viccoA
29 augusti 2019
· 3 110 Inlägg
Lockwood skrev:
Ja men en 520d har en räckvidd på runda slängar över 100 mil, tycker du det är jämförbart med 60 mil? O det var det som var min poäng. Den billigaste "folk Teslan" är alldeles för dyr. Om Tesla drar ner effekten så den gör 0-100 på 10 sekunder, räckvidd kring 100 mil OCH ett pris kring 500k så har vi en vinnare. Det är rätt ointressant hur snabbt en bruksbil når 100 enligt mig. Jag är dessutom helt övertygad om att en 520d kan marscha i 200 km/h betydligt lättare/längre än en Tesla. Anledningen till att jag anser att Teslan är jämförbar med tex 520d är att båda är lika stora, o är i "svensk familjebils storlek". Hade jag velat köpa en bil för över 1 mille så hade jag inte köpt en Tesla. Inte en BMW heller. Nya Porsche 911 Turbo kan jag mycket väl tänka mig att "slå till på" som "entusiastbil" då, men jag gissar att prislappen kommer hamna närmare 2 mille. En bruksbil skall enligt mig vara snål, säker, bekväm o inte kosta över 500k, vilket min nuvarande bruxis klarar fin-fint.
Själv tycker jag det är onödigt dyrt med 100mil på en laddning. Batteriet är den enskilt dyraste komponenten och den som drar mest co2 att tillverka. Dessutom kommer din elbil att väga betydligt mer vilket kommer göra den tråkig på den där inspirerande 70-vägen.
För 99% av de resorna en svenskregistrerad bil gör räcker troligtvis 50 mil. Går du ner till 80% av resorna landar vi kanske på 25 mil för någon och för de flesta kring 10 mil.
Som sagt hur många gånger om året kör du 100 mil utan att stanna över huvudtaget. För den som vill kunna marcha i timmar på autobahn i hög hastighet är det billigare att ringa och hyra en bil för det ändamålet om det är någon gång om året.
Bmw M5 har 68 liters tank och drar kring 1.3 i 200 (säkert kring 1.8 om det är lite trafik och man får bromsa ner och sen ge fullgas upp till tvåhundra igen). Har aldrig hört om någon som ratar den för att man bara kommer kanske 50 mil på autobahn i 200.
Kör du försiktigt kommer du kring 60 mil i dagens teslor sommartid. Väntar du på nya roadster kommer du en bit över 100 mil, om det är ett oerhört viktigt kritierie. Däremot är den inte billig. Eller jo det är den kanske. Den kommer längre på en full laddning i 400 än nya Bugatti Chiron gör på en full tank bensin trots att Bugattin har 100 liter i tanken. Teslan är dessutom snabbare både till 100, 200 och 300. Kostar? Kring en sjättedels Bugatti.
Sen har du helt rätt i att Tesla kanske inte är något för dig, kvaliteten och driftsäkerheten kanske inte är på topp i alla exemplar, vid tex plåtskador kan det ta ett tag längre att få tillbaka bilen etc. Vill man kunna välja bland mängder med optioner, lacker, klädslar etc när man handlar bil är tesla begränsade. Kommer du 40 mil utan att stanna på de flesta motorvägar så tror jag många är nöjda. De flesta stannar ändå för att gå på toa eller ta en kopp kaffe längs vägen ändå när man nått 40 mil.
Dessutom får man alla andra fördelar alla mil man kör, dvs tystare i kupén, en jäkla acceleration, väldigt billigt drivmedel, oljeoberoende, inga lokala utsläpp, bäst app, förvärmning/kylning av kupén, hundläge, uppdateringar och nya funktioner regelbundet osv.
Teslas folkelbil kostar än så länge kring 470.000kr efter bidrag. Då är den något mindre än en 5-serie och välutrustad. Och ungefär lika snabb som en 530. Troligtvis snabbare när du ligger på en 70-väg och vill om den där lastbilen.
I framtiden kommer nog elbilar med superkondensatorer, de får kanske inte längre räckvidd men en laddtid på kanske 50 mil på 1-2 minuter.
Är man ute efter en elbil som transporterar rumpan på ett okej sätt är förslaget med Kian utmärkt, vill man ha en lite hårigare elbil för några kronor till är teslan utmärkt.
Är alternativet en instegs-Porsche som entusiastbil och en el-Kia som vardagsbil kan det kanske funka. Köper du Teslan först kommer du aldrig köpa en instegs-Porsche för den kommer kännas slö jämfört med din bruksbil.
Nu finns det såklart snart en el-Porsche att köpa, den är riktigt läcker, alternativt den nya el-Lotusen, eller den från Aston Martin etc eller varför inte Teslas egen Roadster så kan du köra den snabbaste gatbilen oavsett hastighet genom tiderna.
Senast redigerat av viccoA (29 augusti 2019)