3379
Sök

VW Golf 1,8t vs Seat Leon Cupra R

5 Inlägg
30 januari 2007
Visst lär Golfen ha ett bättre andrahandsvärde, därför ska du ju köpa en LCR. Du köper ju i andra hand? wink Nypriset på en LCR var närmare 300k (269k har jag för mig att "slutspurtspriset" var), och du får ju tag i på en lätt begagnad för 165k eller så, om du hittar en. wink

Men ärligt talat, man köper ju bil efter vad känslan säger en, så säger något dig att du vill ha Golf så köp en sån. smile Jag har haft Golf, farsan har haft Golf och syrran med sambo har haft tre stycken, en polare har en GTI. Alla har funkat utan några större problem (några små har det varit med t.ex. tändspolar). Kan inflika att LCR känns väldigt gedigen iaf, ett lyft uppåt från t.ex. Octavia RSen jag hade förut. Känslan i dörrar och instrumentering är väldigt bra, allt känns rejält ihopskruvat.

1 582 Inlägg
30 januari 2007
Trådstartare
Haha det där var allt bra wink o fan priset var riktigt saftigt måste jag säga big_smile men det är sant som du säger att man hittar begagnade för 165+ fast när ja sökte så hittade jag bara en på blocket, det var mindre kul, men de är bara för de är sälsynta och säkert för ägarna trivs med dom big_smile

Jo jag vet tycker också där att man ska köpa på det man gillar även om så LCR är en bättre bil i grunden, men de finns många möjligheter att få en Golf bra prestanda mässigt osv.  Just tändspolar har jag hört är ett vanligt VAG fel, men det är lätt att återgärna som tur är så wink RS var jag inne på mycket förr faktiskt, men beslutade mig sedan för att satsa på en lite mindre bil, tack för allt big_smile

5 Inlägg
30 januari 2007
Inga problem... wink

Sen är det väl så att om du vill komma undan med rimliga pengar så är det väl chip + avgas som gäller och då kan du väl inte skrämma upp en 1.8T med K03-turbo så mycket mer än till 215-220 hk? LCR har ju K04 och då landar man runt 270 hk i stället (som min). Men visst, du kan ju byta turbo osv, men jag vet inte hur pass övriga delar hänger med. När jag chippade RSen blev den mycket trevlig dock, 215 hk och ett schyst drag i paritet med en original LCR ungefär även om LCRen är betydligt jämnare med sina original 225 hk (mindre ketchup, å andra sidan hade jag BSR i min RS också...).

Smartwax User...
14 Inlägg
31 januari 2007
hej

köpte min LCR i början av december och jag är mycket nöjd och dom går riktigt bra... tongue

Bmw 335i M-Sport Touring -07

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
31 januari 2007
inte så insatt men seaten är bra mycket snyggare iallafall smile

1 854 Inlägg
31 januari 2007
Det va ju inget svårt val, en golf som finns precis överallt eller en grym Seat som inte många har smile

Kör på med Seaten du kommer inte att ångra dig

Enligt mitt tycke
Seaten är
snyggare
ovanligare
roligare
går bättre
blir ännu råare med styling
får plats med 20" smile
6 växlar
skön bil som fan

kolla in min Leon den är lite stylad

1 582 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Tjenare alla och tack så mycket för alla svar.
Man märker att dom flesta gillar LCR:n mer, och det kan ja förstå på två sätt då den är mer ovanlig och mer kräm i motorn. Iförsig så ser den ganska nice ut redan orginal smile

Fast jag har börjat fått ögonen för en annan bil också, en VW Bora 1,8t också ovanlig bil då man inte ser så många bora med 1,8t direkt big_smile sen så finns det även gott om styling till en sådan big_smile

Men jag får helt enkelt se när det är dags smile

1 582 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
onej84 skrev:
Det va ju inget svårt val, en golf som finns precis överallt eller en grym Seat som inte många har smile

Kör på med Seaten du kommer inte att ångra dig

Enligt mitt tycke
Seaten är
snyggare
ovanligare
roligare
går bättre
blir ännu råare med styling
får plats med 20" smile
6 växlar
skön bil som fan

kolla in min Leon den är lite stylad

Din Leon var riktigt snygg faktiskt, tummen upp för dig big_smile

Fast jag tycker att Golfen är riktigt snygg och blir mycket råare med styling än vad Seaten blir, sen så har Golfen också 6växlar big_smile

5 Inlägg
1 februari 2007
Jag har aldrig sett någon stylad Golf som är råare än denna Leon med Xeigen-kit iaf smile

http://www.tuningmag.net/images/news/xe … text_1.jpg

1 582 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
Oj oj den var faktiskt otroligt vacker måste ja säga big_smile
Men jag måste göra dig besviken med att säga att jag sätt stylade Golf som är snyggare än denna LCR smilesmile

5 Inlägg
1 februari 2007
Okey wink Det som imponerar ibland är ju också vad folk gjort med bilar som kan se relativt anonyma ut från början. En Cupra R ser ju som sagt inte så värst anonym ut som standard, således är de flesta original också. En ombyggd Golf är ju alltid trevligt. smile

1 582 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
Jo jag håller helt med dig att en LCR ser ut som en vanlig standard bil om du förstår vad jag menar big_smile Det är likadant med Golf R32 den ser ut att vara vilken Golf som hälst, men de som vet skillnaden på en vanlig och R32 ser ju självklart skillnad big_smile Ja självklart så ska Golf vara ombyggd det är då den blir fet big_smile

193 Inlägg
1 februari 2007
tror mer han menar att man ser att det är något extra med LCR orginal vilket man inte gör på golf. en gti eller r32 ser som sagt nästan ut som en vanlig 1.6:a.
Det är bara vi som är väldigt intresserade som ser skillnad.
Som sagt vet inte varför du tvekar på LCR hehe.
Men en stylad golf är också nice!

Mvh Kimme

1 582 Inlägg
2 februari 2007
Trådstartare
XanderCage skrev:
tror mer han menar att man ser att det är något extra med LCR orginal vilket man inte gör på golf. en gti eller r32 ser som sagt nästan ut som en vanlig 1.6:a.
Det är bara vi som är väldigt intresserade som ser skillnad.
Som sagt vet inte varför du tvekar på LCR hehe.
Men en stylad golf är också nice!

Mvh Kimme

Tjenare big_smile

Jag tycker verkligen inte att man ser något extra på en LCR faktiskt, ser ut som vilken Seat som hälst smile och där även är de samma sak att dom som kan bilar kan se skillnad, men för standard folket är det en vanlig bil big_smile Jag vet inte riktigt själv förutom att jag är förälskad i Golf så otroligt fina bilar, ja stylade Golfar är otroligt vackra wink

Mvh Pappi

Installatör
2 Inlägg
5 februari 2007
Om inte annat, vänta på den nya LCR´n, med 240hk.. Eller ut o provkör Leon FR modellen. Det jag gjorde jag igår. Gillar verkligen 2.0 TFSI motorn,med 200hk. Bättre bottedrag än min VR6 Cupra..
Dessutom har FR´n bra pris 209tkr jämfört med en Golf GTI med samma spis, som ligger 40tkr mer. Same shit, diffrent name!..nästan. Good shit though..!
Senast redigerat av lillen_eklund (5 februari 2007)

Fartglad
336 Inlägg
5 februari 2007
Men du Pappi verkar ju redan vara inställd på att köpa Golf från början och det är dina pengar så det är klart du ska köra på din vilja. smile

Power without Quattro is useless!

1 582 Inlägg
5 februari 2007
Trådstartare
Hehe jo det stämmer som TobLju säger så wink Har även fastnat lite för VW Bora 1,8t fast dom är riktigt sälsynta med. Sen så finns det gott om styling till dom och är mer ovanligare att styla än Golf, har inte själv sett många Bora som är stylade så big_smile

314 Inlägg
5 februari 2007
Hej... Har tyvärr missat denna tråd... smile

Men det är egentligen ett ganska lätt val... LCR:en är en toppenbil..

Originalutseendet är helt okej och prestandan räcker långt..
Ett chip i den så drar du en hel del andra prestandabilar...

Tycker man får grymt mycket bil för pengarna... Om man jämför med Honda CTR t.ex...

Ett stort minus är att det är väldigt svårt att hitta andra 18" fälgar som passar pg.a dom stora Brembo oken...

Ska du till Elmia o du ser min bil så hojta till så kan vi ta en runda...

Lycka till...

1 582 Inlägg
5 februari 2007
Trådstartare
Tjena Piffsen

Jo tydligen så föredrar alla LCR big_smile

Jo prestandan i den är inget alls fel på, fast det hade inte varit fel om det fanns mer styling til den.

Aha okej det visste ja inte när de gällde Brembo oken, fast det borde väl gå att fixa andra fälgar eller tongue

Elmia ska jag till vad ja vet, och jag kommer förbi om jag hittar dig, så kan du ge mig en runda med bilen om de är lugnt big_smilebig_smile

Tack för allt.

314 Inlägg
5 februari 2007
Hehe... Visst finns det andra fälgar men det är nog lättare att hitta om man går upp till 19"...

Jag ska dit på lördan o kommer va kvar i Jönköping på kvällen...

Blir väl träff på A6 som förra året antar jag???

Var bor du nånstans?

Sök