Volvo 740 "AWDsome" (Volvo 740 V8 Dubbelturbo Quattro)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 107 Följare
  • 175 996 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 januari
RS8
28 februari 2022 · 76 Inlägg

Den första bilden du la upp av dessa sista så ser man att det är massa plats mellan bakaxel klumpen och högra avgasröret så där går det att dra den tajtare, men det kräver ju då att du gör extra böjar så det sedan går utanför justeringsbulten för toe. alternativet är att du drar det röret också på förarsidan som det är original på S8 och om sedan systemet tas bort för grövre så ser du på andra bilden att du kan dra ett rör på var sida om bakaxeln om du skippar den ljuddämparen.

Jag bytte ju senare till E85 samt bytte till walbro pumpar som nu även pwm styrs så behöver inte bränslekylare längre, men jag har ju 3st pumpar som ger värme, om du bara kör med 1st och kanske även pwm styr den så behövs inte kylare.

Japp kör med 10x18" har köpt 11x18" men dom blir för breda så ska säljas.
Fram ben byttes till S8 facelift för att lättare bygga adapters för RS6 bromsarna

Senast redigerat av RS8 (28 februari 2022)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
28 februari 2022 · 345 Inlägg

Jodå, om man gör lite extra vinklar så kan man komma runt det och som du säger, när det blir hemmabygge sen så kommer inte resonatorn vara där och då blir det lättare att få en pipa på varsin sida om klumpen 👍

Just nu sitter jag på två bosch 044 som enligt uppgift är omgjorda för att klar av e85 bättre, den ena åker i bilen nu då den räcker till gott och väl, den andra åker i tillsammans med mer trim är tanken.

Men med e85 och pwm så har du minimerat värmen, intressant, men vad var de för motorstyrsystem du använder? Det har jag helt glömt bort att jag läst någonstans. Jag själv är sugen på vid tillfälle byta över till maxxecu, men det blir efter registreringen isåfall, vill få den klar innan såna saker ändras, budgeten är trots allt ej oändlig 🙂

Men frambenen har jag för mig var lägre/tajtare mot däcket i överkant så de tillät mer sänkning? Men måste vara något jag fick om bakfoten för de bör ju vara samma diameter/rullomkrets på däcken på dem två 😅

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
RS8
28 februari 2022 · 76 Inlägg

Du ser i varje signatur under mina inlägg här att det står MaxxEcu Pro wink
Med coilovers så blev det mera rum och gick att ställa på mera camber men det krävde ju 034 övre länkarmar som kortades för ännu mera camber, men då svetsade jag om lite på infästnings plattan, sen gjorde jag nedre bakre arm ställbar för mera Caster.
Minns ej om alu benen gav mer plats än stål, men har RS6 alu ben liggandes och dom hade annorlunda/felaktig böj så där krävdes tjocka spacers för att mina fälgar inte skulle ta i benet så dom gick inte att använda.

Senast redigerat av RS8 (28 februari 2022)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
28 februari 2022 · 345 Inlägg

Åh såklart, om man ändå använde ögonen imellanåt 🤦😅

Jo när övre länkarna var loss, kunde du hålla typ -45 grader 😅
Och även att du satte en smalare kontramutter (om du använde den efter att du kortade av armarna?) på 034 armarna. De har ju börjat sälja dessa kitt igen i usa, så är sugen på att lägga en beställning på ett sådant kitt istället och bespara mig att försöka få till något eget eller försöka be någon tillverka ett sett.

Nedre bakre har jag inget minne av nu, men jag kommer säkert dit snart, tror jag är på sida 50 nu eller så, är ju bara 450 sidor kvar 😁😂 Så har ännu en gång kommit dit när det är djupa debatter om camber/caster när ena däcket blev slitet på insidan och andra på utsidan för dig 😅

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
RS8
28 februari 2022 · 76 Inlägg

Du har ju innehålls info längst ner på första sidan för att hitta lite lättare i min tråd.
Så på sid 189-192 bygger jag om infästningen i framvagnsbryggan för caster justering.

Okej så 034 har tillverkat nya nu det låter ju bra för dom slutade ju med dessa för d2 karossen.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
1 mars 2022 · 345 Inlägg

Jodå, det har jag sett, men är kul att kika igenom från början till slut, din resa med ditt bygge är ju trots allt det närmsta jag kommer mitt egna bygge, vad jag vet om, då vi har bägge S8 D2 delar och i stora drag har samma fram/bakvagn (du har ju trots allt en del faceliftgrejer och t.ex bromsok från annan modell) och vi bägge har Audi 8'or med turbo under huven osv 🙂 Är ju alltid nice att se vad någon annan använt för delar till sitt bygge 😁

Jag känner iallafall inte till något mer S8 turbo bygge som är såpass detaljerat på internet som ditt är 🤔
Men givetvis finns det andra personer som använt Audi 8'or där man kan läsa vad de gjort med sina motorer 😊
Sen är de såklart en och en annan S8 med 5'a i, men det tycker jag inte är riktigt samma sak 😁

Den gamla mannluckan är borttagen och igenlagd med en bit från golvet som togs bort, sen är golvet iallafall ihop svetsat med "midjan" till tanken 🙂
När jag hade plockat undan alla verktyg och var redo att gå in så såg jag att ja missat grundmåla på ett ställe och att svetsa 2st strängar á 20mm 🤦‍♂️Så de blir att rulla ut svetsslangen igen och dra på lite där 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7b92d82e329cccaa38910f29ba1e92ba.jpg

Sen pillade jag dit några fästöron till bromsrören på bägge sidor. Hade köpt på mig 10st, en gick sönder (första försöket..) så jag tycker det blev lite glest på sina ställen, blir till att åka iväg och köpa på mig några fler, typ 2st på den övre bilden (högra sidan) och 3st på den undre bilden (vänster sida) så de sitter kvar 🙂 SFRO vill ju ändå ha klammer ca var 20e cm, så för att slippa ett påpekande där så är de ju lika bra att klämma på någon mer 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-527c33fd3d061330e17433365d6e77f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0539a97d4fb859e51792d81d6e9686b6.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
5 mars 2022 · 345 Inlägg

När bakvagnen ändå var nere så tog jag tag I två andra saker som jag fuskat lite med, nämligen övre infästningarna för fjädrarna till bakvagnen. Dessa skulle ju givetvis vara koniska med 75mm i toppen och 70mm i botten samt en höjd på 37mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8bb4962f6086a16f8b122158d86dc5df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2b2f82fc50ce4da94126045a8c1a502c.jpg
Så det blev en vända till den lokala stålbutiken och köpa på sig 2x 70mmx3mm 37mm rör och 2x 76mmx3mm 10mm rör. När dessa var fixade så blev det dags att mäta in det på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-28f0be2741d621937df2170d119d4705.jpg
Höger på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bb8769e9fad5db402799502a51c57257.jpg
Vänster på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-b77f4e82737dd0cdd96fe90669a19a11.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-83a7adea2cc578f363f32288ddb6663d.jpg
Nöjd över resultatet så skruvade jag fast bakvagnen igen, men tyckte det såg lite knepigt ut med ett glapp i undre fjädersätet 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-57d1e96288c1ca6583f61701005939bc.jpg
Av någon anledning så hade jag roterat undre fästet förbi dess "lås"klack och totalt missat, på bägge sidor 🤦 så även fast det kändes bra så blev det såklart fel.. Blev till att släppa och göra om, blev ett litet märke i gummit men åtminstone inga skador på saker och ting 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4c78ced6a4450167da8cee0277b88e0e.jpg

Just nu känns bilen som en XC740, diametern på Audi däcken ligger runt 67cm, original på en 740 är runt 63cm, så det är egentligen 2cm mer glapp om jag hade haft ett original däck på plats. Nästa bild under visar ifall bildbevis eftersöks 😜 Så jag hoppas att bilen sätter sig någon cm till när man har byggt klart mer då bensintanken och kylaren är full, skuffen på plats, bakruta baksäte osv osv samt när man rullat lite med bilen så att geometrin sätter sig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-133b92880cbfee0b19a03a755d2dfffa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5fdd4e0a65ed1a6d6cd431e096726982.jpg
Jag är absolut knte ute efter att bottsänka bilen, för det är inte min grej, men nånting sånthär vore ju ändå rätt bra tycker jag 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f91625fdc30853ae035f18a27a828cf7.jpg

Utöver det så var Björn hemma hos mig och kikade lite på bygget och jag kunde ställa lite frågor till han hur man kan kösa lite bekymmer. Han hade i sin tur snackat med sina kontakter angående frågor jag hade redan frågat innan han kom till mig.
Björn bygger nämligen riktigt häftiga bilar på fritiden men även skruvat/byggt en del rallycrossbilar om jag förstod rätt.

Så Martin, hata mig inte nu, men det kommer bli en horisontell kylare igen, med fläktarna neråt på undersidan då de är sugande. Kylluften kommer tas från olika ställen, bland annat från regplåten men han var också inne på scoopen vi diskuterat tidigare i skärmkanterna, sen så ska utblåset vara riktat nedåt och då blev det bra med mina sugande fläktar då de skyddar kylaren mot skit som kan skada den.

Så du har rätt i att ta luft underifrån bilen på en landsväg är ingen höjdare med avseende på skit och andra faktorer, mer bättre frisk luft behövs, men den kommer att hamna åt andra hållet nu igen 🙈

Han var även inne på att jag skulle ha en separat catchtank på 2-3l till drivmedlet och att den gick att placera lite vart jag ville (t.ex i baljan jag skrivit om tidigare) samt att inuti huvudtanken skulle jag ha en mindre pump inbäddad i skum för att hålla den på plats, som pumpar över soppan till catchen och ifrån den montera mina större matarpumpar till motorn.

Så ja, det är väl bara att fortsätta härifrån då

En annan fråga som dök upp, som kanske är jättedum. Men på dessa Audi v8 motorer, visst öppnar termostaten så varmvattnet åker från motorn in i kylaren? Liksom, den öppnar väl inte så vattnet från kylaren går in i motorn via termostaten? För då skulle den väl stängas igen pga kallvatten som kommer?

Håller på att kika hur jag ska fixa kylarrören till skuffen, så jag skulle vilja veta i förväg vilket som är hetvattenrör och vilket som är returen tänkte jag 🙂

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (5 mars 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
RS8
5 mars 2022 · 76 Inlägg

Om du riktar blåset rakt neråt så skulle jag sätta en skyddsplåt framför, alltså dels för att skydda fläktar men även för du vet inte hur trycket och luftvirvlarna är där under så luften kan ju trycka sig uppåt igenom kylaren åt fel håll,
sen en helt plant liggande kylare så kan du få problem med luftfickor och problem att lufta ur kylaren + att värmen stiger så med stående så har du inloppet högst upp där det är varmast och ut nedtill, så gör åtminstone lite vinkel och inte helt plan..

Har du inte hunnit komma fram till sid 98 ännu i min tråd?
Där ser du att på RS6 40v motorn så är det kalla sidan termostaten sitter på och det är då från nedre kylarslangen:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t= … start=2037

Catchtank har jag ju också nämnt, men det du nu pratar om kräver ju en extra pump i din fuelcell, alltså extra pump som både ger värme och drar ström vilket känns onödigt när du har din fuelcell högt och kan då få själv fall ner till fuelcell eller bara pump.
Eller blir det ingen plats bakom bakaxeln klumpen även om avgasröret tas bort därifrån? (det ska ju bara sitta där nu för besiktningen så det kan du ju i värsta fall dra in i det andra röret och bara ha 1 utblås på vänster sida.)

Senast redigerat av RS8 (5 mars 2022)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
5 mars 2022 · 345 Inlägg

Ne jag är på sida 80, har kommit till bulten som var lös och alla banåkarbilder från Gotland 🙂 går igenom några sidor varje gång när jag käkar frukost här hemma 🙂

Det var precis en sån bild jag letat efter som finns i din tråd, har gått igenom alla mina audi pdf'er utan framgång och även googlat efter någon sådan 🙈 tack 😁

Jag tänkte att det skulle vara tvärtom, så det "kalla" vattnet från kylaren inte stänger termostaten igen 🙂 liksom som denna 8'a:https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0821f9547384b98aedfc45020246d857.jpg


Jo, lite lut kommer det allt bli på kylaren, just pga de med luftfickor som du nämner 🙂
Men slangarna till/från kommer fortfarande vara något högre upp, så där tänkte jag göra någon enklare avluftning också ifall de skulle samlas luft där också.

När kylaren är fixad efter det senaste, så ska jag kika på catchtanken under fuelcellen, det är ingen dum idé, som vanligt, så jag ska se vad som får plats 👍

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
RS8
5 mars 2022 · 76 Inlägg

Den stänger inte utan bägge ligger och justerar öppningen.
Därför termostaten är på lägre gradtal än motor tempen.

På min var 82 grader std termostat, men du har ju motortemp på typ 92 grader vid normal körning.

Vet ej vad du har för gradtal på den i din motor, men gissar mellan 80-87 grader.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
6 mars 2022 · 345 Inlägg

Får helt enkelt ta och lossa locket och kika vad de sitter för temostat 👍

Mätte lite igår kväll på utrymmet i skuffen, då mätte jag från dragkroken till 30x30 röret som fuelcellen står på, 54cm. Sen mätte jag från skruven till toestaget till samma 30x30 och det blev 14cm.

Så i runda svängar har jag 5-7cm från kylarens framkant till fuelcellen och 14cm höjd från centrum av utgående nedre hål på fuelcell till avgassystemet.

Har nog aldrig sett en catchtank på 5cmx14cmx? Som rymmer tillräckligt 😅

Men, om man tänker sig att man placerar catchen under fläktkåpan så blir det genast mer utrymme, då har jag ungefär 20cm från fläktarna mot fuelcellen, 16cm höjd från kåpan till samma nedre punkt som fläktens topp (men nästan 8cm till i höjd om man ska maxa utrymmet) och nästan 90cm bredd mellan rambenen. Om man leker med tanken så får man isåfall plats med en sån här, enligt uppgift är den på 3l och har måtten 15cm hög, 20cm lång och 15cm bred, jag misstänker att höjden är utan anslutningar och pumpar:https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8cae450f8a4ad003479cf411a890b754.jpg

Om man får tag i en likadan catch fast utan fästen för pumparna (misstänker t.ex att denna modell ej är gjord för långvarigt e85 bruk) så har man alltså en 3l catch under fuelcellen.
Då kan catchen bli matad via gravitation med dubbla an12 och jag misstänker då att returledningen från motorn leds in i huvudtanken så att retursoppan får chilla lite och svalka av sig med övrig drivmedel inne i tanken.
Man får ju bygga någon box och stabilisera upp bara så att de inte blir en allt för utsatt konstruktion, men det är nog möjligt.

Nästa fråga angående catchtank.
Är en rund bättre än en kantig?
Är märkesgrejer så mycket bättre än no-name?
De skiljer ju ändå upp till 4000kr på samma volym mellan märke och no-name. Känns som att man betalar mycket bara för namnet liksom?

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
6 mars 2022 · 345 Inlägg

Om jag gjort rätt för mig nu så ser det ut ungefär såhär, små avvikelser kan givetvis förekomma, bästa vore väl om man kunde något CAD program å få till allt i 😁 Varje ruta á 5mm är 2.5cm, så skalan blir ju 1:5 på min oerhört fina teckning/ritning

Men någonstans runt 25cm höjd och 20cm djup om man maxar utrymmet och sedan dryga 90cm från ramben till ramben, då behåller man även 15cm markfrigång.
Men för att göra ett stabilt golv till catch/pumpar så försvinner givetvis några mm/någon cm på höjden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-007e653c49f7a3e6c8e71a19bf4bfcef.jpg
Understa heldragna linjen är "backen"
Den streckade linjen ovanför är 15cm från "backen"
Klumpen till höger var ett försök på dragkrok.
Klumpen till vänster är ungefär hur fuelcellen ser ut.
Kylaren ligger på ritningen helt i "balkhöjd", men viss lutning ska till på den för luftning osv.
Den översta streckade linjen är "kombi" golvet som är förhöjt 10cm från sedan skuffgolvet, för att kunna leda in luft ifrån olika håll in i kylaren samt för att få ett plant golv helt enkelt.

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (6 mars 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
RS8
6 mars 2022 · 76 Inlägg

En hög och smal tank fungerar bättre mot skvalp, sen om du kör på interna Walbro pumpar så blir den mycket tystare än "044" pumpar.
För optimal bränsle funktion så ska returen alltid gå tillbaka till catchtanken.
Sen kan det vara bra med en slang från toppen på catch till toppen på fuelcell för att få bort luft.
Du kanske kan få lite luftdrag på catchtanken av luften som ska gå till vattenkylaren för att kyla bränslet.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
7 mars 2022 · 345 Inlägg

Fick lite tid över igår och fixade till kylaren till liggande mellan rambenen. Mot dragkroken så är det ca 5mm kvar till "ramen" runt kylaren, så det finns lite till innan det är på själva kylaren och naggar om det skulle flexa så pass mycket. Mot fuelcellen är det mer utrymme, men det utrymmet jag räknade med i föregående inlägg på nästan 7.5cm? Inte direkt 🤦‍♂️ Känslan när man mäter och mäter och mäter och det ska gå så bra så uj uj uj, sen kommer verkligheten 🤦‍♂️ På kortsidan mot rambenen så är det 6.75cm "luft" mellan kylarram och rambenet vid bakre staget och vid främre är det 5.5cm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8e58fdecced653d2f06309935636ccab.jpg
På undersidan har jag klämt fast fläktkåpan för att se hur det hela skulle bli. Dragkroken är en lägre punkt mot backen nu då jag lyckades få upp kylaren mellan rambenen, så det är ju åtminstone en positiv grej. Så under fläktkåpan finns det fortfarande utrymme att få till för en catch och soppapumpar, även om det är trångt mellan fuelcellen och kylarens ram, men det finns ju skarpa 90° kopplingar, hoppas de är skarpa nog bara 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f0cb9fed9283cd64de4195c3010ffe5b.jpg
Stållinjalen är det tänkta förhöjda golvet jag alltid tjatar om. I bakkant (till höger) är den lite för hög egentligen (5-10mm typ) , men det var så mycket lättare att ta kortet när den vilade på karossdelen på högra sidan. 6cm till linjalen i framkant (vänster) och 10cm till linjalen i bakkant (höger) vilket blir någonstans runt 4,5° lutning uppåt i framkant.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-a61bb68911c7025f5e54153e0c84f74e.jpg

Var lite nyfiken hur de såg ut inuti kylaren, fick mig en överraskning när jag öppnade den dock.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c142e7dcd728941e22a5c523623aeb31.jpg
Metallspån på locket jag tog loss, metallspån på locket som sitter på "toppen". Undra hur resten av kylaren ser ut 😦
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5b7d7853cf926589ddd12213abb166b1.jpg

Jag har ju lyft kylaren ett antal gånger, så de som syns på bilden är ej allt, det finns säkerligen mer i botten av kylaren (då detta är toppen uppe till höger på bild). Kylaren köpte jag i November 2021, så det är väl dumt av mig att inte inspektera saker när man får dom, men man hoppas ju att det är schyssta grejer man köper då de är nya. Jag har mailat firman som sålde den till mig, så jag väntar för närvarande på svar, så jag hoppas på det bästa. Vore ju trist om spånerna sätter sig på tvären i kylkanaler eller i motorn eller någon annan stans, hoppas på det bästa.

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (7 mars 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
RS8
7 mars 2022 · 76 Inlägg

Jag köpte för 10år sedan en ny blå fin Canton Accusump tub som jag öppnade för att se hur den fungerar och hittade även där metall spån, och den är ju för motor oljan och med kolv som ska sluta tätt mellan oljan och lufttrycket på andra sidan kolven, så minsta spån kan förstöra den.
Så man bör alltid inspektera och rengöra allt man köper.

Ska du inte ha kylaren åtminstone 30 graders lutning ? så du i framkant kan ta luft under rambenen? och då även får mera plats mot fuelcell?

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
7 mars 2022 · 345 Inlägg

Ja, ett sånt fynd vill man ju verkligen inte göra. Jag antar att du gjorde rent den väl innan du använde den, för du skickade väl inte tillbaka den till ÅF?

Tänkte du på friskluften från scoopet från sidan av skärmarna som vi pratat lite om tidigare? För jag tänkte att man kunde lösa det genom att dra dem såhär, från skärmen över rambenen in över kylaren, en 10cm slang får plats då den går att göra marginelt oval (typ 9-9.5cm hög) och komma under det tänkta golvet utan bekymmer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c4d5af75a5b30ad47aee02e67eea8786.jpg

Värt att tillägga är väl att bakhjulen slutar i princip i samma höjd som min nya fuelcell tar slut, så om scoop bakom hjulen ska göras för att få in luft till kylaren så blir det mer än 90° brytvinkel/böj för att få luften framför kylaren, beroende på placering av kylaren givetvis.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-355ef8048f492b1ae1d6f9924c4c8ef9.jpg


För jag tyckte det var ju lite väl småtrångt mellan bakhjulen, skärmarna, kofångaren, rambenen och avgassystemet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-63b3a693beab62efe957fed8243ee36c.jpg

Avgassystemet går innan besiktningen inte riktigt att bygga om jättemycket, åtminstone inte att det kommer en avgaspipa på varsin sida bakaxelklumpen om jag ska behålla resonatorn, vilket jag tror behövs i bullersynpunkt. Om jag ska lyckas med det så blir det i princip en upp och nedvänd "bakaxelkrök" för att komma runt början/mitten av bakdiffen, med isåfall extra upphettning av klumpen och förflyttning av handbromsvajer (ett enklare problem att åtgärda dock). Flyttar jag resonatorn bakåt så tar den i bakaxelklumpen (den är tjockare/mer triangelformad på ovansidan), flyttar jag den framåt så tar den i karossen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cf892b8694020005bdac992b6cd4da68.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-0d42e3d9af785bc4acc417867226a854.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1cd40f3a392715f9c9f4f5e5b3ad30df.jpg

Här har vi i alla fall kylaren i 30° vinkel uppmätt med gradskiva på min enkla ritning i alla 4 möjliga kombinationer jag kan tänka mig, kanske finns fler jag inte tänkt på?https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4eaf7fe82a7c258cf77499f2707a7639.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3a5a65df8c2417a0167ad0c4d9df9ac3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-736dc765ac9ba86fa63a80d55e516986.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8f831e10d849afd6b8fbd1633d91cffc.jpg

Här är kylaren med 45° vinkel i samma positioner
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9c1a1677bb1ee1744bf89aeddba80cbd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e2c182e2b2e4ad7e39877bbbc2ab6c45.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-78c8bc58ef791a306a50bd1c497d2672.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-796f1643c94c7984c6b36718438428de.jpg

Mest plats blir ju isåfall på den sista 30° och den sista 45° bilden, när fläktarna ska suga luften genom kylaren mot färdriktningen/fartvinden då de är sugande jag har, ej tryckande. Det vore ju ändå trevligt om jag kunde nyttja det jag köpt, så dessa slipper samla damm på en hylla i garaget och jag får köpa 2st nya tryckande fläktar.

Det här inlägget känns lite grinigt, men det är inget illa menat, jag känner mig bara lite "blind" för närvarande som du kanske märker och ser inte riktigt lösningarna/möjligheterna på samma sätt som du skriver. Jag stirrar mig antagligen för blind på utrymmena jag har och är för ovan när det kommer till ett sådant här bygge då det ändå är min första helombyggnation av en bil.

Att trimma rödblocket som satt i från början med 3" avgassystem, ny större turbo, ny bränslepump i den befintliga bensintanken, större IC osv med allt annat lull lull runtomkring är ju rena barnleken mot detta 😅

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
RS8
8 mars 2022 · 76 Inlägg

På första bilden så har du väl dragkrok till höger?
Så då suger fläkten som den ska ut bakom bilen.
Och det ser ut som att du då kan ha kanske 35 graders vinkel om nu fläkt motorn sticker ut så mycket som du ritat?  så lägsta punkterna blir framkant av kylaren och fläkt motorn.
Och då får du mer plats mot fuelcell och bra vinkel på kylaren.
denna bild:
https://www1.garaget.org/gallery/images … 7a7639.jpg

Luften bakom hjulet tänkte jag inte på scoop utan bara öppet och att den luften sugs av fläktarna.

Angående avgas så menar jag det du byggt bakom bakaxeln där du nu dragit rören åt varsitt håll..
Det röret som nu går bakom klumpen till passagerarsidan, det röret kan du väl dra tillsammans med det andra istället på förarsidan eller göra ett Y så bägge går ihop i 1 rör på förarsidan?
Då är ju inte det röret i vägen för en catchtank bakom bakaxeln klumpen.
Och catchtanken kan sitta där sedan när du bygger nytt system.

Senast redigerat av RS8 (8 mars 2022)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
8 mars 2022 · 345 Inlägg

Jag ser nu att min "250mm" markering på vänster sida i samtliga bilder är en ruta ifrån där den ska vara, den är 225mm just nu, den skulle ha vart ritad upp till rambenets underkant

Det stämmer att dragkroken är till höger på bilderna, så framåt på bilen blir då vänster givetvis.

Jag antar att det inte är detta utrymme du tänker på isåfall https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7bb69e5fd02e11e317118f3ffb97ad29.jpg

Utan snarare detta utrymme?https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6ce59a71eed3130289533ccce0e0606d.jpg

Där jag kan gå så långt som möjligt mot krängningshämmaren om man eliminerar avgassystemet helt som går över till höger sida?https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e5716252c316c44d015a59de4d940a9c.jpg

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (12 juni 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
RS8
8 mars 2022 · 76 Inlägg

Ja precis då har du plats för catchtanken och nipplar ner från fuelcell finns det plats för utan att ta i kylaren och då kan slangarna svänga in under fuelcell till catchtanken.

Sen har du plats på sidorna under rambenen för luft till kylaren i nederkant och övredelen tar luft ovanför rambenen och du får bra vinkel så inga luftfickor samlas och du drar in varma vattnet i övre bakre delen och nedre blir kallt vatten ut från kylaren.
Så du gör då en kåpa mot bakaxeln och ut åt sidorna och undertill mot kanten av kylaren så kylaren sitter instängd och inte får i sig luften som går under bilen.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
12 mars 2022 · 345 Inlägg

Medan vi diskuterat lite kylarpositioner så har jag kletat lite på andra änden av bilen, nämligen längst fram 😊 Letade reda på "godispåsen" med massor av an-klammor och andra gummiklädda klämmor, så det blev lite borrandes och trixandes så blev det både snyggare och trevligare med grejerna
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-7c923c49cb138febe10489377bc8f8a5.jpg
För tillfället behålls även växellådans oljekylare, har hittat en liten fräck grej från Audi Q7/R8 som jag tänkte lägga en beställning på och se om man kan göra lite lättare modifiering på och hitta på något med den innan jag bestämmer kylarens öde 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-3d2d063b2d54072b7997c20b73600462.jpg
Sen har jag finurlat lite med kylrören där fram, som på något sätt ska ta sig från motorn hela vägen till skuffen 🤔 Så som det ser ut just nu så är det en kort gummislang och en ganska skarp böj neråt på passagerarens sida. Detta är ganska stumt tyvärr, så jag är inne på att korta av aluminiumröret och sätta en flexibel slang vertikalt uppåt till 90° vinkeln som den avkortade originalslangen sitter i nu, så de kan röra sig lite utan att dra sönder sakerna liksom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c8b499536725231adda59eba3f1d9bf4.jpg
Därefter så kommer en 90° böj bakåt för att följa rambenet en bit, men för att komma ut där det finns någorlunda mer plats så måste jag ta mig runt oljefiltret där de sitter numera.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d6668e83b7973a8580fb68907d9667be.jpg
Efter det så bär det av upp i hjulhuset 😅
Störst chans för mig att komma bakåt är bakom stötdämpare och bromsröret, får plats med 38mm rör utan att de tar i, men jag funderar på om jag ska göra det lite ovalt just när det passerar så blir det ju ännu mer utrymme till övers. Då S8'an har 1597mm spårbredd fram jämfört med 740'ns 1470mm (127mm mer eller 63.5mm per sida) så är jag inte jätteorolig över att hjulen kommer i närheten av mitt 38mm kylvattenrör längst in i hjulhuset även fast Audin har 245profil och Volvon endast 195profil 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5ebb042da20fb6d919109a330e7a4025.jpg
Här ser man något lättare de utrymmet jag nämner
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-150edf4a8ecdf0fd0e26fd4794ab498f.jpg
Sedan tillverkades den bakre delen där det ska komma ner under golvet där passageraren har sina fötter. 2st 45gr vinklar så blev de nästan perfekt 👍 Passade även på att slänga dit en till bromsrörsinfästning så det blev något mer stabilt när jag ändå grejade där i hjulhuset. Det som saknas nu är ca 20cm 38mm rör för att få ihop dessa två röriga delar 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4d0ba1d35cacba8fefb5eda064430273.jpg
Sedan började snideriet med förarsidans kylvattenrör. Massa vinklar och grejer här med, men det sitter mindre utrustning i vägen, så det blev ändå lättare att få till det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d35d8dd3d3c92a3584da69d2eb91ee32.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8da0e07619a7bec87dad65bd8cf27fd7.jpg
Här ser man förarsidans rör sticker ner åt höger, mycket längre gummislang innan aluminiumröret så de känns som att det finns mer att dra/skjuta i när motorn väl rör på sig
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4f9c1546e1da3b03f7afd345c945d96b.jpg
Under rambenet och sedan vinklas bakåt mot hjulhuset
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-e6b78e288fcad7d890c416e654959fb7.jpg
Upp i hjulhuset i framkant
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f6144599be3cd2e1165c637885927850.jpg
Å sedan snickra ihop motsvarande del i bakkant som går ner under golvet igen.
För den skarpsynte så syns även slangarna för servostyrningen på denna och föregående bild. Det blev för tajt på insidan mot turbo/grenrör och innerskärmen så jag kände att ett "originalmontage" vore bästa lösningen. Tänkte lämna iväg dem så att nya fräscha slangar pressas på i rätt längder, sen ska de klamras fast i karossen med gummiklämmor 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-02980e8a71bf42449f0af29edd64ec91.jpg
Jag vet inte vad ni tycker, än. Men jag tycker iallafall att denna rördragning för kylarvattnet är avsevärt mycket bättre än mitt första försök då de låg under framvagnsbalken 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f94a327282d132f9a0bdb7c9a6c0204f.jpg

Ett 6m långt 38mm rör är beställt, så jag hoppas de kommer i veckan så jag kan göra klart kylarsystemets rör från motorn till skuffen. Men fram tills dess så är det massa vi klar att göra iordning där bak och även andra saker att ses över i vanlig ordning 🙂

Har beställt sjukt massa mer "godis", både från vårt avlånga land och från andra sidan pölen, bilder kommer såklart när jag fått tag i dem 😁

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang