Volvo 740 "AWDsome" (Volvo 740 V8 Dubbelturbo Quattro)

Volvo 740 "2.0" med modernare fram och bakvagn från Audi S8, V8 motor med överladdning samt Quattro drivsystem med växellåda och diff från A4
  • 107 Följare
  • 173 192 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 januari
RS8
13 mars 2022 · 75 Inlägg

Skaffa coilovers så blir det mera plats i hjulhuset mot röret så behöver du inte klämma ihop röret.

En annan grej angående 034 övre länkarmar, se till att fråga om rep sats och köp en sådan samtidigt, jag gjorde det och den satsen med nya uniballs och gummibussningar var billig och bra att ha, har bytt uniballs under åren och bytte för en vecka sedan en gummibussning då den börjat spricka, fråga även om M10 skruvarna säljs löst.
Jag håller nu på och jagar dessa M10 skruvar i toppen som håller uniballs på plats då dom dels rostar och insex uttaget dragits sönder, har hittat en svensk firma som kunde få fram dessa special skruvar i vanligt stål, men skulle helst ha rostfria, men inte lätt att hitta i Europa. (går att köpa från Kina).

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
13 mars 2022 · 345 Inlägg

Jo jag såg att du hade kommenterat deras Facebook post om deras länkarmar om de fanns repkitt, å jag har för mig även att de hade svarat något om att de fanns ett som även var anpassade för deras andra sett?

Men ja, delarna är redan påväg över den vidsträckta blåa ytan i våra kartböcker, så just nu är de lite sent att få med ett repkitt i samma paket/beställning 🙈

Har sedan länge kikat på kW's coils då de har ver1 som passar rakt på d2'an men för tillfället kommer jag behålla audi original då jag inte har tillräckligt med dinares att ens köpa loss ver1 kittet. Sen är jag ju självklart sugen att ha något bättre än gatkittet, vilket gör det ännu mer dyrare och svårare för tillfället att få tag i för mig. Hade helst tänkt att inte ligga med någon avbetalningsplan ett tag framöver på en stötdämparsats då jag även är i husletarbranschen samtidigt 😜 Vill ju få tag i något med bra garage så jag slipper stå utomhus och skruva med min projektbil 😊

Men, blir delarna såpass utsatta när de är monterade att det skulle vara svårt att lägga på lite färg på några ytor och kanske silicon, kopparpasta eller något annat som håller borta fukt/rost för att slippa bekymret?

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
RS8
13 mars 2022 · 75 Inlägg

Du kan ju köpa något billigt kitt nu, jag ser att TA-Technix går att köpa för 5300kr och du kanske ändå behöver kunna justera höjden för att få bilen i rätt nivå, så kan du kosta på KW i framtiden och sälja dessa för några tusen.

Uniballs rostar ju inte om du kör i fint väder och håller dom torra wink
Gummit som följer med ska ju skydda, men dels är det i vägen och går lätt sönder när man ska göra hjulinställning samt att vatten kan ju leta sig in och kommer då inte ut..
Men om du börjar utan gummit och smörjer gängan och sen efter hjulinställning sätter på gummit och har fett där under så håller det nog bättre.
Det kanske går att smörja lite på skruven och måla den, men man vill ju samtidigt inte att den ska gänga upp sig och då den bara har en 16mm kort M10 gänga så har jag kört utan någon smörja för att inte riskera att tappa den.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
13 mars 2022 · 345 Inlägg

De låter som ett alternativ, de ska jag kolla upp 👍Men att sälja dessa igen, jag tänker, a8/s8 just d2 är ju ingen jättestor grupp, så de känns som att de kan bli svårt? 🙂

Jag vet att vi även tidigare diskuterat bromsar, att jag skulle se över dom. En framtida uppgradering jag funderat på är Touareg ok, 6-kolvs brembo fram med 4-kolvs brembo bak, finns tydligen 2st olika fram (om jag förstod rätt) ena där 330 och 345mm skivor passar och den andra med 350mm skivor. Bak minns jag inte just nu vad det var för storlek. Till vissa audimodeller så är det mindre modifieringar på oken eller om det var en adapterbygel och Mercedes bromsskivor (bland annat från ml55, jeepen med tjänstevikt på typ 3 ton) med också små modifieringar, typ förstora centeunhålet någon mm, men sen är det isåfall handbroms som jag inte kikat på än eftersom detta isåfall är en grej att se över när bilen är klar och det jagas mer effekt än nuvarande.

Men, är dessa något du kikat på eller är du såpass nöjd med dina RS ok att dem räcker gott och väl?

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
RS8
13 mars 2022 · 75 Inlägg

Jag har läst flera gånger personer som vill köpa coilovers till A8/S8, så tror inte det är svår sålt.
Jag har något begagnat liggandes tror det var FK, men som ja tänkt att bra att ha om jag bygger ihop en till bil så därför inte annonserat dom annars är dom nog lätt sålda.

Skulle gärna ha bättre bak bromsar men problemet är ju handbromsen.. har snackat med en firma som kan göra adapters för mina RS ok samt större 350mm skivor som jag tänkt beställa ifrån men dom ligger i England och pund kursen är väldigt hög (gått upp 1 krona sedan november) så väntat med att beställa men måste göra det snart då mina bakskivor är slut.
Och då behöver jag inte bygga om något utan passar rakt av på det jag har.

Fram kan jag inte köra med större än mina 365mm då jag kör på 18" hjul.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
13 mars 2022 · 345 Inlägg

Så 350mm är ungefär det största man kan köra med 18" fälgar? Större än 18" ser inte så bra ut i mina ögon på en 740, så det är vad jag max tänkte ha 😊 Så kommer ju att ha ungefär samma plats som dig även här i bromsväg.

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
RS8
13 mars 2022 · 75 Inlägg

Fram har jag ju 365mm med 8-kolvs ok, men sådana ok är ju slimmade så tar inte så mycket plats mot fälgbanan, så har minst 1cm frigång för däcksvikter och grus som kan komma in.
Frigång varierar lite beroende på fälgar, S8 fälgarna fungerade dock inte på mina RS6 bromsar, minns inte om det behövdes tjocka spacers eller om det var tajt mot fälgbanan.

Men bak är det tjocka klumpiga flytande 1-kolvs ok och dom bygger mera utåt så där kan jag ha max 350mm för att få 1cm frigång.
Så med andra slimmade ok med flera kolvar så kan man ju ha 365-375mm bak beroende på vilka 18" fälgar man har.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
_Shadow_
13 mars 2022 · 345 Inlägg

Fälgarna som följde med s8'an (har 5st) tänkte jag så småningom att ha som vinterfälgar, så de vore bra om de fick plats.

Sommarfälgar har jag inte kikat än på då bygget inte är klart, jag vill inte köpa något som ligger och kan bli skadat osv osv. Men för att vara ärlig så fastnade jag lite för rota fälgarna du använder.

Men som sagt, vore trevligt om fälgarna jag har nu kan användas utan att de tar i.

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
14 mars 2022 · 345 Inlägg

38mm röret från den lokala stålhandlaren hade äntligen kommit hem idag, så när jag vaknade efter nattskiftet hämtade jag det och fick någon timme över och snidade ihop de 4 aluminiumrör delarna 😁
Det vänstra/närmsta röret har jag modifierat lite efter att bilden togs för slanganslutningen till motorn och det andra röret fick jag någon grad fel i rotationen, så den fick jag kapa upp och svetsa om 🤦😅

På bilderna är de givetvis det raka röret endast punktat, men de ger ju ändå en idé om alla vinklar å grejer 😅

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4c16b8c60a274551cbfbf32efbc355cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-42395aa1614e01f071e9add3aae003fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-375f3955e71c2c15909aeae9e54fc4ae.jpg



Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
16 mars 2022 · 345 Inlägg

Knåpat lite mer på kylsystemet.
Har tagit mig förbi bakaxeln, eller över kanske man ska säga? In mot skuffen i det tänkta utrymmet på höger sida av bränsletanken (i färdriktningen sett).
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-bfd9035e7068b140c864c55dc827b4e3.jpgLite trixigt att få ditt en slangklämma på tvären, men lite övertalning så blev det tillräckligt bra så de sitter gott och väl på plats 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f12b53da26eff5861168fa87b697fae9.jpg
Sen påbörjades röret som ska möta upp det främre röret vid domkraftsfästet. Har hålsågat ett 50mm hål och tanken är en slang igenom det hålet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-98f201f2edd60f45a2ca5a732e0a6faf.jpgLigger längs med ytterligare av tröskeln hela vägen till bakvagnen, men har fortfarande gott och väl tillräcklig frigång till marken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-4ac32032f0ebbc4f08b0bbbe6a76f310.jpgRöret möter det bakre röret och är för tillfället punktat för att se att det funkar som tänkt, vilket det gjorde som tur var 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-536218f11d835743e5e3d5415f6df598.jpgEn helhetsbild på röret
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-479bc9c11a6f3f6ed6bcba7aeab53bfc.jpg

Sen har jag fått på bättre begagnade gummin på ett par fälgar, så även framvagnen står numera på ett par plåtisar, vilket gör det mycket lättare för mig att räkna markfrigången till allting eftersom plåtfälgen med brädlapp är 20cm hög 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-65aea41453e6dd1f79b10fac8456ff5e.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
17 mars 2022 · 345 Inlägg

Då har ett paket av tre hittat hem till mig, givetvis var det de som kom långväga, ända från USA 😊
Som en herre redan gissade sig till, men kanske någon mer? Så var det ställbara övre länkarmar som införskaffades från 034motorsport. Så nu ska det bli lättare att få till rätt vinklar i framvagnen då originaldelar inte går att ställa alls 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2954cc52027ba0c803026bd410032712.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
18 mars 2022 · 345 Inlägg

Då har paketet från Tyskland dykt upp 😊
Lite reservdelar till Audi Q7/R8, en termostat till oljan för växellådan som jag funderar på att använda, enligt specifikation ska den öppna vid 75° och isåfall leda oljan till den mindre kylaren i fronten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-318aa8f798a054167f202f85f2ff520e.jpg
Sedan har det börjats med detta arrangemang, någon som har en gissning på vad de blir? 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-53b1557a7012168c328449f130eaae33.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-1d00cb118524c1974deaf753fec039ca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-d42be5d51d98987121dceb4a2a15c470.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
19 mars 2022 · 345 Inlägg

400 visningar och ingen gissning 😂


Ja, men ena delen som är i svartstål svetsades fast på insidan av vänster bak domkraftsfäste
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cef08a8fae99dcfa2a0c1c14f5dfda9e.jpg
Där även 3st gummikuddar skruvades fast
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-6b3299f5ffd2350a69bb75d199ea2a8c.jpg
Den runda aluminium plåten hamnar på baksidan av den elektriska vattenpumpen jag köpt till detta bygge
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-48955b4e3cff4b94f5d09c9338eea351.jpg
Sedan monterades denna aluminiumplåt på de tre gummikuddarna. Så nu är det en elektrisk hjälpvattenpump monterad under bilen, även om motorns originalvattenpump antagligen hade klarat av att pumpa hela vägen bak och fram igen, så kan denna pump även hjälpa till att få runt vattnet när motorn är avstängd i en cool down process ifall man buskört lite och behöver lite extra kylning 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-efd514d840ae9eaac61843134120104b.jpg
Horisontellt sett så är pumpen inte den lägsta punkten i förhållande till infästningen, dessutom är avgassystemet lägre än denna pump med ca 5-10cm så jag är inte orolig över att den kommer ta i någonstans. Eventuellt kanske man gör en bygel eller liknande för att skydda mot stenskott och liknande 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-64bfde81610acee89b5103153566ecbd.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
21 mars 2022 · 345 Inlägg

De kommer stå still några dagar nu, säkert veckan ut 🙈

Med tanke på att det är ett bilforum, så kan jag väl säga att de läcker "drivmedel" ur käften på mig vid jämna mellanrum, så är inte jättelätt att ställa sig i garaget för närvarande 😅🤦

Jag hoppas att ni läsare mår bättre 😊

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (21 mars 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Cuefa Ain't no place like home...
21 mars 2022 · 4 628 Inlägg

Krya krya! Vi väntar tålmodigt på dig smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
_Shadow_
21 mars 2022 · 345 Inlägg

Cuefa skrev:
Krya krya! Vi väntar tålmodigt på dig smile

Tack så mycket 🙂
Har än så länge bara fått behålla vatten i kroppen, allt annat i matväg kommer ut nästan direkt 🙈 Likaså saft, läsk, proviva och annat liknande. Så man är inte jätte energisk för närvarande 😅

Såg iallafall i min email att mitt 3e paket gick iväg under dagen idag eller imorgon, så jag kanske kan få någon att hämta ut det så kan jag fotografera alla delar som kommer 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
26 mars 2022 · 345 Inlägg

Efter att ha åkt Gustavsberg i ett par dagar nu så börjar väl kraften komma åter igen och maten får behållas inom kroppen. Även fast jag rör mig kortare sträckor så känns det som att de ska komma ut igen, så än så länge tas det väldigt lugnt 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-dcd108169cc2fe95f7773cfbff9d7efb.jpg

Jag fick iallafall hjälp att hämta ut mitt 3e paket från posten igår 🙂 Det är nästan lite sjukt vad grejer kan kosta inom vår hobby när man ser allt i en ganska liten kartong 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-fef928bf7c7e9f8faa2dd9c33383ed82.jpg

Hem kom iallafall en catchtank för e85, catchtank för vevhusventilationen, 2st alurör och 2st silikonslangar för att kunna göra klart insuget, 4m ptfe slang, bränslefilter, skum för e85, 2st fuelrails, högflödes backventiler, ett Y kors och någonstans runt 50 kopplingar och skarver för att koppla klart allt 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8b094c816a15fafbd2e710ebf7d05cd0.jpg

Nu väntas de bara mer ork i kroppen eftersom de tog typ 5 dagar innan man kunde börja använda toaletten som en normal människa igen 😂 Så de känns lite som att man ligger efter i projektet nu, men frågan är, kan man verkligen ligga efter i ett sånt här projekt? 😁

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (26 mars 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
_Shadow_
29 mars 2022 · 345 Inlägg

Lite mjukstart på den nya veckan med nya krafter i kroppen 🙂


Började med att skapa två nya gummifästen till avgassystemet, inga bilder direkt tagna på det men de syns nog säkert på någon av följande bilder, efter det grejade jag ett nytt stöd till kardan, de första blev lite stort och var riktigt nära avgassystemet nu när jag lyckats hänga upp det bättre samt fått lite mer avstånd till mina nya bränslerör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-be8a1cc681732ad3bf3dcddbbdc56291.jpg
Efter att första biten var klar så blev det till att mäta mer och få till två stöd då volvons och audins kardanstöd inte är på samma ställe, konstigt nog 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-00da55ded225c48b34e57a66a0d42d02.jpg
På med lite grundfärg och genomgående skruvar med volvo låsmuttrar
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cf86da315db6e552a2249eedde070fc3.jpg
Blev genast mycket bättre med utrymme till allting 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-96429af979dd514e8be5607e814c2e54.jpg

Sen började jag plocka med de nya godsakerna jag fick hem i fredags 🙂
Hade givetvis tänkt lite fel med kopplingarna, så blir en tilläggsbeställning, sen var grejerna lite större än vad jag hade hoppats på/mätt och lite sånt, så planen över var allt ska få plats ses över lite för tillfället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-9c65c334820067fea6f7fc400a8264d6.jpgEn tanke just nu är att höja hatthyllan någon cm (fattas 5mm för stt den ska gå fri där), sen pump och filter bredvid, en annan är där den står på bilden och den tredje som jag kikar på är som Martin förklarat tidigare, att ha den lite under huvudtanken med självfall ner till den.
Batteriet kommer att hamna till höger om huvudtanken på bilden, under hatthyllan iallafall, under alla verktyg som ligger där så har jag en Volvo originalplåt från en S60 att fästa fast batteriet i.

Sen kom jag ju att tänka på, eftersom bilen står på hjul, så har ju fjädrarna sjunkit ihop, så då passade jag på att kika hur det blev med mina vattenrör i förhållande till stötdämparna i framvagnen, vilket ser lovande ut 👍
Enda gången de kommer bli mer på håret är sålänge jag kör med original dämparna och man accelererar riktigt kraftigt eller på annat sätt får de främre stötdämparna att fjädra ut max. Planen är coils i framtiden, men en uppgradering åt gången 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cf80390a696579363e53524090d1389e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-8ee5c8f645a84338e4c7ec6d0bf2c38b.jpg

Mvh
Timmy

Senast redigerat av _Shadow_ (29 mars 2022)

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
29 mars 2022 · 345 Inlägg

Lite mer småfix gjort under dagen, burken till vevhusventilationen kom till sin plats, det blev längst in mot torpedväggen mellan mina förstärkningar som sitter där sedan tidigare
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-2812c72c16e5d1ee03d6b68957e1c5f9.jpg
Kändes spännande att ställa sig och svetsa till två nya vinklar på sprillans nya grejer, men det blev gott resultat och burken sitter bra där den hamnar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-c071f747dc3fca1288585ce2f7ca61ec.jpg
Två anslutningar för ventilation från motorn och den tredje hamnar före turbon på någon sida. På motorn sitter det slangar med slangklämma, så för enkelhetens skull blev det push on även på burken, om det blir utbytt i framtiden får vi väl se, de flätade slangarna är ju ändå rätt snygga 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5083d8dabcd7f493c61f829ac3def224.jpg
Planen är att slang "2"  kommer att dras från toppen och in i ena anslutningen på burken medan den andra slangen tas från oljefällan "3" som sitter mellan topparna. Slang "1" mellan topparna kommer att behållas.

På detta sätt tänkte jag att båda topparna blir ventilerade och blocket blir ventilerat var för sig, men det kanske är någon som läser detta och är mer insatt om jag verkligen behöver 2 olika slangar för ventilation eller om det räcker med den originalslangen märkt med "3" till vevhusventilationen? 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-f36c3a6137d7179005cd78cb33bebaed.jpg

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
_Shadow_
31 mars 2022 · 345 Inlägg

Hittade en plats för min bränsletrycksregulator 😁 Tyvärr hade inte tryckmätaren kommit än för den var slut i lager, men den blir monterad när den väl dyker upp 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-ba00f586a5a5bdb977040294de82ac84.jpg
Sedan började jag kika på mina nya fuelrails som egentligen är till Audi 4cyl 1.8 motorer, men de är rätt cylinderavstånd osv så de passar bra 😊
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-5c8e574c4db4c5f8a9ae92bf5b3687c8.jpg
Med lite snabbt mätande så behövdes det bara borras 2 hål i vardera skena så gick de att montera, en tunnare bricka på 3mm behövdes dock mellan insuget och railen, men det blev bra 🙂
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-55ad9ebfa5708a20ce4861ed814243bf.jpg
Färdigborrat och på plats, känns nästan som man skulle ha gjort iordning insuget när man ändå höll på, men de får bli sen 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-15a27c2120ef39754c50f2262dd431a1.jpg
På plats i bilen igen 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-cf0c5d855ec91c9dd80a77d63d7e3081.jpg

Sen var det ju bara en sån där typisk grej. På original fuelrailen så sitter ju både gasvajer och vacuumklockan för farthållaren, det är ju inte direkt att Nuke fuelrail kommer med fäste för detta 🤦🤦https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39471/39471-06c228166cd74d0c8aec6d7b4b088001.jpg

Så nu skapade jag såklart jobb för mig och försöka få till ett nytt fäste för gasvajern som helst inte sitter monterad i mina nya fuelrails och eventuellt ett fäste för att få dit vacuum klockan om man stoppar i farthållaren igen 🙂

Mvh
Timmy

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Audi A6 "A till B" (2016)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang