Lära sig att mecka

Svanteksson
7 maj 2020 · 14 Inlägg

Hej,

Jag är väldigt intresserad av att lära mig mecka med bilar men har ej någon i familjen eller några nära kompisar som har värst bra koll. Så jag funderar på att köpa en bil som är enkel att lära sig och mecka med.

Har ni några idéer eller tankar som kan hjälpa mig och vad är en bra första bil som man kan lära sig mecka med?

jaka54
7 maj 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Volvo 740 och 940!

AndreasRn
7 maj 2020 · 6 Inlägg

Äldre volvos är billiga o lätta att skruva i

Slim
7 maj 2020 · 340 Inlägg

Även lite nyare som 850, V70n osv är enkla...

Om jag skall vara helt ärlig, tycker jag inte att moderna bilar är så mycket svårare att skruva med de heller. Om vi inte börjar blanda in hybrider, rena elbilar osv som kräver ett annat kunnande.

BlobbyAkuma
8 maj 2020 · 71 Inlägg

Svanteksson skrev:
Hej,

Jag är väldigt intresserad av att lära mig mecka med bilar men har ej någon i familjen eller några nära kompisar som har värst bra koll. Så jag funderar på att köpa en bil som är enkel att lära sig och mecka med.

Har ni några idéer eller tankar som kan hjälpa mig och vad är en bra första bil som man kan lära sig mecka med?

Hej och välkommen! Jag köpte en Opel Astra 1994 för 1500:- som var på väg till skroten. Fullt fungerande men nedslag på vissa punkter av besiktningen. Ett tips är att ha en liten bil med en mindre motor, det ger gott om plats att jobba i motorutrymmet.

Jag är själv ny med meckandet och ett tips är att jobba bara på en del i taget och läs på om just den delen du bytar, varför den finns där, vad är syftet med den och hur bytar du ut det.

ChrisFix på Youtube och Haynes boken till just min bil använder jag mig utav.

Lycka till och främst av allt, tänk på säkerheten först! Finns många sätt man kan skada sig på när man jobbar med bilar, speciellt för nybörjare som oss! Läs på om batteripoler och hur man använder domkraft/pallbockar på ett bra och säkert sätt.

Opel Astra F "Klam" (1994)
MrCrankyface
8 maj 2020 · 461 Inlägg

Golf 2 till 4 har jag upplevt som väldigt lättmeckade och själv lärt mig mycket på dessa.

Volvo Amazon "131" (1965)
torsen
8 maj 2020 · 7 234 Inlägg

Instämmer i kören: Volvo 740 och 940.
Titta även på Mackans garage.se.

Men även äldre bakhjulsdrivna OPEL är lättmekade.
Kadett A - E, Ascona A, Manta A och Rekord A - E.
Krävs inga specialverktyg förutom en sats specialbitsar(intolv) till motorerna.

Mew
8 maj 2020 · 2 157 Inlägg

Jag är självlärd, började med min nuvarande 940 som gått i familjen och som också var bilen jag lärde mig köra i. Jag gick väldigt mycket på självplocksskrotar och testade, klämde och kände, demonterade och köpte delar att uppgradera min bil med. Läste också väldigt mycket på nätet. Sen blev det större och större projekt allt eftersom man fick mer kunskap. Den bilen har jag haft loss nästan varenda skruv på ett flertal gånger känns det som. Så jag håller med, det är en utmärkt bilmodell att lära sig på. smile

Svanteksson
8 maj 2020 · 14 Inlägg

Vad är lättast att börja mecka med, bensin eller disel?

Mew
8 maj 2020 · 2 157 Inlägg

Svanteksson skrev:
Vad är lättast att börja mecka med, bensin eller disel?

Det beror väl på vad du är intresserad av egentligen. Jag kan inte mycket om dieselmotorer eftersom jag inte är speciellt intresserad av dem och har inte ägt en dieselbil så det har aldrig blivit av. De fungerar på olika sätt, men båda bör gå att lära sig om utan större problem. smile

BlobbyAkuma
8 maj 2020 · 71 Inlägg

Mew skrev:
Jag är självlärd, började med min nuvarande 940 som gått i familjen och som också var bilen jag lärde mig köra i. Jag gick väldigt mycket på självplocksskrotar och testade, klämde och kände, demonterade och köpte delar att uppgradera min bil med. Läste också väldigt mycket på nätet. Sen blev det större och större projekt allt eftersom man fick mer kunskap. Den bilen har jag haft loss nästan varenda skruv på ett flertal gånger känns det som. Så jag håller med, det är en utmärkt bilmodell att lära sig på. smile

Var det svårt att lära sig en ny bil när du var klar med 940? eller var det mycket kunskap som passade till den nya modellen?

Opel Astra F "Klam" (1994)
Mew
8 maj 2020 · 2 157 Inlägg

BlobbyAkuma skrev:

Mew skrev:
Jag är självlärd, började med min nuvarande 940 som gått i familjen och som också var bilen jag lärde mig köra i. Jag gick väldigt mycket på självplocksskrotar och testade, klämde och kände, demonterade och köpte delar att uppgradera min bil med. Läste också väldigt mycket på nätet. Sen blev det större och större projekt allt eftersom man fick mer kunskap. Den bilen har jag haft loss nästan varenda skruv på ett flertal gånger känns det som. Så jag håller med, det är en utmärkt bilmodell att lära sig på. smile

Var det svårt att lära sig en ny bil när du var klar med 940? eller var det mycket kunskap som passade till den nya modellen?

Nej mycket av det är ju likadant eller liknande. Sedan blev det en gammal bubbla (dock inte mycket skruvande där då den är i så pass bra skick och ska hållas original) och en BMW E39. Är det något du är osäker på brukar det finnas gott om information på nätet, bara googla på bilmodellen och momentet som du undrar över. smile

jaka54
8 maj 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Skulle nog säga att en bensinare är "bättre" att börja med då en sån har ett elektriskt tändsystem (så man får lära sig lite om hur ett sånt fungerar). Dieslar tänder ju på kompression och saknar därför fördelare, tändspole och tändstift.

husseman
8 maj 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, känns som ja svarat på denna fråga tidigare. Att lära sig mecka, är lätt om man håller sig till äldre bilar.  Att tro att man ska kunna mecka dagens bilar utan Diagnosinstrument o avtal med leverantörer av mjukvara för stora summor är inte realistiskt. Vill man lära sig meka så hade ja börjat med en sur V70.
Den kommer ha alla fel man kan råka ut för på sikt. Dessa är numer så kända att lätta lösningar finns på YT, fast felsöka bör man lära sig från grunden. Att välja Diesel känns väl ute nu- då dessa bilar kommer straffas ut av miljönissar på ett eller annat vis. Lycka till o glöm aldrig- skit i Biltema om du vill vara seriös. mvh/Husse

Slim
9 maj 2020 · 340 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, känns som ja svarat på denna fråga tidigare. Att lära sig mecka, är lätt om man håller sig till äldre bilar.  Att tro att man ska kunna mecka dagens bilar utan Diagnosinstrument o avtal med leverantörer av mjukvara för stora summor är inte realistiskt. Vill man lära sig meka så hade ja börjat med en sur V70.
Den kommer ha alla fel man kan råka ut för på sikt. Dessa är numer så kända att lätta lösningar finns på YT, fast felsöka bör man lära sig från grunden. Att välja Diesel känns väl ute nu- då dessa bilar kommer straffas ut av miljönissar på ett eller annat vis. Lycka till o glöm aldrig- skit i Biltema om du vill vara seriös. mvh/Husse

Har mekat med många 5-10 år gamla bilar utan avancerad mjukvara. En lånad Autel värd ca 1500kr + ibland en simpel elm327 har räckt... Allt beror på vad man ska göra.

Allt mekaniskt är ju samma, det som skiljer är exvis byte av handbroms på en elvariant som måste sättas i serviceläge med dator. Eller felsökning av vissa motor eller växellådsfel osv.

Allt från chassikomponenter till hela motorbyten och koppling mm går ju att göra utan den bästa mjukvaran.

Biltemasaker fungerar dessutom helt ok beroende på vad det är. För en nybörjare duger exvis många av deras bättre verktyg.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 maj 2020 · 17 470 Inlägg

Eftersom TS ska köpa bil så är ju verktyg relevant. JULA brukar ha en del kraftiga rabatter vid olika tillfällen. I synnerhet på BACHO-verktyg.

Köpte den här juvelen innan jul för 999:-
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … ts-140002/

Aldrig använt den förvisso men bra att ha.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
9 maj 2020 · 7 234 Inlägg

Om vi nu ska snacka verktyg så:
Alla, så gott som, verktygssatser är tillfredsställande nu för tiden, om man handlar på Swedol eller liknande biltillbehörsbutiker.
Har god erfarenhet av Verktygsboden och har där roffat åt mig rena fynd vid deras reor.
När MEEC hade sitt lager i Strängnäs så hade de 2 ggr/år utförsäljning på udda eller ej kompletta de-mo-satser från sina sälj-/demo-bussar. Rena julafton för en verktygsnörd. Många saker fortfarande oanvända - men jag har dom!!!!! Ryktet gick i mina kretsar utförsäljningarna. Har inte hört något sedan de flyttade till Svista utanför Eskilstuna(E20 infarten från Strängnäshållet.

Bacho och Kamasa gillar jag mest - Snap On är grädden på moset.

Bahco(som går på rea hos JULA) innehåller inte 16 och18 mm.
16 och 18 ersätter allt mer 17 och 19 mm.
6-kanthylsor med "round corner" är ett krav.
Mindre risk att runddra skallar jämfört med 12-kant.

Jag är lite av "verktygsbög".
Har alla 4 storlekarna i flera olika fabrikat.
Gedore(½"), Hazet(1/4"), Biltema(1/4" + 3/8" + 1/2"),Bahco (1/4" + 3/8" + 1/2" + 3/4"(vissa)), Kamasa( 1/4" + 3/8") samlite "lösa".
Bahco´s nyare blocknycklar håller inte måttet längre. Speciellt inte Argentina-tillverkade. "Gapar" alldeles för lätt p g a a de är för tunnväggiga. Här är Kamasa betydligt bättre. Även äldre Gedore  bättre än Bahco. Biltema verkar vara varierande i kvalitet.

Jobbar mest med 1/4" i kombination med en 9,6volt DeWalt.
Har själv "fixat" 14, 15 och 16 mm hylsor med 1/4" fyrkantfattning.
Lossar först, vid större nyckelvidder, med annat/större verktyg.

Har även 1/4", 3/8", 1" och 3/4" slående  tryckluftmaskiner.
Men ofta är luftslangen ett hinder.
Dock ett måste i vissa situationer, när man t ex inte kan hålla emot.
Luftspärrnycklar har man liten användning för, och de orkar inte så mycket.

Minns någon Olle Rehnvall?
Legendarisk Alfa-trimmare, som tyvärr gick bort för några år sedan.
Han drev företaget ORENCO som tillverkade led- och blocknycklar m m.
Har jag även en hel del av.

Kan inte undanhålla er att i min början som bilmek så var det vanligt med vev. Har 1/2" och 3/8".

Kanske redan finns en tråd för sådana som jag, verktygsbögar/nördar.
Ursäkta i så fall.

torsen
9 maj 2020 · 7 234 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Eftersom TS ska köpa bil så är ju verktyg relevant. JULA brukar ha en del kraftiga rabatter vid olika tillfällen. I synnerhet på BACHO-verktyg.

Köpte den här juvelen innan jul för 999:-
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … ts-140002/

Aldrig använt den förvisso men bra att ha.

Nää, förstår! Har man Honda eller Suzuki är google ens vän - så man kan söka på hur man öppnar motorhuven!

Subtext
16 maj 2020 · 107 Inlägg

Hej
Jag tänkte bara nämna den "hårda vägen" som knappast nån skulle rekommendera men ändå kan fungera hyfsat.
Den vägen blev ett alternativ för mig och säkert många andra snåljåpar utan så värst bilkunnande.
Man byter bil så snart felen visar sig och kanske efter att man försökt laga dem själv.
Man byter aldrig olja och kör ganska hårt.
Relevant för mig mina första ca 25 bil-år.
Man får lära sig att nästan inga bilar klarar det utan att börja ryka, låta illa, dra mycket olja.
Så söker man upp en god vän som renoverar billigt och man är med och håller i saker.
eller som sagt, säljer billigt och köper en annan bil.
På det sättet har jag jag hunnit avverka mer än 40 bilar.
Mest avancerade operationen var på en Daihatsu Charade 3-cylinder, där kamremmen gick av och alla ventiler fick "slokhattar".
Skulle nog skänkt bort den om inte en duktig mekaniker i huset intill erbjöd sig att räta upp hattarna i sin svarv, med lätta fina hammarslag.
Sen den här gode vännen igen, fixade lätt montage av ny rem på rätt sätt, men jag fattade inte hur det gick till.
Bilen gick dock sämre än innan så det blev snart byte igen.
Många olika märken, många varianter på små och stora fel, men aldrig uppskattat att mecka efetrsom man gör sig illa och blir smutsig, ibland förstör mer än man lagar.
Provat verkstad några gånger med varierande resultat. Dyrt och dåligt eller billigt och bra.
Allt räcker till en hel bok men jag tror inte att du eller någon annan missat vad jag menar och att detta är en dålig väg att lära sig något. Men man hankar sig fram och lär sig lite ibland..
Kanske tillslut vet vilken bilmodell man trivs bäst med. en enda provkörning säger inte mycket.

Ursäkta avvikelsen

Talladegapwr
20 februari 2023 · 22 Inlägg

torsen skrev:
Om vi nu ska snacka verktyg så:
Alla, så gott som, verktygssatser är tillfredsställande nu för tiden, om man handlar på Swedol eller liknande biltillbehörsbutiker.
Har god erfarenhet av Verktygsboden och har där roffat åt mig rena fynd vid deras reor.
När MEEC hade sitt lager i Strängnäs så hade de 2 ggr/år utförsäljning på udda eller ej kompletta de-mo-satser från sina sälj-/demo-bussar. Rena julafton för en verktygsnörd. Många saker fortfarande oanvända - men jag har dom!!!!! Ryktet gick i mina kretsar utförsäljningarna. Har inte hört något sedan de flyttade till Svista utanför Eskilstuna(E20 infarten från Strängnäshållet.

Bacho och Kamasa gillar jag mest - Snap On är grädden på moset.

Bahco(som går på rea hos JULA) innehåller inte 16 och18 mm.
16 och 18 ersätter allt mer 17 och 19 mm.
6-kanthylsor med "round corner" är ett krav.
Mindre risk att runddra skallar jämfört med 12-kant.

Jag är lite av "verktygsbög".
Har alla 4 storlekarna i flera olika fabrikat.
Gedore(½"), Hazet(1/4"), Biltema(1/4" + 3/8" + 1/2"),Bahco (1/4" + 3/8" + 1/2" + 3/4"(vissa)), Kamasa( 1/4" + 3/8") samlite "lösa".
Bahco´s nyare blocknycklar håller inte måttet längre. Speciellt inte Argentina-tillverkade. "Gapar" alldeles för lätt p g a a de är för tunnväggiga. Här är Kamasa betydligt bättre. Även äldre Gedore  bättre än Bahco. Biltema verkar vara varierande i kvalitet.

Jobbar mest med 1/4" i kombination med en 9,6volt DeWalt.
Har själv "fixat" 14, 15 och 16 mm hylsor med 1/4" fyrkantfattning.
Lossar först, vid större nyckelvidder, med annat/större verktyg.

Har även 1/4", 3/8", 1" och 3/4" slående  tryckluftmaskiner.
Men ofta är luftslangen ett hinder.
Dock ett måste i vissa situationer, när man t ex inte kan hålla emot.
Luftspärrnycklar har man liten användning för, och de orkar inte så mycket.

Minns någon Olle Rehnvall?
Legendarisk Alfa-trimmare, som tyvärr gick bort för några år sedan.
Han drev företaget ORENCO som tillverkade led- och blocknycklar m m.
Har jag även en hel del av.

Kan inte undanhålla er att i min början som bilmek så var det vanligt med vev. Har 1/2" och 3/8".

Kanske redan finns en tråd för sådana som jag, verktygsbögar/nördar.
Ursäkta i så fall.

Jo då lite svaga minnen har jag allt av Olle. Olles son Rolf är min farfar.

JBR (Jimmys bil o rondell)
Saab 9-5 vector "Spritskåpet" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang