volvo_940_racing skrev:
Hej såg att du bytt kopplingscylindern på en passat b6
Har råkat ut för samma sak på min passat b6 och undrar om du har några tips på hur ja går till väga??
Har fått loss kopplingspedalen men inte kommit längre än så , måste ja koppla loss mera saker vid pedalerna ?? Måste ja in via motorutrymmet??
Mvh Niclas
Hej,
Nej inte något mer inuti bilen om du fått loss pedalen. Jag misstänker att du inte menar att du fått loss hela pedalen och har den i hand utanför bilen? Eftersom cylindern sitter skruvad i pedalens fäste.
Om det bara är så att huvudcylindern ska bytas så kan du med fördel byta bara huvudcylindern från motorrummet utan att ta loss själva pedalen inifrån bilen. Cylindern sitter nämligen skruvad i pedalens hållare. Jag råkade dock dra pedalen för långt bak eftersom plaststaget gick av för mig och då lossande fjädern i pedalens hållare. Vilket var enklast att fixa med hela pedalenute ur bilen. Men som sagt om inget liknande har hänt dig så försök byta bara cylindern från motorrummet.
Inifrån bilen:
Pedalen sitter med tre bultar totalt, två i nederkant som du enkelt ser om du tar bort plastkåporna vid fötterna. Sedan sitter det en bult i överkant. Denna får du lite snyggt och precist ut om du har en 50 cm förlängare till spärrskaftet. Förlängaren för du in mellan rattens nedåtgående plastbit och instrumentpanelen (om du inte förstår så kan jag försöka precisera med en bild - återkom i så fall). Du ser den övre bulten genom hålet som finns där ganska precist om du lyser med en lampa mellan plastkåporna. Det sitter även en "crash bar" för att förhindra att kopplingspedalen kan åka bakåt mer än vad denna tillåter. Denna kan du också enkelt skruva ut, den sitter med en bult rakt upp mot taket det är bara följa "crash baren" så hittar du bulten som du ser om du lossat plasten vid fötterna. (Men allt detta har du kanske redan lyckats med).
Från motorrummet:
För att ta loss själva cylindern så tar du bort batteri, batterikåporna och batteriplattan. Du har du en litet hål som du får in handen i men inte mycket mer till huvudcylindern. Ta loss alla slangar och kabeln för sensorn (som kan var ett riktigt jobb att få loss - ett tips är att stoppa in något smalt i clipsen för kabeldonet uppifrån och försiktet med det smala använda hävstångseffekten "utåt" (mot höger sett framifrån bilen) för att trycka ner clipsen så att kabeldonet lossnar). Tänk på att vara beredd på att försluta och få upp den matande slangen till cylindern högre än bromsvätskebehållaren så det inte rinner bromsvätskan överallt. Sedan sitter cylinder fast med en liten "clips" i överkant på cylindern som ska dras lite försiktigt utåt (mot dig) när clipsen är löss så kan du vrida ur cylindern ur kopplingspedalens fäste - förutsatt att du lossat clipsen som håller fast staget i pedalen på insidan av bilen.
Denna nya cylindern skruvar du med fördel bara in i fästet igen antingen om du tagit ut hela pedalfästet utanför bilen och sedan monterar pedalen och fästet med den nya cylindern i eller så monterar du inte fästet och cylindern i efterhand.
Senast redigerat av MXLMXLM (21 juni 2020)