-70 Chevrolet Caprice 454 - besiktning

Total genomgång av motor.

vargensgarage

  • 38 Följare
  • 10 446 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 maj
vargensgarage
15 april · 38 Inlägg
#41

Cuefa skrev:
Usch så snyggt...!

Känns som en hög läckage-risk med ventilkåporna, men utseendet med original gör att det känns värt!
Ruskigt cleant o fint!

Edit: Tack för tipset ang kylaren. Ska kika på vad som krävs till lådan på Jeepen smile

Tack! Ja vi får se om det håller tätt över tid - än så länge är det tätt iaf. Jag har annars en riktigt stabbig oljekylare som jag plockade av bilen i höstas som du kan testa om du vill.

stingray-ragge skrev:
Du gör rätt i att använda original kåporna.
Blir mycket snyggare än att använda höga kåpor. Klart värt besväret

Ja verkligen, låga kåpor gör att denna vackra motor med sina breda topplock kommer till sin rätt!

___________________________________

Som jag skrev i Ragges tråd så har jag drabbats av en första barnsjukdom. När motorn stod och gick på tomgång i helgen så såg jag att svängningsdämparen på veven vobblade något hemskt så jag slog genast igen motorn och kikade närmare. Visade sig att jag använt felaktig avdragare vid demonteringen i höstas och därmed att hade den yttre delen släppt från gummit och den inre delen. Inget av detta syntes vid monteringen men nu har alltså den yttre delen vandrat iväg utåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-c7025bfcb01045028fa785a9d1100a6c.jpg
Så bort med kylaren och fram med avdragaren (som inte ska användas till detta ändamål fortsättningsvis) och sätt igång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-b72362e37f0d78e1de1bc1f3c492985a.jpg
Borta! Nu inväntas snabb leverans av ny svängningsdämpare så man kan få ihop allt tillbaka och så småningom ta en provtur med bilen.

stingray-ragge
16 april · 1 144 Inlägg
#42

Hoppas du inte behöver vänta så länge smile

vargensgarage
20 april · 38 Inlägg
#43

stingray-ragge skrev:
Hoppas du inte behöver vänta så länge smile

Nej jag fick den i fredags och skruvades dit någon timme senare. smile Ivrig som jag var så blev det ingen bild.

Efter det fick jag välkommen hjälp att lyfta huven på plats:
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-c76803cf81423dbce324461d43b28be3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-345ecfbd90f0d38c98397e19b10dad97.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-530726f69ed7cacda1708a69a8ef3f53.jpg

Då blev det dags att göra en "clearance check" på luftrenaren:
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-13ba1a88de7ffd685fce1ceb75629dda.jpg

Detta ledde då vidare till att montera dekalerna och nu är vi här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-ebb76172f0b41d2f63f2ce78275dc02d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-1f58620a9fe51815fe87767febce7e80.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-21b37a1460174ba28a2220962da77d75.jpg

Tändkablarna ska kortas och få nya tändhattar samt arrangeras.

Kom på att jag aldrig granskat skuffen ordentligt eftersom den varit smetfull med allsköns bröte, så då städade jag upp detta och fann att den var 100% rostfri och aldrig lagad - gött!
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-053cab0f21e423760a409345440ae6b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-260e6a02242734ad2ca9399bed654b18.jpg

Men stopp vänta - vad är det för fula hemsnickrade paneler som monterats? Som vi alla vet hör detta inte hemma i klassik Chevrolet - bort med skiten:
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-eda4ba860c4a006f2720d23591dac42a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-d790801bb418683ca2582feb6b49bb77.jpg
Factory look is the way to go!

Men hallå provkörning då!? Ja... stötte på stora problem med att bilen vill kaskadspy ur sig stora delar av kylvätskan när den blir driftsvarm - förmodligen är det luft i systemet och vi gjorde upprepade försök att fylla och varmköra men blev till sist så förbannat trött på att det inte blev bättre samt att hela motorrummet nu är sprutlackerat av rostblandat glykolvatten att jag körde in bilen i garaget och lät den stå där hela gårdagen utan att ens titta åt den smile

Det retar mig att problemet inte fanns vid tidigare uppstart och varmkörning förrförra veckan - innan jag bytte svängningsdämparen.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
20 april · 12 256 Inlägg
#44

Din Caprice är förbannat läcker!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Cuefa Kungen av dagspendlande.
20 april · 2 259 Inlägg
#45

På't igen bara!
Den ser OTÄCKT läcker ut i alla fall, den saken är klar! Grymt bra skick smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
stingray-ragge
21 april · 1 144 Inlägg
#46

Håller med de andra, snygg kärra smile
Hoppas du får rätt på kylar problemet för en sån skönhet måste ut på vägarna smile

vargensgarage
27 april · 38 Inlägg
#47

Vettemannen skrev:
Din Caprice är förbannat läcker!!

/Benny

Cuefa skrev:
På't igen bara!
Den ser OTÄCKT läcker ut i alla fall, den saken är klar! Grymt bra skick smile

stingray-ragge skrev:
Håller med de andra, snygg kärra smile
Hoppas du får rätt på kylar problemet för en sån skönhet måste ut på vägarna smile

Stort tack för pepp och glada tillrop!!!
---------

Som sagt issues med kylsystemet. Började med att köpa ny 70° termostat, bytte den och fyllde upp med ny glykol. Upptäckte då att någon klippt i nedre tätningsplattan på kylarlocket samt att gummitätningen där saknades. Blev att inhandla nytt 16lbs kylarlock! När det väl var dags för uppstart så ville motorn knappt starta, sköt som fan ur insuget. Tror jag justerat bort mig fullständigt på tändningen så efter en "nollning" där samt bytte av gummiplugg bak på förgasarn (tjuvluft) så startade motorn lätt och gick som aldrig förr. Dessutom höll den tempen och trycket fint - nästan lite åt det kalla hållet med denna termostat.

Dags för provkörning alltså? Först lite polering!

Verkat som att stora delar av bilen har originallacken kvar - såhär såg bakluckan ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-eb198d0be6998454abe5e213e80dd45e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-c941727bb751ac2b9e6fda287cc74caa.jpg

Efter en snabb vända med oscillerande dubbeltrissa och rubbing, syns tydlig skillnad vid en 50/50:
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-dc290af701abeaf84bdb2f1104269423.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-e302bced4f95bfb94faa355e01dd150a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-645e92ec53782dcf0c62e20c5cafff13.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-f1315b37823b4e07b157eeee0745c939.jpg

Gick såklart över hela bakluckan sen samt taket och lade på vax. Resten av bilen får vänta ett tag.

Utbackad i morgonsolen i lördags:
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-14d7df649d2fa3a827dd87587a99ebf5.jpg

På lördag eftermiddag blev det jungfrutur, ca 2km totalt. Allt maskinellt fungerade. Bilen är sinnessjukt stark och låter brutalt bra. Har än så länge bara smekt gasen, kanske 10-20% spjällöppning på primärerna, men om den flyttar på sig smile

Lite foton från i lördags, tyvärr hade solen gett upp:
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-891d113b583cf3a7f4772ee2b5be096e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-9e61495833aa76ce646b2a5d3f8f02bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-5eacdd785d3a5bd6d6ecd68996cdc4c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-1dc963af442884a2513fde505ec60d58.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-96b96ae0a17f825bf1fea9d153296c46.jpg

Blev samma korta runda igår också för att ta några foton i solsken:
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-cd527773f2daa1a9704ca82d0d20cdd9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-35bca1d43e7dee1e55210d721382c3b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-55b190c5139a211cad71d0dcf74dff28.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-5f3f4660008556f7f9fda620728e721f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-3af898ce8f8c8474c14379444e2c6c94.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-db6e9c42f56e07d866ea5d711a3896ab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-478517913ff52ca74ca17a8318c48008.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-8aad482196a6fb2f338b6694ea37afd8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-caaa7d8f1b6a1ab1430d37cf9d956b41.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-f79d97cdc1bbfbfbc314e556b32deaf2.jpg


Återstående problem att fixa snarast:
-Det går inte att stänga av motorn med tändningslåset
-Avgassystemet saknar klammer i flera skarvar
-Blinkers fungerar ej - finns inte ett livstecken
-Alla blinkers lyser med fast sken när man trampar ner bromspedal
-Korta ner tändkablar och byta tändhattar
-Det tycks läcka lite ATF-olja vid slangkopplingar in/ut från lådan till oljekyl
-Slang vevhusventilation mellan ventilkåpa och luftrenare
-Tuta saknas
-Besiktning
-Framvagnsinställning
-Småfix med inredning/instrumentering

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
27 april · 12 256 Inlägg
#48

Mycket snygga bilder på bilen både i det soliga och det molniga vädret!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Slim
27 april · 330 Inlägg
#49

Grymt fin! Fixa allt utom tutan och sälj den billigt till mig som renoveringsobjekt wink

GlobalNomad
27 april · 21 Inlägg
#50

Grattis till en väl genomförd renovering, hatten av. Gillar verkligen färgen på din bil.

stingray-ragge
27 april · 1 144 Inlägg
#51

Skönt att du fick ordning på kylar problemet och kunde ut och provköra smile
Snygg bil och bilder

Cuefa Kungen av dagspendlande.
29 april · 2 259 Inlägg
#52

Men den är ju så äckligt SNYGG!
Precis den typen av bil jag gillar...

Listan med saker att åtgärda är ju "liten" men det är trist med el-fix sad
Synd det är så dyrt med ny kabelhärva från t.ex Painless Wiring...

Men det är bara o kämpa på, du ser ljuset i slutet av tunneln nu! big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
vargensgarage
30 april · 38 Inlägg
#53

Vettemannen skrev:
Mycket snygga bilder på bilen både i det soliga och det molniga vädret!!

/Benny

Tack Benny smile

Slim skrev:
Grymt fin! Fixa allt utom tutan och sälj den billigt till mig som renoveringsobjekt wink

Haha, finns väl ingen som törs köpa en bil utan tuta?! smile

GlobalNomad skrev:
Grattis till en väl genomförd renovering, hatten av. Gillar verkligen färgen på din bil.

Tackar och bockar, ja Fathom Blue är trevlig smile

stingray-ragge skrev:
Skönt att du fick ordning på kylar problemet och kunde ut och provköra smile
Snygg bil och bilder

Tack Ragge, ja förbannat bra med enkla fel! smile

Cuefa skrev:
Men den är ju så äckligt SNYGG!
Precis den typen av bil jag gillar...

Listan med saker att åtgärda är ju "liten" men det är trist med el-fix sad
Synd det är så dyrt med ny kabelhärva från t.ex Painless Wiring...

Men det är bara o kämpa på, du ser ljuset i slutet av tunneln nu! big_smile

Fan va kul att den faller dig i smaken, -70 storcheva känns är ju inte så populär i Sverige - men jag älskar ju uddabilar smile

El-fix är fruktansvärt trist och i denna bil har man plockat ur AC-systemet men behållit allt kablage för detta (vilket iofs är bra) men det är ju minst sagt rörigt under instrumentbrädan!

Följande på listan har jag iaf fixat nu:

-Avgassystemet saknar klammer i flera skarvar - Check
-Blinkers fungerar ej - finns inte ett livstecken - Check
-Alla blinkers lyser med fast sken när man trampar ner bromspedal - Check
-Det tycks läcka lite ATF-olja vid slangkopplingar in/ut från lådan till oljekyl - Nej det gjorde det inte, packboxen bak på lådan som släpper några droppar. Gör inget åt detta nu.
-Slang vevhusventilation mellan ventilkåpa och luftrenare - Check

Gjorde första riktiga provturen igår kväll, blev väl 3-4 mil runt stan och passade på att fylla tanken med 98. Bensinen den gått på hittills är nog minst ett par år gammal. Så jävla nojig man är - sitter och lyssnar på precis alla ljud - men allt tycks fungera som det ska. Verkar vara rätt hög utväxling - troligtvis 3.07:1. Men spelar ingen större roll, är man lite oförsiktig med högerfoten från stillastående så ritar det bara ändå smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-24fcb20ee7506cc8c0c04ef1f5e9b8d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-88af42ed263b83b04ce3ae9145762c48.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-b78a89565b20dd052f3d1a48d481cb31.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-80195c88421abea367d5f90aa081c94d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-a1ffddd04e134f3c1eaf9bd74699ff6d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-e5e63133ed42825f8a39a3111b9c5651.jpg

GlobalNomad
30 april · 21 Inlägg
#54

Grattis till en snygg bil! Bara njuta av sommaren fast många träffar blivit inställda.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
1 maj · 2 259 Inlägg
#55

Landsvägsutväxlingen kompenseras mer än väl av vridet wink
Har du några funderingar på t.ex en Gearvendor för att få ner varvtalet ytterligare vid cruising? smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
vargensgarage
4 maj · 38 Inlägg
#56

GlobalNomad skrev:
Grattis till en snygg bil! Bara njuta av sommaren fast många träffar blivit inställda.

Tack, ja man kan ju iaf köra bilen - det får man vara nöjd med i sammanhanget! smile

Cuefa skrev:
Landsvägsutväxlingen kompenseras mer än väl av vridet wink
Har du några funderingar på t.ex en Gearvendor för att få ner varvtalet ytterligare vid cruising? smile

Så är det, trots att kammen minskar vridet på lågvarv så är det fortfarande mer än tillräckligt!
Gearvendor är väl riktigt nice på motorväg om man har runt 4.xx:1 eller så i bakaxeln, men bra dyrt va?

_______________

Har gjort första oljebytet nu - motorn har väl gått ca 1-2h efter monteringen så det var dags.

Sen hade jag ju denna punkt på listan - Det går inte att stänga av motorn med tändningslåset
Har hittat orsaken när jag läste på lite om MSD-tändning. Det ska sitta en diod (1A 100V) på den kabel som går från generator till generatorlampan annars får den lilla strömmen motorn att fortsätta gå trots avslagen tändning. Testade att rycka kabeln på generatorn och då kan man stänga av motorn med nyckeln. Dock uppdagades problem med laddningen när jag var där och mätte - kanske är det laddningsrelät som måste bytas.

Körde ett par mil i helgen, kunde inte låta bli att knäppa några bilder på min favorit-"location"

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-0f25e4bdc416b1937cf16d99213c91e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-477c38bf0d0c8a77c0ea2b33c9fc92b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-1ab87eb6c4b0a092cc5abee3b6df99ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-3f04824385b6f2acb374c120dced6462.jpg

Cuefa Kungen av dagspendlande.
4 maj · 2 259 Inlägg
#57

Ja, det kostar en skvätt med en Gearvendor, men de är så gott som outslitliga (vet om gott om 2500hk bilar som rullar med dem) och förutom att du behöver korta kardanen (eller köpa en ny o spara originalet) samt dra 3 kablar till dem är det inte så mycket mer som krävs. Då får du dessutom överväxel på samtliga 3 växlar som din automat har i dagsläget, och du kan byta till en betydligt vassare utväxling om Du skulle vilja ^^
Ruskigt snygga foton som vanligt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
stingray-ragge
5 maj · 1 144 Inlägg
#58

vargensgarage skrev:

GlobalNomad skrev:
Grattis till en snygg bil! Bara njuta av sommaren fast många träffar blivit inställda.

Tack, ja man kan ju iaf köra bilen - det får man vara nöjd med i sammanhanget! smile

Cuefa skrev:
Landsvägsutväxlingen kompenseras mer än väl av vridet wink
Har du några funderingar på t.ex en Gearvendor för att få ner varvtalet ytterligare vid cruising? smile

Så är det, trots att kammen minskar vridet på lågvarv så är det fortfarande mer än tillräckligt!
Gearvendor är väl riktigt nice på motorväg om man har runt 4.xx:1 eller så i bakaxeln, men bra dyrt va?

_______________

Har gjort första oljebytet nu - motorn har väl gått ca 1-2h efter monteringen så det var dags.

Sen hade jag ju denna punkt på listan - Det går inte att stänga av motorn med tändningslåset
Har hittat orsaken när jag läste på lite om MSD-tändning. Det ska sitta en diod (1A 100V) på den kabel som går från generator till generatorlampan annars får den lilla strömmen motorn att fortsätta gå trots avslagen tändning. Testade att rycka kabeln på generatorn och då kan man stänga av motorn med nyckeln. Dock uppdagades problem med laddningen när jag var där och mätte - kanske är det laddningsrelät som måste bytas.

Körde ett par mil i helgen, kunde inte låta bli att knäppa några bilder på min favorit-"location"

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-0f25e4bdc416b1937cf16d99213c91e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-477c38bf0d0c8a77c0ea2b33c9fc92b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-1ab87eb6c4b0a092cc5abee3b6df99ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-3f04824385b6f2acb374c120dced6462.jpg

Snygga bilder smile
Nästan lite känsla av amerikanska prärien

Berglund_89
6 maj · 1 166 Inlägg
#59

vargensgarage skrev:

GlobalNomad skrev:
Grattis till en snygg bil! Bara njuta av sommaren fast många träffar blivit inställda.

Tack, ja man kan ju iaf köra bilen - det får man vara nöjd med i sammanhanget! smile

Cuefa skrev:
Landsvägsutväxlingen kompenseras mer än väl av vridet wink
Har du några funderingar på t.ex en Gearvendor för att få ner varvtalet ytterligare vid cruising? smile

Så är det, trots att kammen minskar vridet på lågvarv så är det fortfarande mer än tillräckligt!
Gearvendor är väl riktigt nice på motorväg om man har runt 4.xx:1 eller så i bakaxeln, men bra dyrt va?

_______________

Har gjort första oljebytet nu - motorn har väl gått ca 1-2h efter monteringen så det var dags.

Sen hade jag ju denna punkt på listan - Det går inte att stänga av motorn med tändningslåset
Har hittat orsaken när jag läste på lite om MSD-tändning. Det ska sitta en diod (1A 100V) på den kabel som går från generator till generatorlampan annars får den lilla strömmen motorn att fortsätta gå trots avslagen tändning. Testade att rycka kabeln på generatorn och då kan man stänga av motorn med nyckeln. Dock uppdagades problem med laddningen när jag var där och mätte - kanske är det laddningsrelät som måste bytas.

Körde ett par mil i helgen, kunde inte låta bli att knäppa några bilder på min favorit-"location"

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-0f25e4bdc416b1937cf16d99213c91e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-477c38bf0d0c8a77c0ea2b33c9fc92b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-1ab87eb6c4b0a092cc5abee3b6df99ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-3f04824385b6f2acb374c120dced6462.jpg

Kul att vi gillar samma ställe wink
https://www.garaget.org/?car=398558&image=3764527

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
vargensgarage
7 maj · 38 Inlägg
#60

Cuefa skrev:
Ja, det kostar en skvätt med en Gearvendor, men de är så gott som outslitliga (vet om gott om 2500hk bilar som rullar med dem) och förutom att du behöver korta kardanen (eller köpa en ny o spara originalet) samt dra 3 kablar till dem är det inte så mycket mer som krävs. Då får du dessutom överväxel på samtliga 3 växlar som din automat har i dagsläget, och du kan byta till en betydligt vassare utväxling om Du skulle vilja ^^
Ruskigt snygga foton som vanligt!

Jo jag gillar verkligen konceptet - enkelt och bolt on och syns bara för ett tränat öga!

Berglund_89 skrev:
Kul att vi gillar samma ställe wink
https://www.garaget.org/?car=398558&image=3764527

Haha, gött med 142:a - har själv haft ett par en gång i tiden smile

Jo jag har fotat ett gäng av mina tidigare bilar där, är som Ragge skriver - en liten känsla av amerikansk prärie/ökenlandskap smile

https://www1.garaget.org/archive/19/18697/199600/large_199600-1962084.jpg
https://www1.garaget.org/archive/19/18697/330867/large_330867-3215778.jpg
https://www1.garaget.org/archive/19/18697/353487/large_353487-3396844.jpg
https://www1.garaget.org/archive/19/18697/375820/large_375820-3597301.jpg
https://www1.garaget.org/archive/19/18697/383959/large_383959-3640114.jpg
https://www1.garaget.org/archive/19/18697/398073/398073-3818128.jpg
https://www1.garaget.org/archive/19/18697/412399/412399-3897814.jpg

__________

Skrev sist att det var strul med generatorn/laddningen och att motorn fortsätter gå trots att man vridit av tändningen på låset. Funderade lite och insåg att jag nog har en något modernare Delco generator från sent 70-/tidigt 80-tal - alltså med inbyggt laddningsrelä. Tog helt sonika bort original laddningsrelä och bryggkopplade den 4-stiftade kontakten. Vips funkade allt som det skulle, generatorn laddar 14.8V och bilen går att stänga av med nyckeln.

Imorgon är det besiktning - wish me luck!

Följande är fixat inför besiktning:
-Blinkers
-Jordfel bakljus
-Halvljus höger
-Torkarmotor
-Vevhusventilation
-Generator

När jag nu vågat gasat lite vid något tillfälle så upptäckte jag direkt att lådan växlar lite för segt - alltså har den för lågt tryck vid hårdare gaspådrag och man riskerar alltså att bränna lamellerna. Trycket vid fullgas styrs av kickdownswitchen/solenoiden.

Började genast med att kolla i kickdownswitchen som sitter monterad vid gaspedalen. Det finns 12V fram till den och vidare till solenoiden på lådan - dock kommer aldrig gaspedalen så långt att den aktiverar switchen. Då bryggkopplade jag kontakten så att solenoiden aktiveras men inget klick hörs. Åker en kort sväng med konstant 12V på solenoiden men ingen skillnad. Återstår då att riva ner tråget och byta kickdownsolenoiden, tills dess blir det lugn körning. För övrigt har jag sen tidigare köpt på mig B&M´s kickdownswitch som monteras på insuget och ansluts direkt till förgasarens gasreglage - så denna ska monteras och originalswitchen vid gaspedalen plockas bort. Blir då betydligt enklare att justera in det hela.

Senast redigerat av vargensgarage (7 maj )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang