är lite lur på hur mycket tid och pengar jag vill lägga ner. Antingen går man all in, och lackar om motorutrymmet och renoverar motorn totalt, eller så byter jag bara det jag måste, och hivar i motorn igen. Men troligtvis blir det något mellanting. Vad tycker ni? smile

Mvh

Senast redigerat av RandomMaister (27 juni 2019)

RandomMaister
10 juni 2019 · 556 Inlägg

Ja nu blev man ju allt sugen på o byta motor lol
Men det får bli i nästa inlägg!

Nu har det iallafall kommit ett kul paket! big_smile

Kromsidospeglar, nya i kartong!  smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-79f1c363a60f89164a2741374dfb6b45.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-01d339cb3f8ca0f4562b98c34326b8a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-ccfd18561e2bcc07a941631c782c106c.jpg

RandomMaister
11 juni 2019 · 556 Inlägg

Är borta på jobb nu hela veckan, men förhoppningsvis kommer nåt fint med mig hem!
Avslöjas i helgen! wink
Gissa vad? smile

Senast redigerat av RandomMaister (16 juni 2019)

RandomMaister
16 juni 2019 · 556 Inlägg

Liten update!

Var som sagt på jobb i Tyskland förra veckan, fick med mig hem nya fälgar! smile
BBS RA 13” ET 33
Ja tycker iaf de blev sjyst! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-dce00b5e63628b8d2f95d1899a443e79.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-a6a2bc4244e35a58125686275ed49147.jpg

När jag testmonterade såg jag dock att navbultarna är för korta.. hmm
Ska nog köpa spacers ändå, men går det att få längre bultar då?
Hur många mm spacer tycker ni behövs?
Det verkar gå fritt redan, lite tajjt fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-28a482b3ff4b61453e10624bdb78cbc9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-40a9f8d254bd02582a330bebe3ee4109.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-0a06617e8c8e115320307ede0f089565.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-5074112d2e1052b0eb2d12ff7bef4e0c.jpg

Skulle även testa montera de nya sidospeglarna, men de va tyvärr olika hålbild, så tar det en annan dag. smile
Gamla
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-54e722bbd68a78ffcfad24c868b8dd7f.jpg
Nya
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-14fa58598fdf40f1c0a7a8f8e5fe566f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2697e15eea22ec262a738e4157a2892f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e5d1fd7cb440a45846e0e91f0d436b4f.jpg

Hade siktat på att börja ta ur motorn nu i helgen men kom hem senare än planerat från jobbet, så nya siktet är på midsommarhelgen! big_smile

Senast redigerat av RandomMaister (27 juni 2019)

RandomMaister
19 juni 2019 · 556 Inlägg

Ingen som har tips på vad jag kan göra för att få på fälgarna?
Har letat efter spacers med längre bultar men verkar inte finnas.
Kanske får försöka hitta längre "wheelstuds"/hjulbultar?

RandomMaister
19 juni 2019 · 556 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
Du ser ju ut o lätt kunna ha 20 mm spacers så är väl bara skaffa Bolt ön spacers..

Jo, såklart, men är inte de bultarna lika långa som original? Isåfall är det ju ingen skillnad?
Eller tänker jag fel?

RandomMaister
20 juni 2019 · 556 Inlägg

Del 1 - Förberedelser för motorlyft!

Har planerat och fått låna motorlyft / motorstativ på söndag, så var idag i garaget och förberedde så mycket jag kunde för att det skulle gå smidigt och fort på söndag!

Började med lite basics, att tömma motoroljan och kylarvätskan. Passade även på att lossa grenrörsbultarna. En av de blev rundad, så jag fuskade!! Ställde fram brandsläckaren och hämtade en garagekompis, och använde vinkelslipen och gjorde en skåra(hotworks = big NO), och sedan in med en huggmejsel och sen en skiftnyckel för att dra runt. Funkade fint! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-ac4e566e1c8b6c8edad9daf6a6a23756.jpg

Kopplade loss kopplingsvajern, bromskontakter och hastighetsmätarn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-73b08d2b6a2319b132d53b9d3d92dbdf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f9e855ebe283020504c26f17afbb0b1e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-80ae050b7bdd1640184bd86a7fcd2e93.jpg

Hade även tänkt få ner kardan, och tömma växellådsoljan, men där gick jag bet!
Fick av 3 av 4 bultar från kardan, men fjärde blev halvrund. Slinter av hela tiden. Den har blivit lite som konisk..
Det blev sent så jag orkade inte fortsätta, så tar det på söndag igen! Får se hur jag löser det.. Tips? smile
Hittade förresten inte vart man tappar ur oljan ur lådan, hittade bara påfyllningsbulten, hmm hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-067d2bcaa63fb4de952afe06e0a90d0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6151eb683edd3eba6aa7505a790ee7cf.jpg

Har även lossat bultarna/muttrar till motorfästena och till växellådsbalken, så det inte kommer strula på söndag. Detta är mitt första motorlyft så vill inte att nåt ska gå fel big_smile Kanske lite övernojjig, detta jag gjort idag var ju faktiskt inga problem alls.. Förutom rundad bult dårå wink

Del 2 kommer på Söndag! Stay tuned!

Glad midsommar!

Senast redigerat av RandomMaister (27 juni 2019)

RandomMaister
21 juni 2019 · 556 Inlägg

zzr94092 skrev:
Oljan tappar du ur lådan genom att ta bort backljuskontakten, sensorn du frågar om är oljetrycksgivaren.
Jag har haft en Kadett D 1,2 ,följt av Asconor A/B för "hundra" år sedan,och även byggt ett par "lek"traktorer av 1,2 motorn.Dubbla växellådor,kortade av bakaxeln,framvagnen tog jag bara spindlarna och byggde typ traktorframvagn...PS,kardanen är bara istoppad i lådan,så du kan låta den glida ur bara när du lyfter motorn,ha bara någon som ligger under och tar mot kardanen...

Tack för svar! Hade inte en tanke på att backljuskontakten var pluggen.. big_smile

RandomMaister
21 juni 2019 · 556 Inlägg

mikko_ skrev:
Jag rekommenderar att släppa kardanen i bakkant iaf, är lite bökigt att styra in den i lådan när man lyfter i motor/låda sen.

För att lossa på skruvarna till kardanen i bakkant vill jag minnas att jag slipade ner tjockleken lite på själva ringen på en ringnyckel så man får på den ordentligt, är väl lite trångt om jag minns rätt.

zzr94092 skrev:
Är det 13 mm skalle,så prova med 1/2"

Bra tips!
Tack!

RandomMaister
22 juni 2019 · 556 Inlägg

Del 2 - Motorlyft, rengöring & isärplock

Hade planerat att göra detta på söndag, men jag kunde inte hålla mig, så jag åkte idag istället! big_smile

Hade lite småsaker kvar innan jag kunde lyfta motorn.
Lossade växelspaken, och tömde växellådsoljan, var inte så mycket olja kvar direkt...
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-955e468199baa25f1507e3f90dafa18d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-dc7d4d304116aa8713c30c37f06ad06b.jpg

Efter mycket bra tips av Mikko_ så slipade jag ner ringnyckeln, och då gick det plättlätt! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-30bca5458fba325743b7d6cb7a6a95b6.jpg

Sen var det dags för lyftet! Vi fäste sling igenom motorfästena, vi tyckte det kändes bäst! Finns säkert bättre sätt, men detta funkade fint! big_smile
Lyftet gick jättelätt! Vi behövde ta bort oljefilterfästet för att komma förbi rattstången, annars var det ingenting som stökade!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-927a430a10f79a8a65659c5ac1930216.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-a77fc82295c94a5969af414f5451d0a6.jpg
Tog sedan av växellådan från motorn och la den vid sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e023d1e3fdf424059997606dc8626f2f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-5bc3175e2884f8347056870ca25a1d3a.jpg

Nu skulle vi försöka få upp den på motorstativ, men där gick det kasst!
Normalt brukar man fästa motorstativet i växellådsfästena, men dessa var M8, så det kändes inte alls tillräckligt starkt.. Någon som har några tips? Hade varit guld att få upp den i stativ..
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-4d9e0a1b987382f627986489a499d6f6.jpg
Nu blev det istället att jag ställde motorfästen på lekablock, men det gör ju att jag inte kommer åt undertill hmm

Lossade sedan tryckplatta, koppling och svänghjulet, för att komma åt och sedan kunna byta packboxen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-974a1f96e7705d08d35c45ec1c1bc4d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-3fc9373cb1502e977cb3c190f65941bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-edd69656b438e02adc9a398f1771b0ab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2a5ee4356c8a0065fefe1a0b01987157.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-7ef0ecbd9ba8063fcf156975bdcc64f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-dd4e074b974987d3faab58642bc5e7e1.jpg
Tog sedan och rengjorde lite snabbt! smile Ska nog försöka få bort all ingrodd olja oxå..
Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-9f77c4cfd022067863e58b88fd1cc60b.jpg
Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-a090ec19e3a82072872c7223c34c92bb.jpg

Lossa ventilkåpan och kikade
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b15b7d08e7d9aae6e15e6b15c5e59f1c.jpg

En snabb titt på lådan också, och tyvärr är det mycket glapp i axeln, vet inte om man kan ge sig på det själv eller om det är ny låda som gäller... Eller om man lever med det.. rollhttps://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-57b2f17c0088449d2d474eec0ea0d252.jpg

Såhär ser det ut i bilen nu smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-139436e0a7cda913a2a0973137b2349a.jpg

Skulle behöva hjälp med ett par frågor jag har:

(Detta löste jag själv, varför fråga innan man testar...?)
1. Behöver få ur startmotorn(ska renovera den). Men motorvärmaren är ivägen, hur sitter den fast? Hur får jag ut den? Bara dra? Lyckades naturligtvis inte ta någon bild på den...

2. Hur får jag upp motorn i stativ? Någon som gjort detta förr? Alla tips uppskattas!

3. Nåt bra tips för att plugga hål när man tvättar av motorn? Tex Tändstift, Kylhål, oljehål..
Och även, hur får jag bort intorkad olja lättast? Stålborste gick men tog tid..

4. Vad mer bör jag lossa och göra rent/byta packingar på?
Ser kopplingen osv ok ut?

Nu tar jag lördagkväll och en stor stark! Ha de fint! big_smile

Mvh

Senast redigerat av RandomMaister (27 juni 2019)

RandomMaister
22 juni 2019 · 556 Inlägg

zzr94092 skrev:
Axeln är "glapp" stöder ju upp sig i nållagret i veven..
Motorvärmaren kan den sitta pressad/inslagen i frostpluggshålet? Får kolla på min,har ju en "traktor"med samma motor och motorvärmare.
Tvätta motorn med högtryck.
Plugga hål:,sätt i tändstiften,och silvertape på röranslutningar, men gör inget om du får in vatten/avfettning där.Byt vatten pumpen,så mycket enklare nu,men akta skruvarna,bara M6....

Inga problem med glapp då? smile
Troligtvis är den bara pressad, men vill va säker innan jag börjar dra!
Vattenpump är givet! smile

RandomMaister
23 juni 2019 · 556 Inlägg

zzr94092 skrev:
Alla som har ett stödlager i veven "glappar"..nyare bilar som har en kortare ingående axel har inget stödlager=glappar "inget"..Kan kolla på min motorvärmare i morron,är ju det där med att komma ihåg ....

mikko_ skrev:
Bra att tipset med ringnyckeln kom till nytta. smile

Ang. motorstativet så hade jag min motor monterad med M8:or i stativet, funkade bra.
Motorn är ju inte jättetung. smile

Motorvärmaren var bara o bända ut.. Varför fråga så mycket? lol

Hängde upp motorn nu så får vi se hur de går lol

RandomMaister
23 juni 2019 · 556 Inlägg

Del 3 - Isärplockning och fortsatt rengöring!

Kunde inte hålla mig från att åka ut till garaget idag igen!
Köpte M8 gängstång och ett par nitbrickor och hängde upp i stativet, och de håller fint! big_smile
Ganska fascinerad över hur det kan hålla, fysik är coolt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-88169363eed2bfa99b7ca2fbaea9cac3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f6fa1ac6b9d8ddb5f9edc0fda1453752.jpg

Vände på motorn för att ta bort oljetråget, och även rengöra lite.
Jag kommer inte vara supernogrann i rengörandet av denna motor, då jag anser att det inte är värt tiden, och för att jag inte har tillgång till tex högtryck eller bläster, som hade gjort detta lite roligare!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-dda68c92d17489483fc3b0b1f33cfb96.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-727305846fef95571ebf78acb273f2e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-1e911f770cf569d70dae24d2be55a845.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-da1b4a7215d9752bbfd708aa3ff51937.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-b6dd152e4baf7b0fa05ef09ae9b125a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-cbe2186524363bf3c88ae9fa45766e22.jpg
Råka bryta av ett tändstift roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-7ca47253ee96b27dc46a28c1d0823995.jpg

Fortsatte med transmissionskåpan, men lyckades inte få bild på den innan rengöring! roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-997d6e52fd61c8f00b005cb5383755c7.jpg
Här är den iallafall någolunda rengjord tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-ce8e22401a29eb3fbed9fd9062a39695.jpg

Sedan gick jag på bakre packboxen, har lite smårester kvar enligt bild, gör det något, eller är det bara o trycka i ny packbox?
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-38e7c2e64f54b354861f32dd1a31a652.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-1a6a587e907bed3f14ecd67bc069c492.jpg

Sen kände jag att jag förberett så mycket jag kan för att montera ihop sen när jag fått allt jag beställt, så jag vände mig till lådan.
Rengjorde lite först
Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-4e3c6aff2b1dae7f7892ef1e5ae283a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2931cef63f656018adc60b3e656c723a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-d891d454ba98c24e9e9e65cc1ea7f93d.jpg
Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-19227fd2f4647c8205e0e1efcabbd8f5.jpg

Samma sak här, är inte så noggrann, men fick bort de mesta av oljan iallafall. Det som är intorkad får va! Vill få ut denna i sommar så det får vara såhär! big_smile
Tog även ut bakre packboxen, som möter kardan. Denna var lite pillig men gick tillslut med skruvtricket! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-41919b89ea74f9c3c78866c348856ac1.jpg

Har som sagt beställt lite prylar, så jag hoppas det kan bli ihopmontering nästa helg! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-fc72c7811246131e64e6703d750cd4b4.jpg
Fick med detta sen innan, så det ska nog bli fint! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-4ff1a3e08edfe05834d13afd0e8215bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-77879e54a7d83b17086618f1ffb55e39.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-314e6f1d0c726372391d1ac77f095834.jpg

Skippar nog att byta topplockspackningen, eller vad tycker ni? Det känns kanske svårare än det egentligen är? roll

Ha en fin vecka! smile

Mvh

Senast redigerat av RandomMaister (5 november 2019)

RandomMaister
23 juni 2019 · 556 Inlägg

turbonova skrev:
Du har inte fått startkontakten va?

Jo juste!!
Den kom förra veckan!
Tack! Den ska jag få i vid tillfälle oxå smile

zzr94092 skrev:
Kom bara ihåg att olja in packboxen  i anligningsytan mot veven/kardanen.

Absolut, tack för tipset!

RandomMaister
23 juni 2019 · 556 Inlägg

turbonova skrev:
Ok gött trodde postnord hade slarvat bort den smile

De tog 3 veckor lol

RandomMaister
24 juni 2019 · 556 Inlägg

Cassius skrev:
En M8 8.8 kan du skruva fast i taket och hänga 1500kg i innan den ger sig smile Nu brukar gängstång vara 4.8 då dom är är klart vekare, men när du har ett stöd i form av rörhylsorna på motorstödet har du inget att oroa dig för!

Oljan tar du utan högtryck enklast med ordentligt med Bra avfettning och en tandborste, sen spolar du av och tar de sista med en stålborste och papper.

Kopplingen ser sliten ut, men dom nöts ganska sakta, sen är de enkelt att byta med motorn i bilen också så jag hade nog lämnat den tills den behöver bytas! Lådan sen rymmer 1.2 liter om jag inte minns fel. Så de blir inte så mycke olja ur en sån smile

Glöm inte att dra på nå färg på de delarna som är i tunnplåt som du tvättat upp nu! T ex tråget, kanske frontkåpan över kedjan med. Men tvätta av med aceton/t-röd först så färgen biter. Rostskyddsgrund brukar bita ganska bra så lägligt att börja med de å sen dra på en topplack. Lämnar du de som de är är risken stor att du får ytrost på bitarna innan dom blivit "inoljade" igen smile

Det är precis så jag hållt på med oljan! Avfettning – stålborste – tryckluft – papper. Men det riktigt ingrodda ville inte ge med sig lätt, så jag skippar det denna gång! Kanske lyfter ur i vinter igen, nu när jag vet hur lätt det var! lol

Färg ska det bli! Blir nog svart motorlack på tråg, kedjekåpan och kanske till och med ventilkåpan, har inte bestämt mig. Kanske ska köra silver? Vad tycker ni? smile

Mvh

Senast redigerat av RandomMaister (24 juni 2019)

RandomMaister
24 juni 2019 · 556 Inlägg

Kom på en sak!
Som jag nämnt tidigare är det rätt trögt att växla i denna kadett. Framförallt backen, och tvåan, men alla krävs det lite teknik(våld) för. roll
Finns det något man kan kolla på som kan vara dåligt när jag väl har växellådan ute?
Alla tips uppskattas! big_smile

RandomMaister
24 juni 2019 · 556 Inlägg

Cassius skrev:
Gissningsvis bara gammal olja. Köp en vettig olja (framförallt med tanke på att de går åt så lite) så borde de bli betydligt bättre!

Quakerstate Quadrolube 75W körde jag i min efter rekommendation av en som nästan bara håller på med gamla bilar och har egen verkstad: http://www.quakerstate.se/transmission.asp
Finns säkerligen andra minst lika bra oljor men jag var väldigt nöjd med den i alla fall! Hade samma i en Getrag 240 låda och den blev nästan för lättväxlad, den lådan ska normalt sett ha en klart tjockare olja dock. 1.2 lådan blev som förbytt efter bytet. Just den oljan finns inte överallt i Sverige dock, men någon som kan lite om oljor kan säkert rekommendera nått likvärdigt smile

Ännu en djungel! lol
Redline har jag hört ska vara bra(dock vet jag ej hur de är till äldre växellådor). Deras hemsida rekommenderade Redline MT-90.
Vad tror du om den?
Skillnaden jag kan märka är att MT-90 är GL-4, medans den du länkade är Gl-5. Hmm...

RandomMaister
24 juni 2019 · 556 Inlägg

Cassius skrev:
Vet inget om GL klassningar. Kommer köra MT90 i getrag 265an i min Kadett, men de är en bra bit kvar innan jag kan säga vad jag tyckte smile

Redline brukar göra bra oljor däremot, framförallt transmissions oljor!

Kanske att jag blir testkanin då wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang