Volvo 740 "6-halvan"

En mer eller mindre totalrenovering av farsans gamla 740
  • 46 Följare
  • 16 316 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 20:56
Slemrotta
11 juli 2021 · 528 Inlägg

Dags igen!

Jag tillverkade små distanser av MDF som jag satte mellan lådan och steget så steget får bättre kylning. Därefter skruvade jag fast steget på lådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-688748dd31b9d957249a0c545c22c009.jpg

Därefter kortade jag kablarna i rätt längd och skruvade fast dom i skenan
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-c9420f9d64d97e4b6888d00dcf995f4d.jpg

Nu skulle portarna limmas fast på insidan av baslådan, annars hade jag aldrig fått dit dom då det blir för trångt annars.
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-e14fdd5f4d30490017365467d77505f5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-b87b6ba7b28d95c729883419e3752739.jpg

Jag skruvade fast basarna i MDF-ringarna som jag har fått kapa uppnhålmåttet lite på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-efa86f4d4aead33f7cb18b7fd63c26f5.jpg

Jag passade även på, innan montering, att spraya portarna svarta både in och utvändigt. Sen monterade jag portarna och limmade fast MDF-ringarna med basarna på själva lådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-d7894880392344bfe9cfffdb36763c0f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-786bb399656d15cc52a560f5918fbad8.jpg

Jag byggd även "hylla/golv" för det andra slutsteget. Gjorde lika där med distanser under för bättre kylning. Sen var det bara lite kabeldragning och inkoppling kvar. Kopplade även in voltmätaren på skenorna.https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-b11b98aeab3e884815229515deb4e23a.jpg

Resultatet blev såhär!
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-d0e1ab4dabd56260c32feaaa2dbbd26b.jpg

Jag ångrar nu i efterhand att jag inte passade på att måla/klä baslåda och hylla/golv. Men i min iver att få igång allt så glömdes det bort. Det får åtgärdas i framtiden någon gång :-D

Resultatet ljudmässigt då?
Hela systemet spelar långt över förväntan, speciellt dom små 6.5" basarna fick mig att tappa hakan! Vinner inga tävlingar med dessa direkt, men jösses vilket resultat för storleken :-D

Nu är det i stort sett bara slipning kvar att göra på detta projekt innan det bär av till lackboxen. Allt annat roligt (och tråkigt) är gjort.

På återseende :-)

Slemrotta
12 november 2021 · 528 Inlägg

Nu har det gått för lång tid sen senare uppdateringen!
Livet har dock kommit imellan med familj, renoveringar, fyrhjulingsköp och det ena med det andra :-D

Tanken har varit länge att sätta i en M60B40 (BMW V8) och regga som M60B30. Men min kära sambo och min brorsa tyckte att jag absolut skulle ha en Volvomotor istället.
Så historien fortlöper som så... Jag fick en S80 av en polare som bara ville bli av med den då han köpt en ny bil. Tillslut bytte jag den mot en B230FK med M90, IC och tryckrör som jag nu har plockat isär i molekyler för att renovera. Tanken då, va att regga bilen med original B230FK och nöja mig med att skrämma upp den till 220-250hk. Men som vanligt spårar det ur :-D nu ligger målet på 350-400hk med VEMS-sprut och allt vad effeltmålet innefattar.
MEN... Vi tar allt från början och jag bjuder på ett par bilder från när bilen fick smaka lite sommarluft utanför garaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-aca4736a3bf28d6960c0699d8ffd6bd9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-bbfeaea9db9f354e21e81954f0f6975b.jpg

När jag hämtade motorn var det bara och köpa ett motorstativ och hänga upp den i
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-1a9d74f443c8568003049544c33512ec.jpg

Sen tvättade jag av motorn lite hastigt och började plocka isär den helt och hållet.
Bort med 530-toppen
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-b2d015c0994791bf7f04aa5fe82c9868.jpg

Sen ur med vev, stakar och kolvar
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-e4725ad379111336cbcc65f05b8f9062.jpg

Ett paket med alla packningar till hela motorn, förstärkt tryckplatta, 6-puckad sinterlamell, lager, ringar osv osv hämtades ut också
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-5c72797100f46791924f399881cb64dc.jpg


Självklart byta stakarna mot H-profil
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-74f5f308beb39095ed371816d288a0dd.jpg

När blocket är tomt lämnade jag iväg det för uppmätning av lagerspel med dom nya lagren, samt honing av cylindrarna för nya kolvringar

Tomt block
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-d65db6bec97cc97ad03ad1bbbd42e69a.jpg

Uppmätt och nyhonat
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-10a65b51c78df20063a5481c17fa30c1.jpg

Kolvarna tvättade/gnuggade jag rena och fina med aceton, funkade hur bra som helst!
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-330fe8368a98c79167644dda2d9c21ec.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-93c64b0fcc2073746c84f9c284aca246.jpg

Tvättade även av blocket igen med Mac A-25 och spolade rent med typ 8 burkar bromsrengöring så inte blocket skulle börja rosta för att man använde vatten
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-6280fa77010a8e38e910f918e83d411b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-a9a2b4bf55361f06ea77f8ff406e8fb8.jpg

Även en fin riktplanad 531-topp inhandlades
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-b443befa21b03a422193602ea079f5f6.jpg

Gick över blocket med stålborste man sätter på skruvdragaren för att få bort den gamla färgen och tvättade igen efter det
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-4568c44ee07e04edd27c4ee25ee7c4c6.jpg

Beställde nya frostpluggar och ryckte bort dom gamla igår. Ikväll målade jag blocket och tråget. Imorgon ska jag måla på lager nummer två!
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-6bf8bd3eb57f46a60c02408fda5f05d7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-9a6406c31dd0ba1eca784682bd466e93.jpg

M90-lådan som jag fick med lämnade jag iväg för att få stoppringen på 3an svetsad så man slipper bry sig om att få en skrapande 3a i framtiden. Dock inga bilder på det, men dom flesta vet hur en M90 ser ut.
Hittade även en komplett M90 kardan som nu ligger i garaget.
Kom över en el-fläkt också, så jag slipper den så kallade hö-fläkten.

Slänger in en bild på lite halvcoola högtalargaller som jag kom över till framdörrarna. Dessa har jag dock inte monterat än.
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-17624b7383032d0e40988062757067d2.jpg

Ungefär så ser det ut just nu. Ett lager färg till, sen kan jag börja montera ihop motorn igen :-)

Återkommer när det finns något nytt i denna följetong!

Slemrotta
3 februari · 528 Inlägg

Hej!

Med badrumsrenovering i fokus har projektet gått sakta, men har börjat röra lite på sig igen.

Senast så började jag måla upp blocket.
Efter det hade torkat gick jag över med färg igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-122b45d1484303d046b789047b6f055d.jpg

Bytte även frostpluggarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-8aa13e8f1066af59873ef4657c451ad1.jpg

Ventilkåpan såg för tråkig ut, så den fick sig lite färg också. Hittade en annan projekt tråd där skaparen hade gjort såhär med sin ventilkåpa, så jag apade efter då jag tyckte det blev snyggt.
Började med att måla hela kåpan röd
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-24df9ede69efcd8250c6b4c1c1c73567.jpg

Därefter maskerade jag och målade svart. Dock tog tejpen med sig lite av det röda. Ska bättra på det senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-6e3c3538c7a036055dc03bce2cb6acfa.jpg

Montering av rengjorda originalkolvar på H-profil och nya ringar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-8b22aa96bce54ba28ea6d6a9f54d6f8d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-b6cd85ed2e16373f0fc36fae1a90f19a.jpg

Nya ramlager och vevlager monterades och ihopsättning påbörjades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-89974f398ea1da34cd530102d4fc1330.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-902a92e4865224b7b83c9df7cbad2a7f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-366c357a9806cdb161b6d3b7e7432f3f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-84d92b7374f647cffca799126d214d6b.jpg

531 toppen jag köpte skulle givetvis fräschas upp. Detta gjordes i badkaret när sambon va på kurs!
Köpte även en Enem turbokam med ställbart kamdrev som senare ska monteras i 531an.
Började med att dränka toppen i vikingtvätt, sedan borsta och gnugga med den riviga sidan på en kökssvamp.
Skölja av allt och torka!

Otvättad
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-ed74683cc2236495cd56c22bae05cf53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-52a04f14d9c16d28767c960829774cc2.jpg

Tvättad
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-295e36ae6cd6665e53040ed6fa17e67c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-f520d21c239665269457554e9c085f9e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-bc9611807644b554a6cdc30f7128586e.jpg

Drog hem en polare som hjälpte mig att montera ihop med mesta på motorn så det skulle gå undan. Nya packningar osv monterades självklart.
F-motorn som sitter i bilen fick agera donator, då det va ny kamrem, spännare och vattenpump på den som endast varit uppstartad, så det flyttades över till denna. Även toppen flyttades över då den ska användas som registreringsbesiktningstopp. Efter det händer det allt roligare saker!
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-c58014956f17e5a7e07cc42ad3dcc3c0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-da9f9d10236f3d074d6a38b5faf24b62.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-a44d15df5a91b9e3039af6c0e08d4518.jpg

Nu är motorn mer eller mindre komplett ihopsatt. Började kolla över andra delar och insåg renovering även där.
Ny plastskål till kopplingsarmen monterades
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-d141227c94fcb08215870ab9fa16bb77.jpg

Satte i ny bussning till växelspaken då den va ganska sladdrig
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-723ca0f73ed0557b11fbc7b24876dd41.jpg

Köpte renoveringssats till slavcylindern och rengjorde den lite
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-76b04a084e12df3e7ca88cc8bad2f129.jpg

Stödlagret på kardanen gick lite tungt så jag tog mig en titt. Byte även där. Hållaren va som kexchoklad!
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-a8495af1d1b47475eb46bdf5f6367cf0.jpg

Köpte Bilstein hållare och separat lager som jag fick knacka i. Med avdragare fick jag bort det gamla från kardanen och monterade det nya!
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-80a20298b754652a1c608227272b647d.jpg

Sambon skulle sen hjälpa mig att lyfta ur gamla motorn och förberedde lite kvällen innan urlyftet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-f8a33025309731a573fae7d1bd5eac43.jpg

Tyckte sen att det såg ut att gå lätt, så vipps så hade jag lyft ur motorn
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-c1c7c860f768e9478823749f3af92ce3.jpg

Passade på att byta motorhärvan till en annan härva jag köpte av en kompis. Det är en vanlig F-härva (även den från en -90) som han hade lödit på spridarmotstånd på och även förlängt LMM. Plug 'n play!
Har dock inga bilder på det, men ändå.

Nu ska väl motorutrymmet tvättas rent med vikingtvätt och högtryck med hetvatten. Därefter ska koppling, låda osv monteras ihop med motorn och lyftas ner i bilen.
Börjar ta sig iaf. Hoppas ni är nöjda med uppdateringen!

Slemrotta
31 mars · 528 Inlägg

Hej igen!
Nu har det hänt lite grejer på senaste igen.

Motorutrymmet såg ju inte allt för roligt ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-c1c7c860f768e9478823749f3af92ce3.jpg

Så jag blåste på Vikingtvätt och en polare tog med sig högtryck med hetvatten och spolade av.
Blev allt viss skillnad
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-2988a983c267ae341873bc6f393cc385.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-1b8aa2209c7ac6baa20c83beed1111c6.jpg

Köpte ny bussning till växellådsbalken och gnodde ren balken i all hast med stålborste.
Fixade även fästet för balken till lådan då jag saknade detta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-56e201c4fa787645f8bcd82089dcb05a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-59e40e66488385b97c2bc9cc1bb320ed.jpg

Nya remmar, motorolja, växellådsolja och kylarvätska inhandlat
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-2d76243a27e3bb759a637c5cea2e1921.jpg

Såklart ett nytt oljefilter också
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-92895dc2ea85e23822eea5c3c1df4312.jpg

Ringde polaren med tvätten för en date I garaget. Vi monterade ihop resten som va kvar. Pottsvänghjulet från en b230f, 6 puckad fjädrad sinterlamell, förstärkt tryckplatta som schimsades ut och såklart nytt urtrampningslager. Plus lite andra smågrejer som fattades. Smackade sen på lådan och lyfte i motorn i bilen.
Minns inte om jag skrivit det tidigare, men hade även nya motorkuddar som monterades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-348b3976744f4e58aba3a39828b0ffac.jpg

Då jag läst lite överallt och även hört med polare som bytt från en f till FK, att man ska shimsa ut kulan som kopplingsarmen ligger mot och dessutom förlänga pinnen på slaven så började med att endast schimsa ut kulan med två brickor.
Resultatet blev detta... Slaven är inte ens inkopplad
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-fc1d9a3f2ada3f8ba2876b8287f1b142.jpg

Bara att sära lite på motor och låda, pilla bort armen från kula och urtrampningslager och försöka skruva bort kulan, ta bort brickorna och skruva dit den igen och försöka få på armen på lagret igen. Helt lätt va det inte, men lyckades tillslut iaf efter lite hjälp. Efter det ligger slaven som den ska, så jag behövde inte schimsa någonting. Istället för originalslangen mellan huvudcylinder och slavcylinder så satte jag dit en riktig stålomspunnen slang, gjord för detta ändamål.

Efter jag monterat remmarna och fyllt motorn med olja passade jag på att dra en extra pluskabel från generatorn direkt till batteriet. (Ja, den är svart! Men tog det jag hade hemma)
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-d3cefe17af2bffb2551f61df0452edb1.jpg

Sen va det dags att pilla på elfläkten, istället för original "höfläkt" som drivs av motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-fd9d44e706f0d28f4ed5ea623763794f.jpg

Då denna är för den stora kylaren fick jag kapa den lite och göra några små modifieringar. Efter det passar den fint och sitter fastskruvad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-494294f133590cb880f7265fea96d5b1.jpg

Då kablarna till fläkten va klippta, fick jag dra egna mellan relä, fläkt, jord, ström och tempgivare.
Extra stora kabelskor, gammal oljetrycksgivarkabel från b230f och original strömkabel från den klippta fk-härvan funkade fint!
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-e19714f13ed5692944488a9748c03a7e.jpg

Provmonterade intercooler och kylare, men upptäckte att elfläkten tar i vattenpumpen
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-abead66f7935a6c84531966b93ad73ed.jpg

Tog fram gamla vinkelharry och slipade bort lite från vattenpumpen, sen fanns det några millimeters spel
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-a2dba56047cf555c9a6ace60668e26c6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-67984110bd224422d6e448e0994eb52f.jpg

Här är sista bilden jag har nu. Har dock hänt lite mer efter denna bild, men det tar vi en annan dag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-5f87ccf3b22ca9cf199ac0b591a1b93a.jpg

Mellan allt detta har jag såklart kopplat in diverse slangar, kablar och rör hit och dit, så motorn är nästan startklar.

Det sista jag gjorde va att montera spakställ och spak på lådan. Lite trångt, men med hjälp gick det bra tillslut. Ända tills jag upptäckte att jag vänt spaken åt fel håll, hahaha... Bara att ta ur sprinten i spakstället och vända den 180° så ordnar det sig. Men det får bli en annan dags bekymmer.

Håll ut, bilen kommer bli klar. Planen är att den ska va lackad och reggad i sommar, får se om det håller.

Slemrotta
19 juli · 528 Inlägg

Hej på er!
Går lång tid mellan uppdateringarna nu, men det har också hänt lite grejer.

Sist pratade jag om att spaken blev åt fel håll. Det är åtgärdat!
Nu kunde jag starta upp bilen, men den gick på tok för fett, detta pga att jag hade fått tag i fel bränslebox.
Dock startade den och allt lät bra efter renoveringen.
Började leta runt efter boxar och köpte mig en guldbox och en 962 box.
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-05793b26b8926c78940d4e62a6f46438.jpg

Sen var det ju bara ett byte kvar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-7610806ba9179663742a71901de7cfee.jpg

Med dessa boxar gick den väldigt fint!
Dock upptäckte jag att det läckte kylarvatten någonstans och var rädd att det var dom nya frostpluggarna då vattnet samlades under dessa och sen ner på golvet.
Som tur var visade det sig att det var den övre kylarslangen mot termostathuset som inte var riktigt tät. Den slangklämman hade jag glömt dra åt riktigt.

Efter det pratade jag lite med gubben som ska regbesikta bilen ang. avgassystemet då jag tagit bort sista dämparen och ersatt med 2.5" rör innan bakaxeln. Det tyckte han inte va något hit, så jag fick jaga en dämpare och göra om till original igen.

Nu kunde jag provköra bilen med nya kopplingen. Minns inte riktigt om jag skrivit det, men köpte en förstärkt "Kina" tryckplatta, fjädrad sinterlamell och urtrampningslager plus stålomspunnen slang till slavcylindern. Fick inte detta att lira nå bra då den inte ville koppla ur riktigt. Hur jag än luftade blev det inge bättre. Gjorde även en justerbar pinne på slavcylindern men utan resultat.
Det kopplade ur alldeles precis med pedalen längst ner i mattan och så fort jag höjde kopplingen det minsta så högg den direkt.
Sååå... Trots nyrenoverad slavcylinder så köpte jag en helt ny. Hittade även ett rejält glapp i kopplingspedalen och upptäckte att gaffeln från huvudcylindern, som håller i pedalen var ganska nött i hålet. Så jag köpte en ny huvudcylinder också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-e3d08135d3217b407cb1c375e0cd8bbd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-b4d04c3fc09aeba56cf2c9a67329a86a.jpg

NU! skulle väl ändå kopplingen bli bra efter byte av bägge cylindrarna...
Bättre blev det, men inte riktigt bra.
Så efter lite googlande så kom jag fram till att det nog är min kinatryckplatta som är boven under hela. Så jag beställde en riktig sachsplatta istället som tål mer än den förstärkta jag hade monterat. Passade även på att ta ett litet större och bättre urtrampningslager när det ändå skulle rivas igen.
Här tog motivationen slut och jag frågade en polare om han kunde göra bytet mot betalning medans jag va på kurs på nya jobbet, vilket han gjorde.
När kursen sen va slut efter 1 vecka var det bara hem och lufta koppling.
Ska kopplingshistorien ta slut här mån tro?
Ja, denna gång blev det faktiskt bra!
Så nu är bilen fullt körbar.

Efter allt tråk med krångel så installerade jag en laddtrycksmätare, det gick utan bekymmer iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-9ff8025091db3f5261efac292b252bba.jpg

Sen har det ju slipats en hel del också såklart...

Mellan allt slipande, så började jag leta fälgar och kom på den briljanta idén att jag kunde fläska på vilka jag ville egentligen då bilen inte är lackad ännu, ifall modifikationer var tvungen att göras.
Sagt och gjort så hittade jag fälgar som jag fastnade för. Dimensionen blev 19x9.5 vilket jag visste att inte skulle få plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-dc83bd8f2ef6cf769b4ec7a6bdc1b628.jpg

Men varför göra något enkelt när allt annat går i egna spår?
Åkte iväg och fick däck monterat
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-afead5ac905b4c75a60c060aec193ad2.jpg

Dags för provmontering!
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-93f537cb7df68cda02c74e0221e9431b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-0772774faa5e35f6c2f1ac82db287498.jpg

Inte så pjåkigt tycker jag!
En polare hade massa Biltema spacers jag fick ta för att mäta mig till hur breda spacers jag behövde för att det inte skulle ta i hjulhus bak och fjäderben fram. Kom fram till att jag ska ha 30mm fram och 15mm bak.
På bilden sitter det 15mm bak (3st 5mm Biltema) har dock ingen bild fram.
Beställde riktiga Bolton 30/16mm från spacers.se som jag fick hem idag. Då skärmkanterna tar i däcken så har jag även köpt en valsmojäng som är till just för skärmar. Detta har jag dock inte gett mig på än.

Har jag sagt att det är mycket slipande också? :-D
När jag äntligen trott att det bara varit någon enstaka grej kvar så har jag hittat fler delar som ska slipas. Ligger fulla taket och skuffluckan med grejer som är färdigslipade. Nu är det bara fronten kvar att slipa!
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-e79a2a1d0fb314af0d9eb391c019ad3c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-b294f85c65f04b99d046628ca5b746b5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-2936947b71b5ece7e47eeaf65afb0f42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-ca33ab62e0446f7c3c6042f38288b414.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-ef80d6f9b6b8cfb157de7c09cf21ab32.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-3df18691a694a09fea62377bbd3c5695.jpg

Planen var ju att bli klar i sommar. Får dock justera lite där känner jag.
Planen är att få på slipgrunden innan hösten iaf. Sen ska ju slipgrunden slipas innan lack.

Blev tyvärr mer text än bilder idag, men är ju åtminstone en uppdatering.
När nästa uppdatering kommer hoppas jag att skärmarna är valsade, fälgarna sitter på och allt är fördigslipat.
Tack för denna gång! :-)

Slemrotta
14 augusti · 528 Inlägg

Nu har jag varit lite produktiv igen :-D

Tänkte att jag skulle få fälgarna på plats! Jag packade upp och satte fast skärmvalsen bak. Sen va det bara att skriva och rulla om vartannat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-5bc8e4348072928ec1f6ac281f1f80de.jpg

Och tillslut tyckte jag att det räckte, skruvade på mina 16mm Bolton spacers. Upptäckte då när jag skulle dit med fälgen att hjulbultarna va för långa och tog i fälgen. Fick kapa bort 8-9mm på bultarna bak. Sen passade allt hur fint som helst!
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-ca47bf641e245a1260c245bc10b8568d.jpg

När ena hjulet bak var det bara och valsa andra sidan något sånär lika och kapa bultarna på bilen även där.
Fram var det ju 30mm spacers, så där behövde inte bultarna kapas.
Så jag började med att kapa bort lite av innerplastskärmen och sen skruva dit skärmen.
På med valsen och börja härja!
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-b69ccb0150b16c395fb23d0a639d9085.jpg

Dock blev jag inte det minsta nöjd med resultatet på framskärmarna. Men det får duga just nu, så ska jag köpa andra skärmar och bredda riktigt med plåt och svets i framtiden - just nu vill jag mest bara bli klar med eländet :-D
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-debcd5de2d03778424b0ac34705079ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-b3ff236ca7e6a6a5bec3089eba1a5200.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-bf14155738455b83e40bf34fe5602aea.jpg

Nu när fälgarna sitter på plats var det dags och färdigslipa det sista... Frontspoilern!
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-2936947b71b5ece7e47eeaf65afb0f42.jpg

När den var färdig och jag släckte garaget för kvällen kändes det ändå lite vemodigt att det faktiskt snart är klart. Men skönt på samma gång!
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-98572886f558b059a4fa7f98266e131c.jpg

Nästa moment blir CA-primer där det är plåtrent och slipgrund över det. Slipgrunden ska även läggas på allt spackel och alla lösa delar.
Började med att slipgrunda alla lösa grejer utom bakspoiler och takvinge.
Hade inga mer ytor att lägga dessa på och tar dom när bilen ska slipgrundas.

Glömde ta bild före, men här är fronten kvar att slipgrunda iaf
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-ceaf2587660ee705f7c9b54180b1545a.jpg

Dagens slipgrundning
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-402bd26b3e32ffeb667e1399c485f582.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-b0f00a322fa2608bf63bc53b34d3c1a5.jpg

Ett par dagar efter det så rullade jag ut bilen, blåste av slipdamm och torkade av den!
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-4e43a98620e34aaf26e40a8579aeb8e5.jpg

Gick över till lackeraren och köpte lite färdig CA-primer som jag sprutade på där det var plåtrent
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-8bf91e6b4203e1fca8fd7dda9e6d6aa3.jpg

När primern torkat så var det bara slipgrunden kvar! Blev dock ingen bra bild på det ute, så fick ta en ny när jag kört in den i garaget istället
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-f089ecaccffa3e9f71e243310393b0d3.jpg

Även bakspoilern och takvingen blev slipgrundad i samma veva som bilen. Glömde bort att ta kort på detta.

Har beställt riktigt grymt 600-papper att slipa med, samma som lackeraren använder. När jag får hem det, så ska allt som är slipgrundat, slipas lite lätt bara. Sen är alltihopa redo för lackboxen :-D
Börjar allt se ljuset i tunneln... Dock är inte bilen helt klar för det. Motorn ska skrämmas upp ganska rejält och även reggas med hyffsat hög effekt!

Nästa uppdatering blir nog inte allt för upphetsande, ska ju bara slipas!

Slemrotta
16 september · 528 Inlägg

God afton!

Om ni är nyfikna på vad som hänt sen sist kan jag berätta... Att jag mestadels bara har slipat :⁠-⁠D

Pratade med lackeraren och han tyckte att vi skulle dela upp jobbet, så kunde han klämma in mina grejer utan att boka in dom.
Så han föreslog att vi skulle börja med alla lösa delar och ta bilen sen.
Sagt och gjort började jag slipa alla lösa detaljer.
Dom mörkgråa är oslipade och dom ljusgråa är slipade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-082e9674ca65197783a3c5f9fc1166bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-21cdf6e4dc7e2cc4a75d509be7f08131.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-768f2ea1942993d97db1f86fda4c99f5.jpg


När väl alla lösa delar var klara så kunde lackeraren klämma in jobbet en fredagkväll. Så jag gick över till honom med alla grejerna (fint med en granne som har lackfirma hemma på gårn) och väntade med spänning. Dock fick han inte in alla grejerna i boxen på en vända, så backspeglarna, takvinge, skuffvingen och torpedplåten fick inge färg denna gång.
Men jag fick en sneakpeak på kvällen av det han hade gjort hittils iaf :⁠-⁠)
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-172e9419fc63e377eafb94fc96f60d2a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-c69d87471f41a07a98220846d1002f74.jpg

Dagen efter var det bara och komma å hämta grejerna och rada upp i garaget i väntan på att dom sista delarna ska bli lackade
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-398f6c74e158dbda5cbb7c6ee421d94b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-f328e5cad750fe2e0d1dcf2031fbacb3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-5479da867640763a29501bcbfc11a78d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-b410bd6902396b54c10fbcaa0f91f66a.jpg

Hans jobb är felfritt! Men granskar man kan man allt se lite brister i mitt underarbete. Men det är en smäll som jag kan ta utan problem. Detta är ju inget Elmia-projekt direkt :⁠-⁠D

Nu har jag gett mig på att slipa av bilen. Huv, 3/4 tak, skuff, alla stolpar och allt runt sidorutorna är färdigslipat. Det som återstår att slipa är alltså dörrarna (från nedre delen av rutorna och neråt), 1/4 tak, bakskärmarna och bakdelen vid lysen/regskylt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-0d0c15c301ce63fdff3ab40b50536f4e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-8f7138de72be988cc876c895ae8daf22.jpg

När allt är färdigslipat ska jag maskera så mycket jag kan själv, så det blir lättare för lackeraren att bara göra ren den från slipdamm och sen måla.

Ser fram emot att få börja plocka ihop den :⁠-⁠)

v8volvo
söndag 09:00 · 193 Inlägg

Vad kör du med för dim på däcken?

Grymt jobb du lägger ner och kul att du behåller org fronten och inte montera 940 lyktor som alla andra 👍

Slemrotta
för 6 timmar sedan · 528 Inlägg

v8volvo skrev:
Vad kör du med för dim på däcken?

Grymt jobb du lägger ner och kul att du behåller org fronten och inte montera 940 lyktor som alla andra 👍

Tack! Ja, jag gillar 740-fronten mer. Speciellt -90 fronten (som alla hatar) står mot varmt om hjärtat.

Jag kör 235/35 på däcken 😊

Slemrotta
för 5 timmar sedan · 528 Inlägg

Hej igen!

Fick tillbaka dom sista lösa grejerna för några dagar sen av lackerarn 😁
Speglar, takvinge, skuffvingen och torpedplåt
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-36654e8fc2801ac68806061a5f537de9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-df554234c587d03d950f5bb11471937b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-062b1dbf3ecd8af18ce24e5c99829aa4.jpg

Bilen är nu helt färdigslipad, blåst med tryckluft och avtorkad.
Passade även på att maskera kromlisterna, antennen och hålen för baklyktorna. Så slipper lackeraren ta betalt för den tiden och bara maskera rutorna och allt det andra stora.
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-e711810a56661830cbc7ce2ee0a402a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/46/45706/45706-b558c22a03e95387db0e4008da50ca83.jpg


Nu är bilen helt redo för lackering 😎
Planen är att han vill ha bilen imorgon tisdag när jag kommer hem från jobbet. Men det hänger på vädret dock. Bilen får inte bli blöt, så hoppas på uppehåll fast prognosen säger lite regn imorgon. Jag håller tummarna att jag kan köra över den till honom, så blir det ny uppdatering när den är hemma igen 👍

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang