Första steget blir att renovera motorn, bygga om till skivbromsar (trumbromsar utan bromsservo nu), sänka 5,5? fram och 5? bak, fixa till fram och bakvagn samt flytta tanken.
Fler kostnads besparingar Eftersom beslutet blev att köra med luftbälgar och jag har 2,5” sänkspindlar fram så behöver bakaxeln sänkas 2,5” med så att bälgarna fram och bak jobbar någotsånär lika. Finns färdiga kitt med sänkblock och längre u-bultar att köpa, men nu försöker vi hålla lite i slantarna och gör själv
Börjar med att göra egna aluminium ”block” i 6mm vinkel aluminium
Inte hänt så värst mycket, en del saker har en tendens att ta minst dubbelt så lång tid som man tänkt sig. Har i alla fall börjat på att göra nya u-klammer i 20mm rundstång till sänkblocken
Hittade en 10mm tjock plåt som passar bra till göra en bock jigg på, använde en av de gamla u-klammern som mall
Har svarvat ner rundstången i ändarna från 20mm till 19,05mm då den ska gängas 3/4 tum unf
Innan jag prövar att sätta ner bilen på backen igen så ska panhardstaget dit. Men efter som bilen blir lite 😉 lägre så bygger jag om det till justerbart först 😀
Använder en m16 vantskruv, egentligen bara för att få tag på en bit vänstergängad m16 gängstång. Vänstergängade m16 muttrar har jag hittat innan.
Blästrar av förzinkningen där jag ska svetsa och de rostiga bitarna från panhardstaget
Tig svetsar dit gängstängerna på panhardshyllsorna
Efter svetsat dit en vänstergängad och en vanlig m16 mutter i varsin ände på ett rör så blästrade jag även det så fäster färgen bra 😀
Sen blev det till att sätta dit tanken.
Har använt svep till 400 ventilationsrör som jag bockat om och kortat något sen målat.
Hade en bit gummi som turligt nog hade samma brädd som svepen 😀
Det blir riktigt bra. Snyggt med tankfästena också :-)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Har inga högskolepoäng i chassi geometri men någonting sa mig att jag hade lite otur när jag tänkte kring panhardstaget och efter kollat upp det lite så jo, helst ska panhardstaget vara parallellt med bakaxeln i körläget för rätt bakaxel rörelse. Så gör om och gör rätt igen. Så har gjort en hållare för att flytta fästet på bakaxeln men känner redan nu att det blev i klenaste laget så kommer att svetsa det direkt i axeln senare.
Ska ju klara att ta hela bakändens vikt i sidled så känns lite klent med en ”klämma” så blir till att svetsa fast det i axeln