Svindyr olja till gammal Opel?

Ivel
4 juli · 535 Inlägg
#21

M123 skrev:

Low skrev:

M123 skrev:

Har några tomma Gulf burkdunkar i plåt som det varit riktigt vårdande zinkolja i. Är bara att säga till om du vill ha någon för att låtsas ta hand om en V8.

Sover man bättre av att oljan ska lukta jordgubbar och ha en snygg etikett så får det vara så. Helt okej.

Jag går efter specifikationerna och rimliga oljen byten.

Man kan åtminstone begära att en olja ska lukta olja och inte Festivalpiss eller Kemtoa från Ankara.

Du ska väl inte göra doftljus av den?

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Svarte_Orm
4 juli · 2 113 Inlägg
#22

Jag har kört på biltemas olja i åratal, i olika bilar. Nuvarande bil har gått 26.000 mil, varav 6000 i min ägo. När jag bytte nu senast stod nivån fortfarande kvar på oljestickans övre streck, bilen drar inte en droppe olja. Så smörjer ringarna gör oljan i alla fall, och jag vet inte hur mer man skulle kunna avgöra hur den påverkat motorn.

Knugcab
4 juli · 5 111 Inlägg
#23

Kolla i instruktionsboken vad du skall ha för kvalitet och viskositet på oljan. Köp en olja som uppfyller detta. Det är absolut tillräckligt bra för en femton år gammal Opel Corsa.......

rcy
5 juli · 1 553 Inlägg
#24

Svarte_Orm skrev:
Jag har kört på biltemas olja i åratal, i olika bilar. Nuvarande bil har gått 26.000 mil, varav 6000 i min ägo. När jag bytte nu senast stod nivån fortfarande kvar på oljestickans övre streck, bilen drar inte en droppe olja. Så smörjer ringarna gör oljan i alla fall, och jag vet inte hur mer man skulle kunna avgöra hur den påverkat motorn.

Är man genuint intresserad så gör man en UOA (Used Oil Analysis).
I många länder är det mycket vanligt att det görs, även av gemene man, eftersom det ger bra indikationer på motorns hälsa och hur bra oljan verkligen är. I Sverige har folk knappt hört talas om det, men här häller folk å andra sidan i vilken skitolja som helst i sina bilar då många tror att det är samma olja i alla dunkar, "det är bara etiketten som skiljer". Här är det i princip bara folk som verkligen är insatta i olja och som jobbar inom exempelvis tung industri som ens vet vad en UOA är.

doktorduett
5 juli · 51 Inlägg
#25

konstigt all den olja jag köper på biltema lukter inte konstigt.
va det för olja du köper som lukter skit ????

rcy
5 juli · 1 553 Inlägg
#26

doktorduett skrev:
konstigt all den olja jag köper på biltema lukter inte konstigt.
va det för olja du köper som lukter skit ????

Biltema köper in den billigaste oljan på öppna börsen hela tiden, så det är med stor sannolikhet inte samma olja i dunkarna nu som det var för ett halvår sedan, även om specen är densamma. Lukt, färg och konsistens kan därför variera rätt kraftigt beroende på när oljan är inköpt.

Low
5 juli · 2 329 Inlägg
#27

rcy skrev:

doktorduett skrev:
konstigt all den olja jag köper på biltema lukter inte konstigt.
va det för olja du köper som lukter skit ????

Biltema köper in den billigaste oljan på öppna börsen hela tiden, så det är med stor sannolikhet inte samma olja i dunkarna nu som det var för ett halvår sedan, även om specen är densamma. Lukt, färg och konsistens kan därför variera rätt kraftigt beroende på när oljan är inköpt.

Var har du fått denna informationen? Hur kan specen vara samma men oljan varierar kraftigt?

FrejaT
6 juli · 26 Inlägg
#28

Stort Tack för alla svar!!!

rcy
8 juli · 1 553 Inlägg
#29

Low skrev:

rcy skrev:

doktorduett skrev:
konstigt all den olja jag köper på biltema lukter inte konstigt.
va det för olja du köper som lukter skit ????

Biltema köper in den billigaste oljan på öppna börsen hela tiden, så det är med stor sannolikhet inte samma olja i dunkarna nu som det var för ett halvår sedan, även om specen är densamma. Lukt, färg och konsistens kan därför variera rätt kraftigt beroende på när oljan är inköpt.

Var har du fått denna informationen? Hur kan specen vara samma men oljan varierar kraftigt?

Varför skulle inte specen kunna vara densamma? Tror du det är samma olja i alla dunkar det står exempelvis 0w40 på?

Att Biltemas olja varierar är lätt att konstatera själv. Köp en dunk, vänta ett halvår, köp en dunk till och jämför oljan. Det är oftast tillräckligt att bara kolla på färgen så ser man att det inte är samma, gör man dessutom lite egna tester eller skickar på oljeanalys så lär man märka att det är rätt stora skillnader.

Low
8 juli · 2 329 Inlägg
#30

rcy skrev:

Low skrev:

rcy skrev:

Biltema köper in den billigaste oljan på öppna börsen hela tiden, så det är med stor sannolikhet inte samma olja i dunkarna nu som det var för ett halvår sedan, även om specen är densamma. Lukt, färg och konsistens kan därför variera rätt kraftigt beroende på när oljan är inköpt.

Var har du fått denna informationen? Hur kan specen vara samma men oljan varierar kraftigt?

Varför skulle inte specen kunna vara densamma? Tror du det är samma olja i alla dunkar det står exempelvis 0w40 på?

Att Biltemas olja varierar är lätt att konstatera själv. Köp en dunk, vänta ett halvår, köp en dunk till och jämför oljan. Det är oftast tillräckligt att bara kolla på färgen så ser man att det inte är samma, gör man dessutom lite egna tester eller skickar på oljeanalys så lär man märka att det är rätt stora skillnader.

Okej. Vad blir skillnaden då? om specen är den samma alltid och en bil behöver just den specen, vad är det negativa i det då?

Var ser du varifrån biltema köper sin olja?

Mvh J.

jaka54
8 juli · 3 074 Inlägg
#31

Hej!
Ett exempel!
Om Biltemas olja klarar en VW kod som 502 00 så är den oljan "lika bra"/"lämplig" till en bil som ska ha den oljan som en annan tillverkares olja med samma kod.

doktorduett
8 juli · 51 Inlägg
#32

jaka54 skrev:
Hej!
Ett exempel!
Om Biltemas olja klarar en VW kod som 502 00 så är den oljan "lika bra"/"lämplig" till en bil som ska ha den oljan som en annan tillverkares olja med samma kod.

exakt så är det.
bara för att den är dyr o har ett fancy namn gör den inte bättre
det rät många pengar man betalar bara för namnet på dom "fina" oljar

M123
8 juli · 734 Inlägg
#33

jaka54 skrev:
Hej!
Ett exempel!
Om Biltemas olja klarar en VW kod som 502 00 så är den oljan "lika bra"/"lämplig" till en bil som ska ha den oljan som en annan tillverkares olja med samma kod.

Standarden säg inte hur bra den är utan hur dålig.
En olja får vara hur bra som helst men inte gå lägre än de ställda kravet.

Så bara för att den klarar ett riktmärke gör den inte per automatik lika bra som något annat.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Low
8 juli · 2 329 Inlägg
#34

M123 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Ett exempel!
Om Biltemas olja klarar en VW kod som 502 00 så är den oljan "lika bra"/"lämplig" till en bil som ska ha den oljan som en annan tillverkares olja med samma kod.

Standarden säg inte hur bra den är utan hur dålig.
En olja får vara hur bra som helst men inte gå lägre än de ställda kravet.

Så bara för att den klarar ett riktmärke gör den inte per automatik lika bra som något annat.

det är ju ändå som räknas eller hur?

M123
8 juli · 734 Inlägg
#35

Low skrev:

M123 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Ett exempel!
Om Biltemas olja klarar en VW kod som 502 00 så är den oljan "lika bra"/"lämplig" till en bil som ska ha den oljan som en annan tillverkares olja med samma kod.

Standarden säg inte hur bra den är utan hur dålig.
En olja får vara hur bra som helst men inte gå lägre än de ställda kravet.

Så bara för att den klarar ett riktmärke gör den inte per automatik lika bra som något annat.

det är ju ändå som räknas eller hur?

Är väl svårt att säga det är samma olja och lika bra bara för att den uppfyller ett krav.

Ta vw som exempel då det är deras standard.
Dom har satt en standard och har intervall på 3000 mil, oljan koksar och täpper till oljesilen. Hade oljan varit bättre rustad hade inte motorn skurit.
Det som räknas är att använda en bra olja i slutändan. Vet inte hur man ska kunna tycka något annat?

Är Biltemas olja bra.
Ingen aning mer än att saker som avviker från normaliteten håller jag mig bort ifrån och när det kommer till så dyra och känsliga saker som en motor då kör jag det säkra kortet alla dagar.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Low
8 juli · 2 329 Inlägg
#36

M123 skrev:

Low skrev:

M123 skrev:

Standarden säg inte hur bra den är utan hur dålig.
En olja får vara hur bra som helst men inte gå lägre än de ställda kravet.

Så bara för att den klarar ett riktmärke gör den inte per automatik lika bra som något annat.

det är ju ändå som räknas eller hur?

Är väl svårt att säga det är samma olja och lika bra bara för att den uppfyller ett krav.

Ta vw som exempel då det är deras standard.
Dom har satt en standard och har intervall på 3000 mil, oljan koksar och täpper till oljesilen. Hade oljan varit bättre rustad hade inte motorn skurit.
Det som räknas är att använda en bra olja i slutändan. Vet inte hur man ska kunna tycka något annat?

Är Biltemas olja bra.
Ingen aning mer än att saker som avviker från normaliteten håller jag mig bort ifrån och när det kommer till så dyra och känsliga saker som en motor då kör jag det säkra kortet alla dagar.

Men 3000mil service korkat oavsett vilken olja... Allt för mil kostnader ska se bra ut.

Byter man vid max 1000mil, och oljan uppfyller kraven så kvittar det om oljan kostar 40krL eller 150kr litern?

Sover man bättre  så varför inte :-)

De som avgör för mig är vad som kommer ur när man drar pluggen.

M123
9 juli · 734 Inlägg
#37

Low skrev:

M123 skrev:

Low skrev:

det är ju ändå som räknas eller hur?

Är väl svårt att säga det är samma olja och lika bra bara för att den uppfyller ett krav.

Ta vw som exempel då det är deras standard.
Dom har satt en standard och har intervall på 3000 mil, oljan koksar och täpper till oljesilen. Hade oljan varit bättre rustad hade inte motorn skurit.
Det som räknas är att använda en bra olja i slutändan. Vet inte hur man ska kunna tycka något annat?

Är Biltemas olja bra.
Ingen aning mer än att saker som avviker från normaliteten håller jag mig bort ifrån och när det kommer till så dyra och känsliga saker som en motor då kör jag det säkra kortet alla dagar.

Men 3000mil service korkat oavsett vilken olja... Allt för mil kostnader ska se bra ut.

Byter man vid max 1000mil, och oljan uppfyller kraven så kvittar det om oljan kostar 40krL eller 150kr litern?

Sover man bättre  så varför inte :-)

De som avgör för mig är vad som kommer ur när man drar pluggen.

Det kan nog ge en väldiga mardrömmar om man får mekanisk åverkan på kam och lyftar.

Vad jag läst tog det ända till 95 dom slutade med flat-tappet cam i Vans och Pickuper, så ja isf om det är den du kör det där på och propagerar varmt så lycka till.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Low
9 juli · 2 329 Inlägg
#38

M123 skrev:

Low skrev:

M123 skrev:

Är väl svårt att säga det är samma olja och lika bra bara för att den uppfyller ett krav.

Ta vw som exempel då det är deras standard.
Dom har satt en standard och har intervall på 3000 mil, oljan koksar och täpper till oljesilen. Hade oljan varit bättre rustad hade inte motorn skurit.
Det som räknas är att använda en bra olja i slutändan. Vet inte hur man ska kunna tycka något annat?

Är Biltemas olja bra.
Ingen aning mer än att saker som avviker från normaliteten håller jag mig bort ifrån och när det kommer till så dyra och känsliga saker som en motor då kör jag det säkra kortet alla dagar.

Men 3000mil service korkat oavsett vilken olja... Allt för mil kostnader ska se bra ut.

Byter man vid max 1000mil, och oljan uppfyller kraven så kvittar det om oljan kostar 40krL eller 150kr litern?

Sover man bättre  så varför inte :-)

De som avgör för mig är vad som kommer ur när man drar pluggen.

Det kan nog ge en väldiga mardrömmar om man får mekanisk åverkan på kam och lyftar.

Vad jag läst tog det ända till 95 dom slutade med flat-tappet cam i Vans och Pickuper, så ja isf om det är den du kör det där på och propagerar varmt så lycka till.

Jag är absolut ingen expert, men när det är mest påståenden och inte mycket till källor, tex enorma trådar om tex biltemas oljor om motorras, artiklar och tester.
Mest kompis berättelser, av personer hatar allt som står biltema på.

Vanen klarar det fint, den har krav på mineral, men kör på syntet. ( Ska tydligen vara bättre ). Bilen skulle troligen gå på tjära :-) ett tag ...

M123
9 juli · 734 Inlägg
#39

Low skrev:

M123 skrev:

Low skrev:
Men 3000mil service korkat oavsett vilken olja... Allt för mil kostnader ska se bra ut.

Byter man vid max 1000mil, och oljan uppfyller kraven så kvittar det om oljan kostar 40krL eller 150kr litern?

Sover man bättre  så varför inte :-)

De som avgör för mig är vad som kommer ur när man drar pluggen.

Det kan nog ge en väldiga mardrömmar om man får mekanisk åverkan på kam och lyftar.

Vad jag läst tog det ända till 95 dom slutade med flat-tappet cam i Vans och Pickuper, så ja isf om det är den du kör det där på och propagerar varmt så lycka till.

Jag är absolut ingen expert, men när det är mest påståenden och inte mycket till källor, tex enorma trådar om tex biltemas oljor om motorras, artiklar och tester.
Mest kompis berättelser, av personer hatar allt som står biltema på.

Vanen klarar det fint, den har krav på mineral, men kör på syntet. ( Ska tydligen vara bättre ). Bilen skulle troligen gå på tjära :-) ett tag ...

Har man flat-tappet cam erfordras en olja med zink i eller tillsats med zink.
Har du en sådan i din bil gör du dig själv en enorm otjänst.

https://www.onallcylinders.com/wp-content/uploads/2017/09/22/flat_cam.jpg
Här betas det av angående detta, finns att finna längre ner på sidan jag länkar till. Bilden härstammar från samma sida och visar mekanisk nötning pga utebliven zink i oljan.
https://www.onallcylinders.com/2017/09/ … s-lifters/

Nu har ska skrivit nog i denna tråd.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Low
9 juli · 2 329 Inlägg
#40

M123 skrev:

Low skrev:

M123 skrev:

Det kan nog ge en väldiga mardrömmar om man får mekanisk åverkan på kam och lyftar.

Vad jag läst tog det ända till 95 dom slutade med flat-tappet cam i Vans och Pickuper, så ja isf om det är den du kör det där på och propagerar varmt så lycka till.

Jag är absolut ingen expert, men när det är mest påståenden och inte mycket till källor, tex enorma trådar om tex biltemas oljor om motorras, artiklar och tester.
Mest kompis berättelser, av personer hatar allt som står biltema på.

Vanen klarar det fint, den har krav på mineral, men kör på syntet. ( Ska tydligen vara bättre ). Bilen skulle troligen gå på tjära :-) ett tag ...

Har man flat-tappet cam erfordras en olja med zink i eller tillsats med zink.
Har du en sådan i din bil gör du dig själv en enorm otjänst.

https://www.onallcylinders.com/wp-conte … at_cam.jpg
Här betas det av angående detta, finns att finna längre ner på sidan jag länkar till. Bilden härstammar från samma sida och visar mekanisk nötning pga utebliven zink i oljan.
https://www.onallcylinders.com/2017/09/ … s-lifters/

Nu har ska skrivit nog i denna tråd.

Visste faktiskt inte detta. Kört vad föregående ägare rekommendera.

Blir nog byta till en olja med zink i. Haynes boken står inget om just zink?

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang