Volvo 740 "AWDsome" (Volvo 740 V8 Dubbelturbo Quattro)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 107 Följare
  • 176 435 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 januari
_Shadow_
9 augusti 2021 · 345 Inlägg

Cuefa skrev:
Välförtjänt, med tanke på arbetet Du lägger ner och hur slutresulatet kommer bli! 👌

Haha ja jo 🙂
De kommer kännas riktigt gott den dagen man sitter i stolen och vrider om nyckeln på riktigt 😁

Under tiden så har det kommit lite färg på samtliga bromsok, finns ju många olika färger att välja på, men jag vette tusan om något slår röda bromsok när de kommer till sportigare bilar 🙂 Kanske inte att just 740 klassas som sportbil, men det kändes som att det passade in iallafall 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-064055ec8a9a73f387e66b3989f667a6.jpg
Bak oken målade 2ggr på denna bild, blev så som många andra ok 4st delar när de togs isärhttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2c8c89c59664fe4ccb15c1877d56146b.jpg
Här är bägge bak och fram oken på torklinan, de främre oken delades till 3 delar var, så totalt 10 delar då med bakre okenahttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-99505d71f6dbc409d37e4099659597f0.jpg
Efter att ha torkat ett par dagar så blev det att plocka ihop dom igen, nya packningar och grejer runt omhttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-03479b4c0b654ad7ce6e4755558dda53.jpg
Höger bak ok på plats, ny bromsskiva, ny bromsslang, ny handbromsvajer (ej monterad på bild) och nya belägg från brembo. Uppenbarligen använder sig vissa Alfa 164 och Fiat Croma denna modell av belägg, känns inte lika sportigt längre 😜😅 https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-07323715240768a9f7f2df0f4255eb96.jpg
Kort efteråt åkte vänster på platshttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fde981a04afd37fc888fdcd1dbdb8297.jpg
Dagen efter monterades de främre oken ihop igen, även här med ny packningssats 🙂 Problemet här var bara att någon italienare (donatorbilen kommer ifrån Italien) vart på och skruvat på 2 skruvar man egentligen inte ska skruva på så xnz (?) skallarna är förstörda.. Därför har det högra oket i bild en låneskruv tills jag får tag i 2st nya skruvar, den andra är för närvarande på Möller bil i hopp om att hitta dessa skruvar, de finns nämligen inte listade som reservdel till okena.. https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0403d37f42b6e4d9053af7f36eee0acb.jpg
Lite dålig bild men här syns skruven som tagit mest stryk, finns knappt något synbart alls kvar av de 12 kanterna som ska vara där, var lagom kul att få ur den ur oket.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-eed0fa3a2a54ea7dd392f8c886945060.jpg
Men till det lite roligare så är höger fram ok på plats 🙂 Även fram fick givetvis nya belägg, skivor och bromsslangar.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8cd70914d018c2e733e4cb6fe4b5b29e.jpg
Vänster fram blev monterad med låneskruven, kändes bättre att ha 4st ok på bilen än 3 😅https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7ba012726f7c06134eb38021e686754d.jpg

De främre skivorna är 323mm i diameter och de bakre är 269mm. Här är ett par storlek 43 arbetsskor i jämförelse med ena framskivan för att få lite uppfattning om hur stort det är,
de är runt 4-5cm större diameter än den största oem 740 bromsskivan. https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a99bbd64f586c987d734d9a2cd0ec057.jpg
Jag lyckades även få fram audins avgassystem,
så nu blir det snart fart på att mäta/kapa/modifiera det så det får plats under 740n, även en ny katalysator ska vara på väg då min ena har cellerna gått sönder i (de skramlar rejält om den). På audin är avgassystemet på vänster sida, på volvon är det på höger sida. Reservhjulsbaljan är flyttad mer åt vänster på volvon från fabrik så jag ska försöka göra om detta system till att sitta på höger sida om möjligt då det inte finns tillräckligt med plats på vänster sida. https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-486fd1b0b8a6e955c06032b4cfb497b6.jpg
Och ja det mörka partiet på golvet till höger är vatten som syns på golvet, regnvatten, står ju i en carport och skruvar då jag saknar ett tillräckligt stort garage, det jag har är endast avsett från början att ha som parkeringsgarage (ej att skruva/röra sig i), så det börjar bli lite blött numera imellanåt när man ska greja med bilen 🙈 Kan tyvärr inte slå på täta väggar heller då massa regnvatten som kommer längs med en bergsknalle kommer att stå mot väggen isåfall 🤔 Får se om jag kommer fram till någon lösning på det någon gång 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a16f807223652e26189c5e2dcc1de2c1.jpg

Men så är det ibland 🙂
Väntar fortfarande på att en firma i Karlstad ska få in lite grejer till sitt saldo så jag kan lägga beställning på vattenrör, tryckrör och lite andra grejer. Lite senare i Aug kommer ett paket från staterna med lite andra grejer i.
Sen behöver jag nog en ny huvudbromscylinder, räknade fel förut och fick en för liten till frambromsarna. En 0.875 ska vara rätt i kapacitet men har fått info om att en 0.75 skulle vara bättre då den blir starkare (mindre benkraft behövs). Blir nog att beställa en av varje så får man känna sig till vad som upplevs bäst.

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
9 augusti 2021 · 345 Inlägg

Cuefa, jo jag ska imorgon bitti (efter mitt nattskift) åka förbi Möller och se vad de kommit fram till. Plan B är Västerås delplock, det ska stå 2st Audi S8 där, den ena kanske har 2st skruv att låna mig 🤷‍♂️ Men jag kan kika storlek och skicka pm.

RS8, Audi är inte min starka sida men RS6 kör med Brembo 6-kolvsok va? (Är uppvuxen med Volvo och förra året köpte jag min första Audi bortsett från donatorbilen såklart.)
Att åka runt med riktiga RS delar hade vart kul såklart, nu kommer jag säkert låta jättegrinig men tyvärr har jag nog inte råd med det just nu, såg att en begagnad keramisk bromsskiva till frambromsarna låg på 23 000kr och okena runt 4000kr styck (bildelsbasen). En snabb kik på ebay var inte heller uppmuntrande.

Självklart förstår jag att ett bygge på detta sätt vid ett tillfälle skulle dra iväg när det kommer till pengar, men jag hade inte räknat med 50-100 000 på bromsar då jag tänkte att Volvons lägre vikt borde kompenserat för den högre effekten som bromsarna skulle hantera.

Men det kanske är så enkelt att jag kikar på fel delar eftersom jag inte har kunskapen om RS grejerna?

Däremot har jag funderat på Audi Q7 bromsar då någon för något år sedan sa till mig att det skulle passa, för de har väl också 6-kolvs ok med större skivor? Men jag har inte hittat något på "www" som stödjer detta. Det är ju trots allt en en SUV med tjänstevikt runt 2300kg, runt 500kg mer än en S8 och kanske någonstans 6-800kg mer än min Volvo beroende på hur mycket alla Audi delar väger i förhållande till Volvo delarna som är ersatta, 740'n vägde runt 1420kg från början iallafall (enligt uppgift, som tjänstevikt).

Däremot är bultmönstret fel om man ska använda sig av Q7'ans skivor, tror navet är fel diameter också.

18" fälgar hade jag tänkt att köra med som max men går helst inte över den diametern, jag tycker det blir för stort på en 740 annars. Oem fälgarna som kom med S8'an är 18" med 245 45 däck, tanken är att fräschas till något och gå som vinterfälgar istället till att börja med.

Om inte annat så har jag fortfarande min 3e reservmotor ståendes som är PT motorn (250hk), med laddtryck på 0.4 bar som i teorin ger 350hk. Vilket i sin tur med de vanliga 15kw blir det 1720kg bil, vilket borde vara inom toleransen för mina S8 bromsar då det kommer till både vikt och effekt. Om man skulle drömma lite och få en 20kw dispens blir det en totalvikt på 1290kg, men så mycket tvivlar jag starkt på att jag kan banta detta bygge.

Så enklaste vägen låter just nu som att fixa en uppsättning motorstöd till PT motorn som lirar med S8 ans framvagnsbalk, så kommer man runt risken att passera effektgränsen på karossen, effekten för katalysatorerna och eventuellt tillräcklig bromskraft.

AKH/AHC ventilkåporna passar på PT motorn, grenrörena har jag också testat, även fästet som ac/styrservo sitter på och generatorn går att flytta över utan problem. Insuget är nog inga bekymmer heller, så det borde vara ett lätt byte.

Eller är det den fega vägen att gå? 🙂

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
9 augusti 2021 · 345 Inlägg

Ja självklart, jag är tacksam att du tar dig tid och skriver/kommer med sån här input, säkert många andra som läser detta har också nytta/glädje av din erfarenhet. Så det är inte meningen att låta negativ när du kommer med informationen, även om det är tråkigt att få fakta på saker man kanske inte helt tänkt igenom 🙂

Jag googlade lite till och 2a generationens Q7 (2015-) har tydligen gått tillbaka till 5x112 bultmönstret, vilket skulle kunna vara något.
Däremot har jag inte hunnit kolla upp vad det är för ok/skivor på en sådan kärra.

Hade vart lite intressant hur en sådan skulle passa 🤔 Man kanske skulle ta sig en tur till Västerås trots allt och leka lite (de har även 2st Q7 där) så om man tar loss Q7ans ok och skiva, tar en promenad till ena S8an och testar hur de skulle passa 🤔😅 Förutsatt att grejerna sitter kvar på bilarna såklart.

Oavsett vilket, så har iallafall PT motorn funnits med från projektets start som backup ifall S8 motorerna blir för starka, vilket de säkerligen kommer att bli hur man än gör. Så för att göra det enkelt för sig så kanske det är lika bra att den flyttar in redan nu i motorutrymmet, så får man hitta på lite hyss efter besiktningen 😊

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
23 augusti 2021 · 345 Inlägg

Hej allihopa.

Har inte gjort så jättemycket på bilen sedan sist, inte så mycket att det känns värt att dokumentera iallafall. Jag har åtminstone varit iväg på Västerås självplockning och letat bra att ha delar. Sjuuukt utplockat i alla intressanta bilar tyvärr..
Jag kom åtminstone över 4st skruvar till en annan audis bromsok med "oförlorbar" bricka. Om man tar bort brickan så blir de rätt längd som jag behöver, men om man behåller brickan så borde väl ändå en 2mm kortare skruv inte göra jobbet sämre när de kommer till att hålla ihop oken?

Det stod även en Porsche Cayenne där med luftfjädring + alla tankar/pumpar kvar, blev bra sugen på att låta det följa med hem 😁 men tanken att modifiera allt ännu en gång för att få delarna att passa fick övertaget 😅

Hur som helst så har plånboken iallafall jobbat mer än kroppen, som tur är så är det snart lön igen 😁

Jag hittade en kopplingspedal och bromspedal som jag beställde via nätet 🙂 Så slipper jag mitt mindre bekymmer med min hemmagjorda pedal med bromsvåg 😅 7:1 förhållande i pedalerna för att inte behöva lika mycket benkraft vid inbromsning 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-70236290ff875d3b7aa57575d2f8c269.jpg
Enda bekymret var att bromspedalen var skadad när jag plockade upp den ur förpackningen 🤔 De är givetvis köpta från USA, men de verkade inte vara några bekymmer med en retur. Måste dock först skicka tillbaka min innan de skickar en ny, så de tar mer tid, det är allt. Inga bilder behövdes heller vid anmälan om skadan, kändes lite märkligt 🤷‍♂️ det är tre "gropar"/"inpressningar"  där färgen saknas i halvbågarna, måste hamnat i kläm någon gång, är ju trist med nya grejer som ser ut så, men de kommer lösa sig iallafall 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c56940acbb4767a9fed8c5262f3f3a9e.jpg
Tanken med en lös broms/kopplingspedal är att jag även kan mer välja vart jag vill ha alla pedaler, till höger/vänster om rattstången liksom. Det är ju som vanligt inte överflöd med utrymme.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fe509f3929eeea6dd9de8c3d4ad4742d.jpg

Nästa paket innehöll betydligt mycket fler grejer. 3.5" aluminiumrör och silikonslangar till tryckrören. 2.5" aluminiumrör till tryckröret under växellådan mellan turbona. 38mm aluminiumrör som ska bli till kylvattensystemet. Klämmor för att hålla ihop och skruva fast an-slangarna till oljekylarna. 2.25" avgasrörsdelar i olika vinklar till avgassystemet. Samt 2st olika stora värmeskyddsstrumpor med kardborrefäste.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-92d927da6b5809235dd6a22d6219a848.jpg
Nästa två paket innehöll en utbyteskatalysator och två nya huvudbromscylindrar 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-55949962da4114bad352bffdcefa1528.jpg

Lite klippa å klistra har jag åtminstone hunnit med. Jag började med att försöka få ihop besiktningsavgassystemet så gott jag kan. Lite effektstrypande blir det säkert, men det är nog bara bra i mitt fall 😁😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-71c5c5551bb893ac6a8c996010bba09b.jpg
Resonatorn hamnar ungefär exakt där den sitter på en S8, skillnaden jag fick göra var kröken åt sidan för att få avgassystemet att hamna i urholkningen där de ligger original på en 740, genom att göra så, så kom avgassystemet upp nästan 3cm extra från backen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1cd40f3a392715f9c9f4f5e5b3ad30df.jpg
Ett par 60gr böjar monterade för att få till böjen tillbaka in mot kardanstången igen, jag har även tagit original gummiupphängningens fäste och monterat ut till höger på bild, är nöjd med det och att fixa till upphängning under karossen borde inte vara några problem alls då det finns utrymme till övers.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4701d51daeab69f87516ff92e85bafe7.jpg

I botten av avgassystemet ska ju ljuddämparen sitta, men helvete vilken klump.. Den väger bra mycket och är relativt platskrävande.
Är för tillfället osäker på om jag ska ha utblåset på vänster sida bak, eller om de blir original volvo på höger sida. Ljuddämparen är väldigt lång också, så det var något mer problematiskt än vad jag hade tänkt mig.

Katalysatorerna ska på plats, några snabbfästen ska införskaffas, infästningar i karossen, sen är avgassystemet nästan klart 🙂

Just ja, jag talade ju med en väldigt trevlig besiktningsman också. Vi var inte riktigt på samma sida i början av samtalet, men när vi väl förstod varandra så kändes det genast lättare att tala med han. Samtalet slutade i princip som så att jag ska fortsätta bygga med denna motor och inte bry mig allt för mycket än om vikt/effekt förhållandet. När bilen är klar, mappad och vägd så ska vi kika på det bekymret då. Han tyckte detta bygge var fränt och självklart skulle detta gå vägen, i princip, så det var ett moralhöjande samtal 🙂

Jag har även luskat fram att man i vissa fall kan få en 20kw/100kg bil dispens (272hk istället för 200hk per ton bil) vilket skulle ge mig 450hk på 1650kg bil.

Men, får se när man väl är där! 🙂

Mvh Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (23 augusti 2021)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
24 augusti 2021 · 345 Inlägg

Tackar, jo de blir rätt bra ändå trotts allt 🙂

Audin är ju drygt 20cm längre och 13cm bredare än en 740, även hjulbasen är 11cm längre på audin. Så det är lite meck att få till grejerna, men det känns rätt ok ändå. Tanken är att få till ett grövre rostfritt system sedan då bilen kommer bekänna färg året runt 😊

Här är tre bilder på avgassystemet som det ser ut just nu

Bakre ljuddämparen är rätt lång och formad efter reservhjulsbaljan, den är även väldigt hög med avgasrörena in/ut i botten för att få bra markfrigång. Problemet är att om jag sätter den längre fram så kommer den bråka med bakhjulet, sätter jag den längre bak så kommer den att sticka ut bakom bilen. Slutrörena går att kapa av och korta ner, så vinner man några cm åtminstone.
Men här måste jag försöka hitta någon kompromiss.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c2344022037d9f8104ea518b0cc08245.jpg
Mellandelen med resonatorn är jag riktigt nöjd över passformen, än så länge. De två bakre rören till ljuddämparen kommer kortas något för att passa min bil bara, de borde sluta straxt bakom diffens fäste. Man ser även att avgassystemet hänger med ett spännband fäst i de två krokarna avsedda för gummiupphängningen som jag modifierade lite på höger sida. Längre bak är det en spännrem eftersom det inte är klart än.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7fc3855a96be531180969a7286f429c6.jpg
Här ser man mina båda downpipes men även mellandelen jag hängt där bak.
De två rören imellan med "H" delen behöver kortas av ganska mycket, för det är här katalysatorerna ska in, tanken är direkt efter flexrören med snabbskarv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0bd5ec9dd58e2467f917ff14e098543e.jpg

I övrigt så känns det nästan ganska lätt att få dit allt. Får se vad markfrigången säger sen 😅

Men, tanken jag har nu som jag funderar över är slutdämparen. Om jag ska behålla oem som jag vet fungerar och är anpassad för denna motor i NA utförande, eller om jag ska köpa på mig 2st nya ljuddämpare och ha ett utblås på vardera sida.

Alternativ två kommer säkert bli snyggast och bli lättast att få till, men jag vill heller inte lägga pengar på något jag  antagligen kommer använda en gång vartannat år typ 🤔

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
24 augusti 2021 · 345 Inlägg

Lucif3r skrev:
Rent estetiskt tycker jag du ska ha dubbla pipor på varsin sida smile
Om bilen dessutom bara kommer användas "typ en gång vartannat år" så behöver du ju heller inte prompt kosta på rostfritt. Svartstål kommer ju hålla väldigt många år, och är en skaplig slant billigare.
Det enda besiktningen bryr sig om är ju ljudnivån och att orginalkissen sitter där.

Jo, dubbla pipor är nice, och jag tror det blir lättare att få plats med två mindre dämpare än en stor.

Tanken är att avgassystemet kommer användas vid sfro bullerprov + regbesiktningen och framtida besiktningar, de rostfria används på övriga tid 🙂

Bilen hoppas jag kommer användas mer än en gång om året 😁

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
1 september 2021 · 345 Inlägg

Tack så mycket, det hoppas jag med 🙂

Det kommer vara lite klent med uppdateringar någon vecka framöver nu, har åtagit mig lite andra saker som måste avlutas innan vädret blir allt för dåligt, som inte kan skjutas på så mycket längre.

En update är iallafall att en ny Wilwood pedal för dubbla huvudcylindrar är på väg från USA, samt att jag tydligen fick den enkelcylindriga gratis då deras medarbetare var för snabb med att skriva retur på den istället för att lyssna på mig angående vilken pedal som var skadad 😄 En sån grej är ju alltid trevligt 🙂

2st turbomössor är på väg från en annan firma, så fort de får in dom i lager så ska de skickas, pga corona är det en aning försenat.

Med tanke på att kylaren fick ta plats i skuffen så kikar jag även på möjligheten att maximera kylaren denna gång, så att jag nästan kan ta det största jag hittar för att få ordentlig yta på kylaren för att få bästa kapaciteten. Även en Davies Craig är under inköp (den "stora" 150L pumpen) för att erhålla ordentligt med flöde och möjligheten att låta vattnet cirkulera även när motorn är avstängd, underlättar vid avluftning t.ex men även sänka motortemp när man parkerar och slippa "hotspots" inuti motorn som kan koka.

Har även finulat lite på stötdämparsidan då jag upplever bygget något högt (xc740 som en vän sa retsamt) men även för att S8 dämparna inte är riktigt anpassade för denna bil. Även övre bärarmar i framvagnen kommer bytas ut mot ställbara för att kunna ställa in camber/caster.

Är även i viss jakt efter polybussningar (eller av liknande karaktär) för bakvagnen då jag ej hittar nya bärarmar bak (har en uppsättning fram liggandes) men är ev sugen på att byta bussningar fram för att få det lite mer styvt och stryktåligare på något sätt. Man vill ju ändå att de svarar och har en viss känsla när man tar en kurva 😃


Min far fick även se bygget för första gången härom dagen, öppnar motorhuven så han kan kika lite på vad jag gjort och hör ett "Oh herre gud", gav åtminstone mig ett leende 😁😅

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
8 januari 2022 · 345 Inlägg

Hej allihopa

Lite för längesen de var en uppdatering här känner jag. Men det har vart lite upp och ner.

Sedan senaste inlägget har jag lyckats fått ett nytt diskbråck som jävlats en del med mig. Läkarna ville 50/50 skicka in mig på operation men jag har än så länge tackat nej till det.

Sen kom ju vintern, vilket alltid är trevligt 🙂
Ända nackdelen med den är att bilen faktiskt står utomhus, så är ju inte fruktansvärt kul att ligga på en betongplatta i -10 med en dålig rygg.

Men, till de lite "roligare", så har det åtminstone spenderats massa pengar på bygget 😁

Då kylaren hamnar i bakändan av bilen, antagligen liggandes horisontellt (har inte hunnit kika riktigt än då pga allt som hänt) så köpte jag två av de värsta fläktarna jag kunde hitta på marknaden. Enligt specifikation har de kapacitet för att suga 3350kubik luft i timmen styck, vilket förhoppningsvis är mer än vad jag behöver. Tanken är att koppla in en två-steg termostat och fixa ett hölje med två kammare, så den ena fläkten startar vid lägre temp (88 grader) och den andra när de blir högre temp (92 grader). Trial and error, får se om de funkar men hoppas på det 🙂 Har kikat en del på Youtube där en kille som kör dragracing med en v8 turbo, hur han monterat sin kylare med rördragning osv, han kör bilen till/från tävlingarna likt våra "Street Week" deltagare gör, så de känns som att de kan gå vägen 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-078d35f7d231b7f2461be0058b2e245b.jpg

Jag har även köpt en ny kylare, den är en av de större jag kunde hitta bland bildelar, jag misstänker att lastbilsgrejer dock är större 😜 Men 80x45x8cm är denne kylare med AN20 anslutningar som jag hoppas tillsammans med Spal fläktarna ska göra susen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4a5e929c219722eb5968c7a67bfe6e74.jpg
Då kylaren just hamnar i baken på bilen så antar jag att oem vattenpumpen inte är helt ok med att trycka vattnet hela vägen bak och hela vägen fram igen, vi snackar ju lätt 6-8m extra längd tur/retur. Så en Davies Craig 150 med datorstyrning passade jag även på att lägga vantarna på. Hade jag dock vetat att de släppt en ny variant som var svart med ny display så hade jag köpt den, men man kan väl inte få allt man önskar sig, huvudsaken är ju att det ska fungera i slutet 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a77d5ffbe92a28f6038bc68f90d3ec42.jpg
Har även fått tag i en btr som klarar av nivåerna på laddtryck som jag vill ha samt även är byggd för att klara av E85
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ee182295160af392267a70a1e3ab2313.jpg

Lite småpill jag gjort iallafall är att jag har fått borstat/slipat lite på avgassystemet då de började få ytrost samt la på en färg som tål högre temperaturer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f7a41f3720dd8372e4add7314284ed32.jpg

Sen tror jag inte att jag lagt ut bilder på hur de blev med insugsrören då luftfiltrena är på plats? Då kylarsystemet inte är klart än så har jag inte startat motorn än, så är lite osäker på ljudnivån i dessa filter, kanske får se över det sen. Kvar att göra här är anslutningar till återcirkulationen av vevhusventilationen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b7e3e0d47d8e9f08455cd0c7d3fb852e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-83893b010553734ff489d672004511d1.jpg

Sen har jag även köpt två rullar med aluminiumrör för dragning av sopparör samt kopplingar till de, även lagt en beställning av aluminiumrör som ska användas till kylarsystemet, köpt en till katalysator (då jag endast köpte en förut för att testa med) och inhandlat resten av rören för att få klart avgassystemet, kvar fattas infästning mot bilen.

Mvh Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
16 januari 2022 · 345 Inlägg

Då var det en liten uppdatering till då 🙂

Jag har gjort mig en liten lista, där jag tänkte att inte överarbeta ryggen allt för mycket, men om jag följer listan så är bilen körklar till sommaren 🙂

En kortfattad variant av listan så är det detta att göra: avgassystemet, kylvattensystemet, bränslesystemet, broms/kopplingspedal med inkoppling av huvudcylindrarna samt stötdämparfäste bak 🙂

Men, denna veckas uppdatering får iallafall innehålla detta:

Lite 6mm rostfritt rör kröktes till och blev givetvis lite fel, så fick kapa å svetsa lite men resultatet blev iallafall tillräckligt bra
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7040b8c6c73b7b4afc7c2869ff822570.jpg
Tillsammans med en 3mm platta och ett 15x15rör så blev det tillslut dessa två, höger
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-87085baf6a6b71edbec633eeafbc71e0.jpg
Och vänsterhttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-612cc45a5096534fa2769cf1fa2eca28.jpg
Monterade på plats så blev det såhär på höger sida
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fa673874fa25ce4edfd8b53e57025285.jpg
Och på vänster sida
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-dfe5a24ef140320de1d54945fd4f2583.jpg
Inte helt centrerad i hålet, men det ligger tillräckligt bra för att gå fritt från alla hörn, hål, kanter, bakaxelklumpar, kardanstänger och div infästningar 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1abc2f6837cd476565fd94a4786e9be1.jpg
Såhär ser avgassystemet ut just nu, det är målat med en värmetålig spray, som jag skrev om i förra inlägget då det hade börjat på att rosta för mig
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cf7905eb6578d2b7ab1581203fc80c42.jpg
Avgassystemet ligger för närvarande på varsin sida om reservhjulsbaljan, men den kommer att kapas bort snart när det blir dags att fixa infästningar till kylaren som kommer att bli monterad här bak
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ff71cfc2fee125c2428d7cfe252e547f.jpg

Nästa vecka ska jag försöka att få till två ljuddämpare, en på varsin sida, samt att koppla ihop allt detta med downpiperna där fram, sen fixa till 3 eller 4 gummi upphängningar till på avgassystemet, så det hänger där det ska, får se hur det går 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
24 januari 2022 · 345 Inlägg

Hej alla nyfikna 😊

Har gjort om vinkeln längst bak då det hamnade lite för nära golvet, fick inte riktigt plats med sista ljuddämparen, så ett par 30gr vinklar fick kapas ner en bit och hitta till sina platser 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-15f483ada0c2f5c9486c019ec57f42b7.jpg
Bägge katalysatorerna är även iordninggjorda och dessa sitter med V-band. Främsta anledningen till detta är att innan motorn är mappad av firma, så vill jag EJ riskera att förstöra dessa genom att köra för fet blandning eller vad som helst som kan orsaka problem
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-75a61607d37d754e789cbd67fcdd3273.jpg
Därför har jag även dessa rör som kommer att vara monterade tills motorn är mappad, pch sedan montera tillbaka katalysatorena till sfro och besiktningen
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-267aa6ce2bf20143b2007516fbc5c65f.jpg
Bakåt så är det såklart tajt, resonatorn ligger närmre bakaxelklumpen än original, men det var väl inget nytt 🤷‍♂️ Även handbromsvajrarna har hittat till sina fästpunkter så de hänger fritt från avgassystemet. Är inne på att göra två nya fästen för dessa då de hänger lite mer än på en S8.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cf892b8694020005bdac992b6cd4da68.jpg
En bild på kröken mellan katalysatorerna och resonatorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9d71c8d8dc312d1fea5760fd8c0bb24d.jpg

Hela biten av avgassystemet som är på bilderna är färdigsvetsat, jag var tydligen lite dålig att ta bild på när det var klart bara. Det enda som saknas är de sista ljuddämparna och 3st gummiupphängningar (en vid katalysatorerna och en på vardera sista ljuddämpare). Men för att få dit sista ljuddämparen på rätt plats, så måste jag fixa kofångaren bak, så jag vet vad jag ska sikta efter.

Därför har jag lagt sista biten av avgassystemet lite på is och börjat lite på nästa kapitel. Jag vet att det kanske inte är helt optimalt, men jag har tagit bort bägge bakre skärmar och baklämmen (där bakljus och regplåt är monterade). Anledningen är att jag ska bredda hjulhusen bak och behöver komma åt de som finns bakom, när jag gjorde det så var baklämmen väldigt lös, så för att inte skada den för mycket tog jag bort den också
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-20344dec948d2ed6901f5ca8325f375e.jpg
Vänster på denna bild är framåt, de streckade horisontella linjerna är balkarna i genomskärning underkant/överkant (minus förhöjningen i framkant) och den översta streckade linjen är förhöjt golv i skuffen (från 945/965). Om jag vart tillräckligt duktig med alla mått och tänkt rätt, så kommer kylaren ligga 15cm från marken (med möjlighet att höja upp 10cm till från marken, maximalt 25cm från marken) och samtidigt få plats med bensintanken på 60l framför/ovanför.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1716ac049d0242740858c33b445c3b71.jpg

Får se vad jag hinner med i veckan 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
26 januari 2022 · 345 Inlägg

En liten mitt i veckan uppdatering då 😊
Jobbade två nätter nu och såg över min ritning och insåg att jag givetvis gjort fel 🤦 De 40cm jag trodde att jag hade är ju från underkant balk till backen, så jag har i verkligheten minst 15cm mindre utrymme än vad jag först trodde, sicken tabbe. Med en snabb korrigering och en liten minitayrmodell utskuren så ser det ut som bilden här under, vilket i sin tur gör att bränsletanken kommer inkräkta mer i skuffen än vad jag hade tänkt då den ska upp 15cm (3cm på ritningen/6st rutor)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f6e4a99fcc881b1f3a853896af91217a.jpg

Jaja, lyfte iallafall fram bränsletanken och kollade efter lite möjligheter, ett alternativ är under hatthyllan, men då kan jag inte tanka från tanklocket i skärmkanten. Så den kommer antagligen hamna i ena sidan eller mitt i skuffen helt enkelt. En sak vet jag, det är att jag måste få dit kylaren innan jag bestämmer mig helt hur detta blir.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b8eeb645f2fd0bfdf8f983413577f1e2.jpg
Började tillverka fästen till kylaren
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7efa9b043d5e6e8c74eb569197f8b930.jpg
Lite fixering så de inte rör sig allt för mycket när jag svetsar
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-551a0cd7b6ab1ae3615bde719928d3a5.jpg
4st fästen klara. Nu ska de kapas till lite 90gr vinklar som kylaren ska vila på och införskaffa en tunnare gummilist som ska vara mellan vinkeln och kylaren, så de inte blir metall mot metall. Blir nog lättare att förstå när jag fått ihop det så jag kan visa bilder 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-edfb639b0e7d0b2aa8d62a905d66d7ea.jpg

Ha de gött där ute i coronavärlden! 😊

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
29 januari 2022 · 345 Inlägg

Veteranaren skrev:
Lätt hänt att räkna o tänka fel med alla mått o vinklar men det där tror jag du löser galant smile

Haha ja, så kan det säkert vara 😊

Slängde på lite vinklar som det är tänkt att kylarens gavlar ska ligga och vila på, sen lite grundfärg på det. Har även köpt gummilist som ska klistras fast på dessa ytor innan kylaren monteras, så att det inte blir metall mot metall. Lite justering av vinklar behövs uppenbarligen, men det är ett mindre bekymmer i detta läge
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0089b5a9a8c3affa649ea4361feba8b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b0004ae5ba181f8bef0013edac9b32eb.jpgI kartongerna är det inget jättespännande, det är en billig kantvik och rörbock för större rör, så att jag kan skapa en fläktkåpa samt göra mindre (under 30gr) vinklar på kylarrören som ska från motorn bak till kylaren 😊

Ska fixa till en "midja" (ca 40mm över de stag jag redan gjort) med fästöron på så att man kan skruva fast kylaren i fästena som är svetsade på toppen/botten
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5cf7b4e430fc6e3ad799d24cb8bad9e5.jpg

När fästet är helt klart och provmonterat så kommer även något form av galler/skydd ses över, så att man styr undan en del skit/sten från kylaren så att det blir mer skyddad. Den sitter säkert mer skyddad än en frontmonterad (i avseende på stenskott, fåglar och allt annat möjligt man kan få in genom hålen i fronten) men vill ändå vara säker på att man slipper punktera den de första man gör 😊

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
2 februari 2022 · 345 Inlägg

Fixade till två stag för att binda ihop vänster och höger sida för lite stadga och även för att få till fästöron för kylaren. De hamnar lite längre ut (framåt/bakåt) än resten pga kylarens utforming, men det är väl bara att tänka på att vem mer än en själv och besiktningsgubben kommer att se det? 😁 Å ni som läser förstås 😅
Halvbågarna i ramen är också pga kylarens utforming, de sitter lock för anslutning av vatten in/ut som jag var tvungen att göra plats för. Kommer säkert att klarna i framtida uppdateringar 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b359fec9422f9d1f11a80e8745a581c6.jpg
Fyra fästöron tillverkades och de fick sig ovala hål, mest för att jag givetvis vet vilken höjd kylaren kommer att hamna i 😁 Men, tanken är att ha lite gummi mellan denna ram och kylaren, så lite spelrum kan vara bra beroende på hur mycket gummit kläms ihop 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e52b6b75313b879400eb43ed6be7e994.jpg
Punktad på plats för att testa, och för bildtagning såklart 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ed698cc69b000f71b508328afe089b9d.jpg
Grundmålad och svetsad på plats, även belastningsprovad! 😉
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-96f3e21e1c9a208ba3ba48ef5c8a5d88.jpgKanske lite överdimensionerad, men nu vet jag iallafall att kylaren på 4.5kg + kylarvätska kommer att sitta på plats vid alla tänkbara kurvtagningar 😊

Nu ger vi oss på fläktkåpan härnäst! 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1e2a85897e72eb5f6f3141f8b16e91b4.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
5 februari 2022 · 345 Inlägg

Började med plåten som var med i förra inlägget och måttade ut det jag behövde
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1b8eadd6e992f2b745d28a4d9a7fd4fc.jpg
Efter att ha bockat alla kanter och sedan hamrar en hel del så svetsades gavlarna ihop, inte de lättaste 🤦
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b93f33eb0b8121cfcea983da63463246.jpg
Fram med måttbandet, vinkelhake och en pdf med mått för fläktarna och börja mäta ut för dessa 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f2e918ea1b80d2a853a2227812c2a155.jpg
Borrade hål för fläktarna och skickade i ett gäng popnut/blindmuttrar (såna som man klämmer fast i plåten)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-61ce58b06b8d632342708ce2610aa72f.jpg
Å då sitter fläktarna på plats 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a413e037cf8a03658f26060461683593.jpg
Bild från insidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d45399cd3fdc5e7d399b9ae4a97a11f1.jpg
En provliggning på kylaren och allt ser bra ut. Det ska dit lite gummilist så det tätar till ordentligt bara
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b7194826eef35aac12b7e295cfe09967.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-596c40cf082040dcb8e43639abc609cb.jpg

Så härnäst blir det att starta upp denna maskin och se hur den fungerar, tanken är att fixa en pinne/hållare och sätta fast i centrumhålet man ser på bild 6 i detta inlägg och sedan helt enkelt rotera och samtidigt låta maskinen skära ut hålet för fläktarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e551e531475371f0e3fe6c7a28b1fbd7.jpg

Kvar att göra är som sagt de två stora hålen för fläktarna, sedan 4st fästöron så kåpan sitter fast mot kylaren men jag funderar även på en avskiljare mellan fläktarna, tanken är att ena fläkten går på "låg" och om temperaturen fortfarande stiger så kickar fläkt 2 igång så bägge går samtidigt och skapar ett "hög" läge. Tanken då med avskiljaren är att om bara den ena fläkten går så kanske den suger luft genom hålet för den andra fläkten som står still och inte genom kylaren liksom 🤔

Idéer tyck och tänk angående detta?

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
5 februari 2022 · 345 Inlägg

Jo, jag funderade också på dessa flärpar, de sitter ändå original på s8 fläktkåpan och även på 940 fläktkåpan, så jag känner till dem. Dessa skulle antagligen skulle bli i någon millimetertunn gummi och sitta fast med t.ex popnit och ett överliggande aluminiumbeslag för enkelhetens skull.

Men, jag funderade också, eftersom jag har en ganska taskig placering av kylaren, horisontell 15cm över backen längst bak, så funderar jag på om det kommer bildas såpass mycket lufttryck att det kommer bli flöde genom kylaren när den hänger där?
Jämfört med en stående kylare i fronten, där luften blir pressad genom kylaren ju fortare man kör.

Jag kan inte och jag känner heller ingen med kunskapen att räkna på hur luftflödet är under en 740 och hur mycket tryck det skulle kunna bli genom en horisontellt liggande kylare. Men jag vet två större hålen kommer bli 300-310mm diameter styck och täcker som minst 44% av totala ytan av kåpan. Kåpan är 470x680mm, så det finns definitivt plats för dessa flärpar.

Givetvis går det isåfall att bygga något form av scoop som tvingar luften genom kylaren för att skapa ett påtvingat men mer naturligt flöde, men det är inget jag har byggt i nuläget till bilen.

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
6 februari 2022 · 345 Inlägg

Såhär kommer kylaren att hamna, med den platsen jag har att röra mig på just nu.
Bensintanken kommer att hamna inuti skuffen (en bra bit över denna ritning) och ta mestadels av utrymmet i skuffen och jag måste antagligen göra hål i skuffluckan för att kunna tanka utifrån (sfro krav) då tanken hamnar för högt upp. Den undre streckade linjen är underkant av balken på bilen i skuffen, det mellersta är överkant av samma balk. Den övre streckade linjen var det tänkta förhöjda golvet i skuffen för att dölja installationen av tank och kylare, men som antagligen inte kommer bli av i detta utförande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f6e4a99fcc881b1f3a853896af91217a.jpg
Fläktarna kommer hamna på ovansidan av kylaren som på bilden och de är av sugande karaktär med kapacitet på 3350m³/h styck, total kapacitet under optimalt förhållande på 6700m³/h, vilket var de med högst kapacitet jag kunde hitta i en storlek där jag även kunde få plats med 2st på kåpan (runt 330mm dia styck).

Jag vet inte om detta kommer räcka till, men det är bara att testa tycker jag då jag inte har bättre förutsättningar just nu. De tryckande fläktarna jag hittade när jag letade fläkt hade sämre kapacitet än dessa jag köpte. Att montera fläktarna undertill går givetvis att göra, behöver bara göra om infästningen något för att lyckas med detta ifall detta ej går vägen. Tanken jag har är att bilen ska se hyfsat original ut utifrån, så om jag slipper göra scoop så vore det roligast, men det får tiden avgöra. När motorn väl är startad, mappad och man kör så får jag se om denna konstruktion är tillräcklig eller ej. Det är mycket väl en stor chans till att jag behöver göra scoopen som du säger men om jag slipper så vore det skönt.

Min källa av information när jag monterade kylaren där jag gjorde är denna kille i USA, som är en av få jag tycker jag hittar bra (tillförlitlig/beprövad) information från. Det finns många byggen med kylaren bak, men lite information att hämta (har försökt att hitta bra information många långa kvällar utan tillfredsställelse) utan det är mest folk som bara säger att det kommer aldrig funka, det kommer aldrig bli lika bra som frontmonterad osv vilket jag givetvis förstår, men jag har inte plats fram för en kylare med fläktar, det är (för mig) tekniskt omöjligt. Denna kille har iallafall kylaren på samma position som mig, enda skillnaden är att hans fläkt är monterad på undersidan av kylaren (fortfarande sugande). Han har inga scoop i varken skärmkanter, skufflucka eller tak. Denna bil är givetvis designad att köra 400m åt gången, så givetvis räcker denna kylare till att värma däck, 400m sedan glida tillbaka i sakta mak. Slangarna han använder är iallafall an16 (0:50 till 1:21 i videon, ca 22mm invändig, 3.8cm²) och endast motorns egna vattenpump (ej någon extra pump). Min bil får 35x1.5 rör (32mm inner, 8,03cm², lite mer än dubbla inre arean)
3:35 "The only problem I have found with this is the top of this radiator gets covered in leaves"


6e feb 2021 har han en video där han flyttat kylaren fram (där de "ska" sitta), anledningen han själv anger i en av sina videos är viktfördelning ("Weight and simplicity. Takes 45-50 lbs off the ass and puts it on the nose"), jag tar det som att han vill ha mer vikt fram. Fram tills dess kör han bland annat 9'or på strippen osv med kylaren på denna position.

Tanken jag har, är att om denna kille lyckas med den där kylaren på en såpass trimmad v8 med stor turbo (rätt nyligen bänkad på 905hk), så känner åtminstone jag att det finns hopp för mig.

Och jo, jag vet vilken kompetens du besitter, jag slår vad om att du kan mer än mig på typ alla punkter med tanke på ditt S8 bygge med RS6 motorn och överladdningen och allt kuriosa runtomkring ditt bygge, samt all bankörning du gjort (det närmsta bana jag kört är gocart och cross). Så jag vet att du har kunskap bakom det du säger och ger väldigt bra konstruktiv kritik, vilket jag verkligen uppskattar och tar åt mig av så mycket jag kan av. Så jag hoppas du inte tycker jag är en arrogant liten skit som hoppas på min lösning 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
6 februari 2022 · 345 Inlägg

Hur skulle det vara med en termostat på växellådans oljekyl? Så när den är kall så går den tillbaka till växellådan och när den kommer över X grader så går den via kylaren?
Annars hittade jag denna som isåfall kanske är ett alternativ? Kanske inte just denna, men en liknande modell åtminstone?
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1a3f281ad6d5a2033a1e8d489abe4e5d.jpg
Jag har även funderat på om min lille oljekylare till motorn faktiskt räcker, den är 13 rader 330mm just nu. Har sneglat lite på dualpass för att kunna nyttja hela höjden jag har där fram samt hela bredden. Den kommer åtminstone räcka till besiktningen, sen när trimmet ökar får jag se över den.

Det måste vart en snabb läsning, så mycket finns de ju inte att se 😊 Och du har rätt, jag la aldrig upp bilder på det, tyckte inte det var tillräckligt märkvärdigt för att ha med.

Då S8 bakaxeln är bra mycket större jämfört med en stel 740/940 bakaxel
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-441fa14475a2bf0d6ae6aa553f482de4.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-218eeac4fd2d0b1ac2355fe32bce4a1b.jpg
Så kan jag tyvärr ej få plats med volvo original bensintanken. Då S8 tanken är mycket större än en volvo, så får jag heller ej dit den (100-120l?) Vilket hade vart nice sålänge man ej ska tanka fullt såklart.

Därför har jag köpt en 60l fuelcell med inbyggda bafflar osv osv som jag tänkte skulle suttit i reservhjulsbaljan en gång i tiden när jag fortfarande hade hopp om att kylaren skulle få plats i fronten på bilen. Denne är drygt 26cm hög, 46cm djup och 51cm bred och enligt uppgift ska den rymma 60l.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-142c1a48b01724ab5785aebc65bc21a0.jpg
Detta är platsen kvar under bilen där bensintanken sitter original på en volvo 740/940, det finns helt enkelt inte tillräckligt med plats kvar, om inte baksätet ska kapas bort fullständigt förstås, men det vill jag inte. På höger sida (vänster sida) där jag tar korten ifrån är det också trångt även fast resonatorn inte sitter där. Det är mindre än 40cm kvar från kardan vilket är mindre än bränsletanken är bred/djup, den skulle även i den positionen hamna ivägen för mina kylrör. (Bromsrören kommer att sättas fast, var ej oroliga)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0d42e3d9af785bc4acc417867226a854.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-53b47b810c2b1a9b97dbbdb0a449e5b4.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-10f0ff4e1e37c00c3aed53ba4753af57.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7cac432a10c8effe0db194db914e9424.jpg
En plan är under hatthyllan, som du nämnde (har kikat på det ett par gånger). Det initiala problemet blir påfyllning av drivmedel samt fastsättning som blir SFRO godkänd. Att stoppa påfyllning rätt genom skuffluckan är en grej, men det blir längst in på skuffen precis bakom bakrutan = långa armar för att nå. Alternativet är att tanken blir monterad till vänster/höger och kommer närmre ena kanten. Problem 2 är att det fattas typ ett par cm till hatthyllan då bränslenivåmätaren tar I samt returen givetvis sitter på ovansidan av tanken. Det går givetvis modifiera hatthyllan så detta problem försvinner och även svetsa om/flytta returerna till sidan av tanken för att vinna utrymme.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1a9c89cbaaa8f877e1eafa34b3170f72.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5c31ecff2731e12717456eba85b04872.jpg

Den andra planen för positionen under hatthyllan är att man kan kapa av plåten som sitter mellan höger/vänster rambalk (det yttre tuschade strecket på nästföljande bild). Då kan man sänka bensintanken mycket längre ner vilket ger mer utrymme mot hatthyllan, bränslepåfyllningen blir genast lättare, nivåmätaren blir inte kortsluten och även returerna kan sitta kvar på ovansidan i hörnen.  Man får även dit de kära "bandet" som sfro vill binda fast tanken med i krocksynpunkt. Det negativa med detta är att i denna kan sitter även en förstärkning mellan rambenen bak, så då behöver jag skapa en ny förstärkning mellan höger och vänster sida, som ändå låter mig att montera/demontera bränsletanken ifall nånting händer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-76c8ea6f1ef75a8ca1588ff7c4887346.jpg
Då S8 har en hjulbredd på bakaxeln som är 1579mm med breda däck medan en 740 har endast 1460mm med smalare däck (245mm kontra 195mm bredd) så ger detta en del skärmbreddning att göra. Denna breddning i sin tur skulle kunna skapa "naturliga" scoop mellan bakkanten på bakdörren/bakskärmen för att ta in luft och leda in mot kylaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cdaaab213dc3c21b378c94710e8f2e2c.jpg
Sen ska man väl ha så lite skarpa vinklar som möjligt på denna luft, vilket i sin tur kan skapa en utmaning. Och för att göra "rätt" så skulle man väl egentligen vilja ha samma area i dessa kylrör som går till kylaren som arean av kylaren? Vilket i teorin skulle ge 2 rör som är större än 30cm diameter?
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-af2368dabe74d921900c5b85521f9ddc.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-355ef8048f492b1ae1d6f9924c4c8ef9.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a4e80df785ed8c1c146d72694bc0b6c1.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a1fc696fdedafd2f63b91d0f3c533f4d.jpg
Om man tittar här på sista bilden, så ser man bakstammen rätt bra på bilen. Det är 25cm från "ställningen" där det är tänkt att kylaren ska ligga till underkant på balken, kylaren är 47cm hög. Så vid ett helt stående montage så är kylaren högre än högsta punkt på kofångaren. Kofångaren gled iväg lite när bakskärmen togs bort så den ligger inte som den ska riktigt.

Om man gör någon form av en sammanfattning.
Ifall jag kapar av plåten mellan höger och vänster ramben under hatthyllan (i golvet) och förstärker upp igen med egna stag för att behålla styvheten i karossen och samtidigt bygger in fästen i dessa för tanken så får den plats under hatthyllan. Påfyllning av drivmedel BÖR funka, har inte kika på exakt hur högt upp påfyllningshålet sitter i förhållande till höjden av tanken i detta läge.

Om man monterar tanken på detta ställe, så ger det mig en större möjlighet till att ställa kylaren i kanske 15-45gr vinkel med fläktarna riktade bakåt.

Detta i sin tur gör det möjligt med enorma plastslangar i hela skuffen överallt för att leda mycket luft till kylaren.

En del av mig hade hoppats behålla något av skuffen, ifall man är ett gäng och åker till någon bilutställning och tar med ett par brassestolar, någon weekend packning eller så ifall man åker över till Gatebil eller något annat häftigt där det kunde vara kul att dra med detta bygge. Men förhoppningarna för detta utrymme verkar lågt just nu.

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
7 februari 2022 · 345 Inlägg

Ok, ser över växellådskylaren när jag kommer framtill på bilen igen👍
Lättast lär väl då bli en koppling/skarv (hane/hane) så är det klart sedan.

Den extra tanken har jag aldrig någonsin hört talas om förut, var faktiskt tvungen att googla mig till hur den ser ut.
Har vart i många skuffar och rotat/kapat/grejat, men aldrig stött på den där eller hört talas om den innan du nämnde den.

Just till höger där du nämnde, typ där det står "24,5", så hade jag planer på att försöka få in/ut kylvattenrören till skuffen (för att slippa dra dem under bakaxeln förbi avgassystemet) och skapa mig ett fäste för den elektriska hjälppumpen i rambenet. Men det går ju isåfall bara att ge 4-10cm extra utrymme för dessa rör (beroende på om de ligger i höjd eller bredd) och sedan stadga upp ett nytt stöd för bränsletanken där istället. Jag misstänker du nämner höger sida för att få någon jämn viktfördelning, förare kontra bränsletank?
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4f6c9f80b3b6d1b7fb81c686fcec4c67.jpg

Det hålet du nämner inuti C-stolpen är inte helt jättetokigt, har inte ens reflekterat över det. Har ingen bra bild framför mig nu men att kika på de bilder jag har så ser det ut som att det skulle vara möjligt att få igenom en slang där faktiskt. Just i själva C-stolpen (högre upp då) blir de lite kärvare med skuffluckans gångjärnsinfästning. men stolpens utsida är iallafall stor nog för ett runt "race" tanklock, men att få ett rör/slang inuti stolpen är svårare än genom hålet längre ned i C-stolpen.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-02cecebc14b18751d07bcfe99fe388d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a0d1f8325a87cdcf4866c7c8fe6721a8.jpgVad jag EJ gjort än, är infästning för bakre stötdämpare i överkant, så det går inte riktigt att få tanken hela vägen ut mot hjulhuset, än.

Jo, bakaxeln styvar upp mycket mer än 740 original då det är 4 fästpunkter istället för 2st med typ "trailer arm" bakaxel, så ett stag 20x30x2 eller liknande från höger/vänster och tanken ovanpå det skulle definitivt vara ett alternativ. Misstänker att jag behöver lägga igen alla hål i ryggstödet/hatthyllan bara så att det blir ett "kapslat utrymme" för tanken så eventuella ångor, drivmedelläckage osv ej kommer in till kupén. Man får ca 10-14cm extra höjd om man gör på detta sätt beroende på hur man gör det, vilket är gott om plats i höjd för tanken. Känner ingen som använt denna tank i sin bil, så att montera en catchtank nedanför är också en toppenidé samt något värt att se över.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9d74761db6665b8b89957e1871990546.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-07f33c277f50363bf898386dedd087ca.jpg

Om man lutar kylaren så blir det dryga 40-45°? för att få toppen av fläkten straxt under rambenet. om man har fläkten i underkant istället så blir det inte samma vinkel. Kylarens övre kant hamnar då ca 5cm över rambenet, men drygt 5cm (varje cm, 2 rutor på ritningen, är ca 5cm i verkligheten) under golvet i en kombimodell (det förhöjda, plana golvet). Den hamnar inte närmre avgassystemet i jämförelse med hur det ser ut just nu. En ny fläktkåpa kan givetvis tillverkas så att fläktarna hamnar lite längre ner, men jag tänkte att i detta utförande kan man har flärparna längst ner för genomfartsluften.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fc54652c03119b94afcac4eb7f79aec3.jpg
I jämförelse med en helt stående kylare så är det inte jätte mycket skillnad, största nackdelen med helt stående är att lite mindre än 50% av kylaren har en vägg ca 10cm bakom sig, om man inte sätter igång och hålborrar den som du nämnde eller sätter en plåt i en vinkel så att luften kommer nedåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-04fbb3909af5a52ad29cfb40db500f21.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bc336dee045964e02e6b60dc2009630c.jpg

Jag börjar förstå hur du tänker med dessa scoop, men är inte helt inne än på själva lösningen om dessa, jag tycler inte det ser ut att vara jättemycket plats, så har du någon bild eller så att visa hur du tänkt? Eller om det går att skissa något med hjälp av dessa bilder?https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a29974639d0915b746897f8207316b96.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e559215efccbfe4c748b4669af3d189c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ae431a4dbb100d0a0ca7b99954b3a3f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-63b3a693beab62efe957fed8243ee36c.jpg
Då bilen är på pallbockar så jag kan glida omkring undertill och fixa med allt så ska bakdäcken upp ca 24cm, så det kommer inte vara jättemycket utrymme kvar i hjulhuset när det hamnar i den höjden det ska vara i.https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-75631b7d8243deaf4e07368a0aed705d.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-35772245828850ca2e16042fcfc02f67.jpgSåhär ungefär hade jag tänkt mig att bilen ska vara som lägst, sen att jag eventuellt ändrar däckdimensionen något för att få lite lägre bil, även skaffar en "yellowbox" eller liknande för att även ställa om signalerna till hastighetsmätaren, kommer antagligen bli ett maxxecu till nästa motor och det ska ju klara av hastighetssignaler vad jag förstått? Men det tar jag den dagen det kommer.

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
8 februari 2022 · 345 Inlägg

Så om jag förstår dig tillräckligt bra.
När man skärmbreddar över bakhjulen, så blir det ett inlopp/scoop i bakkant på dörren, där tas luften in och leds över hjulhuset på insidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2143c85df79588b269f7d214ea1aea1c.jpg
På insidan följer alltså det skärmens insida ner genom de yttre baljorna och ut framför kylaren där den blir vinklad mot kylaren
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-757d19528c1bea6a65a3989384e05b2d.jpg
Underifrån sett så kommer den från baljan ovanför avgassystemet ut mot kylaren sedan mot kylaren
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4369b43bdc2ff56b2b158769fd7dfe44.jpg

Ser det ut typ så som du tänkt?

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
8 februari 2022 · 345 Inlägg

Tänkte lite till på det där
Om man skapar ett "kombi" golv som är 10cm högre än rambenet just längst bak så skulle man lika gärna kunna lägga luftströmmen ovanpå rambenet till kylarens övre hälft istället för undre hälft.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2f4b05c7251665ebd08bbbcc06210ef7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-96e4c087aaf9addb12cd6a2e23a52289.jpg

Då skulle man kunna göra typ en sån där kåpa som täcker övre hälften av kylaren och undre hälften är öppen. Eller om man kapslar in hela kylaren som övre bilden, eller om man bara slutar med rören innan kylaren som undre bilden? (Undre bilden har stort luftinsläpp via skuffluckan också)
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-41f8c4349ac7ae003cd52a4a9160210c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ed4a36bc047fae41b201b8c8796c9579.jpg

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (8 februari 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang