Toyota Aygo Halvautomat kopplingsfråga

Robin-T
20 maj · 164 Inlägg
#1

Hej!

Har precis bytt lamell,tryckplatta och urtrampningslager på en Toyota Aygo 2009 med "halvautomat". Manuell låda med robottstyrning.

Men den vill inte fungera riktigt som den ska, den fungerade bra innan men slirade. Behöver man göra någon inlärning med dator när det är ny koppling? Den gamla var väldigt sliten. Hittar inget i Autocom.

Den vill inte driva som den ska framåt och när backen ska i skorrar den till. Misstänker att det är en justeringssak. Provat justera slavcylindern manuellt då de är lite spelmån i den men utan bättring.

Tacksam för råd.

MVH

fax110
20 maj · 297 Inlägg
#2

hittade detta på google som beskriver hur du gör manuellt om du inte har tillgång till dator.

http://www.partinfo.co.uk/files/INF12215_GB.pdf

torsen
20 maj · 3 189 Inlägg
#3

Gå in på Citroenakuten och kolla under rubriken C1.

Robin-T
22 maj · 164 Inlägg
#4

Tack för svar. Ringde Toyota och fick en guide manuellt. Men någon som vet om de funkar med annan felkodsläsare än autocom? Typ bosch eller foxell?

Robin-T
31 maj · 164 Inlägg
#5

Blir tokig på denna. Lämnade den till toyota för initiering. Gick inte dom påstod att något var galet så bilen inte ville ta emot initiering. Tog ner lådan, rätt koppling sitter monterad på rätt sätt, bilen vill inte visa om N D R osv är i. Bilen startar men vill inte lägga i någon växel. Ideer??

Ivel
31 maj · 114 Inlägg
#6

Är det för stort spel/mellanrum i växlingsrobotens linkage så växelgivaren inte får rätt värden och därav inte vet hur den ska bete sig?

Robin-T
31 maj · 164 Inlägg
#7

Ivel skrev:
Är det för stort spel/mellanrum i växlingsrobotens linkage så växelgivaren inte får rätt värden och därav inte vet hur den ska bete sig?

Hur menar du? Hade nere mekanismen som styr kopplingsarmen nu. Tog isär och rengjorde motorn och provkörde med 12v på bänken och den funkar. Monterade tillbaka med samma resultat. Tog får jag bara 6v fram i kobtaktstycket till den och enbart när N är i.

Ingen som har kopplingsschema? Eller idéer och tankar ?

Ivel
31 maj · 114 Inlägg
#8

Robin-T skrev:

Ivel skrev:
Är det för stort spel/mellanrum i växlingsrobotens linkage så växelgivaren inte får rätt värden och därav inte vet hur den ska bete sig?

Hur menar du? Hade nere mekanismen som styr kopplingsarmen nu. Tog isär och rengjorde motorn och provkörde med 12v på bänken och den funkar. Monterade tillbaka med samma resultat. Tog får jag bara 6v fram i kobtaktstycket till den och enbart när N är i.

Ingen som har kopplingsschema? Eller idéer och tankar ?

Är det glapp i länkaget?
Är det mycket glapp så vet inte växlingsroboten vad den ska göra då den inte vet vilken växel som ligger i.

Robin-T
31 maj · 164 Inlägg
#9

Ivel skrev:

Robin-T skrev:

Ivel skrev:
Är det för stort spel/mellanrum i växlingsrobotens linkage så växelgivaren inte får rätt värden och därav inte vet hur den ska bete sig?

Hur menar du? Hade nere mekanismen som styr kopplingsarmen nu. Tog isär och rengjorde motorn och provkörde med 12v på bänken och den funkar. Monterade tillbaka med samma resultat. Tog får jag bara 6v fram i kobtaktstycket till den och enbart när N är i.

Ingen som har kopplingsschema? Eller idéer och tankar ?

Är det glapp i länkaget?
Är det mycket glapp så vet inte växlingsroboten vad den ska göra då den inte vet vilken växel som ligger i.

Vilket länkage tänker du på?

Har justerat kopplingscylindern så att den ligger precis emot kopplingsarmen.

Ivel
31 maj · 114 Inlägg
#10

Robin-T skrev:

Ivel skrev:

Robin-T skrev:

Hur menar du? Hade nere mekanismen som styr kopplingsarmen nu. Tog isär och rengjorde motorn och provkörde med 12v på bänken och den funkar. Monterade tillbaka med samma resultat. Tog får jag bara 6v fram i kobtaktstycket till den och enbart när N är i.

Ingen som har kopplingsschema? Eller idéer och tankar ?

Är det glapp i länkaget?
Är det mycket glapp så vet inte växlingsroboten vad den ska göra då den inte vet vilken växel som ligger i.

Vilket länkage tänker du på?

Har justerat kopplingscylindern så att den ligger precis emot kopplingsarmen.

Länkaget som utför växlingarna.
Det sitter i modulen för de två växlingsmotorerna och kan bli slitet och glappt.
Här snubblade jag över en del matnyttigt gällande byte av kopplingssats på MMT.
https://pmmonline.co.uk/technical/the-t … -function/

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang