Dålig helljus. Hur förbättra?

krakus
2 oktober · 357 Inlägg
#1

Gäller en Merca C200-2011.
Halvljus är Xenon. Hel, H7. Provade starkare lampor. Hjälpte lite...

Funderar på att köpa en ljusramp.

Hur kopplar man in?

Antingen en E märkt

https://www.valostore.se/produkt/led_lj … d_slim_75/

Eller en lite kraftigare


https://www.24.se/hem-fritid/biltillbeh … rjEALw_wcB

Hur skulle ni göra?

torsen
2 oktober · 3 426 Inlägg
#2

Efter att ha provat ett par LED-ramper så har jag återgått till konventionella runda extraljus med glödlampor - dock 100-wattare.
LED-ramperna ger ett mycket intensivt och starkt ljus närmast bilen, som är mycket starkt bländande, och är synergonomiskt heeeelt fel, men förmår iiiiinte förlänga helljuset framåt, men väl åt sidorna.
Bosch "storknickar" ger ett alldeles utmärkt ljus.
Kan förstärkas med Xenon-konvertering.
Mest prisvärda anser jag Biltemas största med 100W glödlampa vara.
Kör man mycket inom tätort eller på motorvägar kan man ju sällan ha helljuset/extraljusen påslagna.
På motorväg bländar dessutom de stora reflekterande orienteringstavlorna starkt redan på bortåt en km avstånd, så man måste blända av.

Min åsikt - som nog inte får stå oemotsagd.

mb_pucken
2 oktober · 4 302 Inlägg
#3

Ett xenonkitt i helljuset gör stor skillnad.
Jag kör 55w xenon "canbus" i min c-klass (äldre) och är väldigt nöjd.
Annars är nog extraljus/ramp ett måste.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
krakus
2 oktober · 357 Inlägg
#4

mb_pucken skrev:
Ett xenonkitt i helljuset gör stor skillnad.
Jag kör 55w xenon "canbus" i min c-klass (äldre) och är väldigt nöjd.
Annars är nog extraljus/ramp ett måste.

Vad kör du med? Vilket kit? Behöver den inte tid för att lysa 100%?
För 7-10 år sen hade jag ett i V70/2000.
Behövde ca 5-8 sek för att lysa tillfredställande.

mb_pucken
2 oktober · 4 302 Inlägg
#5

krakus skrev:

mb_pucken skrev:
Ett xenonkitt i helljuset gör stor skillnad.
Jag kör 55w xenon "canbus" i min c-klass (äldre) och är väldigt nöjd.
Annars är nog extraljus/ramp ett måste.

Vad kör du med? Vilket kit? Behöver den inte tid för att lysa 100%?
För 7-10 år sen hade jag ett i V70/2000.
Behövde ca 5-8 sek för att lysa tillfredställande.

Jag gör 55w Speed start från extraljuskungen.
Har lite uppstartstid men några sekunder tar det tyvärr. Men inte så segt att det stör.
Dock har jag även bixenon så lite helljus kommer direkt.

Kan även rekommendera prestandabelysnings xenon. Dessa är riktigt bra.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Vitu
2 oktober · 28 Inlägg
#6

krakus skrev:

mb_pucken skrev:
Ett xenonkitt i helljuset gör stor skillnad.
Jag kör 55w xenon "canbus" i min c-klass (äldre) och är väldigt nöjd.
Annars är nog extraljus/ramp ett måste.

Vad kör du med? Vilket kit? Behöver den inte tid för att lysa 100%?
För 7-10 år sen hade jag ett i V70/2000.
Behövde ca 5-8 sek för att lysa tillfredställande.

Jo så är det, startar lite snabbare idag men tar ändå nog så lång tid för att ha som enda helljus. Osram FX500 (https://www.prestandabelysning.se/produ … 2-led-ramp) lyser riktigt mycket för pengarna med bra ljusbild. Går oftast dölja i grillen om man har lite tålamod. Billigaste ramperna leder som sagt till mycket ljus i backen så man tappar mörkerseendet utan att förbättra längden man ser.

krakus
2 oktober · 357 Inlägg
#7

Vitu skrev:

krakus skrev:

mb_pucken skrev:
Ett xenonkitt i helljuset gör stor skillnad.
Jag kör 55w xenon "canbus" i min c-klass (äldre) och är väldigt nöjd.
Annars är nog extraljus/ramp ett måste.

Vad kör du med? Vilket kit? Behöver den inte tid för att lysa 100%?
För 7-10 år sen hade jag ett i V70/2000.
Behövde ca 5-8 sek för att lysa tillfredställande.

Jo så är det, startar lite snabbare idag men tar ändå nog så lång tid för att ha som enda helljus. Osram FX500 (https://www.prestandabelysning.se/produ … 2-led-ramp) lyser riktigt mycket för pengarna med bra ljusbild. Går oftast dölja i grillen om man har lite tålamod. Billigaste ramperna leder som sagt till mycket ljus i backen så man tappar mörkerseendet utan att förbättra längden man ser.

Wow. Har budget på max 2000 spänn...

rcy
2 oktober · 1 574 Inlägg
#8

Personligen håller jag lite med torsen här faktiskt, många ramper ger inte alls det ljus man önskar sig.
En bra kvalitetsramp rätt installerad och högt monterad (typ takräcke) kan ge ett alldeles fantastiskt ljus. Problemet är att dom flesta köper billiga ramper och monterar dom väldigt långt ner i fronten på bilen, vilket totalt förstör ljusbilden.

Är du inte total ljusfascist och vill ha något hyfsat prisvärt så är det nog två eller tre runda extraljus i fronten som ger bäst resultat. Ett par Biltema eller NBB, eventuellt xenon-konverterade, ger mycket ljus för pengarna.
Bra ramper kostar, och man behöver veta vad man köper.

krakus
2 oktober · 357 Inlägg
#9

Jag kan tänka mig att konventera helljuset mot Xenon.

Är dock rädd att det kan knäcka elektroniken i bilen...

Vitu
2 oktober · 28 Inlägg
#10

krakus skrev:
Jag kan tänka mig att konventera helljuset mot Xenon.

Är dock rädd att det kan knäcka elektroniken i bilen...

Köp canbuskit så ska det vara lugnt. Exempelvis https://www.prestandabelysning.se/produ … r-xenonkit

granadadr
2 oktober · 5 924 Inlägg
#11

krakus skrev:

mb_pucken skrev:
Ett xenonkitt i helljuset gör stor skillnad.
Jag kör 55w xenon "canbus" i min c-klass (äldre) och är väldigt nöjd.
Annars är nog extraljus/ramp ett måste.

Vad kör du med? Vilket kit? Behöver den inte tid för att lysa 100%?
För 7-10 år sen hade jag ett i V70/2000.
Behövde ca 5-8 sek för att lysa tillfredställande.

jo nackdelen med xenonsatser,, men hur funkar led i helljus idag?  när det gäller extraljus så förespråkar jag extraljus före ramper

spillolja
2 oktober · 2 175 Inlägg
#12

Min erfarenhet av Xenonkit är att välja 3000k lampor, det ger behagligare sken när det blir reflektioner av vägskyltarna

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
granadadr
2 oktober · 5 924 Inlägg
#13

spillolja skrev:
Min erfarenhet av Xenonkit är att välja 3000k lampor, det ger behagligare sken när det blir reflektioner av vägskyltarna

nää fyfaan,, knallgult wink  JAG  kör med 35w lampor 4300k samt 55w f5 ballast, då startar dem mkt snabbare blir starkare och lite lägre kelvin, smile  har även testat 5000 k men nja tycker dem lyser lite grönaktigt??

krakus
2 oktober · 357 Inlägg
#14

granadadr skrev:

spillolja skrev:
Min erfarenhet av Xenonkit är att välja 3000k lampor, det ger behagligare sken när det blir reflektioner av vägskyltarna

nää fyfaan,, knallgult wink  JAG  kör med 35w lampor 4300k samt 55w f5 ballast, då startar dem mkt snabbare blir starkare och lite lägre kelvin, smile  har även testat 5000 k men nja tycker dem lyser lite grönaktigt??

Grönaktigt? Vad är det för något du köpt?  Vart? Vill inte chansa och köpa samma...

spillolja
2 oktober · 2 175 Inlägg
#15

granadadr skrev:
nää fyfaan,, knallgult wink  JAG  kör med 35w lampor 4300k samt 55w f5 ballast, då startar dem mkt snabbare blir starkare och lite lägre kelvin, smile  har även testat 5000 k men nja tycker dem lyser lite grönaktigt??

dom är inte så knallgula som ni tror, något mellanläge mellan vitt och Gult  smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
granadadr
3 oktober · 5 924 Inlägg
#16

krakus skrev:

granadadr skrev:

spillolja skrev:
Min erfarenhet av Xenonkit är att välja 3000k lampor, det ger behagligare sken när det blir reflektioner av vägskyltarna

nää fyfaan,, knallgult wink  JAG  kör med 35w lampor 4300k samt 55w f5 ballast, då startar dem mkt snabbare blir starkare och lite lägre kelvin, smile  har även testat 5000 k men nja tycker dem lyser lite grönaktigt??

Grönaktigt? Vad är det för något du köpt?  Vart? Vill inte chansa och köpa samma...

xenonkungen,, nja kan vara en synvilla,, för när man står utanför så lyser dem VITT,, smile

granadadr
3 oktober · 5 924 Inlägg
#17

spillolja skrev:

granadadr skrev:
nää fyfaan,, knallgult wink  JAG  kör med 35w lampor 4300k samt 55w f5 ballast, då startar dem mkt snabbare blir starkare och lite lägre kelvin, smile  har även testat 5000 k men nja tycker dem lyser lite grönaktigt??

dom är inte så knallgula som ni tror, något mellanläge mellan vitt och Gult  smile

det är ju för att få vitare och starkare ljus man har xenon, för att slippa gulvita ljuset wink 4300k är det närmaste dagsljus man kan ha smile

krakus
3 oktober · 357 Inlägg
#18

Vad ska jag som äldre (60) gubbe satsa på?
4300k eller 6000k?

Min syn är inte den bästa. big_smile

torsen
3 oktober · 3 426 Inlägg
#19

krakus skrev:
Vad ska jag som äldre (60) gubbe satsa på?
4300k eller 6000k?

Min syn är inte den bästa. big_smile

Spelar ingen större roll - i mörker är alla katter grå = färgåtergivningen spelar mindre roll i mörker.
Men 4300 ligger närmare dagsljuset(som redan påpekats ovan i tråden).

krakus
4 oktober · 357 Inlägg
#20

Vitu skrev:

krakus skrev:
Jag kan tänka mig att konventera helljuset mot Xenon.

Är dock rädd att det kan knäcka elektroniken i bilen...

Köp canbuskit så ska det vara lugnt. Exempelvis https://www.prestandabelysning.se/produ … r-xenonkit

Lyson har kundtjänst. Viktigt för mig. Det verkar vara samma sats?

https://www.lyson.se/fordonsbelysning/x … m-xenonkit

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang